Jump to content
Thursday 29 September 2022
Tantberg

Förbud/utfasning av förgasare

Recommended Posts

14 timmar sedan skrev Boanjohan:

Att 2-taktaren släpper ut stor del bränsle oförbränd har jag hört sedan slutet 80-talet. Det lär väl oxå funnits en anledning till att man utvecklade 4-takts utombordare (tror inte man gjorde det för skojs skull) och kanske var det just bränslestgumentet som var det viktiga, dvs bättre driftsekonomi, vad vet jag men man har ju lyckats få folk att köpa nästan dubbelt så tunga motorer som kräver mer service. Men det kanske finns andra fördelar än bränsleekonomin man vill åt.

 

Att detta med bränslet var något man studerade redan på 70-talet var intressant. Allt som rör miljö är inte alltid nutida PK hysteri som ligger bakom. Däremot vet man nog effekterna bättre nuförtiden. 

 

Jo anledningen till utvecklandet av 4-takts utombordare är helt säkert pga. miljöaspekterna en 4 taktare har en bättre verkningsgrad för den hinner förbränna hela bränsleblandningen i arbetstakten sedan öppnar avgasventilen när utblåsningstakten börjar och kolven trycker ut i stort sett alla avgaser på vägen upp och sedan öppnar insugsventilen och bränsleblandningen sugs in när kolven går ner innan kompressionstakten börjar, så gasväxlingen är mycket effektivare/fullständigare på en 4-taktare.

 

På en 2-taktare så öppnar avgasporten i slutet på arbetstakten när kolven fortfarande är på väg ner och strax därefter öppnar insugsporten så ny bränsleblandning går in samtidigt som avgaserna fortfarande är på väg ut, och ska hjälpa till att knuffa ut resten av avgaserna och då slinker det med lite av bränsleblandningen med avgaserna det är detta som är akilleshälen.

 

Nu försöker man få denna gasväxling att bli så bra som möjligt med olika tekniker som kallas för Vändspolning, Tvärspolning och Direktspolning och olika utformningar på kolvtoppen och rätt mottryck i avgasröret, och idag är dom mycket bättre än vad dom var för 50 år sedan men dom är fortfarande varvtalskänsliga.

 

Den direktinsprutade 2 taktaren har inte detta problemet för där sprutas bränslet inte in förrän efter att avgasporten har stängt så där kan det inte läcka igenom.

 

 

70-talet, ja det började tidigt i USA speciellt i Kalifornien där är dom stenhårda och det är deras krav alla biltillverkare fått tampas med, tror det finns fordon som är godkända i USA men inte i Kalifornien så dom är exceptionella.

 

En 2-taktare har bara 3 rörliga delar, en 4-takts stötstångsmotor har 14 rörliga delar (1-cylindrig) och elmotorn 1 del, så enkelheten är ju en fördel som många uppskattar.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Boanjohan:

Själv har jag inget problem med att de 2-taktare som finns får leva kvar. Att förbjuda dem har ju surrats om i alla fall 14 år nu (minst) men aldrig varit i närheten av att realiseras av Transportstyrelen som är föreskrivande myndighet. Konsekvensanalyser och sammhällsekonomiska analyser visar nog precis det du säger och de väljer istället alternativa sätt som att försöka informera om det dåliga, om LOVA bidrag, förmå folk köra på alkylat etc etc. Hav och Vatten har ju ett helt annat mål men sin verksamhet, klart de skriker högt om förbud, vore väl tjänstefel av den myndigheten annars.

Att politikerna skulle ta politiskt beslut att förbjuda 2-taktare tror jag inte heller att de gör. Så jag tror det är lugnt för 2-takts ägare. Ju fler år som går desto färre motorer kvar och desto mindre motiverat med förbud.

 

Det jag själv ville belysa i mitt inlägg var att det vi gör i närområdet också i första hand påverkar närområdet! Dock är effekten av det kanske lite mindre på västkusten och kuster som inte har skärgård. Så argumenten om att båtfolks påverkan är en "droppe i havet" håller inte, särskilt inte när det oftast är koncentrerat till en viss tid på året.

 

En kanal till Bottenviken skulle va bra🙂

 

Skulle vara mycket intressant att få resultat av  test i vattentunna med laboratorietest, helst före och såklart efter. Men om man googlar finns säkert det redan, om man orkar. I alla fall inte lika roligt som göra test själv.

 

Jag tror dock att det oförbrända bränslet inte kommer ut i form av "ren" bensin utan att den blir processad/uppspjälkad på något vis, man hör ju om begrepp som kolväten mm. Så den går nog tyvärr inte att återvinna enkelt.

 

Förr kunde man på många reningsverk inte rena fosfor (är det va) som bidrar till övergödningen, men tror de flesta nu fixsr det. 

Hej,

En anledning till förbjud mot fosfat i tvätt- diskmedel har en orsak i vattenreningen. Idag inget problem. Enda problemet är underdimensionerade anläggningar. Gissar på att VA-taxan ökar 3ggr de närmaste 10 åren. Mycket behövs byggas om och förnyas.

 

Jag skrev också en droppe i havet. Naturligtvis är närmiljön mycket viktig för livet där. Östersjön behöver med vissa cykler nytt vatten. Vilket den får. Kanske för sällan?

 

Tyvärr förbrukar alla bakterier alla näringsämnen som har sin orsak från utsläpp. Tyvärr minskar då syret i vattnet. Vilket betyder svårare förhållande för tex. fiskar i vattnet.

 

Försöket med tunnan betyder samma som i bränsletanken. Det kommer ut som oförbränt, alltså bensin.

 

Klart det ligger vid ytan och en del kommer förr eller senare att dunsta till luften.Men mycket tas upp av och påverkar livet i vattnet.

Skrev att förbud har redan börjat gälla i olika län för olika sjöar mot alla tvåtaktare. I våra hav är det inte lika lätt med beslut. De kommer nog också?

När jag skrev droppe i havet syftar jag på det senare. Verkar meningslöst där med allt som man släpper ut. håller med om att för den närmaste biotopen är det en fördel med att utfasa tvåtaktare där.

Samma sak det här med att tömma toalett som man idag inte får. Sen kommer stora fartyg och gör det. Vidare spola sina tankar ute på öppet hav.

 

Jag är ny på forumet. Det jag slås av på detta forum är alla genomtänkta och intelligenta svar.

Detta oavsett om jag tycker det är rätt eller fel. Alla har genomtänkta argument. Sånt gillar jag.

På detta forum kan man få mothugg. Och jag kan ändra min syn, tanke eller förståelse. Eller inte?

Oavsett hugg eller gilla är stämningen god.

 

Roger

 

 

 

 

 

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man undrar lite hur stort bekymmer detta är för miljön egentligen, de flesta jag känner inkl mig själv som kör 2-takt, kör ju oftast väldigt lite tänker jag. I många insjöar är 2takt redan förbjudna. 

På en bra sommar kanske jag lyckas få ut familjen 7 dagar eller nåt. Om jag skulle åkt båt från Maj till September så hade jag nog redan investerat i något modernt. 

Runt omkring mig i vår vik är det bara en handfull 2takt kvar, och de kör nog helt klart minst...

Känns självrensande...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som vanligt är man helt fel ute när man vill förbjuda en teknik. Det är ju inte tekniken i sig som är skadlig det är utsläppen. Sätt gräns på utsläppen och låt tekniken vara!

Rätt som det är kommer kanske någon på en teknik/tillsats som gör att förgasarmotorer inte släpper ut något. Det kan ske om tekniken får vara kvar och det sätts krav på utsläppen. 

Nöden är uppfinningarnas moder!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...