Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Ljung_Gbg

Installation av fast tank

Rekommendera Poster

Hej,

 

Till årets säsong har jag tänkt byta ut mina två lösa tankar (2x25l) mot en fast. De gamla är i dåligt skick och den ena har en trasig anslutning vilket i praktiken innebär att den sällan används utan att jag fyller på den andra från min reservdunk vid behov. Fördelarna jag ser är flera, t ex

 

Större användbar volym (60l)

Bättre balans i båten (styrpulpet på styrbord, tanken på babord. Båten lutar lite idag)

Mer användbart utrymme i under durken

Mer plats i stuvutrymmet framöver

Tankmätare

Påfyllning utan att öppna luckan/lyfta sätet

 

Nackdelarna är få som jag ser det, men ändå

 

Högre totalkostnad

Går ej lyfta ur

Ökad risk för bränslestöld

osv
 

Är det något speciellt man bör tänka på vid installationen och som man ej bör missa? Bör man t ex ha en motorrumsfläkt (dock utombordare) eller likande, eller klarar man sig utan. Jag har redan ett CAV-filter som kommer sitta direkt före tanken, så flödet är tänkt 
 

Tank -> Filter -> Blåsa -> Motor

 

Avluftningen bör väl sitta högre än påfyllningen såklart?

 

Kombinationen är på bilden, känns det vettigt?

 

Mvh Andreas

 

 

 

2A42D19E-FBE5-4691-8864-F377B783A474.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har en bra plan! Normalt sitter blåsan för filtret, men jag vet inte om det spelar ngn roll. Jag har avluftningen under påfyllningen. Det gör att det aldrig rinner över vid påfyllning, utan det rinner ur avluftningen om jag fyller för mycket när jag tankar från dunk. Dock så får man vara lite försiktig när man fyller på vid macken i och med att handtaget inte slår av innan det rinner ur avluftningen. Se till att bränslegivare och tankmätare är passar ihop. Det finns 3 olika modeller varav 2st är vanliga. Den europeiska och USA-modellen. Blandar du dom så visar mätaren fullt vid tom tank och tomt vid full tank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-03 vid 23:06 skrev Ljung_Gbg:

Är det något speciellt man bör tänka på vid installationen och som man ej bör missa?

Japp, det tycker jag.

  • Köp en CE-märkt bränsletank godkänd för bensin.
  • Alla anslutningar ska göras på tankens ovansida så att inte så mycket benson rinner ut om något lossnar.
  • Köp en "tankspiral" så blir det svårare att slanga ur bensin.
  • Köp påfyllningsslang och avluftningsslang godkända för bensin.
  • Påfyllning 38 mm och avluftning cirka 12 mm.
  • Däcksförskruvningen (tanklocket) bör monteras så att bensinen rinner ut i havet om det blir överfullt, inte in i båten.
  • Avluftning görs med svanhals helst upp till samma nivå som bränslepåfyllningen så att pistolhandtaget slår av innan bensin rinner ut och så att du inte riskerar att få in vatten i tanken.
  • Avluftningsbeslaget bör ha ett nät (flamskydd).
  • Förbind alla däcksförskruvning, genomföringar, beslag, tank, mm. elektriskt så att du inte riskerar att få statisk elektricitet och gnistbildning vid påfyllning.
  • Alla elkomponenter i utrymmet tanken placeras i ska vara gnistskyddade, fast undvik gärna el helt i det utrymmet.
  • Utrymmet där tanken placeras ska vara ventilerat med ett hål motsvarande ungefär 70x70 mm (kan även utformas som en längre slits), men fläkt behövs inte.
  • Inget bränslefilter med glaskopp som kan gå sönder. 

 

Lycka tilll med installationen.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diablos tankar är bra.

Jag har sådana till färskvatten och som septiktank, men är dom godkända för bensin?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-06 vid 12:47 skrev Georg_Ohm:

Diablos tankar är bra.

Jag har sådana till färskvatten och som septiktank, men är dom godkända för bensin?

 Det finns ju olíka lock/anslutningar att köpa beroende på ändamål men det står bara bränsle inte specifikt bensin. Men det går säkert att rota fram från något hörn på nätet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

 Det finns ju olíka lock/anslutningar att köpa beroende på ändamål men det står bara bränsle inte specifikt bensin. Men det går säkert att rota fram från något hörn på nätet.

Frågan har varit uppe på här på forumet tidigare, den som söker den finner.

Jag minns inte vad resultatet av den diskussionen gav eftersom bensin inte direkt hör till mitt intresseområde ombord.🙂

Men som sagts, man köper en diblotank och sedan ett svart, blått eller rött lock beroende på vad man avser att förvara i tanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Frågan har varit uppe på här på forumet tidigare, den som söker den finner.

Jag minns inte vad resultatet av den diskussionen gav eftersom bensin inte direkt hör till mitt intresseområde ombord.🙂

Men som sagts, man köper en diblotank och sedan ett svart, blått eller rött lock beroende på vad man avser att förvara i tanken.

Det är ju rätt bra om en bensintank är CE-märkt eftersom man då vet att den är testad just för bensin. Nu tror jag ju inte att det är något problem med Diablotanken, men om det händer något, tex. att båten fattar eld, är det ju bra att allt är korrekt utfört om man vill få ut något på försäkringen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Mackey:

Det är ju rätt bra om en bensintank är CE-märkt eftersom man då vet att den är testad just för bensin. Nu tror jag ju inte att det är något problem med Diablotanken, men om det händer något, tex. att båten fattar eld, är det ju bra att allt är korrekt utfört om man vill få ut något på försäkringen.

 

Håller med. Googlade på ce-märkning och Diablo och hittade detta:

https://www.marineonline.se/nuova-rade-diablo-smart-tankar.html

 

Tankarna är CE-godkända och Rina godkända. För bränsle och spillvatten är de dessutom ISO 21487 certifierade.

 

Kanske bara så att SeaSea inte tycker det är så viktigt att skriva ut detta?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-05 vid 17:44 skrev Alanningen:

Låter som du har en bra plan! Normalt sitter blåsan för filtret, men jag vet inte om det spelar ngn roll. Jag har avluftningen under påfyllningen. Det gör att det aldrig rinner över vid påfyllning, utan det rinner ur avluftningen om jag fyller för mycket när jag tankar från dunk. Dock så får man vara lite försiktig när man fyller på vid macken i och med att handtaget inte slår av innan det rinner ur avluftningen. Se till att bränslegivare och tankmätare är passar ihop. Det finns 3 olika modeller varav 2st är vanliga. Den europeiska och USA-modellen. Blandar du dom så visar mätaren fullt vid tom tank och tomt vid full tank.

Bra tankar! Jag har kört med blåsan efter filtret (i motorbrunnen framför motorn) ett tag och det har fungerat bra. Det är mest för att slippa öppna luckan varje gång man skall iväg och ev pumpa upp tryck.

 

Jag kollade mätaren och givaren och de är kompatibla (0-180 ohm enligt EU-standard) så det kommer fungera. Dessutom samma tillverkare av givare och mätare. Det är lite dåligt med skvalpskott i den tilltänkta tanken, kommer mätaren att bete sig underligt vid färd då tror du eller är det någon fördröjning/korrigering för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-07 vid 23:07 skrev ABC:

 

Håller med. Googlade på ce-märkning och Diablo och hittade detta:

https://www.marineonline.se/nuova-rade-diablo-smart-tankar.html

 

Tankarna är CE-godkända och Rina godkända. För bränsle och spillvatten är de dessutom ISO 21487 certifierade.

 

Kanske bara så att SeaSea inte tycker det är så viktigt att skriva ut detta?

Tack för det klargörandet, då kan man vara säker. I övrigt har jag också läst mig till att tanken är universal och att man använder olika lock som flera beskriver, beroende på vad man avser att förvara. Lite mer info som inte framgick på Seasea;

 

Diameter avluftning; 16mm

Diameter matning; 10mm

 

Enligt Seasea är den bästa givaren tanken på 200mm, den på 225mm blir eventuellt för tight. Dessutom bra att veta att man har lite reserv när mätaren står på noll. Detta gäller för Diablos tankar som har en höjd på 230mm (yttermått).

 

Mvh Andreas

Redigerad av Ljung_Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-05 vid 23:55 skrev Mackey:

Japp, det tycker jag.

  • Köp en CE-märkt bränsletank godkänd för bensin.
  • Alla anslutningar ska göras på tankens ovansida så att inte så mycket benson rinner ut om något lossnar.
  • Köp en "tankspiral" så blir det svårare att slanga ur bensin.
  • Köp påfyllningsslang och avluftningsslang godkända för bensin.
  • Påfyllning 38 mm och avluftning cirka 12 mm.
  • Däcksförskruvningen (tanklocket) bör monteras så att bensinen rinner ut i havet om det blir överfullt, inte in i båten.
  • Avluftning görs med svanhals helst upp till samma nivå som bränslepåfyllningen så att pistolhandtaget slår av innan bensin rinner ut och så att du inte riskerar att få in vatten i tanken.
  • Avluftningsbeslaget bör ha ett nät (flamskydd).
  • Förbind alla däcksförskruvning, genomföringar, beslag, tank, mm. elektriskt så att du inte riskerar att få statisk elektricitet och gnistbildning vid påfyllning.
  • Alla elkomponenter i utrymmet tanken placeras i ska vara gnistskyddade, fast undvik gärna el helt i det utrymmet.
  • Utrymmet där tanken placeras ska vara ventilerat med ett hål motsvarande ungefär 70x70 mm (kan även utformas som en längre slits), men fläkt behövs inte.
  • Inget bränslefilter med glaskopp som kan gå sönder. 

 

Lycka tilll med installationen.

Mackey

Hej och tack för många bra punkter! Speciellt map avluftningen, där hade jag inte den insikt som krävdes uppenbarligen. Men jag förstår dina tankar och kommer göra som du skriver. Återkommer med lite bilder under installationen (som får vänta ett par månader till).

 

Den enda elektriska utrustningen som kommer finnas i utrymmet är en länspump som jag har kontrollerat är gnistskyddad. Jag har ingen idag då båten har självläns, men utrymmet under sitsen där tanken kommer vara får ändå in en del vatten och det är jag inte ok med så det blir en länspump från i år. Den kommer ju placeras i den lägsta punkten och olyckligtvis är det ju även där eventuella ångor samt bränsle hamnar, men som du skriver att om man planerar rätt och använder godkända produkter så bör det gå bra. Bränsle var ju där innan också och sannolikt läckte de gamla tankarna mer än den nya kommer att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-06 vid 00:14 skrev Mackey:

Här råkade jag hitta billiga tankar, https://www.helmstock.com/engine-fuel-management-boat/fuel-tanks-pipe-lines-boat/eltex-tanks-accessories-boat.html

Under tusenlappen med lock och anslutningar om jag såg rätt.

Tack för länken, men för övriga som vill följa den så vill jag varna för att acceptera sådant som kommer upp. I all hast lyckade den få mig att lägga in fler hundra varningar för spam i min kalender (som ju ironiskt var en form av spam), så va försiktiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som rör bränsleslangarna och då främst den större diametern för påfyllnad (38mm).

 

Seasea mfl säljer denna variant som milt sagt är ganska dyr (ord.pris 589:- per meter):

 

https://www.seasea.se/slang-bränsle-38mm-a1-iso-7840

 

Den ser ju ut så som bränslslangar brukar se ut och har alla godkännanden osv. Ett säkert kort mao. Men dyr.

 

Erlanssons säljer denna variant (men ej den typ som t ex Seasea har) specifikt för bränslepåfyllnad. (ord.pris 208:- per meter). Den är även godkänd av Sjöfartsverket och är av spiraltyp.

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Slang_Rordelar/Slang/BRANSLESLANG_38MM?id=04752

 

Är detta ett likvärdigt alternativ? Magkänslan säger att ta den övre, men det är ju lockande att ta den andra som trots allt ser ut att fungera lika bra. Dubbla slangklämmor kommer jag sätta oavsett.

 

Någon som har något att säga om slangen från Erlandssons?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Erlanssons säljer denna variant (men ej den typ som t ex Seasea har) specifikt för bränslepåfyllnad. (ord.pris 208:- per meter). Den är även godkänd av Sjöfartsverket och är av spiraltyp.

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Slang_Rordelar/Slang/BRANSLESLANG_38MM?id=04752

 

Är detta ett likvärdigt alternativ?

Inte ok för bensinpåfyllning.

 

Att den är "godkänd" är egentligen helt irrelevant eftersom de inte skriver VAD det är den är godkänd mot för norm och användning. Minns ett hemlarm som salufördes som jättebra eftersom det var "godkänt av Post- och Telestyrelsen". Men det var ju Stöldskyddsföreningen och mot normer gällande inbrottslarm som hade varit relevant, PTS godkännande gällde bara radioöverföringen mellan larmets sensorer och huvudenheten. Och då inte ens om den var säker eller så, utan bara att de inte sände med otillåten uteffekt och på otillåtna radiofrekvenser. Funktionen var alltså aldrig föremål för något godkännande.

Men det var ju "godkänt", så att påstå det var ju inget ljug....

 

Vill man ha godkänd (ISO 7840 A1), armerad bensinslang billigare kan man ju handla på andra ställen än de stora kedjorna: https://www.axmarin.se/Bransleslang-Pafyllnad-38mm-A1

Eller helt strunta i Båtbutiken. 1 1/2" (38mm) och bensintank är ju liksom inte ovanligt eller båtunikt. Ett exempel: https://www.swedol.se/oljesug-returslang-med-stlspiralpg-1000977.html?queryID=20f9268028298523428e0636fe39ef1e&objectID=201258&indexName=production_swedol_sek_sv_products

 

Edit: Erlandssons slang är en Plastimoslang avsedd för vatten och ventilation. Var de har fått "bränsle" ifrån kan du ju fråga dem.... https://www.plastimo.com/en/reinforced-multi-purpose-hose-9677.html

Tyvärr skall man numera aldrig lita på vad båtbutikerna skriver eller säger. I alla fall inte de stora.... 🥴

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Inte ok för bensinpåfyllning.

 

Att den är "godkänd" är egentligen helt irrelevant eftersom de inte skriver VAD det är den är godkänd mot för norm och användning. Minns ett hemlarm som salufördes som jättebra eftersom det var "godkänt av Post- och Telestyrelsen". Men det var ju Stöldskyddsföreningen och mot normer gällande inbrottslarm som hade varit relevant, PTS godkännande gällde bara radioöverföringen mellan larmets sensorer och huvudenheten. Och då inte ens om den var säker eller så, utan bara att de inte sände med otillåten uteffekt och på otillåtna radiofrekvenser. Funktionen var alltså aldrig föremål för något godkännande.

Men det var ju "godkänt", så att påstå det var ju inget ljug....

 

Vill man ha godkänd (ISO 7840 A1), armerad bensinslang billigare kan man ju handla på andra ställen än de stora kedjorna: https://www.axmarin.se/Bransleslang-Pafyllnad-38mm-A1

Eller helt strunta i Båtbutiken. 1 1/2" (38mm) och bensintank är ju liksom inte ovanligt eller båtunikt. Ett exempel: https://www.swedol.se/oljesug-returslang-med-stlspiralpg-1000977.html?queryID=20f9268028298523428e0636fe39ef1e&objectID=201258&indexName=production_swedol_sek_sv_products

 

Edit: Erlandssons slang är en Plastimoslang avsedd för vatten och ventilation. Var de har fått "bränsle" ifrån kan du ju fråga dem.... https://www.plastimo.com/en/reinforced-multi-purpose-hose-9677.html

Tyvärr skall man numera aldrig lita på vad båtbutikerna skriver eller säger. I alla fall inte de stora.... 🥴

 

 

Se där ja, då var det ju tur att jag frågade. Det ser ju inte så bra ut när man har så pass felaktig information tillgänglig på sin hemsida. Ingen eller kortfattad produktfakta kan är ju trots allt bättre än helt felaktig. Jag tar med mig denna information och beställer troligen från Axmarin. De har varit bra att göra med och dessutom överlägset bäst priser på vissa oljor som jag köpt av dem tidigare.

 

Trevlig kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Se där ja, då var det ju tur att jag frågade. Det ser ju inte så bra ut när man har så pass felaktig information tillgänglig på sin hemsida. Ingen eller kortfattad produktfakta kan är ju trots allt bättre än helt felaktig. Jag tar med mig denna information och beställer troligen från Axmarin. De har varit bra att göra med och dessutom överlägset bäst priser på vissa oljor som jag köpt av dem tidigare.

Ja, hellre gynna "de små" marinbutikerna som dessutom ofta vet vad de talar om, än dessa stora drakar/kedjor som ju på senaste åren fullständigt tappat allt vad kompetens och ärlighet heter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som har varit viktigt för mig när jag har hållit på med bränsleslang och i viss mån även avgasslang är att den är smidig och böjbar. Den slang som Seasea säljer är betydligt mycket stelare än tex slang från Vetus. Då har jag inte jämfört priserna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydroscand har bra slangar, gå till närmsta butik eller slå en signal och berätta vad du ska ha slangen till.

De kan även pressa kopplingar åt dig om det behövs.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/13/2022 at 10:33 AM, Ljung_Gbg said:

Bra tankar! Jag har kört med blåsan efter filtret (i motorbrunnen framför motorn) ett tag och det har fungerat bra. Det är mest för att slippa öppna luckan varje gång man skall iväg och ev pumpa upp tryck.

 

Jag kollade mätaren och givaren och de är kompatibla (0-180 ohm enligt EU-standard) så det kommer fungera. Dessutom samma tillverkare av givare och mätare. Det är lite dåligt med skvalpskott i den tilltänkta tanken, kommer mätaren att bete sig underligt vid färd då tror du eller är det någon fördröjning/korrigering för detta?

Jag har ingen direkt kunskap om "fördröjning", men lite erfarenhet. När jag bytte tankmätare i en Buster så var den mätaren väldigt "direkt". Dvs jag såg på mätaren att bensinen skvalpade och den visade alltid full tank då jag drog av på gasen. 🙂 Jag bytte den till en annan som var betydligt segare i sin visning så nu slipper jag en studsande visare i instrumentet. Så det är skillnad, men jag vet dessvärre inte hur man ser det i specifikationen av en mätare.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Hydroscand har bra slangar, gå till närmsta butik eller slå en signal och berätta vad du ska ha slangen till.

De kan även pressa kopplingar åt dig om det behövs.

Japp, jag tänkte på dem också! Jag har faktiskt köpt lite slang av dem tidigare när jag tänker efter!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är tank etc inhandlat men installationen får vänta ett par veckor till. Det blev en tank på 48 liter istället för den på 62 liter som jag först tänkte, främst pga utrymmet. Jag återkommer med resultatet och eventuella andra frågor.

 

För andra med liknande frågor så hittade jag även mycket användbar information på Svenska Kryssarklubbens hemsida, t ex den länkade bilden nedan.

 

https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/Bilder-tekniska/Bränsletank-ny-medtext.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det snart bli dags! Men först måste jag lösa en bra plats att placera däcksförskruvningen (bensinlocket). Det finns inte så många ställen att välja på och de flesta förskruvningar är raka och gjorda att monteras vertikalt. Tyvärr har jag ingen lämplig plats för det och de som är vinklade är ganska få. Jag såg därför denna som jag funderar på (se bild). Med en sådan kan jag fälla in den i ryggen på sätet och ha en rak förskruvning och dessutom placera avluftningen ovanför.

 

Kan det vara en vettig lösning?

78D337C5-D7AD-4969-8A59-8323F67A27FC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är tanken på plats, mätaren funkar och givetvis är det något som bråkar!

 

Jag lyckas inte pumpa fram något bränsle till filtret så jag är säker på att det är något på den korta sträckan som läcker. Pumpen är från förra året och en Scepter köpt på Hjertmans just för att dessa skall vara av god kvalitet, men kan det vara så att den inte tätar i backventilen eftersom slangen vart tom? Det händer verkligen inget när jag pumpar...

 

Det andra alternativet är om anslutningen läcker. Det var väldigt dåligt med instruktioner till dessa tankar men det finns inte så många sätt man kan göra. Pickupen är tätad med två o-ringar som går in i det röda locket, och sedan en en anslutning med ytterligare o-ring på det.
 

Vad mer kan det vara? Observera att installationen i övrigt ej är färdigställd ännu.

 

4D2BF5F7-2F2B-4486-A0FB-D1F0DD074B28.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag förbryllad... men jag tror det är pumpen som är dålig ändå. Det händer inget när man pumpar. Inget. MEN när jag sätter tummen för utloppet efter att pumpat (som en backspärr) så kommer det bensin! Konstigt nog så fungerade det en stund efteråt så jag iu de fylla filtret, men sen slutade det igen och det som fanns i slangen tömdes tillbaka ner i tanken och blåsa blir tom. Nog låter det som blåsan ändå?

 

Jag hade faktiskt kvar kvittot och pumpen köptes 13 feb-21, tror ni de tar det på garantin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en video där jag förtvivlat pumpar på :) inget händer och man hör nästan hur luften går tillbaka igen. Konstigt nog håller den ganska tätt om man blåser från änden, men släpper igenom från den andra så som en backventil ska fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

MEN när jag sätter tummen för utloppet efter att pumpat (som en backspärr) så kommer det bensin! Konstigt nog så fungerade det en stund efteråt så jag iu de fylla filtret, men sen slutade det igen och det som fanns i slangen tömdes tillbaka ner i tanken och blåsa blir tom.

Minns en eftermarknadspump jag köpte till en av entusiastbilarna.

Lite undanskymt i specen stod att den krävde ett visst mottryck för att kunna pumpa och fungera.

 

Ingen aning om det är relevant här, hoppas du får fler och bättre svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte spelar roll för ditt problem men skall inte blåsan sitta efter filtret? Har ett svagt minne att det är så fabriksmonterat på min båt. Skall kolla nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kane:

Kanske inte spelar roll för ditt problem men skall inte blåsan sitta efter filtret? Har ett svagt minne att det är så fabriksmonterat på min båt. Skall kolla nästa gång.

Jag har läst om båda varianterna, men i fjol satt den efter filtret och ”utomhus” före motorn. Just nu ser jag inte heller att det hade gjort någon skillnad...

 

Min förhoppning har varit att slippa pumpa vaje gång båten används genom att det finns tillräckligt med bränsle i motorn innan motorns egen bränslepump tar över, för så har det inte varit innan. Nytt för i år är dock ny tank, nytt filter & nya slangar. Men ”gammal” pump...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...