Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 1
Freja_

Hur göra vid bristfällig installation vid motorbyte

Fråga

Hej,
Jag har hamnat i en jobbig sits efter att ha anlitat en firma att byta inombordare i min motorseglare.
Det var firman som rekommenderade den nya motorn och även planerade arbetet föregående sommar.
Flera bekymmer finns men det mest oroande är att med det nya motormontaget så går propelleraxeln snett in genom skrovgenomföringen och bör följaktligen även felaktigt påfresta akterinfästningen av propellerakten vid propellern.

När installationen gjorde så plastades motorrummet om och då använde firman en rigg/motormall för att motorbädden skulle bli rätt i förhållande till propelleraxel mm. När de sedan lyfte i motorn så konstaterade installatören att motorn inte fick plats i motorbädden och sa att det berodde på att det varit varit fel rigg/mall. Man lyfte då upp motorn igen och monterade några cm höga mellanlägg mellan motorbädd och motorfästen. På så sätt så höjdes motorn några cm, men resultatet blir ju också att motoraxeln då får en annan vinkel och alltså inte passerar rakt igenom röret/uttaget i båten för propelleraxeln. Ser man utifrån där propelleraxeln går in i båten så ligger axeln någon mm ovanför underkanten, medans det i överkant är nästan en cm. Med all säkerhet så är det det omvända på insidan där axeln kommer upp och är fäst i motorn men det är svårt att se.

 

Diskussionerna när båten skulle överlämnas till oss av ansvarig för firman var då inte längre att det varit något fel på rigg/mall, utan att motorn var korrekt monterad och att de måste förhålla sig till vinkeln på propelleraxelstödet i aktern. Detta låter ju mer än märkligt eftersom motoraxeln med originalmotorn  satt helt rakt hela vägen från aktre axelstödet vid propellern och vidare fram igenom "röret" vid genomföringen i båtbotten och in i tidigare motorn. Jag har även kollat på andra båtar av samma modell och ingen av dessa har en motoraxel som är monterad med "för brant vinkel" genom skrovgenomföringen.

 

Att firman dessutom inte har kunnat ta fram en ny propeller som fungerar med båt och motor, säger väl också en del om kunskaperna med det hoppas jag kunna få ordning på genom att de monterar tillbaka vår ursprungliga propeller. Den sa de att vi var tvungna att byta då motorn roterade åt andra hållet. Senare visade det sig efter att jag kontaktade motorleverantören Vetus, att det går alldeles utmärkt att byta rotationsriktning på drift i bakslaget...

 

Min fråga är om ni har något tips på en bra besiktningsman i Stockholmstrakten som kan kontrollera motorinstallationen och förhoppningsvis ge mig berättigade argument för motorfirman att igen montera ur motorn och plasta om motorbädden så att motorn kan monteras utan att motoraxeln måste ha "fel" vinkel in i båten.
Självklart tar jag gärna även emot synpunkter på huruvida det kanske är jag som oroar mig i onödan för att motorn är monterad som den är, men det känns inte bra att motoraxeln nästan tar i genomföringen i båten. Jag tänker att axeln vid gång även vibrerar något och det finns det inga marginaler för.

Tack på förhand!

Bifogade bilder 3-7 visar axeln på min båt före och efter motorbyte och bilderna 1-2 två andra båtar av samma modell.

 

Axelgenomföring - annan båt 2.jpg

Axelgenomföring - annan båt.jpg

Motoraxel efter byte 1.jpg

Motoraxel efter byte 2.jpg

Propelleaxel före motorbyte 1.PNG

Propelleaxel före motorbyte 2.PNG

Propelleaxel före motorbyte 3.PNG

Redigerad av Freja_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Hej och välkommen till MG!

Jag har inget bra svar på din fråga men tycker att det inte ser helt OK ut.

Du kanske kan kontakta ditt försäkringsbolag som kanske kan hänvisa till någon som kan avgöra om det behöver göras om eller inte?

Ett annat alternativ är väl om motorleverantören (Vetus) kan föreslå någon.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ser ju inte helt riktigt ut, men det är ju bra att besiktiga som du säger.

Jag har inga förslag på besiktningsmän, bara en länk.

https://www.batbesiktningsmannen.org/sok-besiktningsman/

 

Kontakta några besiktningsmän och fråga om de kan åta sig ett sådant uppdrag.

 

Sedan som ChristerN föreslår, kontakta Vetus.
De kanske tom. själva är intresserade av att komma ut och titta på installationen. De vill ju inte få dåligt rykte beroende på att återförsäljare/installatörer gör felaktiga montage, om det nu är felaktigt.

 

Lycka till!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

Jag har inget bra svar på din fråga men tycker att det inte ser helt OK ut.

Du kanske kan kontakta ditt försäkringsbolag som kanske kan hänvisa till någon som kan avgöra om det behöver göras om eller inte?

Ett annat alternativ är väl om motorleverantören (Vetus) kan föreslå någon.

 

Lycka till!

Tack för svar. Försäkringsbolaget Svenska Sjö hade ingen egen besiktningsman eller någon att rekommendera. De hade inte heller något krav på besiktning efter motorbyte.
Deras inställning var mer att om det händer något och motorn är felinstallerad, så gäller inte försäkringen. Vilken överraskning... 😉
Väntar på svar från Vetus.

Redigerad av Freja_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det luktar väl att man fortfarande tagit en genväg med att linjera upp installationen.

Eller också var axeln inte i centrum från första början, vilket ändå känns märkligt.

Vet inte hur din skrovgenomföring fungerar men de jag tidigare jobbat med var inte särskilt flexibla så man var tvungen att få motorn rätt!

Kan det vara så att de gjort en blunder på hur väl maskinen skulle passa i utrymmet från första början men nu inte kan säga det ? Det går kanske inte utan ombyggnad att palla under mer för att motorn då blir för hög och tar i inredning/lucka eller skott? I det läget får han väl isf säga till dig att "tyvärr vi måste modifiera för att det ska passa". Detta kanske du får tänka dig att stå för....om de inte garanterat in till döden att det ska passa.

I första läget utan att kräva total ombyggnad,

Du kan väl be installatören dela axelkoppling mellan axel/motor för att visa att de gjort en fullgod installation. Om man delar där ska inga inbyggda spänningar finnas, plattorna i kopplingen ska ligga snyggt och plant mot varandra samt i linje från alla håll att se, precis som i beskrivningen.

Har han problem att hjälpa dig med denna enkla koll på någon halvtimme för att visa hur det står till så har han väl inte rent mjöl tänker jag. Och du får gå vidare utifrån svar.

Kika på den här instruktionen från nätet ett par sidor ner så får du en uppfattning om hur det bör se ut:

Motormontage

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

 

15 minuter sedan skrev Triobatar:

Det luktar väl att man fortfarande tagit en genväg med att linjera upp installationen.

Eller också var axeln inte i centrum från första början, vilket ändå känns märkligt.

Vet inte hur din skrovgenomföring fungerar men de jag tidigare jobbat med var inte särskilt flexibla så man var tvungen att få motorn rätt!

Det gjorde rätt från början tydligen men sedan gick det snett när motorn inte passade.

 

3 timmar sedan skrev Freja_:

När installationen gjorde så plastades motorrummet om och då använde firman en rigg/motormall för att motorbädden skulle bli rätt i förhållande till propelleraxel mm. När de sedan lyfte i motorn så konstaterade installatören att motorn inte fick plats i motorbädden och sa att det berodde på att det varit varit fel rigg/mall. Man lyfte då upp motorn igen och monterade några cm höga mellanlägg mellan motorbädd och motorfästen. På så sätt så höjdes motorn några cm, men resultatet blir ju också att motoraxeln då får en annan vinkel och alltså inte passerar rakt igenom röret/uttaget i båten för propelleraxeln. Ser man utifrån där propelleraxeln går in i båten så ligger axeln någon mm ovanför underkanten, medans det i överkant är nästan en cm. Med all säkerhet så är det det omvända på insidan där axeln kommer upp och är fäst i motorn men det är svårt att se.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 hours ago, Freja_ said:

Man lyfte då upp motorn igen och monterade några cm höga mellanlägg mellan motorbädd och motorfästen. På så sätt så höjdes motorn några cm, men resultatet blir ju också att motoraxeln då får en annan vinkel och alltså inte passerar rakt igenom röret/uttaget i båten för propelleraxeln.

 

3 hours ago, Freja_ said:

förhoppningsvis ge mig berättigade argument för motorfirman att igen montera ur motorn och plasta om motorbädden så att motorn kan monteras utan att motoraxeln måste ha "fel" vinkel in i båten.
Självklart tar jag gärna även emot synpunkter på huruvida det kanske är jag som oroar mig i onödan för att motorn är monterad som den är, men det känns inte bra att motoraxeln nästan tar i genomföringen i båten. Jag tänker att axeln vid gång även vibrerar något och det finns det inga marginaler för.
 

 

Jag tycker det är svårt att förstå hur det som bilderna visar har uppkommit, med mindre än att även stödbocken har modifierats.

Du skriver att motorn höjdes upp några centimeter med hjälp av mellanlägg, men resultatet talar väl snarare för att motorn höjdes i framkant och sänktes i akterkant? Eller sitter det någon flexibel koppling, knut etc, mellan backslag och axel?

Oavsett, så har jag svårt att begripa hur axeln kan linjera som den gör utan att stödbockens lager har vinklats om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
31 minuter sedan skrev Triobatar:

Detta kanske du får tänka dig att stå för....om de inte garanterat in till döden att det ska passa.

Om man köper en motor med installation från en firma så är det firman som med sin kunskap och erfarenhet ska se till att allt funkar som det ska när installationen är färdig.

 

Om något är felgjort ska givetvis inte köparen betala något extra för att få felet åtgärdat.

Det behövs inga garantier (in till döden), konsumentköplagen gäller.

 

Sedan kan det ju vara så att säljaren påtalat att det kan blir problem med installationen och då är det ju en annan sak.

Då är det upp till säljaren att tydligt visa att hen informerat köparen om detta, annars anses inte denna information ha genomförts om köparen inte håller med om detta förstås.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

När man monterar en motor måste man demontera axeltätningen och centrera axeln i hylsröret. Antingen med kilar, eller med en kona som träs på axeln. sedan ställer man ner motorn på bädden, och låter den stå på tassarna några timmar. Sedan kan man rikta upp motorn mot axeln.  Din motor ser ut att sitta för lågt. Om stödlagerbocken och hylsröret är riktigt monterat ska axeln vara centrerad i akterkant på hylsröret, när den är centrerad i framkant. Axeln är också alldeles för lång. Avståndet mellan stödlagerbocken och propellerns akterkant ska vara mellan en halv och en propelleraxeldiameter. Uppgiften att det går att ändra rotationsriktningen stämmer inte, då det är olika utväxling på fram och backväxel på TMC 40- backslaget, som du säkert har, om du har en Vetusmotor. Backslaget som har utväxling 2.0:1, har utväxling 2,60:1 på backen. När man tittar i monteringsanvisningen till Betamarinmotorn, står det att man inte ska skruva upp motorn på justerskruvarna, men på bilden har man ju gjort det, plus att bädden inte är parallell med propelleraxeln. Gummitassen är ju snedbelastad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 timmar sedan skrev Kane:

 

Det gjorde rätt från början tydligen men sedan gick det snett när motorn inte passade.

 

 

Vad jag menade var en fråga att "är ägaren säker på att axeln var centrerad i det första montaget med gamla motorn" ?? en hjälp till felsökningen.

Måste bara undra, har man gjort rätt när det inte passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 timmar sedan skrev Mackey:

Om man köper en motor med installation från en firma så är det firman som med sin kunskap och erfarenhet ska se till att allt funkar som det ska när installationen är färdig.

 

Om något är felgjort ska givetvis inte köparen betala något extra för att få felet åtgärdat.

Det behövs inga garantier (in till döden), konsumentköplagen gäller.

 

Sedan kan det ju vara så att säljaren påtalat att det kan blir problem med installationen och då är det ju en annan sak.

Då är det upp till säljaren att tydligt visa att hen informerat köparen om detta, annars anses inte denna information ha genomförts om köparen inte håller med om detta förstås.

Jag är nog villig att ge dig rätt! Naturligtvis avtalar man monterat och klart! 

Finns uppgörelsen på någon mailkonversation el liknande underlättar väl det en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag sitter själv i en liknande sits. Jag fick vatteninslag I olja och cylinder inom garantitiden p g a felaktig installation.

 

Det jag gjort hittills är att jag tagit in en extern firma som gjort en utvärdering och besiktning för att beskriva den felaktiga monteringen. Detta har jag skickat till Volvo och till varvet som monterade.

 

Varvet är inte villiga att stå för sitt misstag med annat än kanske en fjärdedel av vad det kan tänkas kosta. 

 

Mitt nästa steg blir att kontakta ARN. Kanske med hjälp av en jurist.

 

Min situation är lite annorlunda än din, jag seglade iväg lite längre och är på Kap Verde men jag tänkte det kunde vara till hjälp hur jag hanterat mitt problem hittills. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
22 timmar sedan skrev speljakt:

 

 

Jag tycker det är svårt att förstå hur det som bilderna visar har uppkommit, med mindre än att även stödbocken har modifierats.

Du skriver att motorn höjdes upp några centimeter med hjälp av mellanlägg, men resultatet talar väl snarare för att motorn höjdes i framkant och sänktes i akterkant? Eller sitter det någon flexibel koppling, knut etc, mellan backslag och axel?

Oavsett, så har jag svårt att begripa hur axeln kan linjera som den gör utan att stödbockens lager har vinklats om.

Ja, det har jag också hävdat. Motorfirman säger att de har utgått från stödbockens vinklel och därför går axeln in nu snett i genomföring till motorn. Detta är dock helt orimligt eftersom axeln tidigare satt helt rakt/rätt, som också syns på bilderna hur det såg ut innan byte, även om bilderna är otydliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
22 timmar sedan skrev Mackey:

Om man köper en motor med installation från en firma så är det firman som med sin kunskap och erfarenhet ska se till att allt funkar som det ska när installationen är färdig.

 

Om något är felgjort ska givetvis inte köparen betala något extra för att få felet åtgärdat.

Det behövs inga garantier (in till döden), konsumentköplagen gäller.

 

Sedan kan det ju vara så att säljaren påtalat att det kan blir problem med installationen och då är det ju en annan sak.

Då är det upp till säljaren att tydligt visa att hen informerat köparen om detta, annars anses inte denna information ha genomförts om köparen inte håller med om detta förstås.

Firman har inte på något sätt signalerat att det skulle vara några problem för dem att montera in den nya motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
20 timmar sedan skrev Rollen:

När man monterar en motor måste man demontera axeltätningen och centrera axeln i hylsröret. Antingen med kilar, eller med en kona som träs på axeln. sedan ställer man ner motorn på bädden, och låter den stå på tassarna några timmar. Sedan kan man rikta upp motorn mot axeln.  Din motor ser ut att sitta för lågt. Om stödlagerbocken och hylsröret är riktigt monterat ska axeln vara centrerad i akterkant på hylsröret, när den är centrerad i framkant. Axeln är också alldeles för lång. Avståndet mellan stödlagerbocken och propellerns akterkant ska vara mellan en halv och en propelleraxeldiameter. Uppgiften att det går att ändra rotationsriktningen stämmer inte, då det är olika utväxling på fram och backväxel på TMC 40- backslaget, som du säkert har, om du har en Vetusmotor. Backslaget som har utväxling 2.0:1, har utväxling 2,60:1 på backen. När man tittar i monteringsanvisningen till Betamarinmotorn, står det att man inte ska skruva upp motorn på justerskruvarna, men på bilden har man ju gjort det, plus att bädden inte är parallell med propelleraxeln. Gummitassen är ju snedbelastad.

Tack för synpunkter. Det backslag som är installerat är:
TMC60 rak alt vinklad 7o 2,0/2,5:1

Du vet säkert bättre än jag vad de olika siffrorna står för men troligen bl.a. utväxling.
Tror faktiskt att det var Vetus, motorleverantören som meddelade att det inte var några problem att vända driftrotation på propeller axeln från höger till vänster men om du har rätt så verkar det märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

TMC60 med rak utgång har samma utväxling på fram och back. Med vinklad utgång skiljer det bara lite. Enligt tillverkaren har backslaget en bestämd rotationsriktning. Vid körning på backen är max effekt reducerad. Jag skulle rekommendera att du monterar en propeller som roterar åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Om du fortsätter att köra på detta viset, så är snart Cutlesslager av gummi utslitet i stödbocken strax framför propellern. 

 

Vad har du för koppling mellan backslag och propelleraxeln?

Det är väl en högst avgörande fråga, för vidare åtgärd. 

 

Om det "bara" är två flänsar skruvade mot varandra, så är min tro att motorn med backslag sitter för lågt monterad om än rakt mot axeln. 

Och rakt i förhållande till vad? 

Du har svaret ovan. 

 

- Om du har propelleraxeln direkt kopplad till backslaget utgående axel med stel flänskoppling:

 

Ta två bilder och lägg upp. 

 

* En som visar om det går att lyfta motorn några cm uppåt. 

 

* En som visar hur propelleraxeln ligger i förhållande till propellertrummans framände. 

 

För att kunna göra detta måste du lossa bälgen/slangen med axel tätning frammåt. Annars syns det inte. 

 

Jag tror att motortassarna har satt sig och motorn ligger nu för lågt. 

Alternativt har låsningarna på de justerbara motorfästena aldrig blivit dragna. Motorn har vandrat nedåt. 

 

Om du har flänskoppling så har jag en beskrivning hur man justerar motor och backslag i förhållande till propelleraxeln. 

 

Gissningsvisvis har du även vid olika belastningar fått oljud i båten, när axeln slår i trumman. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...