Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bella510

Reparera skada

Rekommendera Poster

Ny med båt och insåg att jag köpt en båt med en gammal skada som nog behöver åtgärdas.

 

Lite tips hade varit guld!

92E637F8-0893-42F7-ABCB-DC597D9BC782.jpeg

731B89F2-C7F6-459D-AB3E-FCB8E3EEACB7.jpeg

0E686EE9-61BF-4551-9C7A-7DED26532AF0.jpeg

63CE3037-F0B0-4805-BDF4-F52E15AED84A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min mycket amatörmässiga bedömning är detta flera skador som kräver en hel del arbete för att bli OK. Gissar att båten slagit i i en rejäl storm eller i en krock och kanske sedan sjunkit.

 

Rent generellt gäller det att slipa bort allt som är ”krispigt” av glasfibern och sedan laminera med ny glasfiber och matta i flera lager på en slipad och ordentligt rengjord yta med överlapp mellan friskt och ny matta.

 

Med den mängden skador som det ser ut på bilderna skulle jag tveka att ta mig an ett sådant projekt, tyvärr.

Jag har sett båtar som sett mindre skadade ut som har skrotats!

Ledsen om jag gör dig besviken men jag tror du måste förbereda dig på det värsta och hoppas samtidigt att jag har fel.

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten lagades för 8 år sedan och har varit i sjön varje år sedan dess… Inge skrot här inte.

 

funderade på om jag skulle slipa bort sektioner på 10cm och sedan jobba mig framåt ELLER ska man ta allt på en gång.

 

hur får man rätt blå färg är nästa fråga 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bella510:

Ny med båt och insåg att jag köpt en båt med en gammal skada som nog behöver åtgärdas.

 

Lite tips hade varit guld!

92E637F8-0893-42F7-ABCB-DC597D9BC782.jpeg

731B89F2-C7F6-459D-AB3E-FCB8E3EEACB7.jpeg

0E686EE9-61BF-4551-9C7A-7DED26532AF0.jpeg

63CE3037-F0B0-4805-BDF4-F52E15AED84A.jpeg

Det är gelcoat som du ser ytterst (man blandar för att få rätt färg).

 

Slipa ner och förstärk, lägg sedan gelcoat som ska slipas med våtsandpapper tills blank yta uppnås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr noll om båtar och gelcoat…

Men, underdelen av sammanfogningen är av och man har kletat på gelcoat och varit nöjd där…

invändigt har man också varit och kladdat, dock svårt att se men man känner det.

på ovansidan verkar man lagt gelcoat över alla sprickor och sedan slipat.

 

tänker att jag försöker fixa till ovandelen först (slipa ner, glasfiber, gelcoat) och när den är stabil och på plats så tar jag underdelen. Kan det vara ett bra tillvägagångssätt eller är det bara att ta båda sidor samtidigt?

 

de hårfina sprickorna upptill funderar jag på att fräsa spår och lägga gelcoat, tror inte det är skadat hela vägen igenom.

 

som sagt, tips på material, tillvägagångssätt, bilder på egna reparationer ja allt är till hjälp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Bella510:

Kan tyvärr noll om båtar och gelcoat…

Men, underdelen av sammanfogningen är av och man har kletat på gelcoat och varit nöjd där…

invändigt har man också varit och kladdat, dock svårt att se men man känner det.

på ovansidan verkar man lagt gelcoat över alla sprickor och sedan slipat.

 

tänker att jag försöker fixa till ovandelen först (slipa ner, glasfiber, gelcoat) och när den är stabil och på plats så tar jag underdelen. Kan det vara ett bra tillvägagångssätt eller är det bara att ta båda sidor samtidigt?

 

de hårfina sprickorna upptill funderar jag på att fräsa spår och lägga gelcoat, tror inte det är skadat hela vägen igenom.

 

som sagt, tips på material, tillvägagångssätt, bilder på egna reparationer ja allt är till hjälp 

Om man förstorar dina bilder så verkar det som en rejäl fusklagning av en kraftig skada. Med påkladdad gelcoat har säljaren försökt maskera hur allvarliga laminatskador skrov o däck har.

 

Gelcoaten är ett ytskikt, det har ingen styrka. Det är det underliggande laminatet som ger stadgan i både skrov och däck, detta laminat måste lagas först.

 

Relingskanten verkar vara knäckt på flera ställen. Det försvagar hela sammanbindningen av båten. Där hjälper det inte med gelcoat. Skadorna måste slipas upp och lamineras samman längs en lång sträcka för att få styrka.

 

Sprickorna i den blå gelcoaten på skrovet tyder på att laminatet flexar, då får man den sortens sprickor. Laminatet måste undersökas och förstärkas på ett seriöst sätt - allt går att fixa men detta kan bli ett omfattande arbete. Om du bara slipar o lägger på ny gelcoat så kommer sprickorna att återkomma.

 

Det skulle vara intressant att se hur det ser ut på insidan  mellan skrov o däck. Jag är orolig för att det kan vara en skrämmande syn.

 

Att båten använts ett antal säsonger sedan reparationen säger inte att skadorna inte är allvarliga. Ett utmattat laminat som utsätts för ytterligare påfrestningar delaminerar (spricker invändigt) efterhand och skadorna förvärras. Vi vet inte under vilka förhållanden båten används. Är det lugna fisketurer i en liten insjö eller "raggarkörning" i grov havssjö. Om båten används försiktigt så behöver du kanske inte bry dig så mycket om att laminatet är försvagat. Om bruket är mer hårdhänt så kan det sluta i ett allvarligt haveri.

 

Du skriver att du inte har erfarenhet av att åtgärda denna typ av skador. Då har du troligen inte heller kunskaper för att bedöma skadornas omfattning. Av de tidigare kommentarerna i tråden så torde du förstå att det kommer att bli ett omfattande arbete att återställa båten till ursprunglig styrka.

 

Men först måste du skaffa dig kunskap om hur omfattande de strukturella skadorna är. Det är svårt/omöjligt att göra en besiktning med hjälp av foton. Jag rekommenderar dig att låta någon som är kunnig på att bedöma laminatskador på båtar att titta på båten innan du sätter igång. Att göra en ny fusklagning ovanpå den gamla riskerar bara att förvärra skadorna.

 

När du fått gjort denna besiktning så kan du avgöra om du tror dig om att kunna reparera skadorna själv eller måste leja bort arbetet. Att arbeta med glasfiber, polyester, härdare, gelcoat mm är i grunden inte så svårt. Tekniken är redovisad i otaliga trådar här på forumet. Det svåra är att veta hur lagningen ska utföras och det kan bara en grundlig besiktning svara på.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som tidigare påtalats svårt att bedöma skador utifrån bilder, men om jag var du så skulle jag försöka häva köpet utifrån det man ser på bilderna.

 

Det är klart det går att laga, men har du inte fått ett färmånligt pris kan totalpriset för båten bli högt.

 

Min första båt jag köpte när jag var i tidiga tonåren var transportskadad och det var vad jag hade råd med då. Plast går alltid att reparera och detta var min chans att få en större båt än den jag hade.

 

Det är som sagt inte svårt att laga plastbåtar, det svåra är att veta hur man ska göra.

Om jag var i din situation skulle jag i första hand försöka häva köpet, i andra hand försöka få ett prisavdrag med summan från ett utlåtande från en plastverkstad av vad det skulle kosta att laga skadan.

 

Om du ska laga detta själv är det bäst att göra allt samtidigt.

Dela på båten i över- och underdel och leta upp alla sprickor ock laga dessa.

Exakt hur du ska gå tillväga är svårt att söga om man inte set hela omfattningen av skadorna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och, hur är strukturen mellan innerytorna och gelcoaten? 

 

Bara bös o mjukt när du sätter an kraft / tryck. Samt frasar som skarsnö? 

 

Då räcker inte cosmetiskt fixande. 

 

Är det så, så tycker nog de flesta att det bara är att avlägsna skadade områden och bygga upp på nytt. 

 

Men en totalbedömning bör väl få avgöra. 

Vilka skador finns det på friborden och själva skrovet, aktern o s v. 

 

Viktigast är väl ändå hållfastheten. Det är väl den som först ska kontrolleras. 

Resten är kosmetika. Har mindre med funktionen att göra. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se om det går att få in en liten kamera och se efter på insidan, och som ni säger skadan var maskerad samt med gummilisten på så syntes det inte så bra + första båtköpet.

 

ser ut som att den blivit ”klämd” fram då det finns skador på båda sidor, dock betydligt värre på den sidan jag tog foto på.

 

skickar med en bild på hela båten och inringat vilken område vi pratar om.

 

nån bra firma kring Halmstad?

97CD1105-F76C-4A0E-9052-FD3F9B8A9A5E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Om man förstorar dina bilder så verkar det som en rejäl fusklagning av en kraftig skada. Med påkladdad gelcoat har säljaren försökt maskera hur allvarliga laminatskador skrov o däck har…

 

Lintott beskriver väldigt bra och utförligt vad jag försökte skriva lite kortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningen är då att dessa laminatsprickorna kom i själva krocken och inte har uppstått senare på grund av utmattning och större skada invändigt.

 

Skrovet känns stabilt när jag trycker och flexar inget kännbart…

Får gräva mer i detta på måndag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan säkert bedöma skrovets styrka efter att den varit i drift sedan 8 år, då "olyckan" blev åtgärdad. 

 

Typ håller, håller inte. 

 

Har det blivit märkbart sämre med tiden? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inget ostabilt mer än kanten då förstås.

 

kan invändigt se lite tofsar av glasfiber som sticker ut (små tofsar) men med tanke på reparationen på ovansidan så undrar man ju  hur noga man varit på insidan… kanske bara lagt utanpå allt 🙈

 

mer undersökning imorgon 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev sjuk…

 

nåväl, inspekterat insidan nu och jag kan se slutet av sprickorna invändigt. Kan också se att man bara öst på gelcoat och inte tagit hand om skadan på rätt sätt.

 

Börjar med att slipa ner och invändigt och lägger på glasfiber (hur mycket friskt material behöver man överlappa med?)

 

utsidan blir nästa bekymmer.

 

vilket material emellan båthalvorna?

idag är det stenhårt där man ”lagat” skadan och resten är mjukt… nån form av silikon.

skulle vilja veta vad man använder, antar att det ska vara lite flexibelt annars spricker det väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska kolla runt på lite olika websidor och filmer hur man gör och vilka verktyg som är bra, men principiellt...

  1. Skär rent med kniv och slipa/fila så att du har friskt material.
    Bandfil är ofta bra och vinkelslip och man är van att köra en sådan.
  2. Du bör leta upp slutet på sprickan och borra ett 5 mm hål i sprickslutet för att stoppa den.
  3. Nu är jag lite osäker, men runt 5 cm runt sprickan har jag för mig ska slipas rent. Fasa av från sprickan och hela vägen.
  4. Klipp till bitar av glasfiber, den bredaste ska täcka hela det uppslipade området och sedan smalare och smalare så att det blir ungefär slätt när bitarna lagts på plats.
  5. Plasta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur djupt in i glasfibern vill man gå?

tänker att man vill ju fylla upp lite och inte få en puckel i slutändan…

eller lägger man på glasfiber och sedan kör man tunnare gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Bella510:

Hur djupt in i glasfibern vill man gå?

tänker att man vill ju fylla upp lite och inte få en puckel i slutändan…

eller lägger man på glasfiber och sedan kör man tunnare gelcoat?

Där glasfibern har delaminerats måste den bort. Inte en fråga om hur ”djupt” in i den du behöver gå.

Sen ersätts den med flera lager ny matta som lamineras fast på lätt slipade, ordentligt rengjorda kanter med ordentligt överlapp. Kan man göra de flesta av lagren från insidan och bara några få från utsidan är det lättast att få snyggt.

Tips! Börja med ett ställe som inte syns så väl. Kan vara lite knepigt att få till det i början. Bättre då att se till så att lagningen blir bra än att den blir snygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen!

kommer börja att stadga upp ordentligt inifrån och sedan gå på utsidan.

 

köpte några raspar som jag tänkte rugga ytan med…

 

tycker det ser ut som att man lagat med glasfiber då det runt skadan är något ljusare samt mer bubblor i än på runt om.

 

kommer ta ett tag att få rent på insidan då det är trångt så in i helvete, men jag har tid för tillfället… bara att gnugga på

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ha tvättat bort det svarta mögel som du har under däck innan du gör något annat 

så du inte bakar in det i skrovet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1BC2AC7C-220E-40C1-AE29-E938A18F6760.thumb.jpeg.5050bf9a15537463b348896884061e34.jpegJag hade nog valt att slipa ner minst det markerade område (eller vad som krävs för med god marginal inkludera alla skador) till ren och frisk glasfiber. Sedan spackla upp/fylla skarven (så det inte blir ett dike in i skarven) med epoxi eller polyester med hackad glasfiber. Sedan laminera över alltihop så att man plastar ihop över och underdel. Då behöver man inte laminera så mycket på utsidan och det blir lättare att få det snyggt. 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är även att helt enkelt slipa/såga bort all reling som är skadad. Med vinkelslip eller tigersåg såga ut skarven så det blir 4-5 mm spalt mellan skrovmodulen och däckmodulen.

Sen bredvid båten plasta en 4-5 mm tjock laminatplatta ur vilken du kan såga ur en ny fläns som du sticker in i spalten och laminerar fast på insidan. Då har du en ny stark fläns för relingslisten. På utsidan räcker sedan i princip kosmetiska åtgärder, dvs glasfiberspackla, forma, slipa och måla

se skissen som kanske förklarar lite bättre🙂32D797B7-D653-4255-8B59-690E26049D6B.thumb.jpeg.75bd61edf2e0b56ba8d0832713d80fd3.jpeg

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man slipat lite…

liten lucka, halvvägs uppochnervänd och dammigt satan.

 

ovansida fram på båten har man lagt ett extra lager gelcoat, testslipade lite i den kritvita gelcoaten och kom sedan ner till en ny blank yta med offwhite, vilket passar bättre med övriga båtens ytskikt.

underifrån i luckan fram så har man fullkomligt matat in spackel.

ser ut som ett hål 4x4cm, ingen glasfiber utan bara en stor klump spackel.

 

jävla klåpare!

ytterligare slipning kvar invändigt men sen är det dags att börja bygga upp igen.

Ska nog bli bra det här men lite jobb e det allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt sprickorna och skapat yta runtomkring för det nya att fästa på

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Bella510:

Då har man slipat lite…

liten lucka, halvvägs uppochnervänd och dammigt satan.

 

ovansida fram på båten har man lagt ett extra lager gelcoat, testslipade lite i den kritvita gelcoaten och kom sedan ner till en ny blank yta med offwhite, vilket passar bättre med övriga båtens ytskikt.

underifrån i luckan fram så har man fullkomligt matat in spackel.

ser ut som ett hål 4x4cm, ingen glasfiber utan bara en stor klump spackel.

 

jävla klåpare!

ytterligare slipning kvar invändigt men sen är det dags att börja bygga upp igen.

Ska nog bli bra det här men lite jobb e det allt.

Det låter bra att du granskat skadorna och inte bara fortsatt att lägga nya ytskikt ovanpå de gamla skadorna utan gör ett ordentligt underarbete först. Det är tyvärr det tråkiga underarbetet som inte syns efteråt som är det viktigaste för att få styrka och hållbarhet. När du fått på nytt ytskikt så kommer du att känna dig trygg och nöjd med båten.

 

Tråkigt att säljaren fuskat och maskerat skadorna på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Bella510:

Har följt sprickorna och skapat yta runtomkring för det nya att fästa på

Tänk på att se till så att all ”trådig”, dvs där laminatet har släppt, glasfiber tas bort. Antar att du upptäckt var den är nu?

Tänk också på att som en del av det viktiga underarbetet tvätta ordentligt med aceton på den uppruggade ytan du ska plasta på. Tre-fyra gånger med ordentligt blöt trasa och nya trasor varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipat å slipat insidan, fyllt på med 7-8 lager glasfiber invändigt och nu även 3-4 utvändigt.

 

hittade även ett nytt hål som nu också fått behandling.

 

provat en klick gelcoat för att se om nyansen stämmer bättre än den man lagt på tidigare.

 

Nu till en annan fråga, hur får man gelcoat snyggt på en större yta?

har gjort en kant mot den gamla gelcoaten och sedan slipat bort ett större område där jag hade mängder av småsprickor (detta som man bara kletat ny gelcoat över tidigare).

 

ska man bara ösa på och sedan slipa jämt eller finns det en bättre metod?

image.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Bella510:

Slipat å slipat insidan, fyllt på med 7-8 lager glasfiber invändigt och nu även 3-4 utvändigt.

 

hittade även ett nytt hål som nu också fått behandling.

 

provat en klick gelcoat för att se om nyansen stämmer bättre än den man lagt på tidigare.

 

Nu till en annan fråga, hur får man gelcoat snyggt på en större yta?

har gjort en kant mot den gamla gelcoaten och sedan slipat bort ett större område där jag hade mängder av småsprickor (detta som man bara kletat ny gelcoat över tidigare).

 

ska man bara ösa på och sedan slipa jämt eller finns det en bättre metod?

image.jpg

Grattis till att vara på väg att få en hel o fin båt igen. Jag förstår att det kostat rätt mycket arbete men snart kan du glädja dig åt en stark o fin båt som du kan vara stolt över.

 

Precis som med glasfiberlaminatet så ska du fasa av den gamla gelcoatkanten så du får en bred övergång mellan gammalt och nytt. Ett slätt och välslipat laminat kommer att göra det enklare att få en snygg slutyta (det är alltid det tråkiga underarbetet som avgör slutresultatet). Sen har du säkert hittat att du ska använda topcoat och inte gelcoat för att få en klibbfri yta (topcoat är gelcoat med inblandning av vax). Om du behöver lägga flera lager så kan du förvisso börja med gelcoat (kan t.o.m. vara en fördel för då fäster nästa lager utan slipning om du inte väntar för länge mellan strykningarna) men sista lagret ska vara topcoat.

 

Du målar ut topcoaten så slätt som möjligt för att minimera slipjobbet efteråt. Efter härdning så slipas topcoaten. Om du använder en lång slipkloss så blir ytan jämnare. Du kan tillverka en egen kloss av en bit lång o smal plywood som du skruvar en kloss/handtag i ändarna på. Jag har sett båtvarv använda sådan kloss som var över halvmetern lång för att slipa jämnt på en skrovlagning. Din skada är betydligt mindre så du får anpassa längden så du kommer åt. Börja sedan med grovt papper tills du får det slätt. Sedan finare o finare o finare tills du avslutar med poleringen. Börja med grov rubbing o fortsätt med finare.

 

Om du råkar slipa igenom topcoaten så är det ingen katastrof. Det är bara att lägga på ett nytt lager, låta härda och fortsätta med slipjobbet.

 

Glasfiberlaminat och topcoat är tacksamma material att arbeta med. Det går alltid att rätta till om det inte blivit bra på första försöket.

 

När du är klar så hoppas vi få se en del bilder före/efter. Det är alltid kul att se slutresultatet av de arbeten vi triggar varandra till.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...