Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bella510

Reparera skada

Rekommendera Poster

9 minuter sedan skrev Lintott:

Om du råkar slipa igenom topcoaten så är det ingen katastrof. Det är bara att lägga på ett nytt lager, låta härda och fortsätta med slipjobbet.

Tror att @Lintott underförstått menade att du måsta acetontvätta emellan men det har du nog lärt dig nu för det krävs ju även för plastningen.

Annars får jag gratulera dig så här långt! Trodde jag inte från början måste jag medge 😏

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar av kanten var nedvikt, trodde inte att jag skulle kunna pressa upp den och att glasfibern skulle bli så stark… nöjd så här långt.

har även undre delen som är spräckt längs kanten men inget kan vara värre än att slipa ur i luckan fram. 
 

man kan alltså lägga flera lager gelcoat med bara aceton emellan och på så vis bygga upp lite tjocklek (tänker mig 3-4mm) och sen i med vax och köra topcoat.

är topcoat betydligt mer lättarbetat än gelcoat? Tyckte det fastnade på spackeln och var svårt att få jämt.

 

plan för morgondagen är att slipa ner undersida av ”delningen” samt gå på andra sidan som är betydligt mindre skadad, slipa ner och sedan försöka lägga på glasfiber på allt och sen får vi se om jag hinner kasta på ett lager gelcoat.

fredag aceton och ytterligare lager gelcoat där det behövs och lördagsjobbet kan bli att få dit en topcoat.

 

svåra blir att hitta rätt blå nyans till under delen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Bella510:

- - -

man kan alltså lägga flera lager gelcoat med bara aceton emellan och på så vis bygga upp lite tjocklek (tänker mig 3-4mm) och sen i med vax och köra topcoat.

är topcoat betydligt mer lättarbetat än gelcoat? Tyckte det fastnade på spackeln och var svårt att få jämt.

 

- - -

 

svåra blir att hitta rätt blå nyans till under delen.

Du kan lägga på flera lager gelcoat (å acetontvätta mellan "målningarna" som @ChristerN helt riktigt kompletterade mig). Men sista skiktet måste vara topcoat.

 

Gelcoat målas normalt i formen innan skrov/däck byggs med glasfiberlaminat. Gelcoaten härdar mot formen och då blir den hård och blank (om formen är välpolerad...). Om du lägger gelcoat som utvändigt lager så härdar den inte på ytan utan fortsätter att vara klibbig.

 

Topcoat är gelcoat med inblandad vax. Vaxet lägger sig på ytan och skapar på det viset en form som gelcoaten härdar emot och då blir den klibbfri. Lite hokuspokus men det är så det fungerar. Så försök inte lägga gelcoat som sista lager före slipning. Skulle du göra misstaget så kan det så klart repareras med ytterligare ett färglager med topcoat efter att ha acetontvättat.

- - -

Färgad gelcoat är alltid svår att få i rätt nyans. Gör helst lagningen lite mörkare än orginalfärgen. Färgad gelcoat bleknar så lagningen kommer då att tona in efter ett par år. Det omvända blir bara fulare med åren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar 🙏 

 

har nog lagt på några lager extra med glasfiber… dels var det enkelt och därmed ganska kul 🤩 

bättre för många lager än för lite antar jag.

väntar nu på att det ska härda och sedan blir det en vända till med fibern på de ställen jag inte hade klippt bitar till. E ju omöjligt när man väl börjat kladda då fastnar ju allt!

sax, papper och pensel 🙈

 

Får se om jag hinner med nån gelcoat idag, tiden går fort när man har kul.

 

gelcoat med härdare, stelnar detta? Tyckte inte det var klibbigt idag iaf.

 

topcoat är det gelcoat härdare och vax eller bara gelcoat och vax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite slipning invändigt på andra sidan också men där gick det rätt smidigt 

37169371-48ED-4FCE-A15C-2E997F999924.jpeg

3095494E-EC2A-488D-A832-5F67FA1DA214.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Bella510:

topcoat är det gelcoat härdare och vax eller bara gelcoat och vax?

För att få topcoat blandar man i 2% (tror jag det är) paraffin i gelcoaten innan man blandar i härdaren.

Finns där du köper gelcoat.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver reda ut begreppen lite.

 

gelcoat = klibbigt och torkar ej helt?

gelcoat + härdare =?

topcoat = gelcoat + vax?

eller 

topcoat = gelcoat + härdare + vax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Bella510:

Vi behöver reda ut begreppen lite.

 

gelcoat = klibbigt och torkar ej helt?

gelcoat + härdare =?

topcoat = gelcoat + vax?

eller 

topcoat = gelcoat + härdare + vax?

Ta bort härdaren ur begreppen. Den tillkommer alltid, och när den är tillsatt har du minuter på dig att göra klart.

 

Polyester = plast, som du ju redan är bekant med. Konsistens Vaniljsås.

Gelcoat = pigmenterad polyester, konsistens vaniljsås. Kan härda dåligt i yttersta skiktet OM luft kommer till.

Topcoat = Gelcoat med tillsatt vax för att härda även om det inte är täckt  och luft kommer till, genom att vaxet lägger sig på ytan

Gelcoatspackel = Topcoat med mikroglasballonger för att få konsistens som smör

 

Gelcoat går att lägga i gelcoat, dvs bygger du upp tjockt behöver du bara Topcoat i sista lagret så den klibbiga ytan som kan bli inte sätter igen slippapper. Men lägger du topcoat/gelcoat (med härdare) på ett yttersta skikt som inte härdat ut ordentligt, kommer det i princip alltid att blanda sig och det tidigare ytskiktet härdar. Du behöver alltså inte riskera att få ett ohärdat skikt "inuti" - om du inte gjort något riktigt fatalt.

Mellan omgångarna behöver du heller inte rengöra med aceton, om det inte stått och blivit smutsigt, är topcoat med paraffin/vax du skall lägga mera på eller du har fingrat med fettdrypande fingrar....

 

Ungefär så.... 😉

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev IngemarE:

Ta bort härdaren ur begreppen. Den tillkommer alltid, och när den är tillsatt har du minuter på dig att göra klart.

Hoppas nu att @Bella510 fattat hur det fungerar och att han också har tillsatt härdare till polyestern! Det är ju samma princip och hade han inte fattat den delen med gelcoat så finns ju risken att det missats vg polyestern.

Jobbade en hel del med polyester och gelcoat på 80-talet. Får man in snitsen är det riktigt kul och inte så svårt. Ett av mina första projekt var en lagning lite liknande TS skada och där hade jag slarvat med underarbetet mot ursprunglig gelcoat. Plastningen funkade fint men än idag ser jag mitt slarv på den båten som mest ligger upp och ner på tomten.

Noterar också att alla idag verkar kalla paraffin-lösningen för vax. I min värld är det inte samma sak men same-same. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det egentligen är rätt kul att plasta. Gamla båten fick avrinningar från skarndäck, vilket innebar djup karvning, plastning och sedan bygga på med gelcoat - ungefär som TS håller på med fast lite mindre i storlek. Egenplastat peke har både gamla och nya båten fått, och den gamla fick skrovet under vattenlinjen påbyggt med ett par m² för bättre bärighet.

På nya båtens peke blev det dock 2-komp polyuretanlack påsprutat som ytskikt eftersom jag inte hittade gelcoat i rätt kulör (RAL 9010) tillräckligt snabbt.

 

Plastade f.ö. redan i gymnasiet på 80-talet, fast då gjorde vi telefonhöljen. Var ett par killar som hade dille på att bygga telefoner (för fasta nätet), och en kompis med tillgång till pappas snickeri fräste ett snyggt trähölje till sin. Men jag beställde en "plastningssats" från Clas Ohlson i Insjön, med polyester, härdare och lite väv och plastade ett "fodral" i en träform.

Var praktiskt med 7m spiralsladd till luren, så man kunde ligga i sängen och prata med telefonen fortfarande på skrivbordet.

 

Minns att kompisarna kallade oss för "telefonligan"...

Redigerad av IngemarE
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Hoppas nu att @Bella510 fattat hur det fungerar och att han också har tillsatt härdare till polyestern! Det är ju samma princip och hade han inte fattat den delen med gelcoat så finns ju risken att det missats vg polyestern.

Jobbade en hel del med polyester och gelcoat på 80-talet. Får man in snitsen är det riktigt kul och inte så svårt. Ett av mina första projekt var en lagning lite liknande TS skada och där hade jag slarvat med underarbetet mot ursprunglig gelcoat. Plastningen funkade fint men än idag ser jag mitt slarv på den båten som mest ligger upp och ner på tomten.

Noterar också att alla idag verkar kalla paraffin-lösningen för vax. I min värld är det inte samma sak men same-same. 

Bella har fattat och använt härdare till polyestern…

tur man inte tog ditt första råd som var att skrota båten.

 

dvs, du låter lite halvdryg, kanske inget du tänker på men det är så det uppfattas.

 

och är du medvetet lite dryg och kaxig så är du välkommen på besök, så ska vi nog reda ut det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för de tips och trix jag fått, har sparat en del timmars sökande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Bella510:

Bella har fattat och använt härdare till polyestern…

tur man inte tog ditt första råd som var att skrota båten.

 

dvs, du låter lite halvdryg, kanske inget du tänker på men det är så det uppfattas.

 

och är du medvetet lite dryg och kaxig så är du välkommen på besök, så ska vi nog reda ut det hela.

Tyvärr så är det så här ibland på forum, tror inte @ChristerN menar allvar att just du skulle vara korkad, man kan tyvärr vara övertydlig bakom en skärm ibland.

 

Inga hot eller elakheter ska förekomma på detta forumet. Om du känner dig sårad så kommer nog en ursäkt ska du se. Skriv till Moderat istället för det du skrev i tråden.

 

För övrigt, bra jobbat med plastningen! Mycket imponerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bella510:

dvs, du låter lite halvdryg, kanske inget du tänker på men det är så det uppfattas.

Då ber jag om ursäkt. Jag hoppas att det inte är för många andra här på MG som tycker jag är dryg. I min fysiska vänkrets är det iaf ingen.

1 timme sedan skrev Bella510:

tur man inte tog ditt första råd som var att skrota båten.

Ja, med tanke på hur den såg ut, även om det är svårt att se på bilder, och på att du inte hade någon som helst erfarenhet av plastarbeten är du bara att lyckönska.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det min tur att be om ursäkt för påhoppet och ibland är det svårt att se nyanserna i text mot när man diskuterar ansikte mot ansikte.

 

För att lägga lite bakgrund.

jag är utbildad maskiningenjör med dryga 20 år i arbetslivet, har skruvat en hel del med bilar och motorcyklar samt helrenoverat hus ( mura, putsa, snickra osv…) och bara för att jag frågar betyder det inte att jag inte vet men min natur är att jag gärna vill få det bekräftat/styrkt av folk som gjort liknande arbete i verkligheten och inte bakom ett skrivbord. Ibland finns det många olika varianter av sanningen på nätet vs instruktionsanvisningarna…

 

båtar är dock något som jag inte pysslat med och ville därför veta mer om hur materialet beter sig.

 

plöjt igenom en del forum och tyckte MG hade bra svarsfrekvens samt kunskap, därav valet av MG.

 

Som sagt, kände mig lite påhoppad men vi avskriver det som en missuppfattning.

 

Vad det gäller framfarten med båten så känns det relativt enkelt att bygga upp och stärka skrovet, det svåra blir nog att få det osynligt när man är klar.

 

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-28 vid 19:15 skrev Bella510:

Kan tyvärr noll om båtar och gelcoat…

Tror detta du skrev var det som s.a.s. lade ribban och var orsaken till råden du fick - i all välmening - i början att hålla dig borta från den båten. Det är inte alls ovanligt att just sådana som inte har en aning har fått tag i ett "billigt" objekt och tror det är mycket enklare än det är.....

 

Därför överraskade du oss nog alla med bilderna på lagningarna, där du visar att du faktiskt har rätt bra koll ändå. Kanske inte jobbat med just båtar och gelcoat som du skrev, men har uppenbarligen "tänket".

 

Följ råden här och ditt egna sunda förnuft så kommer få en fin båt i slutänden. Och betydligt starkare och säkrare än den var när du köpte den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-17 vid 19:24 skrev ChristerN:

Då ber jag om ursäkt. Jag hoppas att det inte är för många andra här på MG som tycker jag är dryg.

Nej, verkligen inte! Min uppfattning av dig är snarare tvärtom.

Däremot blev jag förvånad över TS. Både gällande agerande i tråden och hur bra resultatet av lagningen blev.

Bra jobbat med plastningen!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom lite annat i vägen…

valde till slut att slipa ner hela fronten då jag hittade lite mer fina sprickor, har nu kört ett antal vändor till med glasfiber och har lagt på två rejäla lager med gelcoat.

ska jämna till det lite med ytterligare gelcoat när jag får en lucka.

sen blir det lite slipning för att få konturerna någorlunda rätt innan topcoat.


ytterligare en erfarenhet var att gelcoat putty och gelcoat inte var riktigt samma 🙈

nåväl, nu börjar man lära sig handskas med även detta.

 

kommer nog lägga ganska tjockt med topcoat för att kunna slipa det rakt, är detta feltänkt?


dåliga väggspacklare brukar vara bra på att slipa 😉

3AF641FE-3E23-499C-8A5A-65E4F3ABCF4B.jpeg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bella510:

kommer nog lägga ganska tjockt med topcoat för att kunna slipa det rakt, är detta feltänkt?

Tror det är rätt tänkt. Det där sista finliret är svårt om man är noggrann med resultatet. Mitt bästa tips i det här läget är fortfarande att sätta packtejp och för hand modellera rätt form innan det härdar.

 

PS

Tråkigt att du hittade fler sprickor men nu verkar du ju vara på god väg att bli proffs på dessa lagningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Själv hade jag brutit ihop efter all fakta som lagt fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-07 vid 11:37 skrev Bella510:

Kom lite annat i vägen…

valde till slut att slipa ner hela fronten då jag hittade lite mer fina sprickor, har nu kört ett antal vändor till med glasfiber och har lagt på två rejäla lager med gelcoat.

ska jämna till det lite med ytterligare gelcoat när jag får en lucka.

sen blir det lite slipning för att få konturerna någorlunda rätt innan topcoat.


ytterligare en erfarenhet var att gelcoat putty och gelcoat inte var riktigt samma 🙈

nåväl, nu börjar man lära sig handskas med även detta.

 

kommer nog lägga ganska tjockt med topcoat för att kunna slipa det rakt, är detta feltänkt?


dåliga väggspacklare brukar vara bra på att slipa 😉

3AF641FE-3E23-499C-8A5A-65E4F3ABCF4B.jpeg

Den här tråden visar Marineguiden från sin bästa sida.

 

En TS "som gått på en mina" vid sitt båtköp och köpt en båt med betydligt värre skada än vad han insåg.

 

Lite missuppfattningar i början om händigheten hos TS men som reddes ut utan att någon surnade.

 

Lite goda råd från många håll och en TS som hade förmåga att omsätta råden till en riktigt rejäl och snygg reparation.

 

Och som avslutning en sammanställning av "så här blev det".

 

Grattis @Bella510 till en hel o snygg båt som du kommer att känna dig trygg med och kan njuta av i många år.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Marina16GT:

Bra jobbat! Själv hade jag brutit ihop efter all fakta som lagt fram.

Samma här. Bra jobbat @Bella510, imponerande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...