Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
per_62

Internet of Things (IoT) ombord

Rekommendera Poster

Sakernas internet eller Internet of Things (IoT) är ett samlingsbegrepp för saker som har en inbyggd elektronik och uppkoppling. Detta system verkar bli mer vanligt och vad skulle man kunna nyttja detta ombord?

Enligt tex Telenors täckningskarta ser det ut som att IoT täcker samma område som för mobilnätet till en kostnad på 29 kr/mån.
Detta system verkar bara klara av låga datahastigheter, ca 200kbit/s i nedlänk och 20 kbit/s i upplänk.  

 

Så fungerar detta ombord och vad skulle man kunna använda ett sådant system till?

Samt hur sätter man upp ett sådant system? 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spårsändare och larm är min första tanke.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var billigt, är ju perfekt till exempelvis spårsändare. Men jag får inte klart för mig, är detta någon form specialvariant av LTE? Då antar jag att enheten man tänker använda även behöver ha stöd för just den standarden så det inte går att använda i vilken spårsändare som helst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Ja, det var billigt, är ju perfekt till exempelvis spårsändare. Men jag får inte klart för mig, är detta någon form specialvariant av LTE? Då antar jag att enheten man tänker använda även behöver ha stöd för just den standarden så det inte går att använda i vilken spårsändare som helst?

Precis. Det är en IoT-optimerad variant av LTE, så din utrustning måste ha stöd för det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Precis. Det är en IoT-optimerad variant av LTE, så din utrustning måste ha stöd för det.

Då skulle jag gissa att med den information de nu har på sin sida så kommer en stor andel av kunderna att köpa det i tron att de kan använda det i vilken enhet som helst och så kommer de att bli besvikna...

 

Inser förresten att 29 spänn i månaden är ju dyrare än det jag betalar idag. Har ett Telia Refill i min spårsändare, brukar ladda på med en femtilapp någon gång om året. Måste vara svårt att få det billigare än så 😛

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Då skulle jag gissa att med den information de nu har på sin sida så kommer en stor andel av kunderna att köpa det i tron att de kan använda det i vilken enhet som helst och så kommer de att bli besvikna...

Förtydligande: just täckningskartan som per länkade är en speciell, med en mindre energikrävande variant av LTE som lämpar sig för IoT-tillämpningar. Jag googlade lite snabbt men tror inte ens den varianten säljs direkt till privatpersoner, utan bara till företag. "Vanliga" IoT-abonnemang dvs med standard-teknik här: https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/internet-of-things/

 

Samma pris, alltså 29 kr/mån, men det där abonnemanget verkar inte ha något att göra med LTE-M-täckningskartan i första inlägget.

 

13 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Inser förresten att 29 spänn i månaden är ju dyrare än det jag betalar idag. Har ett Telia Refill i min spårsändare, brukar ladda på med en femtilapp någon gång om året. Måste vara svårt att få det billigare än så 😛

 

Samma här 😋

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Inser förresten att 29 spänn i månaden är ju dyrare än det jag betalar idag. Har ett Telia Refill i min spårsändare, brukar ladda på med en femtilapp någon gång om året. Måste vara svårt att få det billigare än så 😛

Snor inte Telia numera 15:-/mån i fast avgift på refill fr.o.m. månaden efter man fyllt på ?  Eller har de tagit bort det, efter protester ?

 

Märkte nämligen häromåret att beloppen på alla GSM-grunkor jag har med Telia kontantkort sjönk trots att de bara tog emot SMS. Det var den då "nya" funktionen att "prisplanen" bara gällde 1 mån efter att man fyllt på, sedan flyttades man till en slaskprisplan där de drar 15:-/mån oavsett trafik.

 

Sedan måste ju larmet SMS:a för 14:-/mån i alla fall för att det skall bli dyrare än de 29:-/mån....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Villkor för kontantkort ändras åtminstone en gång per år. Man får hoppas att man kan fylla på med ungefär samma prisplan som man hade förra året. Själv kör jag Halebop, dvs Telias snål-märke, och fyller på med säg 50 kr/år. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Snor inte Telia numera 15:-/mån i fast avgift på refill fr.o.m. månaden efter man fyllt på ?  Eller har de tagit bort det, efter protester ?

 

Märkte nämligen häromåret att beloppen på alla GSM-grunkor jag har med Telia kontantkort sjönk trots att de bara tog emot SMS. Det var den då "nya" funktionen att "prisplanen" bara gällde 1 mån efter att man fyllt på, sedan flyttades man till en slaskprisplan där de drar 15:-/mån oavsett trafik.

 

Sedan måste ju larmet SMS:a för 14:-/mån i alla fall för att det skall bli dyrare än de 29:-/mån....

Jo, men det där låter ju förstås bekant när du säger det... Och det kan mycket väl vara så att jag har laddat oftare senaste året än tidigare (brukar gå in på Telias "Mina sidor" någon gång ibland och kolla saldot och så fylla på om det är för lågt). Känns dock verkligen som en "funktion" de smyger så gott de kan med, hittar ingenting någonstans om det.

 

Men gällande de fjorton kronorna i månaden så tror jag inte min sändare har sms:at för fjorton kronor under hela den tid jag har haft den. Den ska ju generellt bara sms:a när båten blir stulen och det händer tack och lov inte alls ofta 😄

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev IngemarE:

Snor inte Telia numera 15:-/mån i fast avgift på refill fr.o.m. månaden efter man fyllt på ?  Eller har de tagit bort det, efter protester ?

 

Märkte nämligen häromåret att beloppen på alla GSM-grunkor jag har med Telia kontantkort sjönk trots att de bara tog emot SMS. Det var den då "nya" funktionen att "prisplanen" bara gällde 1 mån efter att man fyllt på, sedan flyttades man till en slaskprisplan där de drar 15:-/mån oavsett trafik.

 

Sedan måste ju larmet SMS:a för 14:-/mån i alla fall för att det skall bli dyrare än de 29:-/mån....

Det stämmer att Telia snor pengar även om du inte använder tjänsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...