PhilipSWE 5 Posted January 22 Hejsan, jag undrar om denna spricka kan innebära svajköl? Den ser ut finnas på båda sidor om kölet.. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,330 Posted January 22 Vet inte vad det är, men det behöver en del kärlek i alla fall. Svajköl är utmattning av plasten i skrovet runt kölen. Försöker förstå vad vi ser, och hur kölkonstruktionen ser ut men får inte ihop det. Är bilden upp och ner? Vad är vad? Har du en bild på hur kölen sitter och vad som är vad? Share this post Link to post Share on other sites
Janken 158 Posted January 22 Bilden ser ut som enskarv mellan trä och järn??? Omöjligt att se vad den föreställer faktiskt. Men det ser ut att vara längst ner på kölen och då kan det inte orsaka svajningar. Dock ser det ju inte bra ut och kan säkert orsaka andra problem. Svajköl är när kölinföstningen är för klen. Antingen, som Peter K skriver, p g a utmattning kring infästningen eller en klen konstruktion. Då börjar kölen att svänga av vattenströmmen med resultatet att hela båten vibrerar samtidigt som den tappar fart. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 3,878 Posted January 22 Kan det vara så att det är kölsulan vi ser och att kölen är bortmonterad? Skrovet sår på bockar. Då undrar man ju varifrån rosten i sprickan kommer. Vi får nog invänta en förklaring från TS. Share this post Link to post Share on other sites
Janken 158 Posted January 22 (edited) 2 timmar sedan skrev Mackey: Kan det vara så att det är kölsulan vi ser och att kölen är bortmonterad? Skrovet sår på bockar. Då undrar man ju varifrån rosten i sprickan kommer. Vi får nog invänta en förklaring från TS. Jaaaa! Nu när du säger det! Så är det nog! i så fall lär det vara rost från en järnköl som krupit upp i sprickan. För… det kan väl omöjligt ha suttit rostande kölbultar därinne? Jag vet att en del båtar har en stålplatta inplastad i sulan som förstärkning. Det kan ju vara något sånt som spökar också. Edited January 22 by Janken Share this post Link to post Share on other sites
PhilipSWE 5 Posted January 23 Ingenting är bortmonterat (hoppas jag) 😅🙈 Båten har järnköl men tycker inte att jag har sett nån rost på kölbultarna inne i båten så det hoppas jag inte! 😔 Share this post Link to post Share on other sites
PhilipSWE 5 Posted January 23 Det ni ser är botten på kölet, bilden är taget från fören mot akter 😊 Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,330 Posted January 23 Vad är det för båt? Share this post Link to post Share on other sites
Janken 158 Posted January 23 Men….var är själva kölen då? Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 3,878 Posted January 23 4 timmar sedan skrev PhilipSWE: Det ni ser är botten på kölet, bilden är taget från fören mot akter 😊 Är kölen böjd? Så ser det ut på fotot i alla fall. Det är nog bra om du berättar vad det är för båt och/eller lägger in ett foto så att det går att se vad vi ska se. Share this post Link to post Share on other sites
LuguberKolja 0 Posted January 23 Bilden är tagen i 45 graders vinkel vilket är lite förvirrande. Av TS andra inlägg att döma är det en Allegro 27. Alltså med utanpåliggande järnköl. Antar att sprickan följer skarven mellan järnkölen och resten av skrovet? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,330 Posted January 23 Ahaa, bra detektivarbete. En Allegro 27 lär inte få svajköl i första taget 🙂 Däremot ser det ut som skarven mellan järn och plast behöver en hel del kärlek. (Bilden har jag ärligt stulit på nätet) Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 779 Posted January 23 Hade det varit på en bil, så vore benämningen gravrost. Det blir ju inte bättre om det tillåts fortsätta. Share this post Link to post Share on other sites
LuguberKolja 0 Posted January 23 Hur börjar man ens åtgärda något sådant? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,330 Posted January 23 2 minuter sedan skrev LuguberKolja: Hur börjar man ens åtgärda något sådant? Börja med att ta bort allt löst, och se vars man hamnar. Efter det kan man bedöma hur man åtgärdar det - men stoppa rosten och en massa spackling skulle jag tro ligger på ”att göra”-listan för den här skutan. Share this post Link to post Share on other sites
LuguberKolja 0 Posted January 23 Man undrar vad den bakomliggande orsaken kan vara. Det måste ju ha trängt in vatten på något vis. Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,208 Posted January 23 32 minuter sedan skrev LuguberKolja: Man undrar vad den bakomliggande orsaken kan vara. Det måste ju ha trängt in vatten på något vis. Lite killgissning eftersom sanningen nog aldrig kan komma fram: Undervattensdelen av förstäven har fått rejäla smällar av någon skäl (tappad vid lyft, huggit i berget efter att akterankaret släppt i grov sjö, rejäl grundstötning....). Allegro är en kraftig konstruktion men det finns gränser. Smällen har deformerat järnkölen så det kommit in vatten mellan järnkölen och kölsulan som är kraftigt glasfiberlaminat. Kölbultar i anslutning till smällen kan ha skadats. Läckaget som uppstått mellan järn o laminat har så sakteliga börjat rosta. Rost har större volym än rent järn och trycker så sakteliga ut spackel o köl ytterligare. Å så blir det som på bilden. Att det blivit en skada i förstäven och kanske på någon kölbult behöver inte innebära att det finns ett större läckage in i båten. Rosten fyller ut bra och hjälper till att täta. Båten kommer inte att tappa kölen ännu på många år. Kölfastsättningen på en Allegro är överdimensionerad liksom det mesta på båten. Behöver det åtgärdas? Det är alltid bättre att fördröja ytterligare försvagning och en slät undervattenskropp är alltid bättre för farten (även om det kanske inte gör så stor skillnad på en Allegro som är rätt trög). Om jag skulle ge mig på detta så skulle jag fräsa ur glasfiber mellan järnköl o skrov i anslutning till skadan. Försöka bli klokare på hur långt skadan sträcker sig. Bekämpa all synlig korrosion med något rostskyddsmedel som passiviserar rosten (järnmönja, epoxyfärg med rostskyddsegenskaper, BRUNOX tror jag är ett fabrikat på det, eller liknande). Därefter återlaga fräsningen med glasfiber och epoxy så det blir en stark uppbyggnad över skadan. Avsluta med att vattentäta utvändigt (epoxy?), bottenmåla och sjösätta. Att lossa hela kölen för att komma åt hela kölsulan är nog att ta i för mycket. Om det finns någon kölbult som skadats så är det nog lika bra att låta den sitta där den gör. Att försöka lossa den innebär troligen att eventuellt läckage kan uppstå. Bulten lär sitta så väl fastrostad och limmad med tätningsmedel att du bara riskerar att dra av den och sen har du ytterligare problem att fixa. 2 Share this post Link to post Share on other sites