Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikaojje

Motorbåt - Flytande Badplatform, hjälp mig skapa

Rekommendera Poster

Hej

 

Leker lite med tanken att utöka lekytan lite för lata dagar i naturhamn med hjälp av en uppblåsbar badplatform. 

Båten mäter 3 meter i bredd, platformen är 3x2m, vilket ger mig hela 6m3

Försöker illustrera i bild hur jag tänkt.

 

Men frågar mig hur ja ska fötöja den i båten. 

 

Efterson badbryggan ligger för högt ovanför vattenytan lär den åka in under densamma om vinden ligger på.

Har därför tänkt lägga den bakom båten vid badbryggan och fästa med någon form av "vantskruv" eller teleskopsförlängare. 

Men frågan är vad använder jag då för lämplig produkt och hur motverkar jag rörelse i sidled?

 

Inget som skall tåla kuling och jag är medveten om risken att den kanske slits och vem vet hur den beter sig när svallen rullar in från andra båtförare utan förnuft =D

Inte heller de mest slitstarka D-ringarna jag sett.

Men samtidigt är även priset lockande. 

 

Hör gärna

 

received_2820158448058496.jpeg.f0c77bf62df0ab29030e98751a779472.jpegbadplatform.JPG.916006c99e7f62d0c32dcd5df9431a37.JPG

 

 

1348484590_Bt1.jpg.acbe5128d28f69e7013500a731492baa.jpg

328377632_Bt4.jpg.00f8d526084445f798ab8746d1b8c774.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden du bifogar är på en så kallad Airtrack. Dom är extremt stabila så det funkar säkert som badplattform. Men den blir nog väldigt hal av vatten så jag vet inte hur man ska komma upp på den från vattnet? Det ser ut att vara en 10cm tjock på bilden och de finns även som 20 cm tjocka. Den tjockare är ännu stabilare! Sen bör du tänka på att du knappast lär vilja blåsa upp den där med en manuell pump utan du behöver en elektrisk. Man behöver nämligen blåsa upp den riktigt hårt. Våran, som är 1m x 6m och 20 cm tjock kom med en 220v pump. Handtagen på sidorna är starka, men det är menade att lyfta i och inte att förtöja med. Du behöver nog fjädra av i förtöjningen om de ska hålla. Intressant projekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Bilden du bifogar är på en så kallad Airtrack. Dom är extremt stabila så det funkar säkert som badplattform. Men den blir nog väldigt hal av vatten så jag vet inte hur man ska komma upp på den från vattnet? Det ser ut att vara en 10cm tjock på bilden och de finns även som 20 cm tjocka. Den tjockare är ännu stabilare! Sen bör du tänka på att du knappast lär vilja blåsa upp den där med en manuell pump utan du behöver en elektrisk. Man behöver nämligen blåsa upp den riktigt hårt. Våran, som är 1m x 6m och 20 cm tjock kom med en 220v pump. Handtagen på sidorna är starka, men det är menade att lyfta i och inte att förtöja med. Du behöver nog fjädra av i förtöjningen om de ska hålla. Intressant projekt!

Tack för tankar

 

Komma upp blir givietsvis svårare, men inget vi inte löser. Hade kanske tänkt annorlunda om jag var 20 år äldre.  Gör som sälen bara.  Den är 15 cm så hoppas på bra med flytkraft. 

Jag har elverk ombord, tror ja fyller och tömmer den på 5 min med rätt pump. 

Kollat lite efter olika typer men eftersom jag inte vet vilket munstycke så får jag ta det efter inköp av "flotte" 

 

Ja, de svåra är förtöjningen så att den ligger i rätt position när man kliver på. 

Men kan inte vara värre än att kliva på en sup från båten vilket "går" 

 

Egentligen behöver jag en pinne (i rätt längd) med en fast kabinhake i varje ände.

Men ja behöver förtöja den bättre i sidled(tror jag). För att undvika att infästningen skaver mot kanten av badbryggan

 

Några tips på vad jag kan använda? 

 

Nedan en annan produktbil, men de har endast satt den med tamp. 

Både bli en påfrestning i D-ringen när man kliver på. 

Förtöjer ja den som jag tänkt kan den röra sig upp och ner lite bättre. 

 

 

 

 

platform.png.f1aa2a48916105ca0ab6803a4f39f9fb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elverket är fabriksmonterat (fast installerat) inte portabelt, så slipper vi den diskussionen 😃 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv sett den där och tyckt det verkat som intressant när man ligger still för bad och lek.

Det finns ju fästen för motorfäste, kanske de går att använda för att göra en styv (horisontellt) men ledad (vertikalt) koppling till båten. Om man köper till motorfästet så är ju det redan förberett för att kunna sätts på flotten, så den delen är redan löst. Kanske det då går att modifiera "motor" sidan av fästet så det går att fästa mot båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...