Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Babayaga

Litiumbatterier av olika fabrikat

Rekommendera Poster

32 minuter sedan skrev sege:

Vid parallellkoppling kommer synken mellan batterierna ske automatiskt, behövs ingen BMS för det. Vid seriekoppling behövs en BMS för att upprätthålla balans. Så det är inget problem.

 

Låt oss inte försvinna in i den diskussionen som förmodligen inte tillför TS något nämnvärt men jag håller inte helt med dig. Det beror på hur systemen ser ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Låt oss inte försvinna in i den diskussionen som förmodligen inte tillför TS något nämnvärt men jag håller inte helt med dig. Det beror på hur systemen ser ut.

Vilken diskussion det blev. Kul!

 

Jag jobbar faktiskt mycket med batterier. Oftast mellan 32 och 44 12V-block på 190Ah seriekopplade till en slinga. Behövs mer batteritid parallellkopplar vi helt enkelt fler såna slingor.

Men det är ju AGM så man ställer bara in laddspänningen utefter vad man har för antal seriekopplade celler och sen balanserar battericellerna ut det själv. Det viktiga i dom anläggningarna är att göra periodisk termografi och batteritest för blir det kortslutning i några celler så höjs laddspänningen på resterande och då kan det bli ganska dyrt.

 

Litium har jag dock dålig koll på.

Men om man tänker lite logiskt. Om man använder sig av färdiga batteripack med BMS, typ 2st VE som får parallellkopplas och sen hakar på ytterligare tre batteripack med BMS från annan tillverkare med samma spec på batterispänning och laddspänning så borde ju dessa batterier sköta sig själva.

Det är ju i princip fem separata batterier.

 

Fast tok kanske tänker fel här :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Babayaga:

Om man använder sig av färdiga batteripack med BMS, typ 2st VE som får parallellkopplas och sen hakar på ytterligare tre batteripack med BMS från annan tillverkare med samma spec på batterispänning och laddspänning så borde ju dessa batterier sköta sig själva.

Det är ju i princip fem separata batterier.

Jag har ingen riktig koll på hur VE's BMSer och övervakning ser ut men om övervakningen funkar även för andra batterier/BMSer så tror jag du tänker rätt.

Men, hur mycket sparar du på en annan lösning och vad är risken/kostnaden om du sabbar hela banken?

Jag hade nog inte chansat.

 

PS

Inom LFP-området förekommer det väldigt olika benämningar på olika saker och de varierar både mellan olika tillverkare och även hos samma tillverkare. 

BMS kan betyda både cellövervakning och batteri- (flera celler) övervakning samt övervakning av flera batterier i en bank.

Här ovan försöker jag använda BMS för cellövervakning och "övervakning" för både batteri- och bank-övervakning. Jag inser också att jag inte alltid är riktigt konsekvent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Inom LFP-området förekommer det väldigt olika benämningar på olika saker och de varierar både mellan olika tillverkare och även hos samma tillverkare. 

Vissa verkar inte ens veta vad de tillverkar och säljer, tyvärr. :(

 

Jag nämner ingen för det är ett tag sedan nu, men ett företag jag talade med på den senaste båtmässan jag var på kunde inte alls tala om hur övervakningen fungerade. De sa också att det inte var några problem att seriekoppla deras batterier och även att det inte alls var några problem att få igång ett helt urladdat batteri. Andra påstår motsatsen...

 

Ungefär här bestämde jag mig för att vara försiktigt avvaktande till denna teknik.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt att vara avvaktande om man inte är beredd att nörda ner sig ganska mycket, ja. Man får ju hoppas att tillverkarna har pålästa ingenjörer, men dem får man ju inte prata med, utan bara nån glad säljare. Det finns mycket kan gå fel med litium, både med själva batteriet och med annan elektrisk utrustning, och även om LiFePo4 inte är särskilt brandfarligt så är det absolut inte riskfritt heller.

 

Norska båtbranschförbundet kom ut med riktlinjer för litiumbatterier i fritidsbåtar rätt nyligen och de verkar väldigt väl genomarbetade. Även om de är riktade till varv och liknande företag och såklart rekommenderar att installationen bör göras av en utbildad fackman så finns det en hel del matnyttigt man kan ta till sig även som gör-det-självare. Bra checklistor till exempel, och alla elsystem i båtar skulle nog må bra av den sortens dokumentation de rekommenderar. Riskanalys är inte helt fel det heller, även om man bara gör det lite informellt.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Babayaga said:

 

Men om man tänker lite logiskt. Om man använder sig av färdiga batteripack med BMS, typ 2st VE som får parallellkopplas och sen hakar på ytterligare tre batteripack med BMS från annan tillverkare med samma spec på batterispänning och laddspänning så borde ju dessa batterier sköta sig själva.

Det är ju i princip fem separata batterier.

 

Fast tok kanske tänker fel här :D 

Lite beroende på hur man byggt sitt system samt om man kör samma laddare till alla batterier i samma bank tror jag även att kapaciteten (Ah/Wh) är viktig att matcha, annars får ju laddaren problem att känna av när enskilda batterier är färdigladdade och riskerar att överladda de med mindre kapacitet, vilket generellt är dåligt för Litium batterier.  Egentligen självklart, men om man adderar extra batteri till banken tror jag det är viktigt att man vid tillfället samma laddstatus som resterande bank, helst fullt, så man inte riskerar strömrusningar och steker bms'erna, eller att laddcyklerna till en början är i osynk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

De sa också att det inte var några problem att seriekoppla deras batterier

Lite nyfiken bara, varför vill du seriekoppla Litiumbatterier? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Babayaga:

Lite nyfiken bara, varför vill du seriekoppla Litiumbatterier? 

Nej, det vill jag inte direkt, men jag ville lära mig om tekniken och frågade så mycket som möjligt.

En tanke då var att ha möjlighet att ladda två stycken jollebatterier till en 24 volts elmotor i det befintliga 12 volts systemet ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

Nej, det vill jag inte direkt, men jag ville lära mig om tekniken och frågade så mycket som möjligt.

En tanke då var att ha möjlighet att ladda två stycken jollebatterier till en 24 volts elmotor i det befintliga 12 volts systemet ombord.

Då hajjar jag. Det kan bli knepigt. 

Går ju kanske att lösa med 24V litium och DC-DC för laddning 💡

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Babayaga:

Då hajjar jag. Det kan bli knepigt. 

Går ju kanske att lösa med 24V litium och DC-DC för laddning 💡

Fast det blev ingen 24 volts motor och inget litiumbatteri heller.

Jag lärde mig att leverantörerna inte kunde sina produkter själva ens - inte då i alla fall - och då tog jag ett steg tillbaks.

 

Nu har jag ett jättetungt AGM-batteri och en rätt lite 12 V Minnkota.

Snart har jag en laddkabel från moderskeppet så att batteriet kan laddas när jollen är på släp.

Så här någonting...

Fast med en DC-DC-omvandlare vid jollebatteriet också.

Nu spårade tråden ur igen. Kommentera ang detta här istället.

470769850_Screenshot_20220126-175634_SamsungInternet.jpg.5edc864db2d23ebe02c3284a5ffb2cee.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/25/2022 at 2:11 PM, buzzer said:

Lite beroende på hur man byggt sitt system samt om man kör samma laddare till alla batterier i samma bank tror jag även att kapaciteten (Ah/Wh) är viktig att matcha, annars får ju laddaren problem att känna av när enskilda batterier är färdigladdade och riskerar att överladda de med mindre kapacitet, vilket generellt är dåligt för Litium batterier.  Egentligen självklart, men om man adderar extra batteri till banken tror jag det är viktigt att man vid tillfället samma laddstatus som resterande bank, helst fullt, så man inte riskerar strömrusningar och steker bms'erna, eller att laddcyklerna till en början är i osynk.

Parallellkopplat spelar Ah ingen större roll om man inte laddar på gränsen till vad batterierna kan ta emot. De blir fulla 'samtidigt' så det är inget bekymmer. En bank parallellkopplat kan inte bli full medan den andra är halvtom.

Det andra spelar dock roll; att koppla ihop en full LFP-bank med en full kommer ge en rusning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, sege said:

Parallellkopplat spelar Ah ingen större roll om man inte laddar på gränsen till vad batterierna kan ta emot. De blir fulla 'samtidigt' så det är inget bekymmer. En bank parallellkopplat kan inte bli full medan den andra är halvtom.

Det andra spelar dock roll; att koppla ihop en full LFP-bank med en full kommer ge en rusning.

 

Intressant test men lite klena kablar i den efterföljande videon😉

Nu gjordes ju ingen 100% fulladdning i den video eller i efterföljande för den delen, men det kanske inte är ett problem med överladdning annat än att något av batterierna eventuellt får ha en laddspänning längre an nödvändigt men så länge man inte går utanför spec verkar det inte var ett problem för LFP batterier. Sedan verkar laddspänningarna hos både Victron och Mastervolt vara rätt lågt ställda som standard för litium(14,2V). 

Men jag har svårt att tro dom blir fulla exakt samtidigt med samma laddare och olika kapacitet. Kanske när batterierna initialt är balanserade? Laddaren brukar ju i grunden vara en 2-3stegs som laddar med konstantström först och därefter konstantspänning för att toppa, för att sedan slå av(eller gå ner till float) när laddströmmen gått ner till en viss gräns som verkar vara runt 5% av kapaciteten på batteriet. Men då har den ju mätt laddströmmen för hela banken. 

Jag tror att man emellanåt måste balansera de parallelkopplade batterierna inividuellt likt BMS'en gör på cellerna, ladda dom separat, annars degraderar kapaciteten, dock oklart hur mycket och hur snabbt. Får väl se och mäta efter nästa säsong då jag nu utökar min bank med ytterligare ett LFP batteri, dock med samma kapacitet. Kanske inte är något större problem, speciellt inte om man inte behöver 100% batterikapacitet.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...