Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GUPE10

Slipa bottenfärg maskin

Rekommendera Poster

Hej ! Håller på just nu att slipa bort all bottenfärg på båten men tyvärr har min slipmaskin gett upp. Någon som har tips på en slipmaskin som klarar jobbet ? Har fått kämpa rätt rejält med nuvarande maskin + 40 kornigt papper (se bild). 
 

Mottages tips på bra slipmaskin med hög avverkning 

50182A14-1536-4109-8646-E1271FCFB9D8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör leta efter en excenterslipmaskin för sliprondell på 125-150 mm. Helst en med bra oscillerande rörelse om du vill använda den för polering också.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Kane:

Du bör leta efter en excenterslipmaskin för sliprondell på 125-150 mm. Helst en med bra oscillerande rörelse om du vill använda den för polering också.

Okey, vad menas med ”bra” oscillerande rörelse ? Vad är bra liksom ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev GUPE10:

Okey, vad menas med ”bra” oscillerande rörelse ? Vad är bra liksom ? 

För polering vill du nog komma upp över 8 mm rörelse så det kan vara svårt att kombinera med excenterslipare som ligger på några millimeter. Så fokusera på slipningsdelen bara nu när bottenfärgen sitter på......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

För polering vill du nog komma upp över 8 mm rörelse så det kan vara svårt att kombinera med excenterslipare som ligger på några millimeter. Så fokusera på slipningsdelen bara nu när bottenfärgen sitter på......

Jo hade bara tänkt ha den till slipning ändå. Äger redan en polermaskin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att använda fägborttagnings medel, sedan är det bara att skrapa av färgen på en plastduk under båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I denna tråden diskuterades det alldeles nyligen om att ta bort bottenfärg och vilken maskin som var bra och prisvärd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev GUPE10:

Hej ! Håller på just nu att slipa bort all bottenfärg på båten men tyvärr har min slipmaskin gett upp. Någon som har tips på en slipmaskin som klarar jobbet ? Har fått kämpa rätt rejält med nuvarande maskin + 40 kornigt papper (se bild). 
 

Mottages tips på bra slipmaskin med hög avverkning 

50182A14-1536-4109-8646-E1271FCFB9D8.jpeg

Då jag också ska slipa skrapa och slipa botten på min båt, så ställde jag min fråga (liknande din) i systerforumet Mek&teknik. Jag fick tips om att skrapa med Proscraper som går att kopla till dammsugare för att samla upp det mesta av färgflagor och damm. För själva slipningen efteråt fick jag detta tips: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-excenterslipar/excenterslip-010094/

 

Den har jag nu köpt, och hoppas den ska hjälpa mig att göra ett gôtt jobb 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...