Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Dimensioner och säkringar batteribank mm.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har nu påbörjat mitt el projekt, se separat tråd från tidigare där jag fick mycket hjälp av många av er.

 

Jag har två st. batterier,  ett start och ett förbrukare https://www.nationwide-battery.com/deka/dp24.php. Dessa skall jag parallellkoppla via plussidorna via ett Blue Sea systems SI-ACR Battery combiner kit (relä och strömbrytare https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A). Jag har tänkt dra följande färdigpressade kablar för batteri och elsystem 25 mm² Skyllermarks Röd 35 cm M6+M6 från respektive batteri plus till combinern. mellan batteriernas minuspooler en svart 20 cm lång färdigpresssad 25mm kabel.

 

Man skall tydligen säkra upp och har tänkt köra på respektive batteri plus sida en Blue Sea Systems Säkringsblocksterminal https://www.amazon.se/Blue-Sea-Systems-Dubbelt-terminalsäkringsblock/dp/B002INJXO6/ref=sr_1_1?crid=TXOEDI9W5H0U&keywords=Dual%2BMRBF%2BTerminal%2BFuse%2BBlock&qid=1643301254&sprefix=dual%2Bmrbf%2Bterminal%2Bfuse%2Bblock%2Caps%2C79&sr=8-1&th=1.

 

På startbatteriet tänker jag att det behövs en dubbel säkringsblocksterminal med plats för två säkringar, en till Generatorn / startmotorn samt en till Relät. På förbrukar sidan tänker jag en enkel blockterminal till relät. Detta kanske är fel för säkringen till startmotorn kanske skall sitta efter huvudströmbrytaren istället för före, se bild 2 här https://d2pyqm2yd3fw2i.cloudfront.net/files/resources/instructions/990170140.pdf. Det kanske tom är onödigt att säkra från startbatteriet till Startmotor / generatorn. Vad är samlade rekommendationerna givet detta case?

 

Nu till frågorna.

 

Vilken dimension på säkringarna skall jag ha till relät, se ovan kabellängd och dimension. Relät klarar genrator ström upp till 120 A

 

Vilken säkringstorlek till Generatorn / Startmotorn samt vilken dimension på kabeln. Det är cirka 1,5 meter från batteriet? Generatorn ger 60 A, motorn är en diesel Kad 32 P. Blir nedan formel / tänk rätt? Har läst att en del kör upp till 300 A säkringar men känns mycket 🙂 

 

Säkring mellan startbatteri och generator = Generator ger 60 AMP, så säkra upp till 125% med 75 amp säkring 60*1,25 = 75. Kabeln måste också klara 75 ampere så minimum 25mm eller 35mm

 

Något annat jag borde göra tänka på för detta moment eller skall jag säkra upp på ett annat sätt?

 

Mvh Martin 

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är dum, men....

....detta är tredje tråden du startar i samma ämne. Efter att ha startat den andra återkom du f.ö. aldrig i den tråden. Om du tror man missar att du skriver så är det är ingen risk att din gamla tråd inte syns, då de flesta sorterar på senaste aktivitet. Dvs så fort du skriver i den kommer den tillbaka överst.

 

För den som söker och hittar din tråd är det guld värt om hela historien/projektet finns med i samma tråd. Dessutom så slipper samma sak att upprepas (i alla fall för dem som orkar läsa trådinläggen).

Och du har ju redan skissat på elschema m.m. i den första tråden, och kabeldimensioner och säkringar är ju uppe där. Varför inte fortsätta i den ?

 

Första tråden:

 

Andra tråden:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nwj inte slls samma sak. Har ju bytt peylar och frågar även specifikt om kabeldimensioner o säkringar mellan batteribank o generator och ACR.

 

de andra trådarna är mycket ner generella o tar hela greppet mer;)

 

Har startat med etapp ett o köpt in lite av grejerna, dock ej säkringar o kablar akteröver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej

 

Nwj inte slls samma sak. Har ju bytt peylar och frågar även specifikt om kabeldimensioner o säkringar mellan batteribank o generator och ACR.

 

de andra trådarna är mycket ner generella o tar hela greppet mer;)

Jodå, det är samma sak - elsystemet i din båt som du gör om. Att den första tråden var generella frågor och en massa elschemaidéer är ju första steget. Nu när du skrider vidare är det ju lämpligt att göra det i samma tråd. Du behöver/skall inte starta ny tråd för varje ny fråga och nivå i ditt elsystem.

 

Och säkringen du frågar efter finns ju redan i tråd 1, så jag svarar där 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan svarat dig i tråd nr 1 😉

 

De som inte orkar läsa igenom kommer ändå inte ge dig lika relevanta svar, då vägen du vandrat hittills ju är en del av bakgrunden man bör känna till innan man svarar. Lösryckta frågor och svar ur sitt sammanhang är lätta att läsa och skriva, men för dig antagligen inte lika värdefulla.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...