Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skeppskatten1

Axeltätning råd önskas

Rekommendera Poster

Hej alla! 

I vår Nimbus 26 sitter denna axeltätning.  Den är besvärlig att komma åt när man ska kladda med fett och vrida på locket.  När och hur ofta ska man vrida? 

Rädd man ska tappa ner locket I kölsvinet  då man ska skruva dit det efter påfyllning av fett. 

Råd önskas hur ni andra har löst problemet. 

Tack på förhand.  / Per 

Screenshot_20220129-130503_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att byta till en vattensmord tätning, typ denna Wärtsilä Manecraft som jag har i min båt. Dyr men inget slabb med fett, helt underhållsfri. Beställde min från England eftersom det verkar saknas Svensk återförsäljare. På svenska marknaden finns en variant som heter PSS som också är kanonbra. 

684D34DF-1A77-4C69-83E6-690FA2C78695.jpeg.9da9b1436fb1eb2f9a9ea9d45e79adef.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva loss locket och gängfästet från axeltätningen. Skruva fast en röranslutning i stället för smörjkoppen. Skaffa/tillverka en plastburk med en röranslutning i botten. Burken skruvas fast i lämpligt skott en bit över vattenlinjen (oljenivån i burken måste komma någon decimeter över vattenlinjen för att ge ett mottryck mot vattnet). Dra en slang (helst transparent) mellan axeltätning och burk. Fyll burken till hälften med olja, gärna en lite trögflytande transmissionsolja. Efter ett tag så ser du luftbubblor stiga upp i slangen och försvinna i plastburken.

 

Efter en sådan ombyggnad så behöver du bara göra en koll då-och-då på att det finns olja i burken.

 

Innan röret skruvas fast i axelkopplingen kan det vara lämpligt att försöka få bort det mesta av gammalt fett som finns inne i axelkopplingen. Det behövs ingen petnoga rengöring, det kommer att blanda sig med den nypåfyllda oljan efter ett tag.

 

Jag hade denna lösning på en tidigare båt (bytte från smörjnippel där det skulle tryckas in fett med tryckspruta). Oljenivån i burken var väldigt stabil efter att luften evakuerats från axelkopplingen. Det kunde behövas en pytteliten skvätt olja årligen inför sjösättningen.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tätningen lite till åren skulle jag övervägt att byta innan jag byggde om den befintliga. Och då aldrig byta till en stenålderskonstruktion, som den du har nu.

Bytte faktiskt nyss en alldeles ny fettsmord till en vattenkyld PSS på vår nya båt, just för att slippa underhållet och hela tiden detta balanserande med "lagom" med fett. Hade en PSS på förra båten, också bytt till en sådan bara efter ett par år med fettsmord tätning. Blev sedan 15 år i vår ägo utan vare sig underhåll eller läckage 🙂

bild.png.29c56b8ba303a2366bed7c8e1149c011.png

 

Vem skulle köpa en ny bil idag och acceptera att man måste kolla oljan dagligen och t.o.m. rundsmörja vissa saker en gång i veckan ?

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Ett tips är att byta till en vattensmord tätning, typ denna Wärtsilä Manecraft som jag har i min båt. Dyr men inget slabb med fett, helt underhållsfri. Beställde min från England eftersom det verkar saknas Svensk återförsäljare. På svenska marknaden finns en variant som heter PSS som också är kanonbra. 

684D34DF-1A77-4C69-83E6-690FA2C78695.jpeg.9da9b1436fb1eb2f9a9ea9d45e79adef.jpeg

Har du info på installationsmått eller hur mycket mer plats den tar än black jack? Jag har googlat men hittar inga data.

Micke

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika typ av tätningar i dom som är gjorda för fett respektive olja så kolla vilka tätningar din har innan ev. ombyggnad. Grafitgarn för fett och Sim-ringar för olja.

Grafitgarnstätningarna är i princip outslitliga! Min har funkat utmärkt i ca 35 år och 5000 gångtimmar. Jag trycker i lite fett 2-4 gånger per säsong med en fettspruta som är ansluten via en slang ner till den svåråtkomliga axeltätningen.

Gamla grejer är gjorda för att funka, nya för att försörja serviceverkstäder och skapa nyförsäljning lagom ofta för lönsamhet.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Rascal:

Jag trycker i lite fett 2-4 gånger per säsong med en fettspruta som är ansluten via en slang ner till den svåråtkomliga axeltätningen.

Jag har haft fettsmorda axeltätningar i nuvarande och i tidigare båtar och det har funkat bra. Jag har iofs inte funderat på om det funnits bättre tätningar.

Det jag dock aldrig behövt göra är att fylla på fett i kopp/spruta så jag slänger in en följdfråga på trådstarten. Vilken typ av fett skall man använda?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev McLasse:

Jag har haft fettsmorda axeltätningar i nuvarande och i tidigare båtar och det har funkat bra. Jag har iofs inte funderat på om det funnits bättre tätningar.

Det jag dock aldrig behövt göra är att fylla på fett i kopp/spruta så jag slänger in en följdfråga på trådstarten. Vilken typ av fett skall man använda?

Jag vet inte exakt vad det är för fett jag använder då en påbörjad burk följde med vid köpet av båten våren 1982 och den räcker nog några år till. Etiketten är borta men färgen på burken tyder på en Shell produkt, men fettet är nästan svart.

Penta säljer ett fett som heter "Propelleraxelfett" det kommer jag att köpa i framtiden. 

Du ska se till att trycka i lite fett ibland då det smörjer lagret i tätningen. Själva tätningen sköts av grafitgarnet eller Sim-ringarna beroende på vilken typ du har.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-29 vid 16:46 skrev micke_102:

Har du info på installationsmått eller hur mycket mer plats den tar än black jack? Jag har googlat men hittar inga data.

Micke

Tyvärr inga mått i instruktionspappren som kom med tätningen. Men jag har kvar den gamla så jag kan mäta den. Återkommer!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-29 vid 19:03 skrev Rascal:

Gamla grejer är gjorda för att funka, nya för att försörja serviceverkstäder och skapa nyförsäljning lagom ofta för lönsamhet.

En vattensmord tätning typ PSS eller Manecraft kräver inget underhåll och ingen serviceverkstad. Finns en anledning att väldigt många yrkes passagerarfartyg (i alla fall på ostkusten) typ Waxholmsbolaget med flera kör med denna typ av axeltätning. Inget som kan krångla som med gamla fett tätningar. 
Dyr men problemfri och underhållsfri.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta skall tätningar gjorda av gummi bytas?

Med tanke på att drevbälgar (2 år) och segeldrevs tätningar (7 år) har bytesintervaller med tanke på att gummi åldras så finns väl en gräns även för axeltätningar av gummi. Någon skrev ju ovan att tätningen kostade.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tätning var monterad av förr förra ägaren, så före 2004 och jag bytte den 2021= 17 år. Då fungerade den fortsatt utmärkt och gummit i bra skick, men slitytan på bronsplattan hade tydligt dike och komposit flänsen kanske halverats (som tätar och roterar mot bronsplattan). Jag passade på att byta eftersom jag behövde byta cutlesslager och då ändå behövde demontera tätningen för att få ut axeln. Den hade nog annars hållit några år till skulle jag tro. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-29 vid 16:46 skrev micke_102:

Har du info på installationsmått eller hur mycket mer plats den tar än black jack? Jag har googlat men hittar inga data.

Micke

Manecraft tätningen jag har (tidigare John Crane nu uppköpt av Wärtsilä) är ca 130 mm lång. Se bild. Jag vet inte hur mycket plats en Black Jack tätning tar.

4D2F1E37-E907-42D3-9855-24F31A0D4797.thumb.jpeg.cedf3fe8618080391b4e2f8ee95a3807.jpeg

 

Hittade faktiskt nu mått på nätet på Manecraft som säger 131 mm. 

 

https://shop.tnorrismarine.co.uk/products/manecraft-deep-sea-seal-wartsila?variant=7709962534959

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, Rascal said:

Hur ofta skall tätningar gjorda av gummi bytas?

Med tanke på att drevbälgar (2 år) och segeldrevs tätningar (7 år) har bytesintervaller med tanke på att gummi åldras så finns väl en gräns även för axeltätningar av gummi. Någon skrev ju ovan att tätningen kostade.

PSS rekommenderar byte av bälg efter 6 år. Personligen tror jag att säkerhetsmarginalen är betydande (tillverkaren är amerikansk, sannolikt garderar man sig på detta sätt mot förödande stämningar...).

För egen del byter jag just nu för första gången  bälg i min tätning, installerad 2006 = 15 år. Kostnad 1 500 kr, d v s 100 kr/år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse ska Black Jack tätningen ska bytas efter 4 år (eller 500 timmar om det kommer först).  Handen på hjärtat, hur många gör det?
De flesta fett smorda gamla packboxarna har väl också gummislang mot hylsröret, så det är ju knappast så att de har längre hållbarhet än andra typer av tätningar, med avseende på gummit.

Visserligen billigare att byta en slangstump men fortsatt ett jäkla skitjobb att byta med allt fett etc. Och risken att du nöter en midja på axeln om man drar den för hårt och kanske måste byta axel i tillägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-

Märkte inget av detta jäkla skitiga jobb! 

I vart fall inget värre än t ex byta motorns oljefilter och olja. 

 

Bytte slang och tre packboxar (simringar). Passade då även på att linjera backslag/motor mot propelleraxeln. 

 

Mycket beror väl på hur man hanterar det hela. Och jo, jag fick lite lort under naglarna. 

 

Ett smidigt sätt kan ju vara att lätta på pluskan om det tar emot. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med inlägget underförstått att det vid byte av slang enligt första bilden i tråden, får man en perfekt möjlighet att själv kontrollera att propelleraxeln ligger mitt i trumman och att linjeringen är optimal. 

Felaktig linjering ger vibrationer och slitage främst på utgående axels lager hos backslaget. 

 

Själv skulle jag montera en längre slang, samt vända en av slanklämmorna längst bak och längst fram 180 grader i förhållande till de övriga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

PSS rekommenderar byte av bälg efter 6 år. Personligen tror jag att säkerhetsmarginalen är betydande (tillverkaren är amerikansk, sannolikt garderar man sig på detta sätt mot förödande stämningar...).

För egen del byter jag just nu för första gången  bälg i min tätning, installerad 2006 = 15 år. Kostnad 1 500 kr, d v s 100 kr/år.

 

Redigerad av micke_102
fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Manecraft tätningen jag har (tidigare John Crane nu uppköpt av Wärtsilä) är ca 130 mm lång. Se bild. Jag vet inte hur mycket plats en Black Jack tätning tar.

4D2F1E37-E907-42D3-9855-24F31A0D4797.thumb.jpeg.cedf3fe8618080391b4e2f8ee95a3807.jpeg

 

Hittade faktiskt nu mått på nätet på Manecraft som säger 131 mm. 

 

https://shop.tnorrismarine.co.uk/products/manecraft-deep-sea-seal-wartsila?variant=7709962534959

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Som jämförelse ska Black Jack tätningen ska bytas efter 4 år (eller 500 timmar om det kommer först).  Handen på hjärtat, hur många gör det?
De flesta fett smorda gamla packboxarna har väl också gummislang mot hylsröret, så det är ju knappast så att de har längre hållbarhet än andra typer av tätningar, med avseende på gummit.

Visserligen billigare att byta en slangstump men fortsatt ett jäkla skitjobb att byta med allt fett etc. Och risken att du nöter en midja på axeln om man drar den för hårt och kanske måste byta axel i tillägg.

Till skillnad från Black Jack och liknande så är slangen som håller axeltätningen kraftigt armerad. Men det är klart att man bör titta till den regelbundet. Min är ca 35 år (5000 timmar) och ser fortfarande ut som när jag satte dit den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu menar jag givetvis inte att du inte ska uppgradera systemet med tätning. 

 

Men tänk, jag är övertygad om att befintlig tätning kommer att hålla lika länge till, med lite omsorg. 

 

Om det nu är så besvärligt att klämma i lite fett, så ordna då med lämplig kraftig nippel i locket till fettpåfyllningen. 

Koppla med pressning en armerad slang av nöjaktig längd på nippeln. I änden på slangen en lämplig presskoppling med en

helt vanlig nippel för ipressning av fett. 

Hydroscand har det som behövs och kan pressa delarna till slang. 

 

Biltemas senaste enhandsmanövererade fettsspruta blir pricken över i:et.

 

Ändå inte fel att byta befintlig slang, ev inre tätningar och kolla ovan nämnda linjering. 

 

Det senare lär du åka på om det inte är gjord på länge, om du är försiktig med prylarna. 

 

Nu vet jag inte vad försäkringsbolag kan ha för ev förändring och uppdatering av axeltätning. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när jag öppnat upp lite mer. Tagit bort lilla fettkoppen också.  Tror det är tätning med garn jag har. Överväger att byta till PSS och slippa fundera över fettet. 

20220213_142442.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått många bra argument för olika typer axeltätningar, främst fett vs icke fett. Smaken är som baken och det är bara du som kan avgöra vad just du tycker det är värt att slippa hålla på med fettet. 
 

PSS är en alldeles utmärkt axeltätning (har aldrig hört något negativt om den från yrkessjöfarten) och du kommer nog garanterat bli nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde vara kul att se lite mer till höger i båten. 

Alltså typ där axeln slutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om axeln ligger centrerad i hylsan/röret till vänster innan du skruvar isär. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min PSS sen 2003 och den har fungerat perfekt. Har nu ur motorn för renovering så jag tänkte byta bälgen samtidigt.

Pss.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev wreckdiver:

Jag har haft min PSS sen 2003 och den har fungerat perfekt. Har nu ur motorn för renovering så jag tänkte byta bälgen samtidigt.

Vad har du haft för underhåll på den sedan installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vad har du haft för underhåll på den sedan installation?

Inget alls, den sattes dit och har inte behövts röras sen dess.

Jag kom ihåg ett tillfälle när jag av någon anledning råkade komma åt grafitringen som tätar mot axeln och det strömmade vatten in att jag blev förvånad över att jag glömt bort att det är den tätningen som är mot havet.

Men det fungerar väldigt bra.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade i PSS i vår förra båt kring 2005, och när båten såldes 2020 hade jag aldrig gjort någonting med den. Jo, jag bytte bälgen - för ordningens skull - när motorn byttes mot en större 2018.

 

Nya båten gick med sin originalmonterade fettsmord packbox/simmeringstätning i somras, men nu har även den bytts ut mot en PSS. Inte för att det var något "fel" på fettsmorda tätningen, men jag värdesätter underhållsfriheten. Så om någon är intresserad av en nästan ny fettsmord tätning för 45mm axel (och ett nytt hylsrör) så har jag en sådan.... 😉

image.png.3ecc5330987df83b1375707bbd2627ef.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-14 vid 23:16 skrev Hybro:

Kunde vara kul att se lite mer till höger i båten. 

Alltså typ där axeln slutar.

Här kommer mer bilder 

20220225_143809.jpg

20220225_152112.jpg

20220225_152416.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...