Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
riton

Mast till Misil2

Rekommendera Poster

Det blåste lite över helgen...Båten bredvid min låg på min mast ner jag kom till hamnen. Lite trist är det. Jag höll på med renovering hela förra vintern och det blev fint. Om någon vet var jag kan få tag på en aluminiummast som passar en Misil 2 skulle jag bli väldigt mycket gladare! I teknisk beskrivning står det att det är en guldeloxerad aluminiummast profil 137/100 med en masthöjd över vatten på 9,85 m.

Jag hoppas på en mirakel nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kunde kolla med båtskrotarna? Det finns väl ett par stycken runt om i landet. Beklagar mastförlusten förresten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du behöva betala detta? 

Det borde väl vara den som åstadkommit skadan eller dennes försäkring som ska stå för kostnaden för reparation eller ny mast.

Kontakta och anmäl skadan till ditt försäkringsbolag så borde dom kunna hjälpa till.

 

I varje försäkring ingår oftast en ansvarsförsäkring som torde aktiveras i detta fall. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Varför ska du behöva betala detta? 

Det borde väl vara den som åstadkommit skadan eller dennes försäkring som ska stå för kostnaden för reparation eller ny mast.

Kontakta och anmäl skadan till ditt försäkringsbolag så borde dom kunna hjälpa till.

 

I varje försäkring ingår oftast en ansvarsförsäkring som torde aktiveras i detta fall. 

Problemet uppstår när man har en båt från 70-talet; åldersavdrag och annat skoj gör att en ny rigg sällan blir aktuell för försäkringsbolaget. Kan man däremot få tag på en begagnad kan försäkringsbolaget vara beredda att betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta försäkringsbolaget, dom har varit med om liknande förr och har säkert kontakter och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som f d skadehandläggare kan jag säga två saker.

1: För att din båtgrannes ansvarsförsäkring ska ersätta måste din båtgranne ha varit oaktsam d v s att hen visste att det fanns en risk att hens båt kunde skada din mast. Om grannen inte hade anledning att tro att båten skulle falla så föreligger ingen oaktsamhet. Dessutom måste du kunna visa att grannen visste om det men underlåtit att åtgärda det.

 

2: Om det inte föreligger någon oaktsamhet från båtgrannen så är det din egen objektsförsäkring som gäller. Alltså. Vinden har orsakat skadan. En oförutsägbar olycka. 

 

Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag. Dom har skyldighet att pröva den. Om du kan styrka att grannen har varit oaktsam exempelvis att du eller någon annan har påpekat att hens båt har varit otillräckligt uppallad och grannen har struntat i det kommer ditt försäkringsbolag att avböja skadan men eftersom du kan styrka oaktsamhet kommer din båtgrannes bolag att ersätta eftersom samma lag, skdeståndslagen, ligger till grund för regleringen och tolkas likadant av alla försäkringsbolag.
 

Alltså….

Vem av er måste betala självrisken?

Själva ersättningen blir densamma. Sakens värde i det ögonblick det förstördes eller förlorades. D v s vad en likadan mast i den åldern värderas till. Tyvärr blir det nog inte så många kronor.

 

Av erfarenhet vet jag att mina svar i försäkrings-/skadeståndsfrågor inte brukar falla i god jord på MG. Man kan tycka mycket eller inte gilla svaret men juridik tycker inte och bryr sig inte om vad skadedrabbade ”gillar”.

Jag har reglerat otaliga liknande skador. Många som har varit knivigare än denna.

men snälla ni som går igång!

Skumma skadeståndslagen på Notisum.se innan ni börjar med personangreppen mot mig!

Det är den som ligger till grund för försäkringsbolagens bedömning.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tydliga svar och tips. Det ser ut som hela skadestånds reglering blir värre än själva stormen. är det någon som vet var jag kan hitta en båtskrot? Annars är masten fortfarande under båten, den är böjd men inte knäckt. Kan man drömma att det skulle gå ha rätta till den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev riton:

den är böjd men inte knäckt. Kan man drömma att det skulle gå ha rätta till den?

Skulle jag aldrig göra om det handlar om en böj på met än ett par cm fördelade över hela masthöjden. Men så är det förmodligen inte.

Nu har jag ingen riktig kunskap om riskerna men har sett annat i al som blivit böjt och det ser helt annorlunda ut i godset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Vi fick loss masten för en timme sen och den är  rejäl böjd. En fråga om cirka 10 cm, vi glömmer den lösningen just nu. Jag ska kolla med båtskroten. Det ser ut som det också kan vara en lösning att leta efter en begagnat Misil för att bara plocka bort masten... Känns bara onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev riton:

Tack för tydliga svar och tips. Det ser ut som hela skadestånds reglering blir värre än själva stormen. är det någon som vet var jag kan hitta en båtskrot? Annars är masten fortfarande under båten, den är böjd men inte knäckt. Kan man drömma att det skulle gå ha rätta till den?

Nej nej!
Kosta på dig ett samtal till ditt försäkringsbolag och berätta hur du tänker lösa det. Även om masten är gammal så finns det ett värde i den. Skadehandläggare älskar direktreglering. D v s att göra upp om en rimlig kontantsumma efter avdragen självrisk.
Betänk att villkoren har en minimiersättning oavsett ålder. Svenska sjö har max 50% åldersavdrag på mast och rigg.
Dock väger man in din båts försäkringsvärde i bedömningen. Alltså... Din mast värderas inte bara utifrån nyvärde och ålder utan också i förhållande till det värde du uppgett på båten (Försäkringsvärdet).
Exempel: Om båtens försäkringsvärde är 50k, en ny iordningställd mast från riggtillverkare kostar 60k så värderas inte masten automatiskt till 30k vid skada. Och... Var glad för det. För annars skulle du få betala en jättepremie för att försäkra en gammal båt.
Men anmäl skadan! 
Det kostar bara ett telefonsamtal men du kan säkert få loss några tusenlappar i ersättning.

En mast till en Misil  II är ganska simpel vad jag förstår. En rak mast utan koning. Masttillverkarna använde ofta samma profiler till masterna så hittar du en profil som är densamma så är det inte raketforskning att kapa den och flytta de beslag du tvingas flytta från din gamla mast. Jag har varit med att bygga en mast till en Fingal och bytte från trä till aluminum på en bekants motorseglare. Det var begagnade maströr båda gångerna:

Säg att du kommer över  en hyfsad mast för 2 000 spänn. Du kommer att behöva köpa nitar, brickor och beslag för en tusing. Du anlitar inte en riggverkstad  utan gör jobbet själv.
Om jag skulle reglera den skadan skulle jag värdera det till ca 5 000 kr Har du då 2 500 i självrisk så får du ju 2 500 på kontot.

Jag säger inte att just ditt bolag kommer att resonera så. Men jag gjorde det när jag reglerade fordonsskador.  Win-win!
Folksam gjorde så när mitt nya segel, förstagsprofil och skot gick sönder. En värdering från Gransegel, prisuppgift från Hjertmans på två sektioner förstagsprofil och kvitto på skotet, några fotografier och två telefonsamtal till Folksam så var det klart. Den handläggaren kvittade hela min självrisk mot eget arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag börjar bli hoppfull? Skadorna är anmälda som det ska. Vi har båda båtförsäkringar hos Länsförsäkringar och de är sammankopplat. Vi ska kolla om vi kan få tag på en profil, tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hamnen" strulade när båten skulle upp för översyn

Hamnens kommentar var att skrovet var för halt, V17.

Masten knäcktes mot grannens båt.

Ny komplett rigg skulle kosta >90 000 Skr, åldersavdrag 30%

Helt ok tyckte jag helt ny rigg för 30 000 Skr.

Men ingen ny rigg kunde levereras före  "semester perioden"

Köpte en beg mast i/på Lidingö 1500 Skr.

Körde upp och lastade den på biltaket, åkte ca 100 mil tur o retur.

Eftersom masten var begagnad blev det inget åldersavdrag.

Fick "bensinpengar" för 100 mil, och betalt för mitt arbete att anpassa den nya riggen.

Nästan 1 månad tog det att få båten i segelbart skick.

Ersättningen från försäkringen gjorde att det blev en "bra affär" för mej, jag är nöjd.

http://lasselundell.se/adagio.html

 

 

 

adagio5.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...