Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Varning! - Sjökortslyftet verkar inte vara något lyft

Rekommendera Poster

Sjökortslyftet är i princip en förbättring av sjökorten, men i praktiken en försämring som jag förstått det.

https://pakryss.se/spara-dina-gamla-sjokort/

 

Jag har ännu ingen riktig uppfattning, men det verkar ju inte så bra.

Jag kommer inte att uppdatera några sjökort i år i alla fall.

 

Tillägg: Tanken är att vi kan samla information och utbyta åsikter om Sjökortslyftet i tråden.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.batliv.se/2021/10/28/sjokort-kan-vara-sakerhetsrisk-for-fritidsbatar/

 

Hamnen skriver

Bilden visar det som verkar vara Sjöfartsverkets största skräck då deras nya sjökort tvingar ut fritidsbåtarna på onödigt djupt vatten.

Sjöfartsverkets nya sjökort, som de kallar sjökortslyftet, innebär en säkerhetsrisk för fritidsbåtar, anser Svenska Kryssarklubben med 40 000 medlemmar. Anledningen är att många tidigare farbara vatten markerade som 3–6 meter, i de nya sjökorten helt plötsligt markerats som 0–3 meter. I Sverige finns det drygt 800 000 fritidsbåtar.

Se också:
Sjöfartsverket kan införa grundavgift från 1 juli
Undvik fortkörningsböter med ny smart teknik!

Bland annat drabbar detta flera vikar som tidigare såg riskfria och härligt tillgängliga ut, men som nu verkar riskfyllda att besöka. Samtidigt har flera vikar där Svenska Kryssarklubben har lagt ut sina blå bojar för säker och miljövänlig förtöjning helt i onödan hamnat innanför Sjöfartsverkets “riskabla” 0–3 meterskurva.

Onödiga risker

– Vi undrar varför Sjöfartsverket gör så här på de nya sjökorten. Tänker de bara på den tunga kommersiella handelssjöfarten och struntar i fritidsbåtar och lokal yrkestrafik för att spara pengar, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben.

Norén fortsätter:

– Sjöfartsverket kallar de nya sjökorten för sjökortslyftet, snarare kan det bli ett sänke för fritidsbåtarna. För vem vill chansa och segla in på en 0–3 meterskurva, som tidigare var markerad 3–6 meter. De nya sjökorten kan få till följd att barnfamiljer och nya fritidsbåtsägare som inte sedan tidigare känner till sund och vikar nu ger sig ut på oskyddade fjärdar i stället, vilket i många fall kan vara farligare. Dessutom, att köra omvägar med motorbåtar spar inte precis på miljön.

Drabbar många

Sjöfartsverkets ändringar drabbar inte enbart fritidsbåtar, utan även lokal yrkestrafik, sjöräddningsbåtar, taxibåtar, polisbåtar och marinen med fler. Den trafiken kommer nu, precis som fritidsbåtar, att behöva sjökort som visar var det går att ta sig fram i trånga skärgårdsvatten.

Vatten som tidigare var markerade som farbara och hade ett djup på 3–6 meter, men som Sjöfartsverket alltså på de nya sjökorten markerat som 0–3 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat detta "lyft". Effekten av att något som exempelvis för 100 år sedan mättes till 3,01 meter (och alltså presenterats med 3-6 meters kurva) men nu mätts mer noggrant till 2,99 meter (och då ändrats till 0-3 meters kurva) ger tyvärr stor förändring i sjökortet även om differensen i detta exempel endast är 2 cm. Det är väl tyvärr så det blir. 
 

MEN vad som verkar oroande är att det verkar finnas ställen där hydrografica sjökorten visa >3 m djup men som Sjöfartsverket i sina kort ändrat från 3-6 till 0-3, det blir ju tokigt. Och så har de bombarderat vissa vikar/sund med stenar i tillägg, i sådan omfattning att det ser komiskt ut jämfört med tidigare. Det känns ju inte heller trovärdigt. Varför kunde de inte baserat "lyftet" på Hydrograficas kort i områden där dessa finns. Då hade tokigheten blivit lite mindre och "lyftet" lite bättre. Nu verkar det ju mest vara ett bottennapp.

 

I områden där Hydrografica inte finns får man väl ha gamla kort i tillägg för att kunna dra någon slutsats om var man kan köra tryggt. Djupen har ju knappats ändrats från >3m till <1m, så gamla korten är ju till viss nytta ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet, även om man själv vet att det är djupt nog, är att försäkringsbolag nekar ersättning om nåt inträffar på "mörkblått vatten". Så man kan tänka sig en situation där man ska passera ett sund där det faktiska djupet är fem meter, men i de nya sjökorten står som mörkblått, och nåt händer så att t ex det kommer in fiskenät i propellern eller nåt annat händer som gör att man tappar manöverförmågan, och då glider på grund. Där kan jag tänka mig att ersättningen blir 0.00 kr från försäkringsbolaget, just för att de senaste, gällande, sjökorten visar att det var för grunt.


Att Sjöfartsverket enbart bryr sig om handelssjöfarten är ju inget nytt. Det är en konsekvens av den idiotiska finansieringsmodellen. De får knappt pengar annat än från just handelssjöfarten, och därmed behöver de fjäska maximalt för den gruppen. Med en vettig skattefinansiering hade vi sluppit såna här dumheter.

Allra bäst hade det förstås varit om man hade tagit sitt förnuft till fånga och hyrt in laserdjupmätningsflygplan några säsonger. Då hade man på kort tid kunnat kartlägga samtliga grund med decimeterprecision över hela Sveriges inre vatten, åtminstone ner till 4-6 m djup, beroende på siktförhållanden. (Militären tillåter ändå inte korrekt djupdata där det är djupare än 6 m, så mer behövs inte för det hade aldrig fått släppas ändå så länge deras monopol tillåts råda.) Sjökorten hade kunnat ses som facit överallt där det är fast botten. Runt Falsterbonäset och liknande områden hade man fortfarande behövt mäta om regelbundet, eftersom sanden flyttar på sig, men det är ganska små områden totalt som det handlar om.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man igenom alla påståenden från Sjöfartsverket om att det är säkrare med utvidgning av 3-meterskurvorna, så är steget inte långt att göra hela skärgården mörkblå!

Det verkliga skälet är uppenbarligen att spara pengar på att inte behöva jobba med detaljer. 
Det ginge kanske an ifall det inte samtidigt är förbud att fritt göra egna sjökort utan tillstånd. Hydrographica har ju fått sådana tillstånd tidigare. Men nu berättar de att i senaste upprättningsprojektet så har Sjöfartsverket slirat på ett beslut som förr tog några veckor, till att ta ett halvår, varpå Hydrographicas publicering blir försenad inför säsongen.
Kombinationen av förbudet att göra egna sjökort och att Sjöfartsverket förstör sina egna sjökort för den småskaligare båtflottan är ren och skär stats-skandal av första ordningen!
Hydrographica har visat att det går att få fram oerhört detaljerade sjökort i våra skärgårdar med sinnrika flygfotoanalyser i kombination med på-platslodningar mm.
Skall det vara så svårt för Sjöfartsverket att anlita Hydrographica för de officiella sjökorten? Det bör vara billigare och bättre. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutar åt förbud att åka fritidsbåt på

t ex Vänern utanför prickade farleder. 

 

Är väl rena skrivbordskonsulter inblandade. 

 

En anledning kan vara att jag och Hydrographica gjort ett allt för bra jobb. Alltså hittat grund mm som inte sjöfartsverket har en aning om. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Lutar åt förbud eller i vart fall rekommendation att åka fritidsbåt på t ex Vänern utanför prickade farleder. 

 

Är väl rena skrivbordskonsulter inblandade. 

 

Mycket värre än skrivbordskonsulter:
Ekonomiska tumskruvar åtdragna av politiker som vill använda världens högsta skatter till allt annat än vad som gagnar den existerande svenska befolkningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Mycket värre än skrivbordskonsulter:
Ekonomiska tumskruvar åtdragna av politiker som vill använda världens högsta skatter till allt annat än vad som gagnar den existerande svenska befolkningen!

Men ge dig...

Detta har inget med några politiker att göra. Det är tjänstemän på Sjöfartsverket som är ansvariga för detta, ingen annan.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla sjökort blir hårdvaluta. Kanske också uppstår det en marknad för plotterspår och rutter? Framför allt så lär väl nyrekryteringen till båtlivet stanna upp. Men som vanligt så trycker myndigheterna till småfolket som på sin höjd skriver litet i nåt forum men annars knyter handen i fickan. Att man jävlas med Hydrografica för att kväva en "konkurrent" visar väl på maktarrogans om något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Men ge dig...

Detta har inget med några politiker att göra. Det är tjänstemän på Sjöfartsverket som är ansvariga för detta, ingen annan.

 

Politikerna är de som inte låter Sjöfartsverket få de pengar de behöver för att upprätthålla detaljerade sjökort. Tjänstemännen måste sen prioritera att använda de alltför små resurserna för att göra sånt som har med stora pengar att göra, fartygstrafiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Seawolf:

Politikerna är de som inte låter Sjöfartsverket få de pengar de behöver för att upprätthålla detaljerade sjökort. Tjänstemännen måste sen prioritera att använda de alltför små resurserna för att göra sånt som har med stora pengar att göra, fartygstrafiken.

Om man nu vill SPARA pengar och samtidigt prioritera fartygstrafiken; är det då inte billigare att INTE förändra sjökorten i naturhamnar och liknande..?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i tråden ovan uppdaterade jag kortet till min Garmin (Bluechart G3 Vision 22.0) i november innan sjökortslyftet skulle komma in på deras Bluechart.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

Som jag skrev i tråden ovan uppdaterade jag kortet till min Garmin (Bluechart G3 Vision 22.0) i november innan sjökortslyftet skulle komma in på deras Bluechart.

Skulle ju ha varit klokt om jag också gjort, suck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Kane:

Som jag skrev i tråden ovan uppdaterade jag kortet till min Garmin (Bluechart G3 Vision 22.0) i november innan sjökortslyftet skulle komma in på deras Bluechart.

Oj, den tråden hade jag missat.

Var väl på väg till Senegal från Kanarieöarna eller något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Oj, den tråden hade jag missat.

Ja, det gäller att hänga med. Det går fort i båtvärlden! 😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Skulle ju ha varit klokt om jag också gjort, suck!

Är du säker på att Garmin hunnit uppdatera ännu? Dom är inte snabbast i stan på att införa ändringar i sina kort, har för mig att det bara sker en gång per år. Kolla i en butik så ser du om dom kommit med. Om inte så är det köpläge nu!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ABC:

Är du säker på att Garmin hunnit uppdatera ännu? Dom är inte snabbast i stan på att införa ändringar i sina kort, har för mig att det bara sker en gång per år. Kolla i en butik så ser du om dom kommit med. Om inte så är det köpläge nu!

Hade också en tanke på att uppdatera min gamla plotter till en ny men de nya har inte samma kort och ekonomin finns inte just nu för en sådan investering :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lasse-L:

Tur att jag hade kort från 1956 när kortet visade djupt mellan kumlet och österut.

http://lasselundell.se/sjokort.html

 

smorbadanfel (1).jpg

grunt 4 (1).jpg

Eniros sjökort visar mörkblått mellan.

image.thumb.png.814bebbaef402584aed50e3e88d662cb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Om man nu vill SPARA pengar och samtidigt prioritera fartygstrafiken; är det då inte billigare att INTE förändra sjökorten i naturhamnar och liknande..?

Det vore ännu billigare, för ögonblicket. Men eftersom en större detaljering innebär att krav på rättelser från strömmen av fel som rapporteras från båtägare m.fl. ökar till det mångdubbla, år efter år, så blir det ändå dyrare. Ändrar man inte utifrån detta så blir det en orkan av klagomål....
= ännu dyrare på sikt!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Eniros sjökort visar mörkblått mellan.

image.thumb.png.814bebbaef402584aed50e3e88d662cb.png

Är det inte 3,2an Lasse menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Seawolf:

Det vore ännu billigare, för ögonblicket. Men eftersom en större detaljering innebär att krav på rättelser från strömmen av fel som rapporteras från båtägare m.fl. ökar till det mångdubbla, år efter år, så blir det ändå dyrare. Ändrar man inte utifrån detta så blir det en orkan av klagomål....
= ännu dyrare på sikt!  

Fast nu blev det ju en orkan av klagomål för att man förenklade, så resonemanget håller inte. Men visst, vill man skylla allt som är fel i världen på ”politikerna”, så går det alltid att hitta en väg för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kane:

Är det inte 3,2an Lasse menar?

Kanske det, men där står det ju 3.2 och med lite bättre mätning och landhöjning kan det ju vara 3.0 och mörkblått nu. Knappast ett problem för de flesta fritidsbåtar i lugnt väder.

Sen skriver han ändå "mellan kumlet och österut"...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på Sjökortslyftet. Gäller norra delen av Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård.

Idag efter sjökortslyftet:

A02FAEAE-B43E-43BF-A94C-72B92D7424BA.jpeg.753257a3bd62950705fef08c16e8c96b.jpeg

Notera att det är angivet djup 4,8 meter i fladen mitt på bilden. Ändå är hela fladen markerad som 0-3 meter. Notera även området strax NO om där kablarna kryssar varandra som oxå är angivet med 0-3 meter mellan öarna.


Och samma utsnitt men med Hydrographica aktiverat:

EDBE2A3B-FE57-41A1-9364-428088B2E34F.jpeg.d4a87172c27271dc98ba25360a444387.jpeg

Mellan Grisselholmen och Björkkobb är det enligt Hydrographica 6-5 meter, men enligt sjöfartsverket 0-3 meter. Ganska stor skillnad. Litar mer på Hydrographica. Jag brukar köra där och det har gått bra, men jag sticker bara 1 meter.

 

Hur det såg ut innan Sjökortslyftet (men utan Hydrographica) vet jag tyvärr inte. Kanske någon har ett ouppdaterat sjöfartsverkskort att jämföra med (mina pappers ligger i båten)

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har BSB kort från 2018 och det är mörkblått där också, men djupsiffran är ändrad, i kortet från 2018 står det 6,9 m mot 4,8 i nya kortet.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...