Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tantberg

Förbud/utfasning av förgasare

Rekommendera Poster

Hej på er,

Har en 2-takt 40hk, Mercury från 2001 som sitter på min Örnvik 550HT och tyvärr inte en sekund tänkt tanken på detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/havs-och-vattenmyndigheten-forbud-eller-aktiv-utfasning-av-tvataktsmotorer

Nu kräver Havs- och vattenmyndigheten (Hav) i sitt nya program för havsmiljön ”ett förbud eller aktiv utfasning av tvåtaktsmotorer med förgasare”.

Programmet innehåller uppdrag till olika myndigheter att göra saker, som sedan kan påverka allmänhet eller företag. Just båtmotorerna är det Transportstyrelsen som ansvarar för.

Det jag funderar på är två saker:
1. Hur reflekterar ni med 2-taktare modeller lite äldre. Har vi någon uppfattning av takten framåt i frågan? Bör man agera redan nu?

2. Jag är en sån som är oerhört ointresserad av min båtmotor tyvärr, men har alltid utgått från att det är en förgasare i min motor.
Hur vet jag/kan ta redan om det är en förgasare eller insprutning på min 2-takt från 2001 (den är en bit bort på vinterförvaring atm).?

Jag fattar att det finns en miljöaspekt i frågan, och att jag bör tänka mer på det framåt. Absolut.

Tacksam för era tankar!
/TB
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit framme väldigt många gånger om att förbjuda dessa motorer. Tror redan att det var på 90 talet första gången. Tror ärligt inte att det kommer gå igenom. Även om det skulle gå igenom kommer det ta såpas lång tid att man enkelt hinner göra av sig med dom utan att sälja för kaffepengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För riktigt små utombordare har tvåtaktare så många fördelar (lägre vikt, enklare mekanik, okänslig hantering när de läggs på sidan) att det vore idiotiskt att förbjuda dem. Men ett förbud för motorer över 10 hk skulle inte ställa till med så mycket. En utfasning över 10 år eller så.


Tantberg, jag kan nästan garantera att det är en förgasarmotor du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det av så kommer antagligen mindre förgasartvåtaktare att tillåtas om de kör på alkylatbensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktivisterna på olika myndigheter älskar att jaga den ”lille människan” och glömma bort helheten.

Ta båt toaletternas påverkan på havet som var den minsta källan på förorening den tog man sig an och glömde jordbruken, industrin och de kommunala reningsverkens påverkan på havet (som stod för 99%).

 

När det gäller 2 taktarna finns det väl en och annan gräsklippare, motorsåg, röjsåg och luftblåsare som borde diskuteras ihop med utombordarna.

Har själv en 2 taktare på 5 hkr till gummidingen som kanske används en timma om året. Vikten är viktig för mig så jag vill gärna köra den så länge som den tekniskt fungerar. Det blir en miljöpåverkan att skrota och köpa nytt.

 

Bitter...jag?

Redigerad av skippeer
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör tvåtaktare (55hk) för att den satt på båten jag köpte för att "prova på" att ha båt utan att lägga en förmögenhet. Är medveten om miljöproblematiken och vill gärna byta av den anledningen. Sannolikt i samband med båtbyte närmaste åren. 

Under tiden kör jag den på alkylat och bra olja, men då har jag tur och har nära till en mack som har det på pump. Förstår att det inte är ett alternativ för alla.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Aktivisterna på olika myndigheter älskar att jaga den ”lille människan” och glömma bort helheten.

Ta båt toaletternas påverkan på havet som var den minsta källan på förorening den tog man sig an och glömde jordbruken, industrin och de kommunala reningsverkens påverkan på havet (som stod för 99%).

 

När det gäller 2 taktarna finns det väl en och annan gräsklippare, motorsåg, röjsåg och luftblåsare som borde diskuteras ihop med utombordarna.

Har själv en 2 taktare på 5 hkr till gummidingen som kanske används en timma om året. Vikten är viktig för mig så jag vill gärna köra den så länge som den tekniskt fungerar. Det blir en miljöpåverkan att skrota och köpa nytt.

 

Bitter...jag?

Jo, lite bitter är du nog... ;)

 

Jag tror inte man kan generalisera myndigheternas agerande, men det kan säkert finnas enstaka tjänstemän som vill vara illvilliga.

 

Varje myndighet agerar ofta individuellt utifrån sina riktlinjer och det kan man ju uppfatta som att man glömmer bort helheten.

 

Handen på hjärtat, har du verkligen koll på föroreningarna till Östersjön och hur dessa kan påverka?

Jag har det inte och jag håller med om att fosfor och kväve från fritidsbåtar inte är det största utsläppet till Östersjön, men jag bedömer att tillskottet påverkar tex. de fritidsbåtstäta delarna av Stockholms skärgård rätt mycket.

 

Om fosforbelastningen på Östersjön är i storleksordningen 1000 ton/år så känns  allt under 10 ton som "ingenting". Jag tycker att argumentet att andra är värre eller sämre, så vi båtägare behöver inte göra något är rätt uselt faktiskt.

 

image.thumb.png.2fafd551601f53a964ed96daed6ec1db.png

Från https://www.havochvatten.se/download/18.19a8b87f170646960b9b790a/1583507158163/rapport-2019-20-naringsbelastningen-pa-ostersjon-och-vasterhavet-2017.pdf 

 

Som tur är så är det ju inte så illa att inte finns någon samordning för att minska utsläppen till Östersjön. HELCOM uppfattar jag som den samordnande parten i detta arbete, men jag kan ha fel. Man har absolut inte glömt jordbruken, industrin och de kommunala reningsverkens. Det har gjorts mycketdär de senaste 20 åren.

 

Jag tror inte heller att en snurra som används en timme om året är det stora problemet. Jag skulle själv absolut behålla den motorn under dessa förhållanden, men det finns fortfarande många som kör mera och med större motorer. Dessutom kan man ju kosta på sig fem liter Aspen eller liknande årligen.

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med att reducera jordbruket, industrins och de kommunala reningsverkens påverkan?
 

Östersjön är säkert känsligt men det är även våra skogar och villaområden, ogillar starkt alla dessa 2-taktsgräsklipparna primärt ur bullersynpunkt. Helheten är intressant även vad skogsbrukarna gör med sin Partner i skogen 😉

Ett steg kan ju vara att enbart tillåta miljösnälla drivmedel till våra 2-taktare det har jag inga problem med, gillar det tom.👍

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev skippeer:

Hur har det gått med att reducera jordbruket, industrins och de kommunala reningsverkens påverkan?
 

Östersjön är säkert känsligt men det är även våra skogar och villaområden, ogillar starkt alla dessa 2-taktsgräsklipparna primärt ur bullersynpunkt. Helheten är intressant även vad skogsbrukarna gör med sin Partner i skogen 😉

Ett steg kan ju vara att enbart tillåta miljösnälla drivmedel till våra 2-taktare det har jag inga problem med, gillar det tom.👍

Jordbruket vet jag har minskar utsläppen av kväve med runt 50 % de senaste 25 åren.

 

Industrins bidrag till övergödningen är inte så stor , se tidigare inlägg för fosfor och denna bild för kväve.

image.png.711ec3523bef137f90abdbaebc4e429f.png

 

Reningsverken renar fosfor till 95 % sedan länge och det är svårt att förbättra detta, medan reningen av kväve har förbättrats från kanske 55 % för 20 år sedan till 65 % idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasartvåtaktarnas problem är väl inte primärt övergödning utan att det oförbrända bränslet är giftigt i form av aromatiska kolväten som dessutom hamnar i grunda vikar där fiskar leker. 

 

Ett krav på alkylat (om det också görs mer tillgängligt) och en skrotningspremie kanske kunde vara en väg framåt utan att behöva slänga fungerande grejer på tippen (vilket skulle vara dumt på ett annat sätt ur hållbarhetsperspektiv).

 

Man kanske skulle skaffa en elsnurra för transport en bit ut från land innan man startar fossilmotorn 💡

 

/Johan

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, skippeer said:

, ogillar starkt alla dessa 2-taktsgräsklipparna primärt ur bullersynpunkt

Gräsklippare brukar vara 4 taktare. Finns säkert 2 takt men jag har aldrig sett någon. Röjsågar och motorsågar däremot är vanligen 2 taktare.

Båtmotorer.

Förbud tror jag inte på. Motorerna fasar ut sig själva så småningom. De som kör mycket byter ut Sina gammla 2 taktare och de som kör lite  behåller så länge de fungerar. Tyvärr tror jag många tvekar på att byta till modernare motor då man riskerar att den nya motorn stjäls. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktarna fasar nog ut sig själva så småningom. Men det går knappast till så att man skrotar sin motor från förra millenniet och köper en splitterny. De båtar som de gamla tvåtaktarna sitter på är i allmänhet så gamla och lite värda att det inte är lönt att sätta en splitterny motor på dem. Sannolikare är att tvåtaktaren i de flesta fall ersätts av en bättre begagnad fyrtaktare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte tvåtaktare som är problemet. Det är tvåtaktare med förgasare. Släpper ut upp till 30% av bränslet direkt i vattnet. En tvåtaktare med insprutning har inte detta problem. Såg förra året att en kommun förbjöd dessa motorer i två sjöar. Så problemet är snart inget problem med förbud?

 

Blir väl med dessa motorer som med våra äldre bilar som exporterar problemet?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Roger12:

Blir väl med dessa motorer som med våra äldre bilar som exporterar problemet?

Det finns ju då i alla fall en chans att motorerna hamnar någonstans där ursläppen gör mindre skada än i Östersjön och de svenska skärgårdarna.

 

Jag har för mig att det tar 30 år att byta ut vattnet i Östersjön så det är ju bättre att utsläppen sker i de stora oceanerna även om inte det är något bra heller.

 

Bäst vore ju att skrota bort de värsta, vilka de nu är?

De små som puttrar omkring i grunda vikar och tät skärgård eller de stora som används mera på öppet vatten?

 

Det finns LOVA-bidrag att söka, men bara för båtklubbar som engagerar sig, men bidraget är för litet.

2 000 kr per motor som är mindre än 50 hk

4 000 kr per motor som är lika med eller större än 50 hk

Det kommer ju bara att bli motorer som ändå inte används som skrotas bort.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Roger12 said:

Det är inte tvåtaktare som är problemet. Det är tvåtaktare med förgasare. Släpper ut upp till 30% av bränslet direkt i vattnet. En tvåtaktare med insprutning har inte detta problem.

Nja detta är väl inte riktigt sant.

Möjligen att direktinsprutade tvåtaktate inte har detta problem.

Jag får nog sluta gnälla snart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-01 vid 11:12 skrev skippeer:

 

Ta båt toaletternas påverkan på havet som var den minsta källan på förorening den tog man sig an och glömde jordbruken, industrin och de kommunala reningsverkens påverkan på havet (som stod för 99%).

 

Sant att båt toaletter bidrar marginellt till Östersjöns totala utsläpp jämfört med stora drakarna. Men dess påverkan lokalt under sommarsäsong då påverkan förstärks av sol och värme kan vara mätbart. 
 

Finns ett test som visade att 3 dl kiss göder alger i 1000 liter sjövatten.

 

"På sin blogg Tångbloggen har Lena Kautsky försökt visa med siffror att båtarnas toalettavfall faktiskt inte bara är en droppe i havet. I genomsnitt är det två personer på varje båt. En person kissar ungefär 1-2 liter per dygn och varje båt är ute ungefär fem dygn per år.

560 000  fritidsbåtar utan toalett, med två personer ombord som är ute i fem dygn, producerar tillsammans 8.4 miljoner liter kiss."


Tänk då också att mestadels är under kort tid på sommaren inomskärs, eller kustnära där skärgård inte finns.

 

http://www.skargarden.se/darfor-ska-du-inte-kissa-i-havet/

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Sant att båt toaletter bidrar marginellt till Östersjöns totala utsläpp jämfört med stora drakarna. Men dess påverkan lokalt under sommarsäsong då påverkan förstärks av sol och värme kan vara mätbart. 
 

Finns ett test som visade att 3 dl kiss göder alger i 1000 liter sjövatten.

 

"På sin blogg Tångbloggen har Lena Kautsky försökt visa med siffror att båtarnas toalettavfall faktiskt inte bara är en droppe i havet. I genomsnitt är det två personer på varje båt. En person kissar ungefär 1-2 liter per dygn och varje båt är ute ungefär fem dygn per år.

560 000  fritidsbåtar utan toalett, med två personer ombord som är ute i fem dygn, producerar tillsammans 8.4 miljoner liter kiss."


Tänk då också att mestadels är under kort tid på sommaren inomskärs, eller kustnära där skärgård inte finns.

 

http://www.skargarden.se/darfor-ska-du-inte-kissa-i-havet/

 

Å andra sidan är den förkrossande majoriteten av den där dryga halvmiljonen fritidsbåtar utan toalett öppna småbåtar för dagsturer i närområdet, eller för fiske på en sjö. Det kissas bara från en bråkdel av dem. Jag skulle bli förvånad om ens 100 000 av de 560 000 används för övernattning eller annan aktivitet där man faktiskt kissar under tiden man är i båten, och inte i en gästhamnstoalett, en skärgårdstoalett, på land bakom en buske, eller helt enkelt hemma före eller efter själva turen.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Håller med dig i ditt inlägg. En droppe i havet? Drakarna finns inte i detta land. De som är närmast här är bönder och vattenreningsverk. Ändå kan vi inte klaga på detta. Vi är orsaken?

 

Det är lätt att räkna på kiss och hur mycket kväve de kan förse mikroorganismer med.

 

Tyvärr är Sverige indelade i zoner hur avloppsreningsverken ska rena sitt vatten med avseende på kväve och/eller fosfor. Vattnet/biotopen avgör kraven på rening.

Norr om Stockholm finns inga krav på rening av kväve (kiss). Bara fosfor.

 

Gissar att det är samma krav oavsett i landet angående toalett från båt?

Nummer två (Fekaler/bajs) kan orsaka fosforutsläpp.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Roger12:

Det är inte tvåtaktare som är problemet. Det är tvåtaktare med förgasare. Släpper ut upp till 30% av bränslet direkt i vattnet. En tvåtaktare med insprutning har inte detta problem.

 

Så om man sätter en tvåtaktare med förgasare i en tunna vatten och kör upp 10 liter bensin så skulle det finnas 3 liter bensin i det vattnet efteråt ?

 

Hur många är det som tror på det ?

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej det vet jag och detta var inte riktat mot dig utan mot påståendet självt som jag sett lite överallt, tidningar, nyheterna och forum, ibland är det 20%, ibland är det 30% och en gång var det 40% så var är källan, hur mycket är det egentligen ?

 

Jag får känslan av att sanningshalten i påståendet inte är så noga, bara det låter illa nog, som är det viktiga.

 

Folk tror ju nästan på vad som helst bara det står i "tidningen" så om sanningen är 18% men massmedia säger 40% så kommer folk att tro på det och basunera ut till alla tvåtaktsägare vilken skitmotor dom har utan att veta om det är sant eller inte.

 

En tvåtaktare släpper ut mer på låga varv, som när man kör ut och in i hamnen men då drar den inte mycket mer än en gräsklippare, sedan kör man på marschfart och håller varvtalet där verkningsgraden är som bäst då är den mycket effektivare och att då påstå att 30% av bensinen rinner rakt igenom motorn är en lögn.

 

Jag säger inte att tvåtaktsmotorn är Miljöpartiets bästa vän men den är inte så förskräcklig som "drevet" hävdar.

 

Sedan så är en direktinsprutad tvåtaktare en riktig kanonmotor där jag sett siffror där den drar mindre bensin än en fyrtaktare i samma effekt och den har väl fått ta lite stryk också pga. sitt släktskap och för att inte alla förstår skillnaden i konstruktionen.

 

Sedan så klagas det på lukten, och ja det luktar lite ibland men själv så tycker jag inte det är så farligt, då tycker jag en stinkande gammal dieselmotor luktar tio gånger värre, fick andnöd sist jag låg bakom en gammal lastbil som lämnade ett stort svart rökmoln efter sig. Och det luktade verkligen skit. Men där klagas det inte så mycket men det är väl för att dom själva har en.

 

Ska dieselmotorer också förbjudas ?

 

Nu säljs det inte längre några tvåtaktare så dom som finns blir ju mindre och mindre för varje dag som går, så problemet löser sig självt.

 

Min egen uppfattning är att på mindre båtar passar en bensindriven inom eller utombordare bra och på större och tyngre båtar är dieselmotorn svårslagen med sin verkningsgrad och höga vridmoment och det är det man vill ha.

 

Jo jag bryr mig om miljön och det är väldigt tråkigt att se all spillolja som ligger på alla öar som man besöker och den oljan kommer inte från fritidsbåtarna utan från större fartyg som släpper ut oljan i havet både medvetet och omedvetet/olyckshändelse jorden runt, det är kanske där man ska strama åt disciplinen lite grann så oljebolagen städar upp efter sig istället för att skärgårdsborna får åka ut och göra det.

Jag menar dom mängder olja som dom släpper ut är ju ett riktigt problem men det vågar väl ingen säga, verkar det som.

 

Men ska vi lösa problem ska vi ju göra det där problemet är.

 

Släpper Kina ut mera föroreningar på vecka än vad Sverige gör på ett år så är det väl där vi ska lösa problemet, eller ?

 

Är det mindre plastpåsar i Stilla Havet nu efter plastpåseskatten eller var det någon annans plastpåsar som flöt omkring där ?

 

Det verkar vara dom stora fartygen som förorenar mest, en sjöman jag talade med som seglat många år berättade att all möjlig skit slängdes överbord hejdlöst, HEJDLÖST det fanns inga gränser, men på dom svenska rederierna blev det stopp på det på senare år, men nu finns det inte så många svenska båtar kvar men alla andra är ju det.

 

Jämfört med det så gör nog svenska fritidsbåtar minimalt avtryck i miljön och globalt sett borde vi få medalj istället för höjda bränslepriser.

 

Problemen i Östersjön tror jag inte beror på att några kör omkring med gamla tvåtaktare och pinkar i vattnet.

 

Tror att det finns fler faktorer i den ekvationen.

 

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan fylla på dina kommentarer.

 

Varför köpa solceller från Kina för att vi ska ha miljövänlig el?

Troligen är dessa producerade med kolkraft. Detta land ökar sin kolproduktion och antalet kolkraftverk i världen för att tillgodose sitt energibehov. 1500 kolkraftverk snart?

 

Vidare Östersjön eller längre söderut. Senast Danmark som släppte ut orenat vatten från sitt reningsverk.

 

Solceller var ett dåligt exempel på denna tråd. Den handlar om koldioxid och global uppvärmning. Där spelar det ingen roll om koldioxiden släpps ut i Kina eller Sverige.

 

Tvåtaktare eller fyrtaktare handlar om en närmiljö. Mycket lätt att reglera detta i våra insjöar. Vilket man nu börjat med sedans ett år tillbaka. Vårat hav runt Sverige är inte lika lätt att reglera.

 

Där blir det precis som du säger. Spelar ingen roll hur många tvåtaktare vi har i detta land?

För många länder/fartyg som passerar vårt vatten. Men har man en riktigt gammal fyrtaktare är det ok. Ungefär som en veteranbil.

 

Där jag har båten idag hade vår försvarsmakt en flygflotta. Många övningsobjekt ute till havs som prickmål. Ofta tömdes bränslet från flyget ut i havet under denna period.

 

För närmiljön köpte jag en båt med fyrtaktare. Min första båt. Men jag har bara varit båtägare i mindre än ett år. Lätt för mig att kommentera andra som köpt båt tidigare. Beslut om tvåtaktare kom lite före jag köpte båt.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/3/2022 at 4:22 AM, touchwood said:

 

"Nej det vet jag och detta var inte riktat mot dig utan mot påståendet självt som jag sett lite överallt, tidningar, nyheterna och forum, ibland är det 20%, ibland är det 30% och en gång var det 40% så var är källan, hur mycket är det egentligen ?

 

Jag får känslan av att sanningshalten i påståendet inte är så noga, bara det låter illa nog, som är det viktiga."

 

Har du någon källa på den känslan :)

 

Det finns en hel del forskning och en snabb googling ger bland annat denna träff som ger siffran 25-40 % som passerar oförbränt. Beroende på last, förgasarjustering mm.

https://www.jstor.org/stable/44716338

 

I en studie gjord av amerikanska militären (på sjuttiotalet) hittar man denna graf

1479685913_obrndsoppa.PNG.925f76e063c4d3e66bfa0df04528eb41.PNG

 

Här är en (svensk) studie som tittat på hur alkylatbensin påverkar avgasernas sammansättning i en tvåtaktare

https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_72581.pdf

 

Det finns säkert nyare och mer relevanta forskningsrapporter (och kanske några med "bättre" siffror) men jag upplever inte att nyhetsmedia är ute efter att medvetet sprida osanningar för att skapa krigsrubriker och svartmåla förgasartvåtaktare :)

 

Sen att det finns värre problem med en massa annat är ju ingen vettig anledning att strunta i den här frågan. Alla steg i rätt riktning mot bättre miljö och mindre klimatpåverkan är ju värda något.

 

/Johan

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att 2-taktaren släpper ut stor del bränsle oförbränd har jag hört sedan slutet 80-talet. Det lär väl oxå funnits en anledning till att man utvecklade 4-takts utombordare (tror inte man gjorde det för skojs skull) och kanske var det just bränslestgumentet som var det viktiga, dvs bättre driftsekonomi, vad vet jag men man har ju lyckats få folk att köpa nästan dubbelt så tunga motorer som kräver mer service. Men det kanske finns andra fördelar än bränsleekonomin man vill åt.

 

Att detta med bränslet var något man studerade redan på 70-talet var intressant. Allt som rör miljö är inte alltid nutida PK hysteri som ligger bakom. Däremot vet man nog effekterna bättre nuförtiden. 

 

Exakt vad som menas med att bränslet går ut oförbränt är jag osäker på (går säkert att hitta i vetenskapliga artiklar om detta om man orkar söka) men det är väl i form av bensinånga som blandas med avgaserna och sedan blandas med vattnet. Vad av denna mix som sedan dunstar och vad som blir kvar i vattnet går säkert också att läsa någonstans. Men jag tror på att det inte är nyttigt. Och eftersom det hamnar i vattnet här hos mig i Stockholms skärgård så tror jag oxå på att det i första hand är ett problem här hos mig innan det blir ett problem i Polen.

 

Jag tänker att om vi här konstant släpper ut allt avloppsvatten orenat,  t.ex. från Stockholm, och Sankt Petersburg samtidigt konstant släpper ut 15 gånger mer orenat. Blir vattenkvalitén i  Stockholms skärgård då bättre av att vi börjar rena vårt vatten, eller blir det ingen skillnad pga att Sankt Petersburgs är så mycket större?

 

Vattenkvalitén i Stockholms skärgård blir bättre år för år och marina livet likaså, Östersjöns marina liv blir fortsatt sämre och sämre. Så vad vi gör här påverkar oss mycket mer än det som sker på andra sidan Östersjön. Det finns alltså all anledning att vi gör vad vi kan i och för vårt närområde, även om det är en droppe i havet för Östersjön som sådan. 

https://www.stockholmvattenochavfall.se/globalassets/pdf1/rapporter/vattenvard/skargarden/skargardsrapporten-2020.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev johan-m:

Har du någon källa på den känslan :)

 

Det finns en hel del forskning och en snabb googling ger bland annat denna träff som ger siffran 25-40 % som passerar oförbränt. Beroende på last, förgasarjustering mm.

https://www.jstor.org/stable/44716338

 

I en studie gjord av amerikanska militären (på sjuttiotalet) hittar man denna graf

1479685913_obrndsoppa.PNG.925f76e063c4d3e66bfa0df04528eb41.PNG

 

Här är en (svensk) studie som tittat på hur alkylatbensin påverkar avgasernas sammansättning i en tvåtaktare

 

Ja i exemplet ovan tippade jag på 18% i marschfart, och jämfört med diagrammet här så var jag ju nästan "spot on" och då är motorn från 1974, så den känslan är jag nöjd med.

 

I testet var det 5 motorer med som var från årsmodell 1959-1974 och 3 av dom var mellan 10-15 år gamla och jämför man dom med den sista generation tvåtaktare som ligger nere på bryggan idag så har dom blivit bra mycket bättre på både förbrukning och utsläpp så då hade man kanske kommit ner till 10-15% om man hade gjort testet idag.

 

Man ser också vilken skillnad det är mellan tomgångskörning och marschfart där dom flesta kör.

 

Någon annan källa har jag inte det är därför jag vill göra ett test i en vattentunna och sedan skicka in för analys för att se hur det egentligen ligger till.

 

Vid "min" brygga så är nästan alla tvåtaktare sista generationen det är någon enstaka som sticker ut. Och nästan varenda gång jag är nere vid bryggan så ligger dom där, dom verkar inte användas så mycket, gäller säkert andra båtar med, jag vet en kille som aldrig var ute en enda gång på hela sommaren, han sjösatte, parkerade och sedan när sommaren var slut tog han upp den, men dom var ofta nere och bryggseglade o fikade när solen lyste.

 

Det är nog många som bara kör lite då och då, och tycker det är trevligt att kunna göra det när dom vill och är nöjda men sin tvåtaktare så länge den fungerar och att då tvinga dom att köpa en ny fyrtaktare för dyra pengar som dom måste åka fram å tillbaka till verkstan varje år för att garantin ska gälla som också kostar, även tid, när man har en fungerande motor som man själv vinterservar på en timme för småpengar sedan är det klart, ställer nog båtägandet i ett annat perspektiv för dom.

 

Så vad jag vill säga är att, är det sådan jäkla panik och är dom så förskräckliga så att dom måste förbjudas?

Det kanske inte behövs, det löser sig ändå, det kanske inte är så farligt som "dom" säger och kör man på alkylatbensin så gör man ju vad man kan.

 

 

Ett tag skulle alla köra på E85 sedan så höjde dom priset så det blev billigare att köra på bensin !

 

Sedan var det billigare att köra dieselbil och nu är den dyrare än nånsin !

 

Och snart ska alla köra elbil men vi har ingen ström !

 

Och ska vi lägga ner kärnkraftverken så ska vi kanske ha ett alternativ INNAN dom gör det.

 

 

Det kanske fattas lite för många beslut lite för fort med facit i hand.

 

 

Så lugna ner er "gubbar" det löser sig, det är härligt att vara på sjön, ta nu en Whiskey och slappna av, sedan öppnar ni Elräkningen.

 

 

Hälsningar från Götet.

 

 

 

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev johan-m:

Sen att det finns värre problem med en massa annat är ju ingen vettig anledning att strunta i den här frågan. Alla steg i rätt riktning mot bättre miljö och mindre klimatpåverkan är ju värda något.

 

Absolut du har helt rätt så är det ju, men även nytillverkning av en motor sätter ett avtryck, för att inte tala om batterierna till elbilar som är allt annat än miljövänligt (har jag hört).

 

Funderade själv på att bygga om en gammal snipa till eldrift, räknade lite på elmotor och batterier och det kostar mer än en ny dieselmotor med backslag 20-30 hk så det är inte ekonomisk försvarbart, och sedan efter 5 år sälja en elbåt med 5 år gamla batterier jämfört med en med 5 år gammal dieselmotor vet jag nog vilken som blir lättast att sälja (om inte dieseln kostar 100:- litern då).

 

Men har inte släppt tanken helt på det.

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Boanjohan:

Exakt vad som menas med att bränslet går ut oförbränt är jag osäker på (går säkert att hitta i vetenskapliga artiklar om detta om man orkar söka) men det är väl i form av bensinånga som blandas med avgaserna och sedan blandas med vattnet. Vad av denna mix som sedan dunstar och vad som blir kvar i vattnet går säkert också att läsa någonstans. Men jag tror på att det inte är nyttigt. Och eftersom det hamnar i vattnet här hos mig i Stockholms skärgård så tror jag oxå på att det i första hand är ett problem här hos mig innan det blir ett problem i Polen.

 

Jag undrar också vad denna mix består av det är därför jag vill göra denna test i en vattentunna.

Om bensinen följer med avgaserna borde man kunna avskilja/filtrera bort den och återanvända den.

(En tanke bara)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vattenkvalitén i Stockholms skärgård blir bättre år för år och marina livet likaså, Östersjöns marina liv blir fortsatt sämre och sämre. Så vad vi gör här påverkar oss mycket mer än det som sker på andra sidan Östersjön. Det finns alltså all anledning att vi gör vad vi kan i och för vårt närområde, även om det är en droppe i havet för Östersjön som sådan. 

 

Jodå jag vet, Östersjön är ett problem och man vill ju gärna ha fisk i den också, det är väl cirkulationen det brister i, skulle väl behövt en kanal från Bottenviken till Norska Havet för att få fart på grejorna :-) 

 

Läste nånstans en gång att det var diskmedel och tvättmedel som var den stora boven för Östersjön men det är inget jag vet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inget problem med att de 2-taktare som finns får leva kvar. Att förbjuda dem har ju surrats om i alla fall 14 år nu (minst) men aldrig varit i närheten av att realiseras av Transportstyrelen som är föreskrivande myndighet. Konsekvensanalyser och sammhällsekonomiska analyser visar nog precis det du säger och de väljer istället alternativa sätt som att försöka informera om det dåliga, om LOVA bidrag, förmå folk köra på alkylat etc etc. Hav och Vatten har ju ett helt annat mål men sin verksamhet, klart de skriker högt om förbud, vore väl tjänstefel av den myndigheten annars.

Att politikerna skulle ta politiskt beslut att förbjuda 2-taktare tror jag inte heller att de gör. Så jag tror det är lugnt för 2-takts ägare. Ju fler år som går desto färre motorer kvar och desto mindre motiverat med förbud.

 

Det jag själv ville belysa i mitt inlägg var att det vi gör i närområdet också i första hand påverkar närområdet! Dock är effekten av det kanske lite mindre på västkusten och kuster som inte har skärgård. Så argumenten om att båtfolks påverkan är en "droppe i havet" håller inte, särskilt inte när det oftast är koncentrerat till en viss tid på året.

 

En kanal till Bottenviken skulle va bra🙂

 

Skulle vara mycket intressant att få resultat av  test i vattentunna med laboratorietest, helst före och såklart efter. Men om man googlar finns säkert det redan, om man orkar. I alla fall inte lika roligt som göra test själv.

 

Jag tror dock att det oförbrända bränslet inte kommer ut i form av "ren" bensin utan att den blir processad/uppspjälkad på något vis, man hör ju om begrepp som kolväten mm. Så den går nog tyvärr inte att återvinna enkelt.

 

Förr kunde man på många reningsverk inte rena fosfor (är det va) som bidrar till övergödningen, men tror de flesta nu fixsr det. 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...