Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ErikL1

Tippd på hur jsg bäst lagar detta? Och hur ska det egentligen se u? Askeladden 585

Rekommendera Poster

En skada som förra ägaren tydligen slarvat endel med. Satt bara en ventilbricka framför. Jag visste förvisso om lagningen men jag hade inte tittat bakom brickan förrän nu. Var lite sämre gjort än jag trodde. typ inte alls gjort egentligen se bild. 😞

 

Så frågorna

1. Vad gör jag för att laga? 

      Min tanke bar epoxyspackel med någon bra fiberutblandning (206/207?) och sen gelcoat ovanpå det ? Eller behöver jag köra på en bit fiberremsa tror ni?

     Det är väl typ inte strukturellt men det är ju rätt utsatt precis där man smäller i bryggan 100ggr om året. 

2. Är det någon som har en Askeladden 585 som kan visa mig hur det ska se ut i original. Det är ju rakt på avrinningshålet från förvaringsluckan i fören så det borde ju vara tänkt att det ska vara någon pip eller skydd för hålet tänker jag. 

Kanske borde man passa på att förstärka med någon stålplatta eller gummilist när man ändå håller på. Tror jag sett något i den stilen någonstans. 

 

Något annat jag borde tänka på i detta läge?

oopsi.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den sanna skolan skall man nog frässa upp ett stort hål och bygga upp den med glasfiber och polyester. Men jag fuskat bort stora hål övervvattenlinjen med Biltemas glasfiberpolyesterspackel.

Det skall nog sitta en sådan plåtbricka där 
Om du kan hitta färgmatchande gelcoat så är det enklaste att "Dremla" bort det lösa och en bit in i flasfibern. Lägg maskeringtejp runt skadan så att inte arbetsytan blir för stor. Lägg på ett polyesterbaserat glasfiberspackel. Inte epoxy om du har tänkt att lägga på gelcoat. Slipa sedan ner med en fräs så att du "saknar" 0.5-1mm gelcoat.
Blanda en topcoatspackel av gelcoat, parafinolja, mikroballonger och härdare. Maskera igen och spackla på. Du får nog göra det med två färger om du är petig. Men om den rostfria brickan täcker skadan så kanske du kan hålla dig till en färg.

Om skaffar en större bricka så kanske det täcker skadan så mycket att det räcker med att bara laga med spackel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ErikL1:

En skada som förra ägaren tydligen slarvat endel med. Satt bara en ventilbricka framför. Jag visste förvisso om lagningen men jag hade inte tittat bakom brickan förrän nu. Var lite sämre gjort än jag trodde. typ inte alls gjort egentligen se bild. 😞

 

Så frågorna

1. Vad gör jag för att laga? 

      Min tanke bar epoxyspackel med någon bra fiberutblandning (206/207?) och sen gelcoat ovanpå det ? Eller behöver jag köra på en bit fiberremsa tror ni?

     Det är väl typ inte strukturellt men det är ju rätt utsatt precis där man smäller i bryggan 100ggr om året. 

2. Är det någon som har en Askeladden 585 som kan visa mig hur det ska se ut i original. Det är ju rakt på avrinningshålet från förvaringsluckan i fören så det borde ju vara tänkt att det ska vara någon pip eller skydd för hålet tänker jag. 

Kanske borde man passa på att förstärka med någon stålplatta eller gummilist när man ändå håller på. Tror jag sett något i den stilen någonstans. 

 

Något annat jag borde tänka på i detta läge?

oopsi.jpg

Om du ofta knuffar på bryggan med förstäven vid tilläggningar så ska du nog skippa den rostfria brickan. Den lär rätt snabbt bli krachad igen och göra mer skada än nytta. Den var nog bara ditsatt som maskering. Hålet ligger en bra bit över vattenytan så det är ingen risk att det väller in vatten genom hålet vid körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack. Det här med glasfiber på epoxy verkar vara väldigt fram och tillbaks. 

Här är en video (bifogad länk) som "typ" verkar säga att det troligen är helt OK ändå.... 
Jag har redan 206 epoxy hemma sedan en tidigare lagning så jag tror jag kanske chansar på det. 

Det enda med epoxyn jag är lite rädd för är att det är för kallt ute för att det ska härda. Hur temperaturkänsligt är polyesterbaserat spackel?

 

Och att köra 2 färger gelcoat mitt i skarven kommer jag nog aldrig få snyggt ändå är jag rädd. Och att ha bara ett hål rätt ut känns ju konstigt också.

Men den tidigare sortens bricka är jag rätt tveksam till man skulle ju ha en stadigare bricka/skena av något slag istället tänker jag (Stävskydd heter det kanske?), något som också skyddar om man går på bryggan. Någon som provat detta?... 

Frågan är dock om det blir svårt att få till när det ska vara ett hål mitt i också. 

 

Det är lite utmaning med formen också. Det går lite från platt till rundad mitt i skadan.

Ska man forma med någon mall av något slag eller är det "bara" slipandet som ska sätta formen efteråt?


Tror ni att jag behöver spackla igen hålet och "gå upp lite" i det och sedan borra om det? 

Jag funderar på att eller ska jag bara stoppa ett sugrör i, medan jag spacklar istället så att det inte kommer i så mycket. 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ni kallar "bricka" är väl ett beslag för att skydda/dekorera en dränering av en ankarbox eller annat fack uppe på däck.

Ett sätt att skydda beslaget i framtiden är väl att bromsa båten innan den slår i bryggan genom att lägga i backen ett ögonblick.

Redigerad av Rascal
.
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rascal:

 

 

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ErikL1:

Det är lite utmaning med formen också. Det går lite från platt till rundad mitt i skadan.


När du närmar dig gelcoat/topcoatlagret kan du sätta en packtejp runt lagningen och då forma den rätt. Låt härda med tejpen kvar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ErikL1:

tack. Det här med glasfiber på epoxy verkar vara väldigt fram och tillbaks. 

Här är en video (bifogad länk) som "typ" verkar säga att det troligen är helt OK ändå.... 
Jag har redan 206 epoxy hemma sedan en tidigare lagning så jag tror jag kanske chansar på det. 

Det enda med epoxyn jag är lite rädd för är att det är för kallt ute för att det ska härda. Hur temperaturkänsligt är polyesterbaserat spackel?

Det finns säkert olika meningar i frågan men när jag har jämfört förmågan att bearbeta polyester jämfört med en Hempel epoxyfiller, som jag har, så upplever jag det lättare att slippa polyestern. Expoxyn verkar hårdare och kräver mer maskinbehandling. Det är också risk att man slipar ner omgivande gelcoat om lagningmaterialet är hårdare än polyestern.
Ett polyesterspackel tror jag är mer lättbearbetat. 

Boatwork Today kör mycket epoxy och lackar uppepå för att spara tid. Men tid har jag gott om. ;)

 

Jag har lyckats att få polyester att härda vi ca 3C i helgen. Jag ökade bara mängden härdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev anuba:

har, så upplever jag det lättare att slippa polyestern

Bara för att förtydliga så tror jag @anuba menar att det är lättare att SLIPA polyestern än Epoxin.

Helst skulle man väl vilja slippa jobba med bägge 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Bara för att förtydliga så tror jag @anuba menar att det är lättare att SLIPA polyestern än Epoxin.

Helst skulle man väl vilja slippa jobba med bägge 😉

Försent att ändra. Man skall inte hänga på forum och jobba samtidigt. 😕

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att slippa slipa vore ju trevligt, men nog ofrånkomligt. 

Om polyester är enklare att härda runt 5-10 grader så tror jag att jag ska överväga det helt klart. 

Jag väntar nog till mars innan jag börjar. 

 

Det jag tänker i form av skydd är typ en sån här https://www.gator-guards.com/products/bowshield-bow-guard

Men jag vet inte om det funkar/håller, och huruvida det går att få bra. 

Tänker att det kanske ändå blir snyggare än eventuell lagning jag lyckas få till själv.

Ska dock försöka laga på riktigt också, inte bara tejpa över en ny bricka som förra ägaren. 

 

 

Det hade varit intressant att se hur det ser ut på andra Askeladden 585. Jag misstänker att det inte är någon metallbricka (ventilatorkåpa) framför.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ErikL1:

Det jag tänker i form av skydd är typ en sån här https://www.gator-guards.com/products/bowshield-bow-guard

Men jag vet inte om det funkar/håller, och huruvida det går att få bra. 

Tänker att det kanske ändå blir snyggare än eventuell lagning jag lyckas få till själv.

Ska dock försöka laga på riktigt också, inte bara tejpa över en ny bricka som förra ägaren. 

Med en sådan plåt sparar du mycket tid men hur säkert är det att en passar den vinkeln du har på din båt. Om du funderar på en skyddsplåt skulle jag ha gått till en plåtfirma för att kolla vad det kostar att bygga en som är anpassad till din båt. Det behöver inte blir så dyrt. 
Om du bor i Göteborg hade jag rekommenderat Båtfixaren. Det finns säkert flera andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nja... inte helt snyggt blev det. 

Men funktionellt tror jag det blev bra och stadigt.

Får kanske ge mig på med lite mer gelcoat så småningom

Men iom att detkom så mycket in på det blåa så kommer jag nog alldrig få det riktigt snyggt.

Jag har otroligt svårt att hitta färgmatchning på gelcoaten också. Srandardfärgkoden blir bra mycket ljusare än på  min 22 år gamla båt.

 

Kan ju nämna att jag mycket riktigt var svårt stt slipa epoxy och

gelcoat precis som någon skrev ovan.

 

Nu blir detnog ett finare skyddsplåt ovanpå.

Något tipps på plåtslagare som kanske gör ett sådant jobb i stockholmstraketn? Gärna söderort?

 

20220426_175420.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja.. Detta blir ju bra. 

 

En tejpsnutt som maskering och lite blå färg. 

 

Har f ö själv bara ett hål, som dränerar ankarboxen på min segelbåt. 

IMG_20220501_163131.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ErikL1:

Nu blir detnog ett finare skyddsplåt ovanpå.

Något tipps på plåtslagare som kanske gör ett sådant jobb i stockholmstraketn? Gärna söderort?

Det finns en firma i Farsta som jobbar med rostfritt. Duktiga som bara den på de grejer de har gjort åt mig. Lite dyra kanske men bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...