Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ove-T

Lanternor

Rekommendera Poster

Å inte heller räckvidddskraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Ove-T:

Hur kan man tillverka och sälja lanternor när man inte har en aning om lysvinklar

Just för att man inte har en aning om lysvinklar och om hur lanternor fungerar och vilken information de ger.

 

Samma sak med Biltemas nödlanternor.

image.thumb.png.b6b2d4664ba58a43da395f1f4f93f893.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Just för att man inte har en aning om lysvinklar och om hur lanternor fungerar och vilken information de ger.

 

Samma sak med Biltemas nödlanternor.

image.thumb.png.b6b2d4664ba58a43da395f1f4f93f893.png

Står ju faktiskt nödlanternor. Vid nöd så tycker jag att vinklar, räckvidd osv. inte spelar någon roll.

 

Jag möter hellre en med dessa i mörkret än en båt som jag inte ser.

 

Försvarar inte dessa lanternor på något sett, men nöd är nöd.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Hur kan man tillverka och sälja lanternor när man inte har en aning om lysvinklar.https://www.tradera.com/item/524674884

Hälsningar Ove

Såg också den annonsen.

Röd/grön lampa skulle jag vilja kalla dem. Men den som säljer har sannolikt ingen aning om reglerna för båtlanternor, är däremot säkert väl insatt i reglerna för att ta hem saker från Amazon och Kina....😝

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.aliexpress.com/item/4000986776860.html


55:- hem, men lika oanvändbar för det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev patrikflink:

Står ju faktiskt nödlanternor. Vid nöd så tycker jag att vinklar, räckvidd osv. inte spelar någon roll.

 

Jag möter hellre en med dessa i mörkret än en båt som jag inte ser.

 

Försvarar inte dessa lanternor på något sett, men nöd är nöd.

Delvis håller jag med dig, men inget blir ju bättre om man förvirrar omgivningen.

Bättre att bara ha en vit runtomlysande lanterna än att ha något som inte går att begripa sig på.

Vad tror du att du ser för båt när du ser något som lyser rött, grönt och kanske även vitt? Oavsett hur du väjer så tycks du köra rakt mot något, men vad?

 

Lägg till 50:- kronor och få något som i alla all försöker vara korrekt.

Dessa har vi och de håller någorlunda rätt vinklar. (Färgerna är helt okej, inte som på bilden.)

 

image.png.57f1b104d3b8b96a6abd90143b3438ce.png

 

Kulörta lampor bör absolut inte få kallas ens för nödlanternor.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Vad tror du att du ser för båt när du ser något som lyser rött, grönt och vitt?

Något som är flytande i min ögonriktning?

 

Vet att det finns "bättre" nödlösningar, men allt är bättre än ingenting. Uppskattar även om en gast sitter med tändare/mobil/ficklampa och visar HÄR ÄR JAG i mörkret.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysvinklar i all ära, men titta på båtmässan så kommer du hitta mängder med båtar som har riktiga lanternor men monterade på båten så ljusvinklarna blir knas, eller så de skyms från vissa vinklar av räcken etc . Så kvalitetslanternor blir skitlanternor i alla fall.

Och  tillverkaren har CE-märkt båten och undertecknat en försäkran om överensstämmelse, jo jag tackar för vad egenkontroll är värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Lysvinklar i all ära, men titta på båtmässan så kommer du hitta mängder med båtar som har riktiga lanternor men monterade på båten så ljusvinklarna blir knas, eller så de skyms från vissa vinklar av räcken etc

Jag tycker nog ändå att de flesta båtar man ser i svenska vatten har okej lanternor som visar någorlunda rätt trots att någon vinkel kanske skymms.

 

Segelbåtar med rullförsegel som går för motor har ju också en klar brist med en tjock korv som skymmer motorkanternan, men det  funkar.

 

Random röda och gröna nödlampor är i en klas för sig tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mackey:

Segelbåtar med rullförsegel som går för motor har ju också en klar brist med en tjock korv som skymmer motorkanternan, men det  funkar.

Det vill ändå till att det ska vara ett problem. Lanternan i sig är nästan lika bred som en typisk rulle, och avståndet mellan lanterna och rulle är nog 1-3 meter för de flesta båtar, så den skymda vinkeln är max ett par grader rakt föröver. Sannolikheten för att en mötande båt skulle befinna sig i den smala sektorn mer än några sekunder i taget är försvinnande liten, särskilt om det är lite mer sjögång än bleke.

Ändå... Vi ska dra skot till självslående fock upp i masten under våren, och måste då flytta "motorlanternan". Högre upp lockar inte, så min tanke är att montera två, på var sida om masten, men med den mastnära halvan övermålad med svart täckfärg. Ingen lanterna på framsidan masten som försegel kan haka sig på, och ingen skymd lanterna vid motorgång med inrullat försegel. Och korrekta lysvinklar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas SB och BB nödlanternor verkar ha någon slags ljusavskärmning, medan den vita inte verkar ha det. 
Sättet man monterar nödlanternor avgör till största delen hur ljusvinklarna blir, åtminstone så länge det finns någon avgränsning som medför att röd/grön har en total ljusvinkel på 135 grader. Innan man dömer ut BIltemas eller andra versioner bör man kolla att de röda och gröna har c:a 135 graders ljusvinkel.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Innan man dömer ut BIltemas eller andra versioner bör man kolla att de röda och gröna har c:a 135 graders ljusvinkel.

Jo, absolut!

Jag var lite väl negativ i mitt omdöme.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Ändå... Vi ska dra skot till självslående fock upp i masten under våren, och måste då flytta "motorlanternan".

Sidospår (ursäkta…). 
Innan ni bygger om en massa för att få upp skotet i masten; det går att bryta skotet framme vid förstaget också, funkar hur bra som helst om man inte har för mycket grejer som det kan fastna i. Lätt att testa; surra ett enkelblock i fästet för fallhornet bara. Jag körde så i de åren jag hade självslående fock på min båt, trots förlucka och ventil på däck, fastnade aldrig vad jag minns, möjligtvis på någon undanvind eller så. 
Har tyvärr ingen bild. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Sidospår (ursäkta…). 
Innan ni bygger om en massa för att få upp skotet i masten; det går att bryta skotet framme vid förstaget också, funkar hur bra som helst om man inte har för mycket grejer som det kan fastna i. Lätt att testa; surra ett enkelblock i fästet för fallhornet bara. Jag körde så i de åren jag hade självslående fock på min båt, trots förlucka och ventil på däck, fastnade aldrig vad jag minns, möjligtvis på någon undanvind eller så. 
Har tyvärr ingen bild. 

Vi hade så på förra båten och nu vill vi ha det annorlunda eftersom vi upplevde flera nackdelar med den dragningen.

Med en dragning upp i masten slipper vi ett skot som sveper lågt över fördäck, vilket gör att det kan utnyttjas bättre under färd med försegel. Vi slipper en extra lina som löper längs däck bak till sittbrunnen, och får den i stället på rufftaket. Vi slipper ha skotet "låst" på ena sidan av sittbrunnen, i en opraktisk placering vid segling där det kränger mycket, och får den i stället centralt i sittbrunnen, intill nedgångsluckan där det är lättare att stå och jobba under färd. Eftersom båten nästan alltid ensamseglas, är det bekvämare och säkrare.

Nackdelarna är att vi fått offra lite försegelyta för att få plats med dubbla block mellan skena och skothorn, men eftersom vi seglar på västkusten är det i nio fall av tio för mycket vind ändå, så det är en mycket liten nackdel och ibland en fördel. Och att det blir lite mer friktion i skotlinan, men det känns också som en rätt begränsad nackdel eftersom vi sällan seglar särskilt aktivt, och i den mån vi gör det är det storseglet vi justerar för det mesta.

"Bygger om en massa" är en överdrift. Det handlar bara om att installera ett falluttag på lagom höjd i masten, och flytta en lanterna. Nån timmes jobb uppskattningsvis (baserat på den tid det tog att byta spridarfästen i våras).
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...