Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GeBe22

Funderar på segelbåt, diverse frågor

Rekommendera Poster

Hej.

Ny på forumet då jag är i köpartagen av en segelbåt.

 

Jag har kommit en bit i tankarna och tar tittat på några båtar. I dag var jag och kikade på en med genomgående mast som gjorde mig fundersam. Masten har tydliga nötningsskador vid skrovgenomgången, se bilder.

Hur mycket är normalt?

Är det något att fundera på?

 

Sryrskenan (?) för spinnakerbomen var också lös. Flertalet nitar var av, vissa ersatta med skruvar, varav flera också verkar ha gått av. Vad är det som får en sådan skada att uppstå? Det känns inte som att krafterna borde vara allt för stora nere vid mastfoten.

 

 

2022_0123_14012300.jpg

2022_0123_14012700.jpg

2022_0123_14030100.jpg

2022_0123_14042900.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkrast att du letar något annat. 

Ser dessutom ut som korrisonskador. 

Alltså att den släta fina metallen blivit urfrätt på många ställen. 

 

Hur allvarligt det är, måste du få någon att bedöma, om det fortfarande är intressant. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar.

 

Inser att det är som @Lasse-L säger, allt är reparerbart, även om det vettiga här nog är att göra någon yttre åtgärd, glasfiber eller yttre plåt som nitas och limmas kanske? Skenan borde inte vara några konstigheter att borra ur gamla nitar och skruvar, gänga, eller pressa in nya gänghylsor och dra i nya skruvar.

 

Hur bråttom det är är det precis som @Hybrosäger, det behöver jag få bedömt.

 

En annan fråga:

Hur vanligt är det att båtar i dagsläget saknar däcksgenomföring för tömning av septitank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev GeBe22:

Tackar för svar.

 

Inser att det är som @Lasse-L säger, allt är reparerbart, även om det vettiga här nog är att göra någon yttre åtgärd, glasfiber eller yttre plåt som nitas och limmas kanske? Skenan borde inte vara några konstigheter att borra ur gamla nitar och skruvar, gänga, eller pressa in nya gänghylsor och dra i nya skruvar.

 

Hur bråttom det är är det precis som @Hybrosäger, det behöver jag få bedömt.

 

En annan fråga:

Hur vanligt är det att båtar i dagsläget saknar däcksgenomföring för tömning av septitank?

Masten är en vital del på en segelbåt. Även om båten är gammal så är det fortfarande samma belastning på maströret vid segling. Djupa kratrar i materialet ger stora försvagningar. Hur djupa kratrarna är går bara att avgöra genom "förstörande undersökning" så det är rätt meningslöst. Att försöka återfå styrkan i ett angripet maströr är inget att ge sig på för en amatör.

 

Spinnakerskenans fastsättning är det lilla problemet. En näve grova popnitar i marinkvalitet, hyra av en tillräckligt stark popnittång och någon timmes arbete så sitter skenan på plats igen. En vanlig "Biltematång" är för klen för dessa dimensioner på popnit så det kan uteslutas direkt.

 

Om masten ser ut på detta sätt så skulle jag vara mycket orolig för skick och underhåll av resten av båten.

 

Även om båten är billig, eller t.o.m. gratis, så ska du inte ta hand om detta problem. (Det kostar även pengar att bli av med ett båtvrak)

 

Det finns andra båtar i bättre skick som är billiga eller gratis.

 

Det kommer att ge dig större tillfredsställelse att lägga tid o pengar på en båt där du börjar från en lite mindre risig nivå. Inköpskostnaden är trots allt bara en del av båtägande. Årligt normalunderhåll, sommar o vinterplats, mm kostar lika mycket oberoende av smärre prisskillnad i anskaffningskostnaden på båten.

 

Leta vidare efter något bättre att börja ditt båtliv med. Det finns många skapliga och trevliga båtar som söker ny ägare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Lintott:

Masten är en vital del på en segelbåt. Även om båten är gammal så är det fortfarande samma belastning på maströret vid segling. Djupa kratrar i materialet ger stora försvagningar. Hur djupa kratrarna är går bara att avgöra genom "förstörande undersökning" så det är rätt meningslöst. Att försöka återfå styrkan i ett angripet maströr är inget att ge sig på för en amatör.

 

Spinnakerskenans fastsättning är det lilla problemet. En näve grova popnitar i marinkvalitet, hyra av en tillräckligt stark popnittång och någon timmes arbete så sitter skenan på plats igen. En vanlig "Biltematång" är för klen för dessa dimensioner på popnit så det kan uteslutas direkt.

 

Om masten ser ut på detta sätt så skulle jag vara mycket orolig för skick och underhåll av resten av båten.

 

Även om båten är billig, eller t.o.m. gratis, så ska du inte ta hand om detta problem. (Det kostar även pengar att bli av med ett båtvrak)

 

Det finns andra båtar i bättre skick som är billiga eller gratis.

 

Det kommer att ge dig större tillfredsställelse att lägga tid o pengar på en båt där du börjar från en lite mindre risig nivå. Inköpskostnaden är trots allt bara en del av båtägande. Årligt normalunderhåll, sommar o vinterplats, mm kostar lika mycket oberoende av smärre prisskillnad i anskaffningskostnaden på båten.

 

Leta vidare efter något bättre att börja ditt båtliv med. Det finns många skapliga och trevliga båtar som söker ny ägare.

Tack för svar.

 

Nu är jag vaken amatör eller ny när det gäller båtar, men tack för omtanken.

 

Jag spenderade två timmar med att krypa in i alla vrår av båten och tittade på masten sist. Den överraskade mig då den inte stämmer alls med skicket på båten i övrigt. Väl underhållet och professionellt genomförda installationer, där det har ändrats, eller redovisade avvikelser där sådana finns. Tyvärr hade säljaren hunnit iväg på andra ärenden när jag kom till masten och jag hade bara mäklaren på plats, som så klart inte känner till något om detaljer om hur länge masten sett ut så osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska se att masten är bytt, om det är pedantskött i övrigt. 

 

Släng på en rullmast, om kassan tillåter. 

 

För att byta till nåt annat för väl med sig en hel del annat kan jag tro... 

 

 

Korta eller förlänga förstag, nya vant o s v. 

 

Kanske t o m ett annat storsegel. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tömningen av septiktanken, så tror jag att det är rätt så vanligt att det saknas däckstömning på båtar tillverkade före 2015, eller däromkring. Det var nämligen det året som det blev förbjudet att tömma sin tank i sjön eller i havet. Med tanke på den oftast obefintliga kön till tömningspumparna är det nog så att många båtar fortfarande saknar möjlighet till sugtömning.

 

Nu verkar ju masten kass, och du har mer eller mindre tydligt blivit avrått att köpa juste den båten. Om du finner en anna likvärdig i bättre skick så kan den sannolikt vara utan däckstömning den också. Det är inte jättesvårt att fixa till en sådan däcksgenomföring. Men det kan vara väldigt knöligt att dra nya slangar, och du kanske också måste byta tank eller fixa med ett Y-rör. 
Tömningen ut i havet skall du ha kvar, visst det är inte tillåtet att tömma så, men nöden har ingen lag, alltså om det blir stopp i systemet, förstoppning, så kan det vara bra att ha en nödtömning.

Sedan kan det vara synnerligen glest med fungerande tömningssyationer längs våra kuster.

Vi har skrivit skitmycket om dessa saker på detta forum.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Angående tömningen av septiktanken, så tror jag att det är rätt så vanligt att det saknas däckstömning på båtar tillverkade före 2015, eller däromkring. Det var nämligen det året som det blev förbjudet att tömma sin tank i sjön eller i havet. Med tanke på den oftast obefintliga kön till tömningspumparna är det nog så att många båtar fortfarande saknar möjlighet till sugtömning.

 

Nu verkar ju masten kass, och du har mer eller mindre tydligt blivit avrått att köpa juste den båten. Om du finner en anna likvärdig i bättre skick så kan den sannolikt vara utan däckstömning den också. Det är inte jättesvårt att fixa till en sådan däcksgenomföring. Men det kan vara väldigt knöligt att dra nya slangar, och du kanske också måste byta tank eller fixa med ett Y-rör. 
Tömningen ut i havet skall du ha kvar, visst det är inte tillåtet att tömma så, men nöden har ingen lag, alltså om det blir stopp i systemet, förstoppning, så kan det vara bra att ha en nödtömning.

Sedan kan det vara synnerligen glest med fungerande tömningssyationer längs våra kuster.

Vi har skrivit skitmycket om dessa saker på detta forum.

Tack.

Att septitank och tömning är ett hett ämne har jag förstått, likaså att det inte verkar vara någon större affär att montera däcksgenomföringen. Det jobbiga är väl att bråka med slangarna så att det blir bra.

Vad jag förstår är det ingen kontroll att förbudet efterlevs, det skulle väl vara kustbevakningen antar jag, men ett utsläpp lämnar väl inte så värst mycket spår efter sig och att tömma med dem ombord kan man ju hoppa över.

Hur stark är den sociala kontrollen på båtklubbarna då?

Bara att säga att man inte använder toan helt enkelt?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev GeBe22:

Tack.

Att septitank och tömning är ett hett ämne har jag förstått, likaså att det inte verkar vara någon större affär att montera däcksgenomföringen. Det jobbiga är väl att bråka med slangarna så att det blir bra.

Vad jag förstår är det ingen kontroll att förbudet efterlevs, det skulle väl vara kustbevakningen antar jag, men ett utsläpp lämnar väl inte så värst mycket spår efter sig och att tömma med dem ombord kan man ju hoppa över.

Hur stark är den sociala kontrollen på båtklubbarna då?

Bara att säga att man inte använder toan helt enkelt?

 

Det märks minst om man tömmer under gång, särskilt under gång med motor, då propellervattnet finfördelar det hela, så att det mesta sjunker. Men det är ju inte bra, och inte alls tillåtet.

Det är tillåtet att tömma på internationellt vatten, så sådant kan man ju ta med sig i en dunk eller i en PET-flaska ombord…😇

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-24 vid 20:10 skrev GeBe22:

Tack.

Att septitank och tömning är ett hett ämne har jag förstått, likaså att det inte verkar vara någon större affär att montera däcksgenomföringen. Det jobbiga är väl att bråka med slangarna så att det blir bra.

Vad jag förstår är det ingen kontroll att förbudet efterlevs, det skulle väl vara kustbevakningen antar jag, men ett utsläpp lämnar väl inte så värst mycket spår efter sig och att tömma med dem ombord kan man ju hoppa över.

Hur stark är den sociala kontrollen på båtklubbarna då?

Bara att säga att man inte använder toan helt enkelt?

https://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar/1792-skitprat

 

Det är mycket man kan göra som inte märks så mycket. Man kan snatta på affären utan att bli  upptäckt. Man kan köra bil på fyllan utan att bli upptäckt. Det finns folk som till och med har mördat utan att bli upptäckt.
Så... Kör på bara!
För...reglerna för toatömning har väl inget alls med övergödning i kustnära områden att göra?
Om det skulle finnas ett samband...så... får någon annan ta ansvar för det. Inte jag :)

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fråga om däckstömning: är det, generellt sett, enklare att installera det när båten står på land? Eller när den ligger i sjön? Eller spelar det ingen större roll? (Har en Albin 78)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Stormfocken:

 

Fråga om däckstömning: är det, generellt sett, enklare att installera det när båten står på land? Eller när den ligger i sjön? Eller spelar det ingen större roll? (Har en Albin 78)

Personligen tycker jag alla arbeten är lättare på land än i sjön, men det borde gå att installera däckstömning i sjön. Däremot kan jag tycka att det är smart att passa på att byta slangar och genomföringar samtidigt, och det är ju svårt att göra i sjön. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Gäller väl bara att stänga bottenventilen först innan du kör igång😋

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del anslöt jag en Macerator kvarn/pump, den dyrare sorten för ca 2800 kr, strax intill septiksystemets skrovgenomföring / ventil. 

 

Till inloppet på Marceratorn en passande Y-förgrening i rostfritt. 

En slang in från septiktanken. En ut till Marceratorn och en rakt upp till däcksgenomförningen. 

 

Avluftningen från septiktanken bör ha 19 mm innerdiameter. 

 

I tillägg har jag en kulventil mellan toastol och septiktank. Luktar dret annars. 

Toalettstolars jokerventil är ett skämt. Hindrar inte gaser. Bara flöde av grova sorten. 

 

Om du googlar på Praktisk Båtägande och septiktank (tror jag det var), då kommer du att hitta en installation med minst 7 kulventiler. 

 

Anser det är stor risk att göra toabesök och tömning med nåt dyligt, som proffs arbetat fram. 

Finns dessutom annat att lägga pengarna på. 

 

- Tänk tanken vid en akut tarmtömningssituation. 

I vilket läge ska alla ventilerna vara, innan man låter skottet gå🤪

 

Och sen? 

 

Vid tömning via däck eller ut i sjön? 

 

- Ja, en mattematiker bör ju kunna räkna ut möjligheterna till felmanöverering. Blir minst 3 x 7 = 21. 

Därtill kommer den mänskliga faktorn för var och en ombord. Eller ska det vara skepparens handräckning vid allas toabesök. 

 

Gör Du det, så enkelt som möjligt! 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-06 vid 01:10 skrev Stormfocken:

 

Fråga om däckstömning: är det, generellt sett, enklare att installera det när båten står på land? Eller när den ligger i sjön? Eller spelar det ingen större roll? (Har en Albin 78)

Har du sandwichlaminat i däcket där däcksgenomföringen skall sitta? I så fall är du beroende av att det inte regnar.

Jag tänker dels på att du behöver täta mot kärnan i laminatet så inte fukt kan tränga in. Dels på att tätmassan du sätter genomföringen i behöver torka.

 

Jag bytte skrovgenomföringar och kranar till dem på land (givetvis) och monterade däcksgenomföringen med båten i vattnet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl återraportera här.

 

Det blev inte båten jag la upp bilder på först. Envis säljare som överskattat värdet på sin båt, vi kom inte överens. Båten hade fler fel och var gammal.

 

Jag har i stället köpt en mycket välhållen och hälften så gammal Bavaria för samma peng, besiktning nu till helgen. Kul och spännande!

 

Och visst, skäll på Bavaria om ni vill, den passar mina behov perfekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev GeBe22:

Jag får väl återrapportera här.

 

Det blev inte båten jag la upp bilder på först. Envis säljare som överskattat värdet på sin båt, vi kom inte överens. Båten hade fler fel och var gammal.

 

Jag har i stället köpt en mycket välhållen och hälften så gammal Bavaria för samma peng, besiktning nu till helgen. Kul och spännande!

 

Och visst, skäll på Bavaria om ni vill, den passar mina behov perfekt.

Det är alltid kul med återkoppling....

 

När tvivlet börjar gnaga så gäller det att kunna välja. Innan kontraktet är påskrivet så finns valmöjligheten. Det är inte ovanligt att säljare av gamla båtar övervärderar. Det är därför de blir kvar...

 

Bavaria är, trots mycket tyckande, en bra bobåt. Speciellt de lite äldre modellerna tycker jag har en fin inredning med mycket trä som ger trevnad inombords. Det jag kan ha emot dem är att de inte är världens mest snabbseglande. Å andra sidan är de rejält motoriserade...

 

En hälften så gammal båt kommer sannolikt att ge dig färre bekymmer. Bavarias val av komponenter är oftast bra med välrenommerade leverantörer.

 

Då är det bara att hoppas att besiktningsmannen inte hittar allvarliga brister på båten. Lite småfel kommer han alltid att hitta. Det är normalt för lite äldre båtar. Så länge det inte är strukturella fel så går det mesta att fixa. Utrustning är lätt att byta ut. Problemet är bara att det kostar. Men det gör det även på nyare båtar....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besiktningsmannen hittade faktiskt inga fel alls på båten. Eller Jo, han hittade två skruvar som var lösa i täckningen för däcksluckan, men inget att pruta på. Båten är i perfekt skick.

 

Sjösättning är planerad på Valborg, jag räknar kallt med att isen har gett med sig tillräckligt då, biljetter är köpta. Översegling till svenska vatten (den ligger utanför Helsingfors) är planerad i mitten av maj.

 

De simuleringar jag gjort för överfarten så långt med då aktuella väderprognoser har gett rutter som går till stor del över öppet hav och tar 24-26 timmar. Det ska bli galet roligt och spännande, ny erfarenhet för mig, både öppet hav och dygnet runt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev GeBe22:

Besiktningsmannen hittade faktiskt inga fel alls på båten.

Jag har aldrig varit med om att en besiktningsman inte har hittat några fel, inte ens på ny-producerade båtar (eller på hus). Vill inte vara olycks-korp och hoppas att båten är i så fint skick som besiktningsmannen säger. Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har aldrig varit med om att en besiktningsman inte har hittat några fel, inte ens på ny-producerade båtar (eller på hus). Vill inte vara olycks-korp och hoppas att båten är i så fint skick som besiktningsmannen säger. Lycka till!

Well. Inga fel alls, som inte var kommunicerade då.

T.ex. påpekade han att främre skottet rört sig relativt däcket, vilket hänger ihop med en grundstötning som blivit professionellt lagad. Är det redan känt är det inget att anmärka på.

Nu var det visserligen landbesiktning, med vintertäckning kvar. Sjöprov återstår efter sjösättning. Ska bli spännande att se om allt finns och fungerar.

 

Båten är dock mycket väl omhändertagen, så jag tror det kommer gå vägen utan konstigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev GeBe22:

Båten är dock mycket väl omhändertagen, så jag tror det kommer gå vägen utan konstigheter.

Hoppas på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...