Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sama

Täta bockhorn!

Rekommendera Poster

Jag funderar på att få ut avgaserna på sidan om båten istället för genom drevet. Finns det något lock att montera där bockhornet ansluter på drevet? Eller hur löser man det. Kad 43'a med dpe drev. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla KAMD43.

Men varför strula?

Det väsnas så det räcker ändå.

Jag tycker det är underbart att allt ljud kommer ut under vattnet. Grannens båt har ljudutsläpp ovanför och väsnas till man inte ser honom.

 

Redigerad av ThomasVikhog
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Kolla KAMD43.

Men varför strula?

Det väsnas så det räcker ändå.

Jag tycker det är underbart att allt ljud kommer ut under vattnet. Grannens båt har ljudutsläpp ovanför och väsnas till man inte ser honom.

 

Kamd är för rak axel jag har drev därför frågan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju komplettera med vattenlås / ljuddämpare så behöver det ju inte väsnas.
Jag har själv funderat på en sån lösning men det gäller ju att få till dragning av avgasslangar, ljuddämpare och utblås på en drevbåt.

Kolla i reservdelskatalogen om locket fortfarande går att beställa, annars får du göra ett eget i aluminium. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7744470_015?path=MarineDrivesAndTransmissions%2F7744470%2F7744470_4400%2F7744470_015

 

Du får ringa runt och höra efter hos varv och verkstäder eftersom den inte längre går att köpa.

 

Redigerad av Makro
ny länk
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I muskelbåtar (och tillika -bilar, hot-rods) har man ju två trevägsspljäll så att man kan välja var avgaserna skall mynna, raka rör eller ut genom drev eller ljuddämpare.

För att nu göra enkla saker mer komplicerat skulle man ju kunna tänka sig en sådan lösning….?
De där trevägsspjällen kan man ju finna som reservdel eller tillbehör även inom lastbils- busssfären. Verkstadens gamla Volvo F88 har ett sådant spjäll som även kan stängas helt, då kallas det för ”avgasbroms” en finurlighet som tydligen inte längre får användas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Verkstadens gamla Volvo F88 har ett sådant spjäll som även kan stängas helt, då kallas det för ”avgasbroms” en finurlighet som tydligen inte längre får användas.

Typ "jake brake"?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, förstår vad du vill göra - men inte varför.

Redigerad av ThomasVikhog

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

silent choice

silent choice marine exhaust Finns till Volvo.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Ok, förstår vad du vill göra - men inte varför.

Jo Nr1 det är fränt. Nr2 motorn ventilerar ut avgaserna bättre. Nr3 jag bygger bort ett framtida problem med rostigt ärgat bockhorn Nr4 inga varma avgaser i drevet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

avgasbroms

Finns på Volvo, Scania, MB, MAN ect än i dag (vi har det). Man kör även med hjälpbromsen Retarder (oljetryck på svänghjulet), bromsar ner som attans. Sen finns det även vitrökbegrensare (stänger med spjäll för att få upp temperaturen snabbare) och sist men inte minst, variabel turbo som bromsar avgaser som vi också har.

 

Men nog om detta så vi glider från ämnet.

Det rätta valet är silent choice som @jorgen01 skrev. Valmöjligheterna blir enkla, men självklart kan man bygga eget med vattenlås och rakt ut under eller över vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varma avgaser i drevet, är det ett problem verkligen? På raskare båtar med drev monterar man ofta drevkylar, som spolar vatten på drevets överhus för att kyla det. De flesta sådana båtar har inte avgaserna genom drevet, utan raka rör genom akterspegeln. Nu har inte jag satt mig in i exakt hur det fungerar, men avgaserna går (väl?) till största delen genom den delen av drevet som alltid ligger i vattnet även när man planar. Dessutom så blandas avgaserna med vatten i kröken efter turbon så de kyls av där. Bockhornet i min båt blir då aldrig speciellt varmt, även om man kört med hög belastning under lång tid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fördel med att dra avgaserna genom skrovet är förutom att man slipper ha koll på bockhornet är att man i många fall skonar turbons avgassida.

På många båtar så gör motorinstallationen att motorn hamnar nära maxdjupet och det står vatten högt i bockhornet och turbons turbinhus rostar sönder, vilket många fått erfara.

Sönderrostade turbinhus är inte lika vanligt på TAMD och KAMD.

 

bild.png.83ad5cf8cf03230a42f6f3cc5308064d.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...