Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
simonkron

Evinrude 2 hk utan zinkanoder

Rekommendera Poster

Hej

Har en Evinrude 2hk från 1976 men nu när jag har renoverat drevet för att använda på en liten båt jag så upptäckte jag att den inte hade någon zinkanod. Letade på hela motorn men kan inte inte hitta något ställe att installera en zinkanod. Försökte söka runt på nätet men hittade inget om det. Kan det vara så att denna motorn inte har anoder eller det något annat sätt att sätta på zinkanod. 

tackar för alla svar i förhand

IMG_2312.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev simonkron:

Hej

Har en Evinrude 2hk från 1976 men nu när jag har renoverat drevet för att använda på en liten båt jag så upptäckte jag att den inte hade någon zinkanod. Letade på hela motorn men kan inte inte hitta något ställe att installera en zinkanod. Försökte söka runt på nätet men hittade inget om det. Kan det vara så att denna motorn inte har anoder eller det något annat sätt att sätta på zinkanod. 

tackar för alla svar i förhand

IMG_2312.jpg

En "killgissning". En liten jollemotor fälls upp när den inte används. Tiden för korrosion blir då väldigt kort. För att göra konstruktionen billigare och enklare så finns det ingen anod eftersom den är onödig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men anoden är ju där för att skydda motorn när den kör. För det bildas ju elektrostatisk ström som käkar upp metallen.  

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev simonkron:

Men anoden är ju där för att skydda motorn när den kör. För det bildas ju elektrostatisk ström som käkar upp metallen.  

Elektrostatisk ström? Varifrån har du fått den infon?

Och om du tar upp den ur vattnet mellan körningarna som @Lintott skriver så är det liten risk att råka ut för galvanisk korrosion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev simonkron:

Men anoden är ju där för att skydda motorn när den kör. För det bildas ju elektrostatisk ström som käkar upp metallen.  

Se till att bättra lacken och ha motorn uppfälld när du inte kör så ordnar det sig nog. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv två stycken Evenrude 6hk från 1970. Ingen av dem har eller har haft zinkanod. Man har den uppfälld när den inte körs.

Vad tycker du själv? Har din rigg blivit allvarligt anfrätt sedan 1976?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä inte direkt ser faktiskt inga direkta anfrätningar på motorn. Undrade bara om den kanske hade haft det när den vart ny eller hade gått sönder och därför kunde jag inte hitta det. Men nu vet jag. Så då kan jag köra den utan zinkanod utan att skada den. Tack för svaren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...