Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skeppskatten1

Tips på lack till lådfronter

Rekommendera Poster

Jag har gett mig på att slipa lådfronterna men  blir nu osäker på vilken lack ni rekommenderar. 

Blev ganska ljusa nu när de blev slipade.

Tacksam för tips o råd.

Mvh Per 

16430961709364943845354865339248.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda International Schooner och om du tar en trasa med lite lacknafta och drar över så ser du ungefär vilken färg trät får efter behandling.

 

PS

jag brukar avsluta med ett par lager av en matt lack efter 5-7 lager Schooner på inredningen.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut på bilden som du mattslipat lacken, men gått igenom den vid kanterna? Det innebär att det kommer bli mörkare där du slipat igenom än där du har lack kvar. 

För att motverka det kan du antingen ta bort all lack med värmepistol och skrapa, alternativt betsa träet till sin egen nyans (dvs teakbets på teak, mahognybets på mahogny) innan lackning. Är man lite konstnärlig kan det mesta bli väldigt bra. 

518C4832-9995-4E6D-908F-3219E0E6837D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Är det teak eller mahogny jag har? 

Tänker om jag ska prova betsa så det blir lite  mörkare .

 

Prova först med lite lacknafta så du ser ungefär vad resultatet utan bets blir. Går man på med bets så finns risken att det inte ser helt naturligt ut. Jag har aldrig lyckats så pass så jag blivit nöjd med bets och har därför inte försökt med det på ganska många år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...