Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
McLasse

VHF-antenn, kabel, kontakter och placering

Rekommendera Poster

Jag vill se och synas, lite grann bortom horisonten, så jag har köpt en AIS transiver. Inför monteringen inser jag att det är mer att fundera på ju mer jag funderar. Jag har nu kommit till en punkt där jag insett att fortsätter jag på egen hand kan det här bli ganska galet. Därav den här tråden.


Förutsättningar
- Båttyp: Segelbåt OC35 ketch (35 fot och två master)
- Masthöjd: stormast 15 m och mesan (lilla masten) 11 m
- VHF och AIS som separata apparater.
- I toppen på mesanmasten sitter i dag en VHF antenn i glasfiber. Vad det är för typ mer än det har jag ingen aning om.
- Jag skulle vilja ha separata antenner till VHF och AIS. Jag tänker att redundans är bra.
- Jag har ingen möjlighet att sätta en "riktig" antenn på pushpit då mesanbommen är i vägen.
- Jag är inte beroende av att hålla nere vikten i masterna utan funktion går före.
- För egen del ser jag största nyttan med AIS när jag är till havs just för att se och synas lite längre bort.


Filosofiska funderingar och frågor
Jag kan egentligen bara se ett ställe att sätta en antenn till och det är i toppen av stormasten. Där huserar den i så fall tillsammans med en segellanterna och en vindgivare.

Skall jag använda befintlig antenn i mesanmasten till AISen och antennen i stormasten till VHFen? Eller skall man tänka tvärt om? Man vill ju se ett fartyg så tidigt som möjligt på AISen. Men samtidigt vill man kunna nå så långt som möjligt med VHFen.

Omgivningen för antennkabeln i mesanmasten kanske inte är den bästa då den passerar en vindgenerator och en radar på sin väg ner. Fast det kanske bla är det skärmen är bra för i koaxialkabeln? Tyvärr vet jag inte vad det är för kabel men gissar på RG58 då den är av det tunnare slaget.


"Hårdvara"
Skall det sättas en antenn i stormasten blir det i runda slängar 20 m kabel. Är RG213 rätt kabel att använda, eller är någon annan att föredra?

 

Vilken typ av antenn vill man ha, ett stålspröt eller en blindkäpp? För min del spelar det ingen roll om det sitter olika antenner i de båda masterna.

 

Vilken typ av kontakt skall man använda? Jag tänker om man skall löda, klämma eller båda delar.

 

Var köper man sådana här prylar? Det känns som att båtbutikerna inte är riktigt rätt ställe att leta på när det gäller kabel.
Jag såg att tex SeaSea har "super lågförlustkabel" och då är det en RG58, med kontakter, i fasta längder upp till 20 m. RG58 och 20 m trodde jag inte var riktigt kompatibelt.
Antenn bör väl komma från en båtbutik. Men kabel och kontakter?

 

Som ni märker har jag verkligen ingen koll på sånt här. Jag har fått för mig att det finns olika kvaliteter av tex RG213 och sånt hjälper ju inte en noob som mig direkt.

Jag har hittat paket (tex på Bryggbonden) till förmånligt pris med allt som behövs med Glomex-antenn, fäste, kontakter och 18 m kabel (RG58). I min begränsade värld känns det dock som att det är lite väl långt med den kabeltypen.

Jag känner att jag behöver lite styrning i rätt riktning. Skulle ni kunna hjälpa till och styra mig lite?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa antennen och kabeln till VHF-radion, i toppen av den högsta masten. Stålspröt, böjligt, halvvåg (ca 95 cm).

AIS i den lägre masten. Spelar mindre roll vad det är för antenn och kabel, men böjligt stålspröt är både billigt och bra så lika bra att ha det även här. Du kommer att se och synas på alla relevanta avstånd ändå.

 

RG58 är förstås inte i närheten av nån lågförlustkabel, men duger garanterat åt AIS:en.

För VHF:en skulle jag ha siktat på RG8X-kabel.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev snilsson:

Finns en bra kabel YE50 som klarar dessa längder och har samma grovlek som en RG58

https://www.tjustel.se/produkt/lagforlust-koaxialkabel-ye50-metervara/

 

Klart intressant!

 

Det är lite underligt hur två kablar av coax-typ med ungefär samma dimension kan ha så olika egenskaper. Det kanske inte är så underligt om man har lite bättre koll än vad jag har. Helt klart något jag behöver sätta mig in i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

Bästa antennen och kabeln till VHF-radion, i toppen av den högsta masten. Stålspröt, böjligt, halvvåg (ca 95 cm).

Ja, du har så rätt. Det är ju så man bör tänka. Det är väl lite åt det hållet tankarna vandrat. Eftersom sådana här elektroniska grunkor som AIS egentligen inte varit en del i min tankesfär tidigare är det skönt att få sån här input.

Stålspröt blir vägen att gå till VHF:en. Det känns lite mer oömt.

 

13 timmar sedan skrev raol:

AIS i den lägre masten. Spelar mindre roll vad det är för antenn och kabel, men böjligt stålspröt är både billigt och bra så lika bra att ha det även här. Du kommer att se och synas på alla relevanta avstånd ändå.

Då tror jag faktiskt att jag behåller glasfiberantennen ett tag till i mesanmasten. Det ser ut att kunna vara en kvalitetspinne, inget som skallar när man skakar på den. Det skall tydligen vara bra har jag fått lära mig. 😇 

 

13 timmar sedan skrev raol:

RG58 är förstås inte i närheten av nån lågförlustkabel, men duger garanterat åt AIS:en.

Då behåller jag det som det är i mesanmasten. Men jag tänkte i alla fall byta ut kontakten i toppen för den har börjat att spricka.

 

13 timmar sedan skrev raol:

För VHF:en skulle jag ha siktat på RG8X-kabel.

Lysande! Jag skall kolla upp det!

 

Tack för svaren, precis vad jag behövde. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade absolut gått på RG213-kabel upp i masten.

Även Aircell har nästan dubbla dämpningen och YC50 är visserligen bättre men ändå inte alls lika bra. Och RG213 finns kontakter till överallt.

15 timmar sedan skrev raol:

För VHF:en skulle jag ha siktat på RG8X-kabel

RG8X är bara marginellt bättre än RG213, men så mycket svårare att hitta. Du skall ju hitta kompatibla kontakter också. Och när något går sönder och behöver ersättas snabbt så är man tacksam om det är "vanliga" prylar man har....

 

17 timmar sedan skrev McLasse:

Jag såg att tex SeaSea har "super lågförlustkabel" och då är det en RG58, med kontakter, i fasta längder upp till 20 m. RG58 och 20 m trodde jag inte var riktigt kompatibelt.

Nej, det är det inte. Inte på VHF och uppåt i alla fall, men på kortvåg skulle det varit ok.

 

Håller med om att sätta AIS på befintlig pinne i mesanmasten. Men samma sak gäller där, pruta inte på kabeln när du ändå håller på. AIS bygger på upprepad information så jag hade också prioriterat VHF:en högst upp.

 

Som antenn skulle jag gå på "blindkäpp" på dryga meterns längd som utgångspunkt. Det är då i princip alltid en klassisk mittmatad 1/2-dipol inuti som är helt oberoende av jordplan och har en snäll strålningsvinkel. Antennloberna får ju inte vara för smala (dvs undvik antenner som utlovar hög förstärkning) så de går i himlen eller vattnet när du kryssar.

Stålspröt kan vara ok, men undvik förkortade saker och se till att de har rimligt bred lob vertikalt. Ett bra försäljningsställe skall också kunna visa datablad på antennens elektriska egenskaper (och begripa vad de innebär). Ibland är stålspröten nämligen egentligen GP-antenner (Ground Plane) och inga dipoler, där man tycker att det lilla fästet kan utgöra fullgott jordplan. Det blir sällan riktigt bra.

 

Glöm inte att försegla uteskarvar med vulktejp och sedan en skikt eltejp utanpå (så inte fåglarna hackar upp det, en del gillar vulktejpen !).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-05 vid 13:34 skrev IngemarE:

Håller med om att sätta AIS på befintlig pinne i mesanmasten. Men samma sak gäller där, pruta inte på kabeln när du ändå håller på.

Så klart! Jag hade bara tänkt se över befintlig dragning i mesanmasten. Det jag inte tänkte på var att AISen har 2W uteffekt. En förlust i kabeln slår ganska hårt på de få watt man har att tillgå från AISen.

 

Tack för kloka råd!

 

 

Hur ser ni på kablar med färdigpressade FME-kontakter där man skruvar på lämplig kontakt?

Ett exempel på detta är den här.

Om man bara tänker på kontakterna i exemplet, kan man anse att det kontaktmässigt är en fullgod lösning eller är det bättre att köpa verktyg och själv pressa fast de kontakter man behöver på kabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev McLasse:

Så klart! Jag hade bara tänkt se över befintlig dragning i mesanmasten. Det jag inte tänkte på var att AISen har 2W uteffekt. En förlust i kabeln slår ganska hårt på de få watt man har att tillgå från AISen.

 

Tack för kloka råd!

 

 

Hur ser ni på kablar med färdigpressade FME-kontakter där man skruvar på lämplig kontakt?

Ett exempel på detta är den här.

Om man bara tänker på kontakterna i exemplet, kan man anse att det kontaktmässigt är en fullgod lösning eller är det bättre att köpa verktyg och själv pressa fast de kontakter man behöver på kabeln?

Det är exakt sån jag tänker köpa under våren. Jag köpte en riktigt bra kabel inför förra säsongen, men jag misslyckades med att montera kontakterna tillräckligt bra, plus att jag behövde flera skarvar pga feltänk. Resultatet blev att mottagningen var markant sämre än med RG58 med färdiga kontakter som jag hade innan. Så nu blir det ny antennkabel inför säsong 2022.

FME-kontakterna är smidiga eftersom de är ungefär samma diameter som kabeln, vilket förenklar när man ska dra kabeln. Sen bara man skruvar på FME-PL259-adaptrar i ändarna och kopplar in.

Mät noga maströrets längd och sträckan som krävs från mastfoten till radions baksida. Dumt att behöva skarva. Några meter extra kabel är att föredra framför en extra skarv. I vårt fall är maströret ca 13.2 m, och avståndet från masten bak till radion ca 2.5 m, så kortaste längden av de färdiga längderna blir 18 m för vår del. Ca två meter överskott, men den nominella förlusten vid ca 159 MHz är 0.2-0.3 dB extra för den längden, alltså försumbart.

Redigerad av raol
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev McLasse:

- - -

Hur ser ni på kablar med färdigpressade FME-kontakter där man skruvar på lämplig kontakt?

Ett exempel på detta är den här.

Om man bara tänker på kontakterna i exemplet, kan man anse att det kontaktmässigt är en fullgod lösning eller är det bättre att köpa verktyg och själv pressa fast de kontakter man behöver på kabeln?

Fabrikspressade FME-kontakter bör vara lika bra som egenpressade. Man får ju förutsätta att de ha korrekta verktyg vid masstillverkning. En minst lika viktig del är att de använt limmande krympslang så att anslutningen blir vattentät.

 

Jag är inte förtjust i att ha långa kablar ur masten som riskerar att fastna vid av/påmastning och som ska träs genom båten varje gång. Jag har ordnat en skarv med FME-nipplar vid mastfoten.

 

Om du ska pressa själv så se till att du får FME-nipplar som passar till aktuell kabeltyp. Det skiljer sig t.ex. i grovlek på innerledaren som ska in i mittstiftet. Gängorna för att koppla samman passande antennkontakt eller antennskarv  med FME-nipplar är standard så har du bara FME-nippel i kabeländen så är resten okomplicerat.

 

När du skruvar samman nippeln med antennkontakten så ta inte i för hårt. Jag har lyckats dra sönder skruvgängdelen på en nippel. När jag skulle byta antennkontakten så gick det inte att få isär utan fick klippa kabeln o pressa dit en ny FME-nippel (det var då jag upptäckte att det finns olika kabelstandard för FME-nipplarna...).

 

Nu har jag turen att ha en kompis som jobbar i antenninstallationsbranchen så det löste sig med att få tag på passande FME-nippel. Han rådde mig för några år sedan att byta till YE50-kabel och det bättrade på min VHF-räckvidd (lånade en rulle kabel o bytte rubbet. Den kabel du länkade till verkar ha likartad dämpning så den blir nog OK för din AIS.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag är inte förtjust i att ha långa kablar ur masten som riskerar att fastna vid av/påmastning och som ska träs genom båten varje gång. Jag har ordnat en skarv med FME-nipplar vid mastfoten.

I vårt fall är båten så dumt konstruerad invändigt att det är ogörbart att dra antennkabeln inne i båten. Den löper därför på däck (skyddad i rör) bak till instrumentpanelen ovanför nedgångsluckan, som radion är monterad på. Vid avmastning är det bara att samla ihop antennkabeln och tejpa fast på masten.

Fördelen är att det inte blir nån skarv, utan kabeln är obruten mellan antenn och radio! :)

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Lintott:

Om du ska pressa själv

Jag är inne på att köpa verktyg och pressa själv. Då kan man även reparera själv, om det skulle behövas.

Just nu letar jag presstång. Vilken djungel det är, speciellt när man inte har 100 koll (om man uttrycker det en smula milt). Men en stor del av livet är ju att lära sig så skam den som ger sig.

 

Att pressa FME-niplar på kabeln och skruva på lämplig kontakt verkar som en smidig lösning. Fast egentligen kan man ju då pressa på en färdig kontakt direkt. Men jag gillar ändå lösningen med de små nipplarna. Även om man kanske introducerar ytterligare en källa till förlust. Jag tänker på skruvkopplingen mellan nippel och kontakt.

 

16 timmar sedan skrev Lintott:

Nu har jag turen att ha en kompis som jobbar i antenninstallationsbranchen

Lyxigt! 👍 

 

Tack för goda råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag löder alltid mina pl 239 kontakter vill inte ha en massa skruvanslutningar i onödan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:

I vårt fall är båten så dumt konstruerad invändigt att det är ogörbart att dra antennkabeln inne i båten. Den löper därför på däck (skyddad i rör) bak till instrumentpanelen ovanför nedgångsluckan, som radion är monterad på. Vid avmastning är det bara att samla ihop antennkabeln och tejpa fast på masten.

Smart med röret på däck. Ni har väl masten ståendes på däck?

Jag har genomgående mast och kommer ta ut kabeln ur masten vid mastfoten. Jag har varit inne på @Lintotts variant med skarv vid mastfoten. Det är skönt att slippa ha en lång kabel att joxa med vid av och påmastning.

Vi har oskarvat på lilla masten i dag och jag upplever en risk att man klämmer kabeln när man håller på och jonglerar med masten.

 

Fast å andra sidan är egentligen oskarvat att föredra. Att dra en 16 eller 20 mm elslang invändigt från mastfot till radion (4-5 m) underlättar så pass mycket att det egentligen är hanterbart oskarvat.

En FME-kontakt i änden på kabeln och en dragfjäder så har man kabeln igenom slangen på nolltid. Föreställer jag mig i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Elegancej:

Jag löder alltid mina pl 239 kontakter vill inte ha en massa skruvanslutningar i onödan.

Det låter ju vettigt. Har man möjlighet att dra kabel oskarvad borde det vara att föredra.

 

Är lödning av kontakterna att föredra framför att klämma fast dem på kabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev McLasse:

Det låter ju vettigt. Har man möjlighet att dra kabel oskarvad borde det vara att föredra.

 

Är lödning av kontakterna att föredra framför att klämma fast dem på kabeln?

En bra klämning ger helt likvärdig kontakt och egenskaper som en bra lödning. Har man bra rutin och verktyg som passar går det ofta mycket snabbt att kontaktera med klämning, därför är det absolut vanligast på lite mer massproducerade prylar.

Gör man det sällan eller inte har rätt pressbackar (observera att det måste vara exakt rätt, nästan rätt går inte alls) kan det vara bättre med en kontakt som skruvklämmer skärmen och med lödning på mittstiftet.  Men man kan värma sönder och fördärva genom lödning också - om man gör fel.

 

Däremot finns det även "hybrider" där man klämmer skärmen med verktyg men ändå löder mittledaren (vissa PL-kontakter t ex).

 

Ju färre skarvar desto bättre. FME är ok, men de måste väderskyddas om det är ute (vulktejp som jag nämnde ovan). Och det medför som sagt en extraskarv.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

- - -

Ju färre skarvar desto bättre. FME är ok, men de måste väderskyddas om det är ute (vulktejp som jag nämnde ovan). Och det medför som sagt en extraskarv.

För försegling mellan FME-kontakten och kabel nöjer jag mig inte med vulktejp. Där ska det enligt mig (efter råd från min antennkompis) vara limmande krympslang. Den bidrar dessutom till att förbättra den mekaniska hållfastheten. Biltema har limmande krympslang i ett antal olika diametrar. Man ska bara komma ihåg att trä på krympslangen på kabeln innan pressning av kontakten....

 

"Utomhuskontakter" t.ex. anslutningen till antennsprötet är lämpligast att vira med vulktejp så det enkelt går att dela.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Elegancej:

Jag löder alltid mina pl 239 kontakter vill inte ha en massa skruvanslutningar i onödan.

 

11 timmar sedan skrev McLasse:

- - -

Är lödning av kontakterna att föredra framför att klämma fast dem på kabeln?

 

10 timmar sedan skrev IngemarE:

En bra klämning ger helt likvärdig kontakt och egenskaper som en bra lödning. Har man bra rutin och verktyg som passar går det ofta mycket snabbt att kontaktera med klämning, därför är det absolut vanligast på lite mer massproducerade prylar.

- - -

Mobiloperatörerna (eller vem som nu äger deras sändare) pressar sina kontakter. Fungerar/duger det åt dem så  är det tillräckligt bra referens för mig.

 

Som @IngemarE skriver så gäller det att använda en korrekt crimptång. Att försöka pressa med polygripen fungerar inte.

 

Har man inte tillgång till en bra crimptång så är nog lödning det enklaste. Då ska man nog helst välja en lite grövre kabel och större kontakt än FME. FME blir nog rätt pillig att löda och risk att isoleringen blir värmeskadad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack vare all hjälp jag fått har jag till slut kommit fram till följande lösning.

 

VHF

Antennen blir en Glomex RA300 (blindkäpp) som sätts i toppen på stormasten. Kabeln blir en RG213 med en skarv med kontakter av N-typ vid mastfoten.

 

AIS

Befintlig antenn, en blindkäpp, behålls i toppen på mesanmasten. Kabeln som sitter där i dag ser ut att ha hängt med i ganska många år. Eftersom AISen sänder med 2W och det ändå blir ganska många meter byts kabeln till RG213 och skarvas vid mastfoten med kontakter av N-typ.

 

Alla kontakter kommer att klämmas på kabeln och förstärkas med limmande krympslang. Utomhus väder- och fågelskyddas kontakterna med vulktejp och utanpå den lindas eltejp.

 

 

En liten fundering kring den frihängande kabeln i masten.

Jag antar att man, på något sätt, behöver avlasta kontakten till antennen i masttoppen. Har ni någon idé hur man löser det på ett bra sätt utan att skada kabeln?

 

I mitt fall blir det 15,5 m kabel från masttopp till mastfot. Kommer kabeln så småningom att påverkas fysiskt av sin egen vikt så pass att kabelns egenskaper påverkas negativt? Är det något man egentligen borde göra någonting åt, tex att på något sätt avlasta kabeln halvvägs inne i masten?

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kit använder jag sedan många år tillbaka i de fall det handlar om de kabeltyper som tången är avsedd för. Fungerar finfint. Jag brukar dock glömma att fylla på crimpburkarna vilket några gånger har lett till att det varit tomt när de behövts som mest...

 

FME-crimp är ett smidigt sätt att kontaktera. Givetvis finns det argument för och emot.

 

https://www.elfa.se/en/set-of-crimping-pliers-for-bnc-rg58-59-62-71-pcs-abiko-kit-1113c/p/18054942?trackQuery=&pos=25&origPos=25&origPageSize=50

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Detta kit använder jag sedan många år tillbaka

Proffsgrejer! Tyvärr ligger det en del utanför min budget. Men det kanske är ett sådant kit man behöver för att det skall bli bra?

 

Jag har beställt nya backar som skall passa en Biltema-tång jag har liggandes. Det blev två stycken olika från Kina som tillsammans täcker några olika kabeltyper.

Om de fungerar är det en bonus annars åker jag på att köpa något bättre, och dyrare.

Här är den ena och här är den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...