Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Palaa99

Lagning av skrov, köl m.m. på äldre båt

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt mig min första segelbåt. Jag har en del frågor och funderingar, allra främst gällande utsidan av båten.

 

IMG_20220122_153020558.jpg.504867fdf5264347089d47633fece7ad.jpg

IMG_20220123_120506874.jpg.a595f1f2eb7729222003809322df6200.jpg

Om vi börjar längst ner vid kölen så finns det mycket små rostfläckar och mycket bubblig färg säkerligen med underliggande rost. Detta borde inte vara så värst allvarligt enligt mig eftersom det ligger bara på ytan. Om jag skrapar lite med en kniv eller mejsel så kommer jag genast in på rent järn. Vad kan vara en lämplig behandling av detta?

 

IMG_20220123_120520497.jpg.01d88ac77c67c19938db36eec30a8818.jpgIMG_20220128_111903824.jpg.b37762bf2a56dcab4c87e455530c84ff.jpgIMG_20220128_111712292.jpg.96acdb7360ca5ebbb136044870eee46e.jpg

Dessa blder visar det värsta området strax ovanför och vid skarven mellan skrovet och kölen. Här petade jag loss några lager på några mm och kom in till en hård blank yta. Är detta gelcoat som lossnat? Vad bör jag lägga på här? Något slags spackel? Precis vid skarven skrov/köl sitter någon mjuk tätning av något slag.  Vad är detta för något? 

 

IMG_20220122_153121199.jpg.53044e9723b9bcedde9728eba029c448.jpgIMG_20220123_120552807.jpg.42cf06ffe8ea48e6bdcada629b5ff0e1.jpg

Detta är de värsta ställena i övrigt. Räcker det att ta bort lös färg och måla bottenfärg direkt?

 

IMG_20220122_153045443.jpg.0b512609816a71a5a5ce1abf8f81e28a.jpgIMG_20220122_153107365.jpg.c0b92f47589771e6b586dc912a5e1c82.jpg

Ovanför vattenlinjen så finns det någon större spricka (den värsta ser lagad ut) men i övrigt är det mest några mindre. Är detta något att bry sig om om man kan leva med det rent utseendemässigt?

 

IMG_20220125_124945882.jpg.fcdbf6330f6c57706fa5e93c515bb139.jpgIMG_20220125_125003524_HDR.jpg.ac5440c07b79aa543ebad2eb7497230d.jpgIMG_20220125_125835282.jpg.13c6c770389950694259d05685e6d79a.jpg

Vid ryggstödet i sittbrunnen så sitter det en lucka med något tygskynke som skydd. Något slags förvaringsutrymme med bl.a. cigarettuttag i. Det ser hemgjort ut med kartong som syns underifrån och ett skynke som fransar sig eftersom det inte är sytt i kanterna. Är detta okej eller bör jag göra något åt detta? Jag tycker själv att det verkar dumt att ha det så här och att det borde kunna regna in och i värsta fall vid stor krängning strömma in vatten i ruffen via detta hål. 

 

Tacksam för alla förslag och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt?

Det underlättar för att förstå/googla hur den är konstruerad.

 

Generellt är rost på kölen inte det värsta som kan hända, men bör åtgärdas. Det påverkar prestanda, en köl bör vara slät.

Ambitionsnivån kan variera från att fixa årets värsta rost till att ta bort all färg in till rent järn och lägga på epoxi.

 

Skarven mellan järnkölen och plastskrovet är lite viktigare att åtgärda tycker jag. Det mjuka är säkert en tätningsmassa, antingen en ursprunglig eller något som lagts på efteråt.

Svårt att säga vad man bör göra utan att se på plats.

 

Bottenfärgen som är lös bör du ta bort och sedan lägga en grundfärg på de ställen färgen lossnat. Sedan måla hela botten.

Var ligger båten? 

Det påverkar vad du kan/får använda för färg och om du ens behöver någon.

Bara fiskarna ser botten på båten...

 

Sprickor i skrovet bör lagas, men hur är svårt att säga.

Är det en kosmetisk spricke i gelcoaten räcker det att skrapa rent och lägga på gelcoatspackel, men är det en djupare spricka bör man göra en lite större reparation. Det är inte svårt, tar bara längre tid.

Börja med att försöka bedöma om det är en ytlig skada eller en djupare skada genom att peta/skära/skrapa loss allt löst med en kniv.

 

När det gäller facket så har jag inget bra svar.

 

Välkommen till MG!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Albin Viggen. Just nu står den på land på en trailer. Den har av tidigare ägare använts i östersjön så gammal färg är säkert anpassad därefter. Själv så har jag ännu ingen båtplats klar. Men det kommer bli antagligen Mälaren eller östersjön för min del när det är dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Palaa99:

 

 

IMG_20220125_124945882.jpg.fcdbf6330f6c57706fa5e93c515bb139.jpgIMG_20220125_125003524_HDR.jpg.ac5440c07b79aa543ebad2eb7497230d.jpgIMG_20220125_125835282.jpg.13c6c770389950694259d05685e6d79a.jpg

Vid ryggstödet i sittbrunnen så sitter det en lucka med något tygskynke som skydd. Något slags förvaringsutrymme med bl.a. cigarettuttag i. Det ser hemgjort ut med kartong som syns underifrån och ett skynke som fransar sig eftersom det inte är sytt i kanterna. Är detta okej eller bör jag göra något åt detta? Jag tycker själv att det verkar dumt att ha det så här och att det borde kunna regna in och i värsta fall vid stor krängning strömma in vatten i ruffen via detta hål. 

 

Tacksam för alla förslag och tips.

Såna förvaringsfack finns på jättemånga båtar och är riktigt praktiska. Locket av kapellväv är lite överkurs. Men naturligtvis ska facket vara helt tätt. Eventuell dränering ska leda ut vattnet utanför båten eller i sittbrunnen. Spackla eventuella sprickor och måla facket med en bra tvåkomponentsfärg.

Om du kränger så att hela sittbrunnssidan hamnar under vatten så har du större problem är eventuella småläckor i sittbrunnsfacket. En rufföppning till exempel.🙂

Redigerad av Janken
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, Janken said:

Såna förvaringsfack finns på jättemånga båtar och är riktigt praktiska. Locket av kapellväv är lite överkurs. Men naturligtvis ska facket vara helt tätt. Eventuell dränering ska leda ut vattnet utanför båten eller i sittbrunnen. Spackla eventuella sprickor och måla facket med en bra tvåkomponentsfärg.

Om du kränger så att hela sittbrunnssidan hamnar under vatten så har du större problem är eventuella småläckor i sittbrunnsfacket. En rufföppning till exempel.🙂

Jo, ett fack där är säkert mycket praktiskt, men jag tycker ändå att det är konstigt att det enda som skyddar mot att vatten tar sig in är en liten tygbit. Dels finns det eluttag i facket och dels så verkar det inte finnas mer dränering än att det först droppar ner i stuvfacket under sitsen och sedan torde det rinna vidare till kölsvinet. Men det kanske inte är någon större fara utan att det bara kommer in några droppar även vid kraftigt regn. Men jag hade gärna sett en tätare lösning, som att t.ex. ovansidan av tyget var fastsatt och tätt åtminstone, ännu hellre en slags lucka som var mer eller mindre helt tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Mackey said:

Vad är det för båt?

Det underlättar för att förstå/googla hur den är konstruerad.

Quote

Det är en Albin Viggen.

Generellt är rost på kölen inte det värsta som kan hända, men bör åtgärdas. Det påverkar prestanda, en köl bör vara slät.

Ambitionsnivån kan variera från att fixa årets värsta rost till att ta bort all färg in till rent järn och lägga på epoxi.

Quote

Jag är definitivt främst ute efter att fixa upp båten i brukbart skick så att jag kan använda båten till att segla med så snart jag kan Jag har aldrig seglat tidigare och vill främst få iordning båten så att jag kan börja segla så fort och så mycket som möjligt till en början. Sedan får jag ta ställning till om jag vill satsa mer arbete och pengar på denna båt eller vill leta ny båt, men samtidigt så vill jag inte låta båten förfalla helt utan vill åtminstone sköta om den och hålla den i ett gott brukbart skick. 

 

Skarven mellan järnkölen och plastskrovet är lite viktigare att åtgärda tycker jag. Det mjuka är säkert en tätningsmassa, antingen en ursprunglig eller något som lagts på efteråt.

Svårt att säga vad man bör göra utan att se på plats.

Quote

Det bör vara en tätningsmassa mellan järnköl och plastskrovet som du säger. Jag tycker att denna tätning verkar sitta ganska bra fortfarande, och det kanske räcker med någon grundfärg och sedan bottenmålning på denna får jag hoppas.

 

Bottenfärgen som är lös bör du ta bort och sedan lägga en grundfärg på de ställen färgen lossnat. Sedan måla hela botten.

Var ligger båten? 

Det påverkar vad du kan/får använda för färg och om du ens behöver någon.

Bara fiskarna ser botten på båten...

Quote

Exakt vad är den som ska grundmålas? Räcker det med de vita områdena eller bör jag måla även där det är grått? Om jag inte vet vilken färg som det har målats med tidigare, kan jag måla på med vilken färg som helst ändå bara det är bottenfärg?

IMG_20220123_120552807.jpg.42cf06ffe8ea48e6bdcada629b5ff0e1.jpg

 

Sprickor i skrovet bör lagas, men hur är svårt att säga.

Är det en kosmetisk spricke i gelcoaten räcker det att skrapa rent och lägga på gelcoatspackel, men är det en djupare spricka bör man göra en lite större reparation. Det är inte svårt, tar bara längre tid.

Börja med att försöka bedöma om det är en ytlig skada eller en djupare skada genom att peta/skära/skrapa loss allt löst med en kniv.

Quote

Jag tycker inte att det som finns ser ut att vara särskilt djupt. Sådana trådlika skrickor finns på en del ställen men de är troligtvis inte så värst djupa. Den enda lite större spicka som ser ut att vara lagat sedan tidigare får jag försöka skrapa ut och titta hur det ser ut först och främst. Men...hur vet jag om det räcker med gelcoatspackel eller inte?

 

När det gäller facket så har jag inget bra svar.

 

Välkommen till MG!

Quote

Tack så mycket!

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Palaa99:

Jo, ett fack där är säkert mycket praktiskt, men jag tycker ändå att det är konstigt att det enda som skyddar mot att vatten tar sig in är en liten tygbit. Dels finns det eluttag i facket och dels så verkar det inte finnas mer dränering än att det först droppar ner i stuvfacket under sitsen och sedan torde det rinna vidare till kölsvinet. Men det kanske inte är någon större fara utan att det bara kommer in några droppar även vid kraftigt regn. Men jag hade gärna sett en tätare lösning, som att t.ex. ovansidan av tyget var fastsatt och tätt åtminstone, ännu hellre en slags lucka som var mer eller mindre helt tät.

Om det är din båt så är det ju fullt möjligt att du själv fixar en lösning som du blir nöjd med. Bättre tyg eller lucka är ju snart gjort om du vill uppgradera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-29 vid 01:16 skrev Palaa99:

Jag har nyligen köpt mig min första segelbåt. Jag har en del frågor och funderingar, allra främst gällande utsidan av båten.

- - -

IMG_20220125_124945882.jpg.fcdbf6330f6c57706fa5e93c515bb139.jpgIMG_20220125_125003524_HDR.jpg.ac5440c07b79aa543ebad2eb7497230d.jpg

Vid ryggstödet i sittbrunnen så sitter det en lucka med något tygskynke som skydd. Något slags förvaringsutrymme med bl.a. cigarettuttag i. Det ser hemgjort ut med kartong som syns underifrån och ett skynke som fransar sig eftersom det inte är sytt i kanterna. Är detta okej eller bör jag göra något åt detta? Jag tycker själv att det verkar dumt att ha det så här och att det borde kunna regna in och i värsta fall vid stor krängning strömma in vatten i ruffen via detta hål. 

 

Tacksam för alla förslag och tips.

Jag har motsvarande handskfack på min båt. 12V-uttag inne i facket högt upp så det inte kan regna direkt på uttaget.

 

Jag har inget skydd överhuvudtaget framför mitt handskfack. Däremot har jag ett dräneringshål nedtill i facket så regnvatten kan rinna ut i sittbrunn. Vid segling för babords halsar kan regnvatten ställa sig inne i facket men så fort vi slår så rinner det ut igen.

 

Om du fixar ett dräneringshål så kan du skruva loss skynket, kasta det och plugga skruvhålen. Om elkontakten sitter lågt i facket så är det en bra idé att flytta det högre upp och täta det gamla hålet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Palaa99:

Jo, ett fack där är säkert mycket praktiskt, men jag tycker ändå att det är konstigt att det enda som skyddar mot att vatten tar sig in är en liten tygbit. Dels finns det eluttag i facket och dels så verkar det inte finnas mer dränering än att det först droppar ner i stuvfacket under sitsen och sedan torde det rinna vidare till kölsvinet. Men det kanske inte är någon större fara utan att det bara kommer in några droppar även vid kraftigt regn. Men jag hade gärna sett en tätare lösning, som att t.ex. ovansidan av tyget var fastsatt och tätt åtminstone, ännu hellre en slags lucka som var mer eller mindre helt tät.

Som några har skrivit redan så finns ett eller två sådana fack i de flesta båtar. Helt öppna. Inga luckor eller någon kapellväv. Bara ett öppet fack. Naturligtvis är det bra att ha någon form av dränering där så det inte står vatten i facket. Sen ska man inte ha vattenkänsliga grejor där. Tyvärr finns inte något sådant fack på min Omega 28 och jag saknar det. Jag tänker därför öppna ett sådant men har aldrig haft en tanke på att täcka det med något eftersom jag har haft öppna fack i alla tidigare båtar.

vill du ha ett 12v uttag i facket som tål vatten så köp ett med gummilock för marint bruk. Eller ta bort det, plugga hålet och dra inifrån båten om du behöver el ute i sittbrunn.

Klassiska cig-uttaget har en tendens att oxidera och rosta invändigt i fuktiga miljöer. Det finns vattentåliga uttag.

Jula säljer IP-65 kapslat uttag med dubbla USB- utgångar för 179 spänn.

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/boat-accessories-9067ffd7/elkomponenter/usb-12-v-uttag-650454/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...