Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ChristerN

Mångtrådig jordkabel

Rekommendera Poster

Hej

Vet att jag har ställt nästan samma fråga tidigare men nu är den faktiskt lite annorlunda.

Jag behöver någon meter mångtrådig kabel i 2,5mm2 storlek märkt som jordkabel.

Det enda jag hittar är ”tre kablar i ett” och det känns lite onödigt när det bara är jordkabeln jag behöver.

Några tips på var jag kan köpa/beställa?

Kabeln ska användas till att ansluta jordningen av en isotrafo som jag ska montera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför behöver den vara märkt? Räcker inte det med vanlig gulgrön 2,5mm2 FK installationskabel?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kane:

Varför behöver den vara märkt? Räcker inte det med vanlig gulgrön 2,5mm2 FK installationskabel?

Ledsen om jag var otydlig. Det räcker absolut om den ”bara” är gulgrön men FK-kabel är väl, om jag förstår saken rätt, fåtrådig? Tror det lätt blir att den skakar sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iaf till grövre kabel finns det krympslang i pe färger . känner inte till lev. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar hittills. Hittar inget ställe som säljer mindre längder billigt. Väntar på att det klockrena svaret ska dyka upp.

Annars köper jag den tre-trådiga jag har sett på Jula.

Redigerad av ChristerN
Tydliggörande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rq 2,5 säljs oftast  på 100 m ringar kostar ca 6-9 :- m + moms hos exempevis Ahlsells .

Används hos skåpbyggare.

Installatörer använder den också när man potentialutjämnar mm .

Kan vara ide att kolla med den lokala elfirman ? kanske med en påse bullar med sej 🙂 ? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev elektrikarn:

Kan vara ide att kolla med den lokala elfirman ? kanske med en påse bullar med sej 🙂 ? 

Ja, tack det är ett alternativ för 100m behöver jag ju inte 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula säljer RQ tyvärr bara 6 mm gulgrön 10 m för 179 :-

För övrigt tror jag nog FQ (FK) funkar hur bra som helst med den grovleken (2,5) ,  den kabeln har alla installatörer i lager .

 

 Mazariner kan också funka 🙂 

 

Kan nämnas att när jag köpte min egen båt så var den installerad med FK , gjort någon gång på tidigt 90-tal , funkar än , kan dock nämnas att min båt är långsamtgående .

 

Får väl en massa fundamentalister på mej nu som börjar prata om extremt mångtrådig förtennad kabel ……

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev elektrikarn:

Jula säljer RQ tyvärr bara 6 mm gulgrön 10 m för 179 :-

För övrigt tror jag nog FQ (FK) funkar hur bra som helst med den grovleken (2,5) ,  den kabeln har alla installatörer i lager .

Alternativet är denna 

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/installationskablar/rdoe-kabel-412488/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några bitar gul/grön krympslang på vilken kabelfärg som helst lär ju funka om det är någon meter kabel. En i början, en i slutet och ett par på mitten så är ju risken att man missar vad det är för kabel minimal..

 

En meter borde för övrigt inte kosta mer än 25 kronor, men sedan kommer ju frakt på 50:- kronor om man beställer på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

En meter borde för övrigt inte kosta mer än 25 kronor, men sedan kommer ju frakt på 50:- kronor om man beställer på nätet.

Nästan, 32:- kronor

https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/installationsmaterial/kabelskydd/krympslangar/hellermann-tyton-319-00607-krympslang-gulgron-31-o62-mm-3050570

 

0:- kronor

Hämta på Tangentvägen 3, 141 75 Kungens kurva

 

PostNot

49:- kronor

image.png.f75b2b83ad55452b1a3ff31ce83a0a2c.png

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa en bit vanlig  gummikabel 3x2,5 och slakta ut den gulgröna.

brukar ju finnas lite överallt.

går nog att köpa på metervara på malmbergs.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...