Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DeO

Material i kapellduk

Rekommendera Poster

Hej, vi har en Coronet 26 Family med stängd kabin och öppet akterdäck. Akterdäcket är självlänsande och behöver egentligen inget väderskydd, annat än att livslängden på trädetaljerna ökar. Kapellet behövs främst för besättningen. Vi har tänkt att hitta en så prisvärd och funktionell lösning som möjligt. Vad är vitsen med kapellväv framför en högkvalitativ presenning? Tänker ex. tältduk i fritidstält och party-/mässtält. Håller kapellväv kondens borta bättre? Tanken är att vid behov använda värmare på akterdäck och att kunna sova där sommartid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke!

Frågan är om någon har provat något annat så det finns något erfarenhetsbaserat svar på frågan. Jag vet inte, så jag gissar på några anledningar som jag kan tänka mig:

- Tältduk tror jag är för tät, d.v.s. andas för dåligt. Skulle kanske gå att lösa med någon form av ventilation.

- Tältduk är för lätt och prasslar mycket i blåst. Så den låter kanske för mycket.


Ska bli intressant att se om någon har erfarenhet av detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anar att det handlar om möjlighet att sy i duken, och att den skall vara UV-beständig. Tältduk av billigare sort brukar vara sådär med att klara solljus t ex. Samma med presenningar.

 

Däremot hade min förra båt en sprayhood i ett galonliknande material liknande det man har över lastbilsflak som var original från 1972 och hängde med bra trettio år senare, men det luktade lite småäckligt och inget jag velat sitta och mysa under. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja där var det inget problem med kvaliten i vart fall :) Vi ska experimentera lite med

 

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-650gm2-2000043355 som tak. Beskrivs ”Kraftig kvalitetspresenning av vävförstärkt PVC-plast (650 g/m²). Presenningen är UV-skyddad.” Få se hur det är med lukten. 

 

https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/kapelltillbehor/kapelltrad/kapellfonster-bredd-137m-m för sidorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här löste man det på patrullbåtsmodellen. 

396DEABE-7DEF-4374-A2EC-287E37565555.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev DeO:

Beskrivs ”Kraftig kvalitetspresenning av vävförstärkt PVC-plast (650 g/m²). 

Jag tror du inte kommer att kunna sy i den. Plus att du får världens tyngsta kapell. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet hade också någon galonliknande duk som kapell på 70-talet. På min 26 Family skrotade jag det i våras och lät tillverka ett nytt, fast i normal kapellväv. Så det var bra livslängd i de gamla kapellen.

 

Jag skulle inte vilja vara utan kapellet över akterdäck, det gör så att man får ett extra rum i båten. Inuti hytten är det rätt trångt om man jämför med utrymmet på akterdäck. Se till att göra alla sidor löstagbara så du kan ha enbart taket uppe som solskydd de fina dagarna.

 

Jag tror att du får svårt att få till en snygg och praktisk lösning med presenning, tältduk eller något annat billigt. Det finns säkert tältduk som skulle fungera, men jag killgissar på att den inte är speciellt mycket billigare än riktig kapellväv. 

 

Även om det är en stor kostnad för att tillverka ett riktigt kapell så tror jag du har igen det, dels får du något som blir bra under den tiden du själv äger båten och dels så höjer ett nytt kapell värdet på båten.

 

Det fasta taket på patrullbåten är säkert praktiskt, men det var inte så vackert.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sydde en gång i tiden på sån duk/väv som används till t ex livbojar. 

Gick fint med mors gröna Husquarna Automatic. 

Smörjde den sugande, plastiga duken med potatismjöl. 

Så gör jag även när jag syr in vinylrutor. 

 

Nackdelen var att det var helt ångtätt med plastduk. Sydde på typ ventiler med regnskydd.

 

Har senare sytt sittbrunnstält, insynsskydd, bimini, storsegelkapell och lite annat i kapellväv. Fick även till blixtlåsen mm. 

Fortfarande potatismjöl på den plastiga innersidan av tyget. 

Somliga använder Teflonspray. 

 

110 jeansnål, och ordentlig tråd. 

 

Har tanke på att köpa en Janome Jeans. 

Den är kraftigare. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...