Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hallonBoat

Hur starta och stänga av motor på land?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att renovera en penta md5 i garaget  har byggt ett stativ som den står på. 

 

Jag skulle vilja provköra den men har inte elen inkopplad, kommer behöva dra om allt senare då jag saknar flera komponenter. Generatorn är inte monterad heller.  Så tills vidare tänkte jag koppla en 12v lysdiod till temp- och oljetrycksensorn och ett tändningslås till startmotor och batteriet.

 

Starta borde jag därefter kunna göra med tändingslåset, men hur stänger jag av? Strypa lufttillförseln eller strypa bränsletillförseln kanske? Har inte koll på vad  som sker för att döda motorn när den normalt stängs av. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte md5 men en dieselmotor stängs normalt av genom att stänga bränsletillförseln vid insprutningspumpen. Antingen genom att man drar ner gasreglaget så långt att motorn inte får något bränsle alls eller genom ett elektriskt relä som stryper bränslet när man vrider nyckeln till stoppläget. Det kan även finnas ett separat stoppreglage som man drar i och som via en vajer stryper bränslet vid insprutningspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-23 vid 15:25 skrev Eld-:

Jag kan inte md5 men en dieselmotor stängs normalt av genom att stänga bränsletillförseln vid insprutningspumpen. Antingen genom att man drar ner gasreglaget så långt att motorn inte får något bränsle alls eller genom ett elektriskt relä som stryper bränslet när man vrider nyckeln till stoppläget. Det kan även finnas ett separat stoppreglage som man drar i och som via en vajer stryper bränslet vid insprutningspumpen.

Okej, tack för svaret. Då skall jag prova sänka gasen till botten alternativt strypa bränsletillförseln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter väl ett mekanisk stopp på pumpen. Alltså ett vred. 

 

Och tändningslås är väl trevligt, men det går väl att kortsluta mellan solenoidens normala matning från tändläget på tändningslåset och grova kabelsko på startmotorn, så hoppar den igång. Klassisk tjuvkoppling. 

Generator behöver du inte för att provstarta. Inte tändningslampa heller. 

 

Däremot kan det ju vara bra med typ larm för både temp och oljetryck, som du är inne på. 

 

Givetvis kylvatten. Låt vattenpumpen suga vatten från en hink, som du fyller vatten i under tiden. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

Sitter väl ett mekanisk stopp på pumpen. Alltså ett vred. 

 

Och tändningslås är väl trevligt, men det går väl att kortsluta mellan solenoidens normala matning från tändläget på tändningslåset och grova kabelsko på startmotorn, så hoppar den igång. Klassisk tjuvkoppling. 

Generator behöver du inte för att provstarta. Inte tändningslampa heller. 

 

Däremot kan det ju vara bra med typ larm för både temp och oljetryck, som du är inne på. 

 

Givetvis kylvatten. Låt vattenpumpen suga vatten från en hink, som du fyller vatten i under tiden. 

 

 

 

 

 

Tack för tipsen. En följdfråga är hur mycket gas jag skall ha vid uppstart? Den kunde ju dödas med för lite gas. Eller startar den på lägsta ändå? Har inga vajrar inkopplade nu så jag antar att gasen är på lägsta nivå nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev hallonBoat:

Tack för tipsen. En följdfråga är hur mycket gas jag skall ha vid uppstart? Den kunde ju dödas med för lite gas. Eller startar den på lägsta ändå? Har inga vajrar inkopplade nu så jag antar att gasen är på lägsta nivå nu. 

Typ halv  brukar fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med gas på en i vart fall äldre diesel menas hur mycket diesel som pumpas in via spridaren / spridarna vid en given tidpunkt. 

 

Vi kallt väder rekommendras till min Yanmar 12 YSM halvgas. 

När det är varmt fungerar tomgång. Såvida att "gasen" är injusterad för just tomgång. 

Motorn har även ett separat stoppreglaget.

 

 

Tänkte just på en sak. Du har väl luftat systemet? 

 

Och du måste vara säker på stoppfunktionen, annars är risken att motorn varvar skadligt mycket. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hallonBoat:

Tack för tipsen. En följdfråga är hur mycket gas jag skall ha vid uppstart? Den kunde ju dödas med för lite gas. Eller startar den på lägsta ändå? Har inga vajrar inkopplade nu så jag antar att gasen är på lägsta nivå nu. 

Ja, eller maxgas... Chansen är 50/50.

Kan vara mycket skadligt att bara anta. 

 

Jag tror du får försöka få tag på nån manual, om du inte har det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i "MD-5 for dummies" 

Där står en hel del, minst sagt.

Det är inte kritiskt hur gasen står vid start det är ju bara att justera när den väl hoppar igång. Dock är väl halvgas en bra utgångspunkt. Ta reda på var avstängningsvajern brukar sitta så att du kan stoppa motorn manuellt när du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur varvtalsreglering gör i motorn. På Yanmar YSE , tex, så väljer du varvtal, regulatorn skickar därefter på upp till max bränsle för att nå detta. Om gasreglaget står för lågt kommer motorn inte att starta eller bara hosta. Väldigt enkel reglering på den motorn.

 

Om det är en motor med "stoppreglage" så har den i regel också ett inställt tomgångsvarv. Då brukar motorn starta med reglaget i tomgångsläge.

 

Föreslår att du tittar i manualen för motorn vad som skrivs om start och stop av den motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...