Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
K_Haddock

Förarbevis för vattenskoter

Rekommendera Poster

Tips för er som har förarbevis, kustskepparintyg eller annan högre nautisk kompetens.

Kravet om att inneha förarbevis för vattenskoter träder ikraft 1 maj 2022.

För 200 Kronor kan man få ett förarbevis för vattenskoter efter ansökan hos Transportstyrelen, fram till och med 2023-04-30.
Vattenskoter - Transportstyrelsen

 

Efter 2023-04-30 får man ta ett förarbevis för vattenskoter som vilken femtonåring som helst, om man nu önskar ett sådant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev K_Haddock:

För 200 Kronor

"OBS!  Vi har just nu felaktig information angående avgiften för förarbevis för vattenskoter i e-tjänsten. Rätt avgift är 300 kronor."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjordes för flera månader sedan. Inte för att jag har någon vattenskoter, men passade på att göra det på en gång när det blev aktuellt.

 

Gillar att man kan göra detta, en bevis på att man besitter kompetenser genom sitt kustskepparintyg. Beställde även plastkortet i samma veva. Ska tydligen komma våren 2022.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev patrikflink:

Gjordes för flera månader sedan. Inte för att jag har någon vattenskoter, men passade på att göra det på en gång när det blev aktuellt.

 

Gillar att man kan göra detta, en bevis på att man besitter kompetenser genom sitt kustskepparintyg. Beställde även plastkortet i samma veva. Ska tydligen komma våren 2022.

Jag tänkte ungefär likadant. Inga planer på att någonsin skaffa en vattenskoter, men OM jag ändå en vacker dag skulle vilja göra det så skulle det ju kännas surt att man inte skaffade förarbevis för den medan det var enkelt och billigt.

 

Sedan kan man ju tycka det är väldigt märkligt att det ska behövas förarbevis för en vattenskoter och inte för en mycket större och tyngre båt, men det är väl en annan diskussion 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Sedan kan man ju tycka det är väldigt märkligt att det ska behövas förarbevis för en vattenskoter och inte för en mycket större och tyngre båt, men det är väl en annan diskussion 🙂

Man kanske resonerar som så att hög hastighet kan ställa till mer skada än hög vikt?

Samt att vattenskotrar är mer tillgängliga än en 10 tons båt. Jag skulle tro att det är större risk att någon med begränsad kunskap hyr eller lånar en vattenskoter och och kör över sin förmåga och råkar ställa till det än att någon går och hyr en 42 fots motorbåt. 🙂

 

Och jag funderar också på att ta skoterkortet om andan någon gång skulle falla på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Sedan kan man ju tycka det är väldigt märkligt att det ska behövas förarbevis för en vattenskoter och inte för en mycket större och tyngre båt, men det är väl en annan diskussion 🙂

Jag hoppas att tex att en planka som flyttar och har bärkraft att hålla en person flytande blir ett krav på minst ett förarbevis.

 

På land så måste vi nästan ha någon form av kompetens för att framföra moped/bil/MC/buss/lastbil ect, varför inte på vattnet?

 

Kanske lite grovt att säga att en planka är en båt, men JAG personligen anser att ett krav på förarbevis är det minsta man kan begära när det gäller att framföra en båt med motor, oavsett HK eller storlek. Det är ju trafik på sjön också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Man kanske resonerar som så att hög hastighet kan ställa till mer skada än hög vikt?

Jag måste tyvärr säga att jag har lite dålig koll på hur snabb en vattenskoter är, men det finns ju ribbar som gör 60 knop och uppåt, så hastigheten är ett lite dåligt argument. Det känns fullt rimligt att någonting motsvarande nfbs förarbevis skulle krävas för att framföra båtar likväl som vattenskotrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig med dig @DanielMalmgren

Det borde gälla alla flytetyg eller fartyg om man ska vara korrekt som har en maxhastighet på över t.ex 30 knop, det var ju det som bl.a Kryssarklubben ville få med i lagen, så att det inte bara gällde vattenskoter. 
Men att kräva någon form av intyg för att få köra en 6 meters snipa är kanske att ta i även om jag själv tycker att det borde krävas intyg för alla fartyg över 7 meter och/ eller 7 knop

”Kustskepparen” finns ju redan som krav för fritidsskepp över 12x4 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-07 vid 09:43 skrev raol:

"OBS!  Vi har just nu felaktig information angående avgiften för förarbevis för vattenskoter i e-tjänsten. Rätt avgift är 300 kronor."

Det är väl 300 för det digitala förarbeviset och sen 200 för plastkortet? Det fick jag betala i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant men det är heller inte ovanligt med olyckor där hyfsat snabba motorbåtar är inblandade. Vi hade t.ex en dödsolycka här utanför ön för många år sen där några ungdomar körde en styrpulpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev segelbagaren:

Det är väl 300 för det digitala förarbeviset och sen 200 för plastkortet? Det fick jag betala i alla fall.

Jag citerade bara det som stod på sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Det är sant men det är heller inte ovanligt med olyckor där hyfsat snabba motorbåtar är inblandade. Vi hade t.ex en dödsolycka här utanför ön för många år sen där några ungdomar körde en styrpulpet.

Så är det. 
Men om man ser till hur många snabba motorbåtar det finns i förhållande till olyckorna, och samma med vattenskotrar så är (var?) vattenskotrarna överrepresenterade. 
 

Jag säger inte att det är rätt eller fel med körkort, konstaterar bara hur det resonerades när det tillkom. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är kraven för att få utbilda. Inte några överdrivna svårigheter. Inga särskilda kriterier heller för godkännande...

 

Juridiska personer kan ansöka om att bli godkända utbildningsanordnare. 

En utbildningsanordnare som vill utbilda vattenskoterförare ska uppfylla de krav som finns i Transportstyrelsens föreskrifter om utbildning för vattenskoter och godkännas av Transportstyrelsen. Några av kraven: 

inte vara försatt i konkurs,

utsett en person som utbildningsansvarig,

tillräckliga resurser för att bedriva utbildning,

fastställda och dokumenterade rutiner för att bedriva utbildning

Därefter får utbildningsanordnaren börja utbilda vattenskoterförare och registrera godkända kursdeltagare i Transportstyrelsens e-tjänst. Godkända kursdeltagare kommer därefter kunna ansöka om ett förarbevis för vattenskoter via Transportstyrelsens hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...