Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

När sjösätter ni 2022 och varför? - Det är nära nu... :)

Sjösättning  

81 medlemmar har röstat

  1. 1. När sjösätter du 2022?

    • Jag är vinterliggare.
      5
    • Före påsk (senast vecka 15)
      19
    • Veckan efter påsk (vecka 16)
      8
    • Veckan fram till Valborg (vecka 17)
      11
    • Första veckan i maj (Vecka 18 )
      14
    • Vecka 19
      5
    • Vecka 20
      4
    • Veckan före - eller senast på - Kristihimmelsfärdhelgen (Vecka 21)
      5
    • Veckan före nationaldagen (Vecka 22)
      4
    • Jag vill i före midsommar
      4
    • Efter midsommar
      2


Rekommendera Poster

I år blir det sjösättning ännu senare än förra året. Efter midsommar lär det definitivt bli.

Det är massor som skall hinnas med. Men så behöver det bli när önskemål/planer ändras abrupt och blir till vilda planer.

 

Upptagning? Går det som det ser ut nu blir det ingen upptagning. Däremot kanske vi kan vinka till @Gaidin nån gång under året. 🖐️

Men, vi får se. Det kan mycket väl hända att det inte blir av. Då har vi i alla fall sjösatt sent 🙃. I så fall tar vi upp i slutet av oktober eftersom hamnen stänger 1:a november.

 

I vår klubb har vi fasta platser på land där alla båtar nås utan att behöva flytta på någon annan. Dessutom har vi fantastiska medlemmar som vid behov stoppar i och plockar upp båtar lite när som helst. Det är mycket förspänt på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😄

Jag tog upp och sjösatte samma dag i Oktober senast. Nu har jag ju fastnat i en hamn på Kap Verde men det är ju inte fy skam det heller.

 

Hade en tanke på att ta upp båten här och byta cutlasslager men har fått tag på en kille som kan göra det i vattnet så det blir nog inte någon förändring i sjösättningsstatus förrän i Maj, om jag seglar över Atlanten denna säsongen. Annars blir båten kvar i sjön till runt maj 2023.

 

Tack för vinken 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför jag sjösätter... tja, båtar skall väl ligga i vattnet, eller har jag missat någonting?

Det kan tänkas bli tidigare sjösättning också.

 

Sedan skall jag lägga om taket på huset och behöver resa byggnadsställningar, då står båten i vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen kring mitten av juni (första året med båt större än kajak...): Storsjön har för lågt vattenstånd före dess för att båtarna inte gå på grund i hamnen. Sedan blir det nog typ oktober som båtarna åker upp igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För de som inte ligger i båtklubb och har schemalagd sjösättning så kan jag tänka mig att det blir lite senare för en del i år (beroende på bränslepriserna).

 

Upp till 25 kr/liter kände jag var "ok" i den meningen att det sannolikt inte skulle påverka våra båtplaner i någon större omfattning. Men som det ser ut nu kan det lika gärna bli 35 kr/litern till sommaren. Då tror jag många tänker till några gånger och medvetet (eller omedvetet) begränsar sitt åkande. I vart fall med dubbelmontage. Och väl ute kanske man stannar på sin plats lite längre och inte ränner kors och tvärs genom skärgården.

 

Men det är en annan diskussion. Vi kör första veckan i juni oavsett. Hoppas ett någorlunda vettigt prisläge vid sjömacken då. Sen känner jag mig själv. När det är 30 grader varmt, havet glittrar, båten är fullpackad med godsaker och naturhamn med grill står på tur...då skiter man fullständigt i vad som står på pumpen.

 

Och det är förstås inte bara bränslepriserna för fritidsbruk som stiger. Räkna med svindyra flygbiljetter så vi kanske hamnar i en ny slags covid-effekt med hemester som trend.

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

När det är 30 grader varmt, havet glittrar, båten är fullpackad med godsaker och naturhamn med grill står på tur...då skiter man fullständigt i vad som står på pumpen.

Fire and forget - som det heter. 
Åka till sjömacken och ha väldig ågren. Kolla literpriset och få ont i magen. Tanka fullt. Betala. Glöm och var lycklig igen!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle egentligen helst vilja sjösätta i april, men jag vågar inte riktigt. Så tidigt på säsongen är det inte mycket liv och rörelse i min hamn så då känns det som kalasläge för alla tjuvar som vill jobba ifred. Så jag vågar nog inte sjösätta förrän framåt maj någon gång. Mycket tråkigt att såna överväganden ska behöva styra 😐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan ju ofta köpa rapsolja i mataffären för 15:- kr/l!

Max 50 % inblandning rekommenderas.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösätter som senast i Juli, men inte tidigare än midsommar. Jag har en Lallerödssnipa i behov av lite pill (som det är med gamla träbåtar), och den står på landstället på bästkusten och jag bor i Stockholm. Väntar på sommarn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mackey:

Man kan ju ofta köpa rapsolja i mataffären för 15:- kr/l!

Max 50 % inblandning rekommenderas.

Rapsolja i dieseln blir mumma - för dieselbakterierna!

Nä, ska jag åka båt så ska jag!

Blodpudding och nudlar är ju gott det också!

Fast nu var väl frågan, och jag vet jag driftade iväg, när vi sjösätter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med segelbåt känns bränslepriset mindre viktigt. Om vi kör upp 100-150 liter så är det ändå bara nån tusenlapp mer än med förra sommarens priser. Kanske tio procent högre totalkostnad för året...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min julle sjösätter jag när den blir klar att sjösätta. Håller på att jobba med den i garaget och jobbar på den när jag får tid. Tex idag - då jag tvättade av den invändigt. Skall måla över insidan bl.a.

Min motorseglare sjösätter jag nån gång före midsommar eller ett par månade innan. Exakt när beror på många olika faktorer. Det var två år sen jag sjösatte senast och jag vet att det är en del beväxning på propellern. Tar upp den gör jag några dar innan sjösättningen.

Jag har nästan tom tank på Motorseglarn och har funderat hela hösten på att gå och fylla tanken - 160 liter - men det har inte blivit av. Man kanske skall vänta nåt år!?

Varför man sjösätter!?

Frågan är väl snarare - varför man tar upp!?

jag tar upp för att göra ren och polera och vaxa skrovsidorna - så att de inte ser allt för bedrövliga ut.
Polera propellern för att det inte skall gå allt för sakta när man går med motorn och målar botten med giftfärg, för att båten skall se skaplig ut på kortet man tar när man sjösätter och att det inte skall växa allt för mycket "skälrugg" på den de kommande åren.

Båtarna.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Med segelbåt känns bränslepriset mindre viktigt. Om vi kör upp 100-150 liter så är det ändå bara nån tusenlapp mer än med förra sommarens priser. Kanske tio procent högre totalkostnad för året...

Snart blir det skatt på vinden. Särskilt ostliga.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösättning I mitten av april. Skönt att komma ut i naturen innan skräntärnorna och fyllkajorna dyker upp, vilket brukar ske i början på juni. Med dagens dieselpris börjar det bli ekonomiskt att hissa seglen, så det blir att jobba lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 maj. Full tank och sen njut🚤

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösatte första april, fick en fin lördag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-26 vid 13:15 skrev Mackey:

Du och andra som känner er osäkra har absolut min tillåtelse att svara ändå och ange ungefär när ni planerar att sjösätta utifrån det ni idag känner till och planerar.

Nu är sjösättningen bokad, det blir 14/5. 
Det är svinkall vår så vårrustningen går trögt, och mitt nya storsegel kommer sista halvan av maj så det känns inte meningsfullt att komma i sjön tidigare i år 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatt i dag! Blåsigt och kallt, regn som kom och gick, men det gick bra.


Nu återstår bara att se när masten kan komma på. Väntar sen ett par månader på en ny spridare, men den enda leverantören är så seeeeeg att jag blir tokig. De har den i lager, men de är svåra att få tag på, fel personer svarar, folk kollar inte mejl ordentligt, ställer följdfrågor EFTER betald faktura, m m. Ett haveri. Men, jag är tvungen, för de är den enda leverantören...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-09 vid 16:38 skrev Mackey:

Man kan ju ofta köpa rapsolja i mataffären för 15:- kr/l!

Max 50 % inblandning rekommenderas.

Även rapsoljan har stuckit i pris. Tyckte jag fyndade när jag kunde köra 900 ml rapsolja för 26,90 för någon vecka sedan. Nära 40 kr/litern där också. Nu blir det smör till det mesta. Men även där pratar de om att priserna kan fördubblas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Nyss! Idag börjar båtsäsongen!

IMG_20220406_133908077_HDR.jpg

En sådan snygg båt borde du backa in mot bryggan. Då kan man bära i en låda med öl utan att behöva hålla i sig. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev anuba:

En sådan snygg båt borde du backa in mot bryggan. Då kan man bära i en låda med öl utan att behöva hålla i sig. ;) 

Tack!

Skulle göra det (kan det såklart) om inte drevet slår i kantens botten som den gör på min plats.

Har även öppningsbar framruta, så så vingligt blir det inte. Även taklucka i fören finns med en mjuk bädd som tar emot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev patrikflink:

Tack!

Skulle göra det (kan det såklart) om inte drevet slår i kantens botten som den gör på min plats.

Har även öppningsbar framruta, så så vingligt blir det inte. Även taklucka i fören finns med en mjuk bädd som tar emot.

Aha! Jag trodde det var en flytbrygga. Då hade jag inte heller backat in. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I morgon för att det ska snöa då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjösatte för en vecka sedan men isen lade sig igen. Till helgen blir det ut i 14 dagar.

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev micke_102:

Sjösatte för en vecka sedan men isen lade sig igen. Till helgen blir det ut i 14 dagar.

Det låter ju jätte ööööh skönt... :)

 

Det verkar ju lugna ner sig lite så även om det inte är sommar så är det ganska skönt faktiskt.

Vi brukar hålla oss ute tom. september i alla fall, men då värmer ju vattnet lite fortfarande.

Något år skulle vi vilja vintersegla, men på hösten tänker jag alltid att nu blir det väl en vargavinter så att isen fryser ända ut till Svenska högarna.

 

Plötsligt (kanske) det händer, vintersegling alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit lätt sen i år.

Men har påbörjat vårrustningen iallafall. Presenningarna är nedrivna och hopvikta.

Ny turbo är monterad, batterier utbytta, litet eljobb är färdigt. Grovrengöring av båtens utsida samt motorrummets insida är avklarad. Bara resten kvar...

Är bjuden på 140 års fest, ja du läste rätt, i festlokal i skärgården i maj, och då skall det finnas vatten under kölen.

 

När sjösätter ni 2022 och varför?

Jag funderar ju på denna tråds rubriks sista fras, "och varför":

-Ja man kan ju undra, om nu dieselpriset börjar närma sig 30 kr så blir det ju billigare att låta bli att sjösätta. Sedan är ju sommaren kort, det mesta regnar bort, som någon skaldade.

Men om nu Vladimir drar sig undan för gott, så kanske dieseln blir litet billigare.... vem vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har blivit lätt sen i år.

Samma här. Temperaturen tillsammans med regn/snö gör att jag nästan inte börjat med vårrustningen än. Måste också jag vara i sjön i mitten av maj. Får se hur det går.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har blivit lätt sen i år.

Men har påbörjat vårrustningen iallafall. Presenningarna är nedrivna och hopvikta.

Ny turbo är monterad, batterier utbytta, litet eljobb är färdigt. Grovrengöring av båtens utsida samt motorrummets insida är avklarad. Bara resten kvar...

Är bjuden på 140 års fest, ja du läste rätt, i festlokal i skärgården i maj, och då skall det finnas vatten under kölen.

 

När sjösätter ni 2022 och varför?

Jag funderar ju på denna tråds rubriks sista fras, "och varför":

-Ja man kan ju undra, om nu dieselpriset börjar närma sig 30 kr så blir det ju billigare att låta bli att sjösätta. Sedan är ju sommaren kort, det mesta regnar bort, som någon skaldade.

Men om nu Vladimir drar sig undan för gott, så kanske dieseln blir litet billigare.... vem vet?

 

Om du nöjer dig med deplacementsfart borde det väl bli rätt billigt ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Om du nöjer dig med deplacementsfart borde det väl bli rätt billigt ändå?

Ja, men blir det i slalom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...