Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pentaracer

Epoxybehandla båtrackaren

Rekommendera Poster

Snart är all bottenfärg bortskarpad, totalt 40m2.

 

Vilken epoxi ska på sen? En del avslutar med en primer för att få bottenfärgen att fastna, en del rekommenderar att måla bottenfärgen innan sista lagret epoxi torkat.

Då begriper jag inte riktigt hur man ska kunna byta bottenfärg om några år efter att den slutat verka.

 

Kunskap någon?

 

Kommer inte kunna måla epoxi i botten där den står men tänkte göra det nästa år då jag flyttar den lite.

 

Har tittat på

 

International gelshield 200

NM båtepoxi

Jotamastic 90 med sealer vinyguard sg88

 

 

 

ScreenHunter_2067 Jan. 31 11.53.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan är väl om du vill ha en färg som är lite giftig så att du slipper beväxning eller om du tänkt dig ett giftfritt alternativ och istället tvätta båtboten några gånger under säsongen.

 

Båda alternativen har både fördelar och nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte tvätta botten, jag har för många grejjer som sticker ut och sen är den för stor så det är giftig färg som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pentaracer:

Det går inte tvätta botten, jag har för många grejjer som sticker ut och sen är den för stor så det är giftig färg som gäller.

Sorry, då har jag ingen egen modern erfarenhet att bidra med.

 

PS

Vill bara informera om vad som är möjligt att tvätta i en båtbottentvätt.

Det är normalt inga problem med att det sticker ut lite givare och kanske en köl, ett roder och ett S-drev som det ofta gör på segelbåtar, men det finns naturligtvis vissa begränsningar, tex. dubbelroder.

Det finns tvättar för 16 meter långa och fem meter bredda båtar och kanske ännu större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...