Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stormfocken

Drev och korrosion

Rekommendera Poster

Hej!
Trist överraskning idag när jag var nere för att titta till båten (Albin 78, 1980, MD5b). Drevet verkar utsatt för korrosion, som jag konstigt nog inte upptäckt tidigare i vinter, se bilder. Tänker att det är galvanisk korrosion men är inte säker. Har hur som helst ett "galvskydd" (minns inte korrekt namn) (syns dock inte på bilden), och jag har hur som tänkt byta det till säsongsstart. Men, hur illa är den här skadan som syns på bilderna? Håller det en säsong till? Hur orolig ska man vara?

 

Hoppas förstås slippa byta hela drevet eftersom det ser ut att vara en specifik del (den närmast kopparen) som är skadad, medan de andra ståldelarna ser bra ut. Kopparen ser helt oskadd ut.

 

Tänkte jag skulle byta "drevbussning" (minns inte rätt namn på det heller men gummiskyddet som hindrar vatten att komma in i båten) nästa vinter men måste skadan åtgärdas så gör jag det samtidigt.

Drev_närbild.jpg

Drev.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver "ståldelar", men drevet är i aluminium. Propellern är inte heller koppar, utan nån form av brons.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Stormfocken:

Hej!
Trist överraskning idag när jag var nere för att titta till båten (Albin 78, 1980, MD5b). Drevet verkar utsatt för korrosion, som jag konstigt nog inte upptäckt tidigare i vinter, se bilder. Tänker att det är galvanisk korrosion men är inte säker. Har hur som helst ett "galvskydd" (minns inte korrekt namn) (syns dock inte på bilden), och jag har hur som tänkt byta det till säsongsstart. Men, hur illa är den här skadan som syns på bilderna? Håller det en säsong till? Hur orolig ska man vara?

 

Hoppas förstås slippa byta hela drevet eftersom det ser ut att vara en specifik del (den närmast kopparen) som är skadad, medan de andra ståldelarna ser bra ut. Kopparen ser helt oskadd ut.

 

Tänkte jag skulle byta "drevbussning" (minns inte rätt namn på det heller men gummiskyddet som hindrar vatten att komma in i båten) nästa vinter men måste skadan åtgärdas så gör jag det samtidigt.

Drev_närbild.jpg

Drev.jpg

Det ser ut att vara zinkanoden som korroderat på ditt drev. Sen verkar det även ha skadats så en bit trillat loss.

 

Att zinkanoden korroderar är bara bra, det är det den är till för. Alternativet är att aluminiumdrevet korroderar och det är inte bra.

 

Lossa propellern. Då hittar du nog ett par skruvar som håller zinkanoden. Ta bort zinkanoden och sätt dit en ny, Det skall vara elektrisk kontakt mellan drevet och zinkanoden så se till att det inte sitter oxid på anliggningsytan mellan drev och anod när du återmonterar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som Lintott skriver zinkanoden/offeranoden som korroderar vilket ju är dess funktion. Antar att du har ett 100s drev:

image.png.106cd414b20ffd5bba56a1b14681b3dc.png

 

Då finns den i dom flesta båtbutiker, t.ex på Erlandssons, Hjertmans, SeaSea, m.fl.

Tänkte bara tillägga till Lintotts råd att du inte får lov att måla över den. Den SKA offras och gör som du gjort nu, kolla den varje år så att den är någorlunda oförbrukad och att den sitter fast och har metallisk kontakt med drevet. Annars byter du.

Och beroende på var i Sverige du har båten (Västkusten, ostkusten, insjö) så ska du välja olika material. Fråga i butiken så får du rätt.

Redigerad av ABC
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrivfel: menar att du antagligen har ett 110s drev. Om du är osäker, ta med den gamla offeranoden till butiken så kan du jämföra med den nya. Sorry 😉

Redigerad av ABC
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Stormfocken:

 

Drev.jpg

Jag tycker det ser ut som att offeranoden har fått onödigt mycket färg på sig.

Offeranoden ska absolut inte målas eller skyddas på något vis. Maskera dem näe du målar bottenfärg på drevet.

 

Sedan saknas offeranoder i skåran på den cylindriska delen.

231159678_Screenshot_20220207-091808_SamsungInternet.jpg.b79562b50982eca20a21120790673e00.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för alla svaren - de klargjorde mycket som jag fått lite om bakfoten. 

 

Japp, på tok för mycket färg på stora offeranoden. Jag tog den som en del av drevet. Jag kommer byta den, dels för att den är skadad och målad men inte minst också för att båten bytt hemmahamn från bräckt till sött vatten när jag köpte den för ett år sedan. Så blir det med säkerhet en anod av magnesium.

 

I skåran sitter en tredjedels ring (syns dock inte på bilderna). Den är hårt anfrätt och den tänkte jag hur som helst byta i vår. Lika bra då att ta tre tredjedelars ring, också av magnesium.

 

Stort tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Följer upp med en fråga i en tråd från i vintras. Jag har nu köpt nya offeranoder och tänkte sätta dit dem i påsk. Båtaffären hade den stora anoden i magnesium, som jag ville ha, men de mindre som sitter i skåran hade de bara i aluminium. Båten ligger i Mälaren. Vad säger ni om att "blanda" material (magnesium och aluminium) på anoderna? Spontant skulle det kännas bäst att båda var i magnesium men det kanske inte spelar någon roll? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Stormfocken:

Hej!
Följer upp med en fråga i en tråd från i vintras. Jag har nu köpt nya offeranoder och tänkte sätta dit dem i påsk. Båtaffären hade den stora anoden i magnesium, som jag ville ha, men de mindre som sitter i skåran hade de bara i aluminium. Båten ligger i Mälaren. Vad säger ni om att "blanda" material (magnesium och aluminium) på anoderna? Spontant skulle det kännas bäst att båda var i magnesium men det kanske inte spelar någon roll? 

Inledningsvis:

Vilka olika metaller är lämpliga som offer anod?

Beroende på vilket slags vatten som båten vanligtvis befinner sig i, sötvatten, bräcktvatten eller saltvatten, använder vi oss av olika offermetaller. Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink.

 

Så du bör helst välja anod efter var du stadigvarande har båten förtöjd.

 

Rent elektriskt spelar det ingen roll om du blandar olika typer av anoder. Drevet (där du tänker montera magnesiumanod) och propellern (där du tänker montera aluminiumanod) har ingen elektrisk kontakt med varandra så anoderna verkar enskilt mot respektive komponent. Nackdelen med aluminiumanoden är att den är mindre effektiv i sötvatten, men den är i alla fall bättre än en zinkanod. Propellern är tillverkad i "gulmetall" så den är korrosionsmässigt tåligare än aluminiumdrevet så ditt anodval kommer nog att ge tillräckligt bra skydd.

 

Se nu bara till vid monteringen att det blir bra elektrisk kontakt mellan respektive anod och underlaget du skruvar dem mot (skrapa/slipa t.ex. bort gammal oxid på anläggningsytorna).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack, då kör på de jag köpt, fast nästa gång ska jag vara ute i lite bättre tid och skaffa magnesiumanoder till både propellern och drevet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Alltid kul när man lyckas med något man inte gjort förut! Det tog lite tid men nu är de nya anoderna på! Se bild. Stort tack till alla här på forumet som hjälpte till!

Anoder_på_våren_2022.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...