Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallonBoat

Kan en universalpackning vara för tjock?

Rekommendera Poster

Behöver byta diverse packningar på min md5a, de flesta är idag av tunt papper. 

Jag tänkte prova klippa till några egna med packningsmaterial. 

Finns flera olika material att välja mellan, exempelvis kork eller papper samt i olika tjocklekar, varav kork Finns som ganska tjock (typ 0.5mm) .

 

Så min fråga är dels hur stor betydelse val av material har, tänker mig att motortillverkarna väljer papper för det är billigast?

 

Samt om det är ok att byta en tunn packning mot en  tjockare eller kan en för tjock packning ställa till problem? 

En tjockare borde ju täta ojämnheter bättre? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter en för tjock packning vid topplocket får du problem med kompressionen, antar jag. Jag skulle satsa på original/eftermarknadspackningar i stället för att klippa packningar och chansa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Om du sätter en för tjock packning vid topplocket får du problem med kompressionen, antar jag. Jag skulle satsa på original/eftermarknadspackningar i stället för att klippa packningar och chansa. 

Tack för ditt svar. Jag missade skriva att jag avsåg packningar utöver topplockspackningen då den har en ring i stål runt cylinderhålet. 

Exempel på en packning jag tänkte tillverka själv är den till impellerhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev hallonBoat:

Tack för ditt svar. Jag missade skriva att jag avsåg packningar utöver topplockspackningen då den har en ring i stål runt cylinderhålet. 

Exempel på en packning jag tänkte tillverka själv är den till impellerhuset.

Om du ändrar tjocklek på packningen i pumphuset kläms inte impellern lagom mycket, resultatet blir antingen att den går för trögt eller inte tätar mot gaveln och då pumpar den inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta måste en packning ha precis rätt tjocklek för att delarna den sitter emellan ska passa ihop på rätt sätt. Flera exempel har redan nämnts som tex att impellern på vattenpumpen även måste täta mot gaveln. Ett annat exempel är att om man har två motorhalvor med en packning emellan så blir axialspelet för de axlar som går mellan motorhalvorna fel om packningen har fel tjocklek. Eller att en tjockare packning kandke inte klarar tryckskillnaden mellan in och utsida i en konstruktion.

 

Sedan finns det även många exempel där det inte är kritiskt som tex en ventilkåpspackning eller en oljesumppackning.

 

Summan är väl rekommendatioben att du ska köpa rätt packningar om du kan och om du måste tillverka själv ska du försöka efterlikna originalet eller i alla händelser tänka efter ordentligt vad som kan hända. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Sedan finns det även många exempel där det inte är kritiskt som tex en ventilkåpspackning eller en oljesumppackning.

Det där är en sanning med modifikation - har jag lärt mig den hårda vägen....:huh:

 

Om kåpan eller tråget är i aluminium så är det (oftast) aja-baja med en för tjock packning, dvs en packning som visserligen tätar fint men som sviktar mer än en tunn dito. För när man drar fast är risken stor att kåpan eller tråget spricker, då aluminium inte alls är så segt som stål.

Extra lurigt är det när samma motorblock/serie finns med olika tråg/kåpor. Då kan standardsatsen innehålla en tjock kork- eller gummipackning (för stål) men man måste kompletteringsköpa den man egentligen skall ha separat (tunn papper för aluminium).

 

Nu handlar ju TS inlägg om en MD5:a, så just detta problem med olika material bör ju inte vara aktuellt.

 

1 timme sedan skrev Eld-:

Summan är väl rekommendatioben att du ska köpa rätt packningar om du kan och om du måste tillverka själv ska du försöka efterlikna originalet eller i alla händelser tänka efter ordentligt vad som kan hända

Håller helt med !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Det där är en sanning med modifikation - har jag lärt mig den hårda vägen....:huh:

 

Om kåpan eller tråget är i aluminium så är det (oftast) aja-baja med en för tjock packning, dvs en packning som visserligen tätar fint men som sviktar mer än en tunn dito. För när man drar fast är risken stor att kåpan eller tråget spricker, då aluminium inte alls är så segt som stål.

Extra lurigt är det när samma motorblock/serie finns med olika tråg/kåpor. Då kan standardsatsen innehålla en tjock kork- eller gummipackning (för stål) men man måste kompletteringsköpa den man egentligen skall ha separat (tunn papper för aluminium).

 

Nu handlar ju TS inlägg om en MD5:a, så just detta problem med olika material bör ju inte vara aktuellt.

 

Håller helt med !

Tack för svaren, då blir det till att köpa istället för att inte riskera skador. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev hallonBoat:

Tack för svaren, då blir det till att köpa istället för att inte riskera skador. 

Notera min kommentar om vattenpumpen. Jag fick renovera min motor och högtryckspump pga läckade från otäta packningar. Visade sig att förra ägaren åtgärdat skvallerhålets dropp med kemisk metall…

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har övergått till motorsilikon i stället för packningar sedan ett antal år och inte upplevt något problem. På så sätt har jag alltid packning med mig om jag skulle behöva. Topplockspackningen är en kopparring så där är det inte aktuellt. Kom på ett ställe där man faktiskt behöver en packning, mellan cylindern och avgaslimpan, där blir det varmt.

 

 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev trewq:

Har övergått till motorsilikon i stället för packningar sedan ett antal år och inte upplevt något problem. På så sätt har jag alltid packning med mig om jag skulle behöva. Topplockspackningen är en kopparring så där är det inte aktuellt. Kom på ett ställe där man faktiskt behöver en packning, mellan cylindern och avgaslimpan, där blir det varmt.

Nu får jag rysningar....

Efter att ha öppnat ett par motorer som varit i princip förstörda eller nära att rasa där man använt friskt med silikon ("flytande packning") så måste jag bara skriva några rader.

 

Förutom allt som skrivits ovan om att spel m.m. förutsätter en viss tjocklek på en "fast" packning så har silikon en tendens att pressas ut ju mer man drar åt. Och då man drar så det blir stumt kommer ju det mesta att pressas ut....eller in. Och det är det sistnämnda som kan bli riktigt illa, för det har man ingen koll på.

Så här såg det ut på en motor som jag plockade ner för renovering. Den oljesilen sög inte mycket:

bild.png.4b547002bf7da6f8180b2b271da42d82.png

 

Så nej - ersätta INTE vanliga packningar i en motor med silikon !!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske tur då att jag inte har oljesil eller oljepump

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev trewq:

Kanske tur då att jag inte har oljesil eller oljepump

Så det kläggar igen kanalerna istället..?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockar isär motorn ibland, inte hittat något klägg, överskottet sitter nog kvar innanför där det applicerades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...