Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jesper97

Utveckling av konceptbåt för Nimbus Group

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Nu i vår genomför jag mitt Masterexamensarbete på Nimbus Group då jag är i slutspurten av min Chalmersutbildning. Kommer utveckla ett elbåtskoncept för dagturer och är redan i full gång med förarbetet med undersökningar av marknaden. 

 

Har skapat enkät för att undersöka hur dagsbåtsanvändandet ser ut samt se intresset för elbåtar. Hade varit guld om ni svarar på denna 😄

 

Här är länken till enkäten.

https://sv.surveymonkey.com/r/MLS3DG9

 

Hoppas att det är okej att jag lägger ämnet i motorbåtskategoring, även om man är motorbåtsfantast så är ju svaret högst relevant. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul at se att du följt dina drömmar.

 

Givetvis ska jag svara på enkäten även om jag just nu är seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev jesper97:

Har skapat enkät för att undersöka hur dagsbåtsanvändandet ser ut samt se intresset för elbåtar.

Jag saknar definitionen av "dagbåt". Vad är en dagbåt, och är enkäten begränsad till detta ?  Dvs en båt som bara används för dagsutflykter, antar jag.

 

I så fall är nog de flesta av mina svar irrelevanta, då jag har en båt som även kan användas på natten 😉

 

Edit: Missade att det faktiskt var tydligt definierat precis i början (=i princip en båt för kortare utflykter på max över dagen). 

Tyvärr är nog jag (och väldigt många med mig) inte med målgruppen då. Synd eftersom en eldriven "bobåt" skulle vara extra intressant....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag saknar definitionen av "dagbåt". Vad är en dagbåt, och är enkäten begränsad till detta ?  Dvs en båt som bara används för dagsutflykter, antar jag.

 

I så fall är nog de flesta av mina svar irrelevanta, då jag har en båt som även kan användas på natten 😉

 

Edit: Missade att det faktiskt var tydligt definierat precis i början (=i princip små utflykter över dagen). 

Tyvärr är nog jag (och väldigt många med mig) inte med målgruppen då. Synd eftersom en eldriven "bobåt" skulle vara extra intressant....

Dina svar är absolut relevanta, tanken med just detta koncept är att det ska vara fokuserat på dagstursanvändande. Men det exkluderar inte möjlighet till övernattning, finns som ett alternativ att checka i, i en av frågorna. 

 

Eldriven bobåt är helt klart intressant, Nimbus har redan en 305 coupe som går att fås eldriven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mackey:

Hej!

 

Kul at se att du följt dina drömmar.

 

Givetvis ska jag svara på enkäten även om jag just nu är seglar.

Tack Mackey! 

Seglare är en intressant målgrupp absolut, jag själv går under kategoring seglare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mackey:

Hej!

 

Kul at se att du följt dina drömmar.

 

Givetvis ska jag svara på enkäten även om jag just nu är seglar.

Håller med.

Jag vet att du inte nu kan ändra undersökningen, den blir ju lite vilseledande då, men för mig som i huvudsak använder min båt som "flytande sommarstuga" och har en dagtursbåt vid sidan av är det inte självklart att alla frågorna handlar om just dagtursbåten. Det gör att jag kan ha svarat lite konstigt på de avslutande frågorna.

I början anges dagtursbåt som det man svarar på men om de sista frågorna handlar om båt i allmänhet borde det tydliggöras i frågan. Hoppas du förstår vad jag menar.

Annars är det en av de absolut bästa undersökningarna som ställts här på MG anser jag.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Håller med.

Jag vet att du inte nu kan ändra undersökningen, den blir ju lite vilseledande då, men för mig som i huvudsak använder min båt som "flytande sommarstuga" och har en dagtursbåt vid sidan av är det inte självklart att alla frågorna handlar om just dagtursbåten. Det gör att jag kan ha svarat lite konstigt på de avslutande frågorna.

I början anges dagtursbåt som det man svarar på men om de sista frågorna handlar om båt i allmänhet borde det tydliggöras i frågan. Hoppas du förstår vad jag menar.

Annars är det en av de absolut bästa undersökningarna som ställts här på MG anser jag.

Lycka till!

Tack för feedback, ska se om det är något i frågorna jag kan redigera och förtydliga. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med att det var en välgjord enkät. Lycka till med arbetet som i slutändan kanske gör vår planet Tellus lite friskare på lång sikt. 
 

Mvh

Redigerad av SkeppOhoy
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också svarat! Bra enkät, vilket program går du @jesper97

 

Tänk bara på att folk oftast är ganska dåliga på att säga berätta om vad de vill ha i framtiden, kring något som de inte upplevt själva. De flesta svarar vad de vill ha baserat på vad de har idag, jag också tror jag. Men du kombinerar säkert insikterna med annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nörden i mig måste kommentera på att intervallen i fartalternativen överlappar. 5-10 och 10-15 innehåller båda 10. 5-9 och 10-14 (osv) hade varit bättre. Nu spelar det ingen roll alls här, för alla fattar vad som menas, men generellt är det bra att undvika otydligheter. :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Har också svarat! Bra enkät, vilket program går du @jesper97

 

Tänk bara på att folk oftast är ganska dåliga på att säga berätta om vad de vill ha i framtiden, kring något som de inte upplevt själva. De flesta svarar vad de vill ha baserat på vad de har idag, jag också tror jag. Men du kombinerar säkert insikterna med annat!

Jag har läst civilingenjör i maskinteknik och läser en master i produktutveckling. 

 

Jag är väl medveten om att det är en stor skillnad på vad kunderna tror det vill ha eller vad det verkligen vill ha, dvs "en snabbare häst" eller en T-ford. Kommer givetvis ta den aspekten i åtanke, även fast kundönskemål är viktigt att uppfylla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Nörden i mig måste kommentera på att intervallen i fartalternativen överlappar. 5-10 och 10-15 innehåller båda 10. 5-9 och 10-14 (osv) hade varit bättre. Nu spelar det ingen roll alls här, för alla fattar vad som menas, men generellt är det bra att undvika otydligheter. :)
 

Satt faktiskt och tänkte på just den frågan och vad som är rätt och fel när jag gjorde enkäten, men huvudsaken är man förstår 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jesper97:
4 timmar sedan skrev raol:

Nörden i mig måste kommentera på att intervallen i fartalternativen överlappar. 5-10 och 10-15 innehåller båda 10. 5-9 och 10-14 (osv) hade varit bättre. Nu spelar det ingen roll alls här, för alla fattar vad som menas, men generellt är det bra att undvika otydligheter. :)

Satt faktiskt och tänkte på just den frågan och vad som är rätt och fel när jag gjorde enkäten, men huvudsaken är man förstår 😅

Jag tycker mycket väl att man kan ha överlappande intervall när det gäller änskemål om hastighet så jag reagerade inte alls på detta annat än att jag tyckte överlappet var väl litet.

 

Det är skillnad om man frågar om någons längd eller ålder, då blir det konstigt om man passar in i två grupper. Är man 20 till 25 år eller är man 25 till 30 år om man är just 25 år.

Ska man dessutom redovisa en undersökning på ett vis där ålder är viktigt så blir det dessutom en onödig felkälla. I en marknadsundersökning har det troligen mindre om åldersgrupperna blir lite fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag tycker mycket väl att man kan ha överlappande intervall när det gäller änskemål om hastighet så jag reagerade inte alls på detta annat än att jag tyckte överlappet var väl litet.

 

Det är skillnad om man frågar om någons längd eller ålder, då blir det konstigt om man passar in i två grupper. Är man 20 till 25 år eller är man 25 till 30 år om man är just 25 år.

Ska man dessutom redovisa en undersökning på ett vis där ålder är viktigt så blir det dessutom en onödig felkälla. I en marknadsundersökning har det troligen mindre om åldersgrupperna blir lite fel.

Ja, och jag skrev ju också att det inte spelar nån roll just här. Men det är bra att ha med sig när man ska göra viktigare undersökningar. Behöver ju inte ens handla om att man frågar andra, utan helt enkelt insortering/gruppering av mätdata som kan bli tokig.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Ja, och jag skrev ju också att det inte spelar nån roll just här. Men det är bra att ha med sig när man ska göra viktigare undersökningar. Behöver ju inte ens handla om att man frågar andra, utan helt enkelt insortering/gruppering av mätdata som kan bli tokig.

Jag vill bara påtala att man mycket väl kan ha överlappande intervall i vissa fall, men inte i andra och förklara lite.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis svarat på enkäten som jag tyckte var väldigt bra.

Det enda som hindrat mig hittills att inte bygga om en äldre Polar 22 till el är möjligheten till laddning. I vår nybyggda båthamn finns inte el och det kommer heller aldrig att installeras.

Allt pga galvaniska strömmar. Kostnaden för att slippa det är för stor enl proffsen.

Så elbåt får väl bli den trailerbara varianten och ladda på tomten 150 m bort....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Janne_G:

Jag har precis svarat på enkäten som jag tyckte var väldigt bra.

Det enda som hindrat mig hittills att inte bygga om en äldre Polar 22 till el är möjligheten till laddning. I vår nybyggda båthamn finns inte el och det kommer heller aldrig att installeras.

Allt pga galvaniska strömmar. Kostnaden för att slippa det är för stor enl proffsen.

Så elbåt får väl bli den trailerbara varianten och ladda på tomten 150 m bort....

Har en kollega på kontoret som också har en Polar 22 och funderar på eldrift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra frågor!

Jag har försökt att motorbåtifiera mina högst segelinspirerade svar.

 

Med min mossiga segelhjärna var det intressant att lyfta lite på locket in i motorbåtsvärden.

Jag inser att med min segelmentalitet har jag inte samma behov av fart och prestanda. Jag är ofta glad och nöjd bara jag tar mig framåt.

 

Jag kan tänka mig att man kanske resonerar lite annorlunda om man har motorbåt, att det är ön eller viken som hägrar. Det är intrycket jag får när jag är ute i alla fall. Motorbåtarna ser ofta ut att ha ett mål. I alla fall om man jämför med oss vinglande sneseglare som kan komma fram framåt småtimmarna, om ens då.

Fast det finns även "seglande" motorbåtar, som är ute och glider i godan ro, och verkar njuta av att vara just där just då.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte just frågan om möjligheten att ladda borde undersökas mer hur den inverkar på intresset för en eldriven båt. För egen del är det avgörande, min båt ligger ute på en ö större delen av sommaren, både dyrt och svårt att dra el ett par hundra meter ned till båten och sedan få det att funka på säkert sätt vid förtöjning i ett ganska så utsatt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om vi som är aktiva här på MG är representativa för en dag båt.

Själv åker jag i en båt äldre än 40 år och inser att om jag skall ha eldrift så får jag bygga om en båt själv.

Jag kanske är olämplig att svars just därför men gjorde det ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-28 vid 16:27 skrev McLasse:

Bra frågor!

Jag har försökt att motorbåtifiera mina högst segelinspirerade svar.

 

Med min mossiga segelhjärna var det intressant att lyfta lite på locket in i motorbåtsvärden.

Jag inser att med min segelmentalitet har jag inte samma behov av fart och prestanda. Jag är ofta glad och nöjd bara jag tar mig framåt.

 

Jag kan tänka mig att man kanske resonerar lite annorlunda om man har motorbåt, att det är ön eller viken som hägrar. Det är intrycket jag får när jag är ute i alla fall. Motorbåtarna ser ofta ut att ha ett mål. I alla fall om man jämför med oss vinglande sneseglare som kan komma fram framåt småtimmarna, om ens då.

Fast det finns även "seglande" motorbåtar, som är ute och glider i godan ro, och verkar njuta av att vara just där just då.

 

Lycka till!

Tackar!

 

Jag är själv seglare och gillar att spendera tiden på vattnet, och inte ha så bråttom till destinationen. När jag åker motorbåt med farsan då är det full fart som gäller, mycket av charmen med att vara ute på havet tappas när man sitter och skumpar runt och måste skrika för att prata, även om det kan vara kul ibland. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-28 vid 18:00 skrev FIATX19:

Undrar om vi som är aktiva här på MG är representativa för en dag båt.

Själv åker jag i en båt äldre än 40 år och inser att om jag skall ha eldrift så får jag bygga om en båt själv.

Jag kanske är olämplig att svars just därför men gjorde det ändå.

Alla svar är lämpliga, tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...