Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Varning! - Sjökortslyftet verkar inte vara något lyft

Rekommendera Poster

44 minuter sedan skrev Boanjohan:

Här är ett exempel på Sjökortslyftet. Gäller norra delen av Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård.

- - -

Mellan Grisselholmen och Björkkobb är det enligt Hydrographica 6-5 meter, men enligt sjöfartsverket 0-3 meter. Ganska stor skillnad. Litar mer på Hydrographica. Jag brukar köra där och det har gått bra, men jag sticker bara 1 meter.

 

Hur det såg ut innan Sjökortslyftet (men utan Hydrographica) vet jag tyvärr inte. Kanske någon har ett ouppdaterat sjöfartsverkskort att jämföra med (mina pappers ligger i båten)

Garmin BlueChart 2008 ser ut så här:

bild.thumb.png.2a9300cdb1d2f36f0295b2e780ba0c64.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-29 vid 14:35 skrev Lasse-L:

Tur att jag hade kort från 1956 när kortet visade djupt mellan kumlet och österut.

http://lasselundell.se/sjokort.html

 

smorbadanfel (1).jpg

grunt 4 (1).jpg

Nån har kört sönder stenen som fanns med 1956 (strax O om kumlet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lintott:

Garmin BlueChart 2008 ser ut så här:

Viss skillnad mot mitt Bluechart G3 Vision 2022.0 då (bild 2). Märks att det är Hydrographicadata med.

image.png.c94899b6da0b7f963cc6b6dfcffa5099.png2080251723_Garmin2020.0.thumb.jpg.927f1600fcce181af68a6a7a934ce36d.jpg

 

Och Eniros.

image.png.51c2176327e82bc679d04c659cb211b9.png

 

Och flygfoto.

image.png.386cf187a7118b09a5c99dc5d242e031.png

 

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Kane:

Viss skillnad mot mitt Bluechart G3 Vision 2022.0 då (bild 2).

Absolut mycket bättre, men det beror inte på Sjöfartsverket utan på att Garmin använder sig av Hydrographicas sjökort där dom finns.

 

Så Hydrographica kan ses som facit på hur det verkligen ser ut, dom gamla sjökorten från Sjöfartsverket ser vi i din översta bild vilka är rätt ok. Och Sjöfartsverkets nya kort ser man på den nedersta från Eniro. Suck! ☹️

 

---

Edit: lite underligt är att på Eniros kort står djupet 4,8 inskrivet trots att det fortfarande är markerat med mörkblått. Är det för att Sjöfartsverket glömt att radera siffrorna eller för att man behållit dom men inte vet hur 3m-gränsen går? Man undrar...

Redigerad av ABC
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ABC:

Absolut mycket bättre, men det beror inte på Sjöfartsverket utan på att Garmin använder sig av Hydrographicas sjökort där dom finns.

 

Så Hydrographica kan ses som facit på hur det verkligen ser ut, dom gamla sjökorten från Sjöfartsverket ser vi i din översta bild vilka är rätt ok. Och Sjöfartsverkets nya kort ser man på den nedersta från Eniro. Suck! ☹️

 

---

Edit: lite underligt är att på Eniros kort står djupet 4,8 inskrivet trots att det fortfarande är markerat med mörkblått. Är det för att Sjöfartsverket glömt att radera siffrorna eller för att man behållit dom men inte vet hur 3m-gränsen går? Man undrar...

Fast helst vill man ju se bilden i plottern lika fin som i Hamnguiden 8......🙂
Jämför Stenskärsströmmen mellan Garmin 2022.0, flygfotot och Hamnguiden 8 nedan.

Hur såg det i tidigare version av Eniro vad det gäller färgläggningen av Grisselholmsfladen?

108863745_Hamnguiden8.thumb.jpg.4ce262c595f5f2c1430fa9bc742d5e7d.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min egen egoistiska del tycker jag det är jättebra att skärgården blir mera otillgänglig så man at man får vara lite mera ifred, men principiellt är det helt förkastligt att förstöra kartmaterialet som man nu verkar göra.

 

När man tittar på resultatet så är det ju förödande för oerfarna fritidsbåtsåkare som inte känner till var man kan färdas utan problem trots att djupet är markerat 0-3 meter.

Det är ju massor av välkända "leder" och passager som försvunnit!  👎  👎  👎  👎  👎  👎  👎 

🖕 Sjökortslyftet och Sjöfartsverket  🖕 

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga på lite mer bränsle på brasan. Såg i På Kryss dom här bilderna:

https://pakryss.se/sunden-som-forsvann/

 

image.thumb.png.cd995afdc369a7fe3c51f516f54a8022.png

 

Bortsett från att "Sjökortslyftet" stänger sundet helt - vilket är galet eftersom där är 16 meter djupt - så har man lagt en 6-meterskurva halvvägs in i sundet och en tremeterskurva vid östra änden. Hur i hela **** kan man lägga 6-meterskurvan mitt i utan att gissa? Hade man haft någon form av information om djupet så hade man vetat att där är bråddjupt. Så varifrån kan man ha fått den informationen??? Finns det något annat svar än

"VI GISSAR, den kanske ligger i mitten då om vi antar att sundet är stängt i öster..."

 

Är det gissningar vi får framöver? Är det seriöst?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om inte Sjöfartsverket ändrar sig och gör om, så blir det till att hålla hårt i de sista vettiga versionerna av sjökorten på västkusten.
 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev segelbagaren:
6 timmar sedan skrev Boanjohan:

Eländet förvärras!

http://www.skargarden.se/21307-2/

Detta borde ju faktiskt JO-anmälas.

Jag läste precis det också!

Det är ju helt sjukt att Sjöfartverket hindra Hydrographica från att ge ut nya sjökort samtidigt som man försämrar sina egna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regemente sågar nya sjökorten

Stockholms Amfibieregemente i Berga ger Sjöfartsverkets nya sjökort hård kritik. Nu vill förbandet avvakta med att uppdatera sina digitala sjökort och köpa nya papperssjökort.

 

Läs mera i Tidningen Skärgården.

 

Passa på att prenumerera också om du håller till i Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Regemente sågar nya sjökorten

Stockholms Amfibieregemente i Berga ger Sjöfartsverkets nya sjökort hård kritik. Nu vill förbandet avvakta med att uppdatera sina digitala sjökort och köpa nya papperssjökort.

 

Läs mera i Tidningen Skärgården.

 

Passa på att prenumerera också om du håller till i Stockholms skärgård.

Hmm, det låter märkligt. Militären har väl ocensurerade sjökort? Det är knappast möjligt att de använder civila, "redigerade" sjökort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Hmm, det låter märkligt. Militären har väl ocensurerade sjökort? Det är knappast möjligt att de använder civila, "redigerade" sjökort.

 

Jo, det är i allra högsta grad möjligt och en realitet.

Det finns inget "Försvarsmaktens sjökarteverk".

 

Amfibieregementet som gjort uttalandet har båtar med djupgående likartat fritidsbåtar och klarar sig väl på samma sjökort.

 

Ibland redovisas rena lögner om "de ringade områdena" där de i sjökorten beskrivs som att djupen är ofullständigt angivna dock är alla kända grund under tre meter medtagna. Ibland förekommer det skrönor om att detta inte är sant utan att det finns oredovisade grund. Visst kan det finnas oredovisade grund inom dessa områden men då handlar det om icke kända grund även för Sjöfartsverket och Marinen/Amfibiekåren. Att det kan förekomma okända grund i dessa områden är inte så underligt. De är ibland karterade i början av förra århundradet medelst "glesa handlodningar".

 

Sen finns det militära specialsjökort med kompletteringar av djupuppgifter i "de ringade områdena". Dessa sjökort utgår från de kommersiella korten och har påtryck med ytterligare djupinformation. Men då handlar det om djupuppgifter på större djup än tre meter och en del fasta sjömärken/kummel som inte redovisas i de kommersiella korten. Dessa specialkort är avsedda för Marinens mer djupgående fartyg och är inget som fritidsseglare skulle ha nytta av. Avsikten med hemlighetsmakeriet är att Putin inte ska kunna ha fri framfart med sina djupgående örlogsfatyg inom dessa områden och det tycker jag är ett behjärtansvärt skäl i tider som dessa.

 

Sjöfartsverkets nya giv med sjökortslyftet orsakar som alla kan förstå samma problem för fritidsbåtstrafik, taxibåtstrafik, sjöräddningssällskapet, hantverkare med arbetsbåtar och för såväl marinens större fartyg som amfibiekårens mindre fartyg. De enda som inte påverkas är handelssjöfarten med större fartyg eftersom de inte rör sig i de områden där Sjöfartsverket inte har saboterat djupuppgifterna. Förutom vid tillfällen som för ett par år sedan när ett stort biltransportfartyg körde vilse och fastnade på ett skär utanför Flatvarp i Östgötaskärgården men det får nog betraktas som ett olyckfall (eller rätteligen fyllekörning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De ringade områdena är just den censur jag talar om.

Även om man, som fritidsbåtsskeppare, klarar djupet, är också själva djupangivelsen i sig ett navigationshjälpmedel för båtar med ekolod.

Men jag tar för givet att militären normalt har specialutgåvor av sjökort, med full detaljgrad överallt. Sjöfartsverket förenklar ju djupinformation kraftigt i vanliga sjökort. Och nu talar jag inte om censur, utan om kartförenkling, som sker i all kartframställning för att främja läsbarhet och tydlighet. Nåt man kan offra inom det militära i utbyte mot högre detaljgrad, för att kunna bränna på i 40 knop med en meters marginal i sidled mellan grunden. I ärlighetens namn är de offentliga sjökorten rätt bedrövliga på många sätt, även om grundfelet förstås är att Sjöfartsverket i princip inte bryr sig om att sjömäta mer än de allra största farlederna till en handfull av de största hamnarna. Resten skiter man helt i. I mina hemmavatten är nog 99 procent handlodat när Oscar II var kung...

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väntar med spänning på de inlägg som kommer att komma från Västkustseglare när sjökortslyftet når dit. När stora delar av den Bohusländska skärgården gjorts ofarbar med obefintliga grund och påhittade tremeterskurvor som stänger tidigare farbara sund och vikar i Sjöfartsverkets "förbättrade sjökort".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Förutom vid tillfällen som för ett par år sedan när ett stort biltransportfartyg körde vilse och fastnade på ett skär utanför Flatvarp i Östgötaskärgården men det får nog betraktas som ett olyckfall (eller rätteligen fyllekörning).

Ett sådant här fordonstransportfartyg?

Screenshot_20220303-235714_Gallery.jpg.d76c0324af47e35658cff3a7b005127f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej just det, Putin fick inte köpa några Mistral eftersom han anföll Ukraina och anekterade Krim 2014.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Inte en dag för tidigt!

Alldeles försent skulle jag klassa det som.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sjöfartsverket-tar-hjälp-för-bättre-sjökort/ar-AAUKDGR?ocid=msedgdhp&pc=U531

Det här är ju irriterande uttalande från en tydligen okunnig generaldirektör.

 

Fritidsbåtsfolket har under många år skickat in "felanmälningar" när vi hittat felaktigheter i sjökorten. Jag har rätt många sådana korrigeringar på mitt samvete.

 

Nu ska vi tydligen gå ett nytt varv för att rätta till Sjöfartsverkets galenskaper. Varför inte "backa systemet" och rätta till de tokigheter som Sjöfartsverket själva skapat i projektet Sjökortslyftet.

 

Hur kan man som ansvarig för sjömätningsverksamheten helt okritiskt byta många år av insamlad djupdata mot Lantmäteriets uppfattning om tillståndet under ytan. Att förlita sig på Lantmäteriets förmåga att flygfototolka djupuppgifter var ingen god idé (jag har uppfattet det som att de märkliga grund som lagts in kommer från Lantmäteriverket). Varför inte kolla Hydrographicas sjökort i de områden där de finns. De har bevisligen en helt annan kompetens att tolka djupuppgifter från flyfotounderlag. Sen är det bra att Sjöfartsverket använder Lantmäteriets uppfattning om var strandlinjen finns. De har bättre kunskap än Sjöfartsverket om hur det ser ut ovanför vattenytan. Sen kan det vara problematiskt att bestämma var strandlinjen går med hänsyn till olika vattenstånd men där finns säkert en standard för vilken vattenståndsnivå de ska utgå ifrån.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lasse-L:

Det nämns att fritidsbåtsorganisationerna ska delta i arbetet, men Försvaret är ju minst lika kritisk och bör ickså delta kan jag tycka.

 

2022-03-03 vid 21:47 skrev Mackey:

Regemente sågar nya sjökorten

Stockholms Amfibieregemente i Berga ger Sjöfartsverkets nya sjökort hård kritik. Nu vill förbandet avvakta med att uppdatera sina digitala sjökort och köpa nya papperssjökort.

 

Läs mera i Tidningen Skärgården.

 

Passa på att prenumerera också om du håller till i Stockholms skärgård.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Sen kan det vara problematiskt att bestämma var strandlinjen går med hänsyn till olika vattenstånd men där finns säkert en standard för vilken vattenståndsnivå de ska utgå ifrån.

Flygfotografering görs normalt vid klart och lugnt väder, och då är det ingen hård vind eller extrema lufttryck. I Östersjön finns inget egentligt tidvatten, så vattenståndet lär vara i det närmaste idealiskt vid såna tillfällen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Flygfotografering görs normalt vid klart och lugnt väder, och då är det ingen hård vind eller extrema lufttryck. I Östersjön finns inget egentligt tidvatten, så vattenståndet lär vara i det närmaste idealiskt vid såna tillfällen.

 

Nja. Säg att det är ca +/- 50 cm vid hög- resp lågvatten. 1 m skillnad vertikalt på en sluttande strand kan nog göra flera meters skillnad horisontellt så nog spelar vattenståndet roll för strandlinjen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Nja. Säg att det är ca +/- 50 cm vid hög- resp lågvatten. 1 m skillnad vertikalt på en sluttande strand kan nog göra flera meters skillnad horisontellt så nog spelar vattenståndet roll för strandlinjen.

Fast nåt tidvatten finns inte i Östersjön. Det handlar om ett par centimeter. Inget som syns på flygfoton.

Vattenståndet till följd av extrema lufttryck eller kraftiga pålandsvindar kan absolut handla om många decimeter, men flygfotografering lär inte genomföras vid såna tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Fast nåt tidvatten finns inte i Östersjön. Det handlar om ett par centimeter. Inget som syns på flygfoton.

Vattenståndet till följd av extrema lufttryck eller kraftiga pålandsvindar kan absolut handla om många decimeter, men flygfotografering lär inte genomföras vid såna tillfällen.

Nej. Det finns inget tidvatten (att tala om) i Östersjön men de flygbilder jag har sett är tagna ganska tidigt på våren (när vattnet är klarare) och då kan det vara såväl mer än +50 cm som mindre än -50 cm.

Några extrema lufttryck behövs inte för att det ska skilja iaf 60 cm, men jag antar att man har koll på vattenståndet när man tar flygbilderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Nej. Det finns inget tidvatten (att tala om) i Östersjön men de flygbilder jag har sett är tagna ganska tidigt på våren (när vattnet är klarare) och då kan det vara såväl mer än +50 cm som mindre än -50 cm.

Några extrema lufttryck behövs inte för att det ska skilja iaf 60 cm, men jag antar att man har koll på vattenståndet när man tar flygbilderna.

Det är väldigt ovanligt med mer än +/- 20 cm i Stockholm området i alla fall.

Dessutom är stränderna sällan särskilt flacka så även om det skulle vara lite större skilnader så påverkas strandlinjen endast marginellt.

Ibland tycker man att det ser ut som att vattnet är ovanligt högt eller ovanligt lågt, men när man då kollar så är det oftast just "extremerna" + 20 cm eller -20 cm.

Jag har själv blivit förvånad mpnga gånger.

 

Ett diagram för månadsvisa medelcattenstånd, men naturligtvis kan det avvika mucket från medel vissa år.

1325797968_Screenshot_20220308-204540_SamsungInternet.jpg.598c65c0bd0e4fb63c97534db9d9b454.jpg

From sidan https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/vattenstand-i-havet/havsvattenstandets-arstidsvariationer-1.25961

 

 

Sedan är det ju väldigt troligt precis som du säger, man kolar vattenståndet i samband med att man mäter/fotograferar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Det är väldigt ovanligt med mer än +/- 20 cm i Stockholm området i alla fall.

Februari i år har inneburit rejält högt vatten i Sthlm. Se t.ex nyhet från Näsbyvikens båtklubb.

image.thumb.png.583e945b9e745370307853dc9d497dd1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...