Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
GUPE10

Biltemas båtprodukter bra/dålig ?

Rekommendera Poster

Tjena ! Tanken är att fixa till båten inför den kommande sommaren. Har kollat runt lite på olika färger/epoxi och spackel men det är rätt kostsamt har jag märkt. Så nu till min fråga: Hur bra är Biltemas båtfärger/epoxi och spackel ? Hur är hållbarheten ? Har kollat på epifanes produkter då en polare fixade en båt med det men är ju en bra skillnad prismässigt. Vill ha alla åsikter och tankar kring Biltemas produkter. 
 

skepp o hoj 🛳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten inte är värd så mycket gå för Biltema men om den är en nyare skulle jag gå för något av bättre kvalité.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev simonkron:

Om båten inte är värd så mycket gå för Biltema men om den är en nyare skulle jag gå för något av bättre kvalité.

Jag tycker inte man kan säga att alla produkter från någon leverantör är bra eller dåliga, det måste nog bedömas sak för sak. 

Ålder på båten är inte heller ett bra mått, jag skulle aldrig drömma om att använda någon "dålig" eller andra klass produkt oberoende av leverantör till min 85 år gamla träbåt i originalskick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rascal:

Jag tycker inte man kan säga att alla produkter från någon leverantör är bra eller dåliga, det måste nog bedömas sak för sak. 

Ålder på båten är inte heller ett bra mått, jag skulle aldrig drömma om att använda någon "dålig" eller andra klass produkt oberoende av leverantör till min 85 år gamla träbåt i originalskick.

Båten har några år på nacken men i detta fallet spelar det mindre roll. Jag vill få det ”ordentligt” gjort när jag väl fixar till den. Jag vill få ett bra resultat som håller några år utan att färgen skulle lossna. Vill höra lite åsikter om diverse färger då det skiljer mycket i pris innan jag bestämmer mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev GUPE10:

Båten har några år på nacken men i detta fallet spelar det mindre roll. Jag vill få det ”ordentligt” gjort när jag väl fixar till den. Jag vill få ett bra resultat som håller några år utan att färgen skulle lossna. Vill höra lite åsikter om diverse färger då det skiljer mycket i pris innan jag bestämmer mig. 

Berätta vad du ska göra så är det lättare att svara.

Bottenfärgen och epoxi-produkter anser jag vara helt okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GUPE10:

Båten har några år på nacken men i detta fallet spelar det mindre roll. Jag vill få det ”ordentligt” gjort när jag väl fixar till den. Jag vill få ett bra resultat som håller några år utan att färgen skulle lossna. Vill höra lite åsikter om diverse färger då det skiljer mycket i pris innan jag bestämmer mig. 

Ska du laga under vattenlinjen hade jag kört ett "bra märke" (jag personligen gillar west system epoxysortiment), ovanför vattenlinjen ett billigare alternativ, kanske till och med polyester. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har endast begränsad erfarenhet av BTs sortiment av tex epoxi. Har dock för mig att @Georg_Ohm använt en del av deras epoxi-produkter men kan ha fel.

 

Men jag har köpt en hel del grejer på BT och de flesta har varit bra. Har dock inte köpt epoxi eller liknande saker.
För några år sedan sas det att BTs anoder var jättebra/dåliga eftersom de höll i evigheter, dvs de offrade sig inte för det de skulle.

Detta ändrades efter några år och det tror jag är ganska typiskt för BT. Tror de köper större uppsättningar från olika leverantörer beroende på var de får bästa priset så att produkterna kan variera mellan åren.

 

Har köpt några av deras AGM-batterier och då, när jag köpte dem, var de identiska sånär som på färgen med ett ”märkes” batteri.

 

Så, för att få ett bra svar får du nog speca lite mer exakt vad det är du vill köpa!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året jämförde jag biltemas och international epoxispackel  epoxi grundfärg och bottenfärg och tycker international grejer var mycket bättre, de fyllde åt bättre, mindre rinn och framförallt tjockare så behövde inte måla lika många lager. 

Lockades först av biltemas priser men sedan jag upplevde skillnaden kommer jag köra vidare med international.

De säljs ju på jula där priserna är lite lägre, annars är mitt tips att köpa dom I båthandeln under rea dagar som ex "black friday", vill minnas att det var erlandssons brygga som hade 30% rabbat på allt i hela butiken senast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall fixa en lättare gelcoat skada utan på båten samt slipa bort gammal bottenfärg och måla. Insidan ska jag fixa alla skruvhål och måla. Lutar med åt att köpa lite dyrares. Känns ändå bättre när man väl skall fixa båten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder mycket av Biltemas produkter, och generellt finns inget att invända. Sprutade senast ett peke med deras 2-komp med fantastiskt bra resultat.

Men något generellt går inte att säga, och det som är bra för en kan vara dåligt för en annan person. Du måste nog precisera vad du skall använda.

 

Tvärtom har jag istället blivit mer och mer besviken på Båtbutikerna. Här förutsätter man att det de säljer skall vara bra på ett helt annat sätt, men så är det inte alls längre. Tvärtom, ofta mer "happening" än hos Biltema och JULA, med den skillnaden att man får betala mycket mer.

 

När det gäller Biltemas anoder så är det en av alla myter som snurrar om Biltema. Jag har gjort tester flera gånger (ett presenterat i PB för ett antal år sedan), och BT:s anoder och sammansättning har vid dessa tillfälle inte skilt sig ett dugg från någon annan. Det var t.o.m. så att deras axelanoder sannolikt var gjort på samma fabrik och i samma verktyg som motsvarande från två "Båtbutiker". Och varför inte ha rätt material, zink är ju bland den billigaste metallen du kan hitta.

Den enda som utmärkte sig negativt var faktiskt....Watski (!). Dyrast och sämst. Inte i material, men absolut sämst passform och hopplös att montera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten gelcoatskada fixar du lättast med gelcoatspackel i någorlunda rätt kulör.

 

BT:s bottenfärg verkar många tycka är okej.

Var ligger båten?

 

Fixa skruvhål verkar ju inte kräva några mängder av färg så då kostar det ju inte all världens pengar att köpa en dyrare färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

Och varför inte ha rätt material, zink är ju bland den billigaste metallen du kan hitta.

Jo, så är det.

Nu blir jag nyfiken...

 

Ungefärliga världsmarknadspriser...

Zink, 40:- kr/kg

Bly är ju faktiskt 25 % billigare, ca. 30:- kr/kg

Aluminium är också lite billigare, 35 kr/kg

 

Eftersom anoderna volym är konstant så påverkar nog densiteten priset mera än själva prisskillnaden.

Zink, 7,14 ton/m3

Bly, 11,3 ton/m3

Aluminium, 2,7 ton/m3

 

Pris per dm3

Zink, 284 kr/dm3

Bly, 339 kr/dm3

Aluminium, 95 kr/dm3

 

Sedan är det fråga om själva tillverkningen vad som är enklast och billigast att hantera. Det är ingen större skillnad på att hantera aluminium och zink.

 

40:- kronor för ett kilogram zink.

284 kronor för en liter zink!

Då kan man fundera på varför anoder är så dyra????

Särskilt i båtaffärerna!

Redigerad av Mackey
Decimalfel... :(
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det ofta för dyrt att köpa det jag behöver på BILTEMA. Att köra bil en massa mil är inte gratis och det tar ju en halv dag att köra dit. I princip är ju en sån dag förstörd för en gammal orkeslös gubbe.

Använder mycket epoxy och det köper jag uteslutande hos BILTEMA - eftersom jag alltid har epoxy hemma kan man ju ha lite framförhållning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prövar mig på en kanske dålig liknelse:

Välja biltema eller märkesvara är väl lite som att välja bil. Vågar man åka med en Dacia eller måste man satsa på en Mercedes? Det är väl ingen tvekan om att Mercedes är bättre byggd, sannolikt säkrare och håller sannolikt längre och oändligt bättre komfort. Men måste man av den anledningen förkasta Dacia? Valet beror väl på vad man känner det ekonomiskt är värt att lägga på en bil, hur mycket man kör, hur man värderar komforten etc. Även Dacian lär ta dig från A till B på samma tid som Mercedesen och för samma bränslekostnad.

 

Själv har jag använt BT lamineringsepoxi till lite mindre plastningar som inte utsätts för några höga koncentrerade belastningar. Jag kan inte på något vis se på vilket sätt en märkes epoxi skulle varit bättre. Samma med deras polyester som jag använt. Dyrare produkter kan däremot vara mer användarvänliga med doseringspumpar etc som är bra om man jobbar mycket med laminering. Och kanske bättre hållfasthet, men BT är för den skull inte dålig eller inte fungerar.

 

Har även använt deras intedningsfernissa som ger ett godkänt resultat, men som är lite blaskig och kräver några extra strykningar och svårare få fint slät än märkes fernissa. Så är en super finish viktig är märkes att rekomendera. Just nu fernissar jag med internationals Schooner på lite lister som ska sitta utomhus, den är hästlängder bättre än BT i avseenda att  stryka ut, mycket fylligare och slätar ut sig mycket bättre. Ger väldigt fin finish och jag är säker på att den innehåller mer och bättre oljor än BT. Så förhoppningsvis håller den bättre i väder, vind och sjö.

 

I övrigt använder jag mycket BT för jag har närmast dit. Men vad det är och vad det ska användas till och i vilken omfattning får avgöra valet av BT eller märkesvara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara börja med att tacka för allt respons. Kul att folk intresserar sig. Jag hade inte tänkt måla båten med ny botten färg då är på trailer, den ligger aldrig i vattnet en längre tid. Jag tror jag kommer ta ett dyrare alternativ för då vet jag med säkerhet att grejer jag användt till båten är bra. Skulle jag ha Biltemas produkter så kommer det bara snurra runt i huvudet:”hur länge håller färgen” ”undra om den är tät”. Ni förstår nog vad jag menar. Jag använder båten mycket och efter hört era åsikter känns det som jag går på ett dyrare alternativ. Jag en referens som precis målat sin båt med ”kvalitets” produkter och det blev skit bra ! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev GUPE10:

 Skulle jag ha Biltemas produkter så kommer det bara snurra runt i huvudet:”hur länge håller färgen” ”undra om den är tät”.

Bottenfärgen är till för att skydda/motverka beväxning. Den är inget vattenskydd och är inte "tät", vare sig Biltemas eller Båtbutikens märkesfärg. Tror man det om Biltemas färg blir man besviken. Men även med andras färger.

 

Genom epoxibehandling (ett antal lager) av botten får man den någorlunda tät och minimerar risken för plastpest. Men den har föga med (botten)färger att göra. Och har du den på trailer så ofta så behöver du inte epoxibehandla överhuvudtaget.

 

2 timmar sedan skrev GUPE10:

Ni förstår nog vad jag menar. Jag använder båten mycket och efter hört era åsikter känns det som jag går på ett dyrare alternativ. Jag en referens som precis målat sin båt med ”kvalitets” produkter och det blev skit bra !

Förresten märkligt hur människan är funtad - om det står "Biltema" på produkten utgår man från att den är kass tills motsatsen är bevisad. Om det står "Fina båtbutiken" utgår man istället från att den är bra, också tills motsatsen är bevisad.

I och med att man ofta bara gör det ena eller andra och att omständigheterna aldrig är lika från tid till annan, går det egentligen aldrig att "bevisa" någonting i denna lilla skala. Bara tycka och tro. Och då förblir Biltema kass och Båtbutiken bra, oavsett hur verkligheten egentligen ser ut. Dessutom tenderar bevisen att behöva vara mycket tydligare i det ena fallet...😛

 

Men är detta till nackdel för Biltema ?  Kanske. Men främst är det nog numera än så länge Fina Båtbutikens räddning att man inte kan "bevisa" så mycket....🤔

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har endast begränsad erfarenhet av BTs sortiment av tex epoxi. Har dock för mig att @Georg_Ohm använt en del av deras epoxi-produkter men kan ha fel.

 

Men jag har köpt en hel del grejer på BT och de flesta har varit bra. Har dock inte köpt epoxi eller liknande saker.
För några år sedan sas det att BTs anoder var jättebra/dåliga eftersom de höll i evigheter, dvs de offrade sig inte för det de skulle.

Detta ändrades efter några år och det tror jag är ganska typiskt för BT. Tror de köper större uppsättningar från olika leverantörer beroende på var de får bästa priset så att produkterna kan variera mellan åren.

 

Har köpt några av deras AGM-batterier och då, när jag köpte dem, var de identiska sånär som på färgen med ett ”märkes” batteri.

 

Så, för att få ett bra svar får du nog speca lite mer exakt vad det är du vill köpa!

 

 

Jodå, så var det.

Det var ju några år sedan nu, jag plastade in några slags adaptrar, eller tillpassningsbrädor som möjliggjorde montering av interceptorer på en konvex akterspegel, under vattenlinjen.

Den epoxyn var lätt att jobba med, gav bra resultat. Men det jan ju gott hända att Biltema bytt leverantör sedan dess.

Exempelvis köpte jag en bra och billig lödstation på Biltema för en del år sedan, när jag nyligen behövde nya lödspetsar fanns vare sig dessa eller lödstationen kvar i sortimenetet.

Men jag hade en snarlik men trasig lödstation från Kjell, och till den fanns det reservdelar…

 

Mina offeranoder både från Biltema och från annan firma ser fördjäkliga ut på hösten, mindre än halva materialet är kvar, så nog gör dom nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Använder mycket av Biltemas produkter, och generellt finns inget att invända. Sprutade senast ett peke med deras 2-komp med fantastiskt bra resultat.

Men något generellt går inte att säga, och det som är bra för en kan vara dåligt för en annan person. Du måste nog precisera vad du skall använda.

 

Tvärtom har jag istället blivit mer och mer besviken på Båtbutikerna. Här förutsätter man att det de säljer skall vara bra på ett helt annat sätt, men så är det inte alls längre. Tvärtom, ofta mer "happening" än hos Biltema och JULA, med den skillnaden att man får betala mycket mer.

 

När det gäller Biltemas anoder så är det en av alla myter som snurrar om Biltema. Jag har gjort tester flera gånger (ett presenterat i PB för ett antal år sedan), och BT:s anoder och sammansättning har vid dessa tillfälle inte skilt sig ett dugg från någon annan. Det var t.o.m. så att deras axelanoder sannolikt var gjort på samma fabrik och i samma verktyg som motsvarande från två "Båtbutiker". Och varför inte ha rätt material, zink är ju bland den billigaste metallen du kan hitta.

Den enda som utmärkte sig negativt var faktiskt....Watski (!). Dyrast och sämst. Inte i material, men absolut sämst passform och hopplös att montera.

När man handlar i dessa ”gubb-butiker” Biltema, Jula, Kjell, Claes, Harald och liknande måste man veta vad det är man vill ha och man måsta liksom kunna bedöma om kvaliteten är bra, eller acceptabel för det man skall använda grejena till.

Det finns många bra produkter men också rena skiten, och allt där emellan.

Både till föreningens verkstad, där misshandel av verktyg är vanligt förekommande, och till mitt eget garage har jag köpt Biltemas block- och ringnycklar, dessa har visat sig se exakt likadana ut som Bachos gamla design, och dom håller, det förefaller som om det var en bra legering i dessa. 

Annars ser man ofta på billiga verktyg att materielet inte varit så hållfast att man istället ökat på dimensionerna. Mest märkbart är det på hylsor och ringnycklar som är så tjocka i godset ett man inte kommer åt med dem om det är trångt.

2 timmar sedan skrev toaen:

För mig är det ofta för dyrt att köpa det jag behöver på BILTEMA. Att köra bil en massa mil är inte gratis och det tar ju en halv dag att köra dit. I princip är ju en sån dag förstörd för en gammal orkeslös gubbe.

Använder mycket epoxy och det köper jag uteslutande hos BILTEMA - eftersom jag alltid har epoxy hemma kan man ju ha lite framförhållning.

Så orkeslös är du väl ändå inte att du kan ta dig till Schenkers eller Post Nords utlämningsställe i Kungshamn eller annan närbelägen ort? 😀
Biltema med fler har ju postorderförsäljning! 

Men klart det är svårt att bedöma en vara bara genom att se den på en bild på en hemsida.
Men så himla långt är det väl ändå inte till Torp?

Sedan finns det väl inte så där jättemånga ”järnaffärer” kvar längre, där man kan köpa verktyg…

38 minuter sedan skrev GUPE10:

Vill bara börja med att tacka för allt respons. Kul att folk intresserar sig. Jag hade inte tänkt måla båten med ny botten färg då är på trailer, den ligger aldrig i vattnet en längre tid. Jag tror jag kommer ta ett dyrare alternativ för då vet jag med säkerhet att grejer jag användt till båten är bra. Skulle jag ha Biltemas produkter så kommer det bara snurra runt i huvudet:”hur länge håller färgen” ”undra om den är tät”. Ni förstår nog vad jag menar. Jag använder båten mycket och efter hört era åsikter känns det som jag går på ett dyrare alternativ. Jag en referens som precis målat sin båt med ”kvalitets” produkter och det blev skit bra ! 

Tja…. man kan tänka på olika sätt.

Biltemas färg i sig har jag använt i många år på minst två olika båtar. Den färgen fungerar bra! Utom under föregående säsong då jag tvivlade eftersom ag hade en stor påväxt av havstulpaner, ävensom båten användes flitigt. Men påväxten kan ha olika orsaker och kanske skulle varit lika omfattande med annan bottenfärg. Nu till våren rollar jag på Biltemas färg igen, förra årets upplaga, då jag köpte på mig några burkar förra året.

 

Kanske blandar jag i finmalen svartpeppar i färgen, eller citronpeppar, vad tror ni om det?

Fungerar grillkrydda?😎

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske blandar jag i finmalen svartpeppar i färgen, eller citronpeppar, vad tror ni om det?

Fungerar grillkrydda?😎

Saffran ska det vara i färgen, det är absolut bäst!!!!

Något så dyrt måste ju vara bra helt enkelt.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Förresten märkligt hur människan är funtad - om det står "Biltema" på produkten utgår man från att den är kass tills motsatsen är bevisad. Om det står "Fina båtbutiken" utgår man istället från att den är bra, också tills motsatsen är bevisad.

...

Men är detta till nackdel för Biltema ?  Kanske. Men främst är det nog numera än så länge Fina Båtbutikens räddning att man inte kan "bevisa" så mycket....

 

Men nu håller det på att jämna ut sig. Hjertmans (och därmed SeaSea) har också börjat med ett eget märke, Multimarine. Det betyder att man inte vet om man får samma vara nästa gång man handlar den, den kan ändra sig precis när som helst, t.ex. när dom finner det bättre att inhandla den från ett billigare ställe. Men prissänkningen kommer nog aldrig kunderna till godo...

 

53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Biltemas färg i sig har jag använt i många år på minst två olika båtar. Den färgen fungerar bra! Utom under föregående säsong då jag tvivlade eftersom ag hade en stor påväxt av havstulpaner, ävensom båten användes flitigt.

 

Som sagt, man vet aldrig vad man får med egna märken. Har man börjat gilla något, t.ex en färg, så kan man inte veta om man får samma produkt nästa gång man köper den. Kanske, kanske inte...

 

2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Har även använt deras intedningsfernissa som ger ett godkänt resultat, men som är lite blaskig och kräver några extra strykningar och svårare få fint slät än märkes fernissa.

...

Just nu fernissar jag med internationals Schooner på lite lister som ska sitta utomhus, den är hästlängder bättre än BT i avseenda att  stryka ut, mycket fylligare och slätar ut sig mycket bättre.

 

Jo, fördelen med att köpa Schooner är att om man gillar den så vet man att man får samma sak nästa gång.

 

Oj, blev rätt långt. Men ni inser nog att jag inte är en stor fan av egna märken (Biltema, Multimarine, Cotech, ICA, eller vad det nu kan vara).  🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

å orkeslös är du väl ändå inte att du kan ta dig till Schenkers eller Post Nords utlämningsställe i Kungshamn eller annan närbelägen ort? 😀
Biltema med fler har ju postorderförsäljning! 

Men klart det är svårt att bedöma en vara bara genom att se den på en bild på en hemsida.
Men så himla långt är det väl ändå inte till Torp?

Sedan finns det väl inte så där jättemånga ”järnaffärer” kvar längre, där man kan köpa verktyg…

Jo - jag är ganska kass.

Vi har ju en bra affär "Nordens Skepshandel" på Smögen där man som stamkund och lokalbefolkning får bra rabatt vare gång man handlar. Så det finns ingen anledning att åka 12 mil och lägga ner en hel dag för att handla lite prylar man behöver. När man håller på att greja behöver man ju prylen nu - inte om några dar. 

Håller på att lacka lite inredningsdetaljer och lacken tog slut i samband med strykningen i fredags. Att köra till Uddevalla för att köpa en burk lack lockade inte alls, men en sväng till Smögen är ju ok. Det man inte har i verktyg och skruv mm - det har man på Bertils Järn i Kungshamn.

Man måste kanske va rädd om de affärer som finns kvar här ute även på vintern. Sen har vi ju faktiskt Sotenäs trä - i Bovallstrand som har det mesta inom bygg och verktyg. Karl Hedin på Hogenäs har ju också en del verktyg mm.

Sen finns det ju många som älskar att åka långa vägar till såna handelsplatser som Torp för att shoppa - något som jag avskyr. Både att åka/köra bil och att shoppa.

Däremot har det hänt att jag bett min dotter i Karlstad åka till Biltema och köpa vissa saker till mig när jag vet att hon är på väg hit.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med omedelbar behovstillfredsställelse….

@toaen liksom flera andra och jag själv vill ha prylarna med en gång, man kan inte alltid vänta.

 

I en Volvo-Penabutik i V.Frölunda, på den tiden det fanns fysiska butiker i ett hus på en gatuadress… ja på den tiden, då hängde det en stor handtextad skylt på en vägg bakom disken, texten löd ungefär så här…

 

Om du nu har så himla bråttom att få hem dina reservdelar, varför kom du då inte in till oss förra veckan? 
 

Ja jag vet in om jag citerade rätt, men andemeningen var densamma.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Biltemas affärsfilosofi ingår det att de skall få reklamation på 10% av vad de säljer.

I alla fall var det så för tio år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har dryftat det tidigare.

Det är ju säkerligen så att samtliga båttillbehörskedjor, inklusive Biltema har uppköpare som har ett kontaktnät med olika producenter, sannolikt har kedjornas olika uppköpare kontakter med samma företag. Inte alls sällan sätter den importerande firman sin egen logotyp på varan.

Man kan se likadana produkter i olika butiker fast med olika namn. Som det redan tidigare spekulerats i, så är det inte omöjligt att det kan vara likadan bottenfärg i burkar med olika namn.

Färg och lack kanske produceras i Europa, medan tillverkningsindustrin som producerar navigatinselektronik, samt andra saker ligger ju någonstans i Asien.

Jag köpte på postorder från Asien en rostfri ratt förra vintern, som jag monterade vid den yttre styrplatsen. Jag har sett exakt samma ratt, med samma instansade siffror fast utan rattknopp hos Erlandssons ett par hundralappar dyrare än den jag köpte, då sannolikt tillverkad på samma ställe.

 

Det känns rätt hopplöst. Vad är det egentligen vi tillverkar i vårt land, alltså i form av  båttillbehör?

Undrar ens om Sjöfartsverket trycker sina svenska sjökort och båtsportskort i Sverige?


Och svenska fritidsbåtar tillverkas i Baltikum eller i Polen.

 Dalahästar made in China…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

 Dalahästar made in China…

Eller Made in Nusnäs, där finns två tillverkare som gör de riktiga Dalahästarna😃

och Rättvikshästar är Made in Rättvik, har inte sett några dåliga kopior där😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Boanjohan:

Eller Made in Nusnäs, där finns två tillverkare som gör de riktiga Dalahästarna😃

och Rättvikshästar är Made in Rättvik, har inte sett några dåliga kopior där😃

Ja det ryktas ju att riktiga dalahästar endast tillverkas just där.

🏇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursprungsfrågan.
Hållbarheten och användbarhet är helt ok. Inga konstigheter.
Sen kan man konstatera att beroende på vilken mängd man ska ha kan det bli billigare eller lika billigt att köpa av en "märkesfirma" i vissa fall. Dock är det få av dem som har så generösa öppettider som biltema.

Man måste förstå att en anledning till att Biltema kan hålla låga priser är att de köper in mycket stora mängder av alla varor. Det sänker priserna

 


Nu märker jag ord men jag är i alla fall tveksam till att de hade som affärsfilosofi att de skulle ha 10% reklamationer. Möjligen skulle det vara ekonomiskt möjligt att få upp till 10% reklamationer innan de gick med förlust.
Sen vet vi inte hur Seasea och övriga räknar på sina lågprisserier så det säger oss egentligen inget om varorna eller deras kvalitet. Om det ens är sant.

 

Men sprid gärna inköpen mellan butikerna. Ju fler som finns kvar desto bättre!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:
7 timmar sedan skrev Boanjohan:

Eller Made in Nusnäs, där finns två tillverkare som gör de riktiga Dalahästarna😃

och Rättvikshästar är Made in Rättvik, har inte sett några dåliga kopior där😃

Ja det ryktas ju att riktiga dalahästar endast tillverkas just där.

🏇

Åhlens sålde kinesuska dalahästar 2019 och för många årtionden sedan var det något annat asiatiskt land som tillverkade dalahästar som tom. såldes bla. i Dalarna och på Skansen.

 

2035306314_Screenshot_20220125-005714_SamsungInternet.jpg.4c8cc643264ca922b066cc7c7ac421f2.jpg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5d2OB/har-saljs-kinesiska-dalahastar--i-svenska-butiker

 

Vilka som är "riktiga" kan man fundera på, bara de inte är kinesiska. ;)

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...