Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Chrilland

GNSS extern antenn bättre?

Rekommendera Poster

Hej, jag har lite funderingar om extern gnss-mottagare. Jag har en gammal Garmin 720s med inbyggd mottagare och har köpt en vhf utan GPS. Min tanke är att köpa en extern antenn och låta den prata med två lyssnare genom att bara koppla ihop sladdarna. (Ja om nu plottern går så behöver jag säkert skicka ett dsc..).. eller så låter jag plottern prata till vhf nmea0183… 

 

Så till den egentliga frågan: om jag nu köper en extern gnss (ex GA 38 GPS/GLONASS antennen från Garmin) med massor av roliga nya möjligheter och högre frekvens än den inbyggda, kan då plottern tillgodogöra sig den informationen och bli mer exakt (kanske kan tillgodogöra sig fler än GPS såsom glonass eller galeleio?) och uppdatera snabbare? Pratar antennen inte ”bara koordinater” på ett standardiserat sätt eller måste plottern förstå olika dataflöden?
 

Båten kan (ja inte pga ny antenn…) gå lite snabbare så högre uppdateringsfrekvens är alltid bra.

 

tack på förhand

christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Chrilland:

Hej, jag har lite funderingar om extern gnss-mottagare. Jag har en gammal Garmin 720s med inbyggd mottagare och har köpt en vhf utan GPS. Min tanke är att köpa en extern antenn och låta den prata med två lyssnare genom att bara koppla ihop sladdarna. (Ja om nu plottern går så behöver jag säkert skicka ett dsc..).. eller så låter jag plottern prata till vhf nmea0183… 

 

Så till den egentliga frågan: om jag nu köper en extern gnss (ex GA 38 GPS/GLONASS antennen från Garmin) med massor av roliga nya möjligheter och högre frekvens än den inbyggda, kan då plottern tillgodogöra sig den informationen och bli mer exakt (kanske kan tillgodogöra sig fler än GPS såsom glonass eller galeleio?) och uppdatera snabbare? Pratar antennen inte ”bara koordinater” på ett standardiserat sätt eller måste plottern förstå olika dataflöden?
 

Båten kan (ja inte pga ny antenn…) gå lite snabbare så högre uppdateringsfrekvens är alltid bra.

Försök håll isär extern mottagare och extern antenn. Det är två helt skilda saker, och att splitta en antenn till två lyssnare (mottagare ?) är ingen bra idé....

 

Nu misstänker jag ju att det är en extern mottagare du talar om. Och den måste ju kopplas in på ett sätt som plottern förstår, och det blir troligen NMEA 0183. Den kan du då splitta till båda enheternas ingångar. Men det är inte säkert plottern bryr sig om den yttre GPS-informationen om den har sin interna.

Och som svar på din fråga: Du lär inte få en snabbare uppdatering även om den skulle bry sig om den. För NMEA 0183-informationen kommer inte oftare än 1 gång/s och din gamla plotter har säkerligen inget intresse av att försöka uppdatera sig snabbare även om det skulle tryckas på oftare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Chrilland:

Hej, jag har lite funderingar om extern gnss-mottagare. Jag har en gammal Garmin 720s med inbyggd mottagare och har köpt en vhf utan GPS. Min tanke är att köpa en extern antenn och låta den prata med två lyssnare genom att bara koppla ihop sladdarna. (Ja om nu plottern går så behöver jag säkert skicka ett dsc..).. eller så låter jag plottern prata till vhf nmea0183… 

 

Så till den egentliga frågan: om jag nu köper en extern gnss (ex GA 38 GPS/GLONASS antennen från Garmin) med massor av roliga nya möjligheter och högre frekvens än den inbyggda, kan då plottern tillgodogöra sig den informationen och bli mer exakt (kanske kan tillgodogöra sig fler än GPS såsom glonass eller galeleio?) och uppdatera snabbare? Pratar antennen inte ”bara koordinater” på ett standardiserat sätt eller måste plottern förstå olika dataflöden?
 

Båten kan (ja inte pga ny antenn…) gå lite snabbare så högre uppdateringsfrekvens är alltid bra.

 

tack på förhand

christian 

Får du verkligen högre uppdateringsfrekvens med en extern antenn, har den aktiv elektronik? Är det inte mottagaren i plottern som sätter prestandan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @IngmarE och @Kane


Ja det är nog så att jag felaktigt fick uppfattningen att antennen även kunde vara en mottagare. Är novis på området men man lär så länge man frågar. 
 

lutar mot att ta signalen från plottern till vhf och avvakta med extern till behov uppstår. 

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...