Jump to content
Tuesday 28 June 2022
Roger12

Trimplan

Recommended Posts

Hej,

 

Ny på forumet och nybliven båtägare.

Har en liten motorbåt (Suvi45 duo med en 30hk motor). Börjar gärna med en mindre för att träna.

Tycker det är svårt att få båten att plana. Gräver lätt ner sig i motsjö. Vidare varvar den gigantiskt mycket. Kanske annan stigning på propeller?

 

Har funderat på Lenco trimplan och Mente marin som automatik.

 

Övrigt; Var tvungen att montera trimfenor för att kunna köra båten. Hoppas kunna ta bort dessa?

 

MVH

Roger

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Börja med att lyfta motorn ett eller två pinnhål.

Hej och tack för svar.

 

Har läst lite tidigare på forumet. Motorn verkar vara enligt boken i höjd. Men jag är inte rätt person att avgöra detta.

 

Förklara gärna för en okunnig på området.

 

Roger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu menar jag att du skall ändra riggvinkeln inte höja motorn på akterspegeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Roger12:

Hej,

 

Ny på forumet och nybliven båtägare.

Har en liten motorbåt (Suvi45 duo med en 30hk motor). Börjar gärna med en mindre för att träna.

Tycker det är svårt att få båten att plana. Gräver lätt ner sig i motsjö. Vidare varvar den gigantiskt mycket. Kanske annan stigning på propeller?

 

Har funderat på Lenco trimplan och Mente marin som automatik.

 

Övrigt; Var tvungen att montera trimfenor för att kunna köra båten. Hoppas kunna ta bort dessa?

 

MVH

Roger

 

 

Jag antar att du inte har sk Powertrim på motorn, dvs att du kan ändra riggvinkeln under färd. Är det korrekt? 

Om motorn sitter rätt monterad med antikavitationsplattan strax ovanför bottenlinjen och den sitter i det innersta läget (det brukar vara ett antal hål i riggen där man sätter en sprint som håller ut motorn från akterspegeln) så borde båten plana ut ganska lätt förutsatt att det är rätt motorstorlek för båten. Suvi skriver på sin hemsida att båten gör ca 26 knop med en 30-hästare och en person i båten.

Om du inte har någon GPS så kan du ladda ner någon app till telefonen som kan tala om hur fort din båt går, och rapportera här så vi vet mer.

 

Men du skriver att "den gräver ner sig i motsjö" samtidigt som du skrivet att den varvar mycket. Det här är lite motstridiga uppgifter tycker jag. 

Gräver ner sig gör båten med motorn för mycket intrimmad och varvar mycket gör den med motorn för mycket uttrimmad.

Det skulle kunna vara så att propellern släpper i navet som ofta består av en gummipackning som kan torka ut och slira om motorn är lite äldre. Testa att sätt ett sträck mellan propellern och navet med en tuschpenna, kör en repa och kolla om proppen flyttat sig.

 

Ja det var lite tips på felsökningar. Återkom här så ska du se att du får hjälp.

Trimplan eller trimplansautomatik är alldeles för tidigt att fundera på i det här läget.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag antar att du inte har sk Powertrim på motorn, dvs att du kan ändra riggvinkeln under färd. Är det korrekt? 

Om motorn sitter rätt monterad med antikavitationsplattan strax ovanför bottenlinjen och den sitter i det innersta läget (det brukar vara ett antal hål i riggen där man sätter en sprint som håller ut motorn från akterspegeln) så borde båten plana ut ganska lätt förutsatt att det är rätt motorstorlek för båten. Suvi skriver på sin hemsida att båten gör ca 26 knop med en 30-hästare och en person i båten.

Om du inte har någon GPS så kan du ladda ner någon app till telefonen som kan tala om hur fort din båt går, och rapportera här så vi vet mer.

 

Men du skriver att "den gräver ner sig i motsjö" samtidigt som du skrivet att den varvar mycket. Det här är lite motstridiga uppgifter tycker jag. 

Gräver ner sig gör båten med motorn för mycket intrimmad och varvar mycket gör den med motorn för mycket uttrimmad.

Det skulle kunna vara så att propellern släpper i navet som ofta består av en gummipackning som kan torka ut och slira om motorn är lite äldre. Testa att sätt ett sträck mellan propellern och navet med en tuschpenna, kör en repa och kolla om proppen flyttat sig.

 

Ja det var lite tips på felsökningar. Återkom här så ska du se att du får hjälp.

Trimplan eller trimplansautomatik är alldeles för tidigt att fundera på i det här läget.

Hej och tack för svar.

 

Köpte båten helt ny med alla valbara tillbehör. Vidare har den powertrim. Kavitationsplattan ligger enligt boken.

 

Har lekt och testat med powertrimmet. Inget problem i medsjö. Det var omöjligt att få upp farten i motsjö utan dessa trimfenor. Det gick inte att öka farten. Tror att motorn är för tung för båten? Detta även med lugnt gaspådrag.

Mercury ca 87kg och mycket lätt båt.

Har en Raymarin 12 tum plotter med ekolod och kartor. Kom som mest upp i 23 knop i lugn sjö ensam. Motorn tokvarvar då. Där är det lätt att få rätt på powertrimmet. Man hör då mycket lätt om trimmet är rätt inställt.

 

Fullt lastad med fyra personer klarar den lätt 18 knop utan att köra för fullt.

Men då plogar båten istället för att plana.

 

Lite därför jag lurar på automatiska trimplan (billigare än plottern och ekolodet). Vidare annan stigning på propeller?

 

MVH

Roger

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn ska ju vara ok i storlek:

"Suvi 45 Duo – marknadens förmånligaste dubbelpulpetbåt med nytt utseende.

45 Duo är lillasyster till Suvis populära Duo-modeller. Ett väl beprövat koncept har införts i en helt ny storleksklass. Nu kan även köpare av lite mindre och förmånligare båtar njuta av fördelarna och egenskaperna hos dubbelpulpetbåtar.

45 Duo är en modell med bra standardutrustning för fiske- och stugbruk. Båten har gott om stuvutrymme med tanke på storleken. Även rep-/ankarboxar finns i fören och aktern. Den största rekommenderade motoreffekten är 30 hk, som ger en hastighet på ca 26 knop med en person och ca 23 knop med fyra personer. Utrustad med regnläns."

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, båten är ny.

Vad säger återförsäljaren?

Vilken fart och toppvarv har du med 1/2/3/4 personer ombord?

10 timmar sedan skrev Roger12:

Har lekt och testat med powertrimmet. Inget problem i medsjö. Det var omöjligt att få upp farten i motsjö utan dessa trimfenor.

När du skriver trimfenor. Menar du såna här?

image.png.c207c56895cd836366d884605346e9cd.png

Har du testat mitt förslag om ett sträck med tusch mellan proppen och någon fast del av propelleraxeln? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Den största rekommenderade motoreffekten är 30 hk, som ger en hastighet på ca 26 knop med en person och ca 23 knop med fyra personer." Förmodligen testat i optimala förhållanden utan packning osv. Ser även ut som testet är med en Yamaha motor. Även om det är lika hästkrafter så kan det skilja i vrid mellan fabrikaten. Gräver den ner sig prova att flytta vikten/passagerarna längre fram i båten. Ganska ovanligt att montera aut trimplan på en så pass liten båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Freez:

Ganska ovanligt att montera aut trimplan på en så pass liten båt.

Precis vad jag tänkte, aldrig hört talas om att någon gjort det på en 4,5 meter fritidsbåt. Men någon finns det säkert 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har sökt på nätet utan att hitta svaret, men hur mycket last tål den där båten? Jag tycker att din beskrivning låter som helt normalt för att vara en 4,5 meter lång båt.

 

Min erfarenhet av att åka runt med båtar i den här storleken är att man bara kan åka planande ensam med packning eller två ifall man inte har packning ombord. Det går att åka fyra med lite packning i en så här liten båt men då är den rejält överlastad och gräver ner sig istället för att plana. Jag menar inte överlastad i meningen att den riskerar att sjunka men överlastad i meningen att båten inte längre går lätt och smidigt i sjön.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kalle_Anka:

Jag har sökt på nätet utan att hitta svaret, men hur mycket last tål den där båten? Jag tycker att din beskrivning låter som helt normalt för att vara en 4,5 meter lång båt.

 

Min erfarenhet av att åka runt med båtar i den här storleken är att man bara kan åka planande ensam med packning eller två ifall man inte har packning ombord. Det går att åka fyra med lite packning i en så här liten båt men då är den rejält överlastad och gräver ner sig istället för att plana. Jag menar inte överlastad i meningen att den riskerar att sjunka men överlastad i meningen att båten inte längre går lätt och smidigt i sjön.

Hej och tack för alla svar. Enligt Eurofins 300kg + 125kg motor.

Problemet är inte toppfart. Det är att starta i motsjö. Hoppar på aktern mellan vågorna. Inget problem att lösa detta genom att en tung person sätter sig i fören. På det hela nöjd med båten.

Tillverkaren har klipp på en planande båt med fyra pers. Tror att V-konstruktionen och att den blir för tung i aktern är problemet tillsammans med motsjö?

 

Därav min tanke på trimplan. Köpte mekaniska som jag inte monterat. Blev lite skrämd av att läsa att båten kan dyka i medsjö med dessa. Sen kom jag in på automatiska trimplan, ca. 12kkr.

 

Har även funderat på att bygga på aktern. Tyckte då att trimplan verkar enklare?

 

Håller helt med att det kanske är normalt för en liten båt med kraftig V-konstruktion. Så fort isen försvinner kommer jag testa att montera dessa automatiska trimplan.

 

Idag har jag två båtplatser. Den ena kan ta större båt än den jag nu har. Med facit i hand hade det blivit billigare och lättare med en begagnad större båt.

 

Roger

 

 

 

 

 

1 timme sedan skrev Kalle_Anka:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Roger12:

Idag har jag två båtplatser. Den ena kan ta större båt än den jag nu har. Med facit i hand hade det blivit billigare och lättare med en begagnad större båt.

Innan du investerar i båten kan du ju alltid kolla med ÅF om det går att byta upp dig till en rimligt peng. En större båt/motor i ditt fall är nog ända sättet att bli riktigt nöjd.

 

Min första båt var en Ryds 480 RSI (ungefär samma vikt) med en 30 hk (iofs en tvåtakt). Den båten hade exakt samma utmaning vid last, jag skaffade en större motor på 40 hk vilket gjorde stor skillnad, men något år senare blev det ändå en större båt och motor😀.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Freez:

Min första båt var en Ryds 480 RSI (ungefär samma vikt) med en 30 hk (iofs en tvåtakt). Den båten hade exakt samma utmaning vid last, jag skaffade en större motor på 40 hk vilket gjorde stor skillnad, men något år senare blev det ändå en större båt och motor😀.

Min första var 5,4 meter med en gammal inombordare i. Den upplevelsen fick mig att gå upp till 7,2 meter, utombordare och mycket yngre båt 😂 Nånstans ska man börja!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror också att grundproblemet är att båten är för liten för trådskaparens behov.

 

Nu framgår det inte ifall det har varit fyra vuxna personer som åkt i båten samtidigt, bara att det har varit fyra personer, men 300 kg innebär 4*75 kg och att ingen som helst packning tas med. Och saker som bränslet, batteriet, ankare med mera måste också tas med i båtens lastförmåga. Räknar man efter så märker man att det inte alls är självklart att fyra personer kan åka i en båt som har fyra sittplatser.

 

För övrigt så känner jag igen beteendet från min båt. Men min båt är från 70-talet, byggd för en lätt 2-taktare, och styrs med rorkult från aktertoften. Så det går inte att jämföra dem rakt av även ifall längden är den samma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla,

 

Mycket tacksam för alla svar på tråden.

Jag köper dessa trimplan och berättar sen hur det gick. Inget säger att man bara behöver ha en båt med två båtplatser? Kan mycket väl köpa en till båt. Gör inte misstaget att köpa en helt ny. Får mycket mer för pengarna om den har något/några år på nacken.

 

Dessa kommer ha helt olika syften. Fiske och annat?

Roger

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Roger12:

Jag köper dessa trimplan och berättar sen hur det gick.

Fast är det trimplan eller trimfenor du tänker skaffa?

Börja du med trimfenor som kostar en bråkdel av vad trimplan kostar. Ska du sen lägga till trimplansautomatik blir det ännu dyrare och jag tror inte det kommer hjälpa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast är det trimplan eller trimfenor du tänker skaffa?

Börja du med trimfenor som kostar en bråkdel av vad trimplan kostar. Ska du sen lägga till trimplansautomatik blir det ännu dyrare och jag tror inte det kommer hjälpa.

Hej Christer,

Tack för svar. Har trimfenor idag. Fungerar dugligt. Fastnade tidigare på en tråd från 2012 om dessa eller trimplan. Hoppas de fungerar bättre? Bara att testa? Vilket jag kommer att göra. Kommer berätta på forumet hur det gick?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Roger12:

Hej Christer,

Tack för svar. Har trimfenor idag. Fungerar dugligt. Fastnade tidigare på en tråd från 2012 om dessa eller trimplan. Hoppas de fungerar bättre? Bara att testa? Vilket jag kommer att göra. Kommer berätta på forumet hur det gick?

Tveksam, men lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev ChristerN:

Tveksam, men lycka till!

Tack Crister

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy