Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Utbytes duopropellrar, B2=J3?

Rekommendera Poster

Hej?

Jag köpte mig en ny propelleruppsättning, såväl den milda landhöjningen såsom diverse galvat järnskrot har naggat propellerblanden så där måttligt. Priskillnaden på att reparera de gamla piratpropellrarna och köpa en ny original var nästan försumbar, varför det blev nya propellrar.

Volvo Penta har ersatt B-propellrarna med J-propellrar, B2 ersattes med J3…. Om nu det stämmer? (https://www.getaprop.com/volvo-penta-propellers/volvo-penta-duoprops/volvo-penta-duoprop-type-j-set).

Jag packade upp dem idag, och finner att den yttre mindre propellern är fyrbladig, min gamla var trebladig. I kartongen som dom levererades i ser det ut som det skulle vara två trebladiga. Jag låter mig inte riktigt övertygas om att det stämmer, trots det som står på inlänkad sajt.

Jag får väl ringa till propellerfirman i morgon, men om nu är någon som läser detta i kväll och vill hjälpa mig att sova gott inatt, så berätta gärna hur det ligger till!

Jo så mycket vet jag, att KAD43 med 290-drev skall ha ”bensinmotorpropellrar” eftersom KAD-serien anses vara högvarvig jämfört med andra dieselmotorer.

Tack på förhand!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rollen:

Alla bakre J-propellrar är fyrbladiga.

Ok, det är alltså så.

Undrar om det blir någon skillnad i varvtal och hastighet?

Det var den inre delen av förpackningen, kartongen, jag reagerade på, den är anpassad till två trebladiga propellrar. Men om du säger så, och det står så på diverse sajter så är jag lugn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte propellrar pratade jag med Niklas på Propellerservice i Surte och fick både goda råd och propellrar som passade. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört flera som har fått gått upp eller ner när det kommer till att byta till J. Så förutsätt inte att det är perfekt första repan, sen kan det vara så i dit fall. Men det verkar vara lite individuellt med de där J popparna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-24 vid 17:25 skrev Georg_Ohm:

Hej?

Jag köpte mig en ny propelleruppsättning, såväl den milda landhöjningen såsom diverse galvat järnskrot har naggat propellerblanden så där måttligt. Priskillnaden på att reparera de gamla piratpropellrarna och köpa en ny original var nästan försumbar, varför det blev nya propellrar.

Volvo Penta har ersatt B-propellrarna med J-propellrar, B2 ersattes med J3…. Om nu det stämmer? (https://www.getaprop.com/volvo-penta-propellers/volvo-penta-duoprops/volvo-penta-duoprop-type-j-set).

Jag packade upp dem idag, och finner att den yttre mindre propellern är fyrbladig, min gamla var trebladig. I kartongen som dom levererades i ser det ut som det skulle vara två trebladiga. Jag låter mig inte riktigt övertygas om att det stämmer, trots det som står på inlänkad sajt.

Jag får väl ringa till propellerfirman i morgon, men om nu är någon som läser detta i kväll och vill hjälpa mig att sova gott inatt, så berätta gärna hur det ligger till!

Jo så mycket vet jag, att KAD43 med 290-drev skall ha ”bensinmotorpropellrar” eftersom KAD-serien anses vara högvarvig jämfört med andra dieselmotorer.

Tack på förhand!

Lite nyfiken..., har du hunnit testa med J3-propellrarna? Hur upplever du dom jämfört med B2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev LasseSkoghall:

Lite nyfiken..., har du hunnit testa med J3-propellrarna? Hur upplever du dom jämfört med B2?

Ja en väldigt kort stund, innan drevet lade av… kände ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Ja en väldigt kort stund, innan drevet lade av… kände ingen skillnad.

La av? Ajdå, vad tråkigt att höra 😢 Hoppas det löser sig smidigt så du snart kan ut på böljan den blå igen.

Jag har B2-propellrar idag. Testade B3 ifjol höst, men min AQ231A orkade inte riktigt varva ur ordentligt då, därav B2. Nu varvar den ca 4600 varv på 31 knop. Upplevde även att den gick lite väl fort på tomgångsvarv med B3, vilket också känns smidigare med B2.
Men, jag är nyfiken på J3-propellrarna, ifall båten planar upp bättre och hur den skulle varva med dom. Du får gärna återkoppla med recension när du sjösatt igen 😊
Tack, och lycka till med lagningen av drevet! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev LasseSkoghall:

La av? Ajdå, vad tråkigt att höra 😢 Hoppas det löser sig smidigt så du snart kan ut på böljan den blå igen.

Jag har B2-propellrar idag. Testade B3 ifjol höst, men min AQ231A orkade inte riktigt varva ur ordentligt då, därav B2. Nu varvar den ca 4600 varv på 31 knop. Upplevde även att den gick lite väl fort på tomgångsvarv med B3, vilket också känns smidigare med B2.
Men, jag är nyfiken på J3-propellrarna, ifall båten planar upp bättre och hur den skulle varva med dom. Du får gärna återkoppla med recension när du sjösatt igen 😊
Tack, och lycka till med lagningen av drevet! 

Jag har ju haft en turbo som succesivt blivit allt tröttare, men en maxfart på runt 20 knop skall det väl gå att komma upp i när allting fungerar som det skall, men det gick tungt senaste säsongen och det sotade en hel del. Bränsleförbrukningen var också stor. Båten är lättplanande, men väger omkring 5,5 ton med fulla tankar, och KAD43-stallet har väl mest ponnyhästar, iofs ganska många sådana, dom vaknar snabbt med galopperar kanske inte så himla snabbt.

 

Hylsan med splines som sitter mellan de båda vertikala axlarna inuti drevet gick av... vilken den skall göra vid hög belastning, men den har nog varit på väg att lägga av då jag en gång trasslat in mig i en ankarkätting, och sedan vet jag ju inte vad som hänt innan jag köpte båten.

Nu var det även reglagevajern till backslaget som kärvade, gissningsvis har växeln gått i när varvtalet varit litet högt... 

Men det är nu fixat, väntar bara på en ny sjösättningstid.

 

Så det skall bli spännande att se hur båt, drev, turbo och nya propellrar funkar.

Men nu har jag ju gjort (minst) två åtgärder, så det kan ju vara svårt att veta vilken som gav resultat.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Äntligen i sjön igen.

Jo nu går båten snabbare än innan, inga problem att komma upp i 22 knop. Vid 3200rpm gick det i 17 knop, idag i 19 knop. Men då är båten nästan tom, visserligen fulla bränsletankar, men tomma vattentankar och tom septiktank, och ingen direkt fyllnad i skafferi eller garderob, ingen påväxt. Dessutom en helt ny turbo. Så det går ju egentligen inte att jämföra då det är flera förändrade parametrar.

Men det jag märkte när jag gick i 5 knop, i en smal kanal, var att båten gick rakt utan att slingra sig, om nu det kan bero på ett den inre propellern är fyrbladig, den förra var ju trebladig… om nu det kan ha någon inverkan.

Tomgången är litet hög omkring 700 rpm, så den skall justeras VP rekommenderar ju 650 rpm, men jag skall testa med 500 rpm, enligt båtens varvräknare. Möjligen kan jag ha spänt reglagekabeln litet hårt. Men det är ju alltid något man skall fixa med på gamla båtar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-02 vid 19:24 skrev Georg_Ohm:

Äntligen i sjön igen.

Jo nu går båten snabbare än innan, inga problem att komma upp i 22 knop. Vid 3200rpm gick det i 17 knop, idag i 19 knop. Men då är båten nästan tom, visserligen fulla bränsletankar, men tomma vattentankar och tom septiktank, och ingen direkt fyllnad i skafferi eller garderob, ingen påväxt. Dessutom en helt ny turbo. Så det går ju egentligen inte att jämföra då det är flera förändrade parametrar.

Men det jag märkte när jag gick i 5 knop, i en smal kanal, var att båten gick rakt utan att slingra sig, om nu det kan bero på ett den inre propellern är fyrbladig, den förra var ju trebladig… om nu det kan ha någon inverkan.

Tomgången är litet hög omkring 700 rpm, så den skall justeras VP rekommenderar ju 650 rpm, men jag skall testa med 500 rpm, enligt båtens varvräknare. Möjligen kan jag ha spänt reglagekabeln litet hårt. Men det är ju alltid något man skall fixa med på gamla båtar.

Intressant läsning 😊
En fundering..., jag upplever problem vid backning av min Nidelv 23 DC med DP290-drev, närmare bestämt svårt att svänga åt styrbord vid backning. Båten vrider sig inte åt styrbord, utan backar rakt bakåt istället trots fullt rattutslag. Vid backning åt babord är det inga problem, då svänger båten som den ska.

Tror detta kan bero på propellerverkan, och självklart viss del skrovform. Funderar på ifall detta fenomen skulle bli bättre vid byte till J3-propellrar istället för min B2.
Något du (eller någon annan) upplevt någon skillnad ikring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev LasseSkoghall:

Intressant läsning 😊
En fundering..., jag upplever problem vid backning av min Nidelv 23 DC med DP290-drev, närmare bestämt svårt att svänga åt styrbord vid backning. Båten vrider sig inte åt styrbord, utan backar rakt bakåt istället trots fullt rattutslag. Vid backning åt babord är det inga problem, då svänger båten som den ska.

Tror detta kan bero på propellerverkan, och självklart viss del skrovform. Funderar på ifall detta fenomen skulle bli bättre vid byte till J3-propellrar istället för min B2.
Något du (eller någon annan) upplevt någon skillnad ikring?

Jag har inte märkt någon skillnad vid backning. Aktern tenderar att dra sig litet åt sb vid kraftig backning, likadant som innan.

 

 

Men i går eftermiddag körde jag litet hårdare en stund, det är en märkbart bättre grepp i vattnet vid acceleration, toppfart 24,8 knop enl. GPS, nu med fulla tankar, men ingen semesterpackning och ingen beväxning och med ny turbo, minst tre knop snabbare än när det var som bäst innan propeller och turbobytet. sannolikt är det nog turbon som gett mest förändring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...