Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MartinHeed

Slipa teak badbrygga

Rekommendera Poster

Hej. 
Håller på att slipa plankorna till badbryggan.. Är teakplankor som är rillad där spåren är fulla av gammal lack och väldigt ojämn färg överlag. 
Skrapat bort det mesta med värmepistol men nu återstår slipning. 

Tanken är ju att slipa ner allt till jämn färg men hur ska lyckas slipa i de små spåren? Slipa förhand är inte det lättaste och kommer ta evigheter (5x3m plankor). 
Tänkt tanken att helt enkelt byta ut plankorna med rätt så dyrt och synd då materialet inte är ruttet eller så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte möjligt att skruva loss brädorna? 

Jag har utfört en liknande uppfräshning och då lossade jag brädorna och slipade dem i bänk.

En hel del arbete men det är det värt, använd sedan rätt ytbehandling /Le Tonkinois produkter) och se över allt noggrant varje år! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brolland:

Är det inte möjligt att skruva loss brädorna? 

Jag har utfört en liknande uppfräshning och då lossade jag brädorna och slipade dem i bänk.

En hel del arbete men det är det värt, använd sedan rätt ytbehandling /Le Tonkinois produkter) och se över allt noggrant varje år! Lycka till!

Har plankorna lösa men känns oöverkomligt att slipa alla spår förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MartinHeed:

Har plankorna lösa men känns oöverkomligt att slipa alla spår förhand. 

Det finns väl tre vägar fram med rillorna:

1. Slipa bort rillorna också och ha släta brädor 

2. Vänd rillorna nedåt. Blir kanske ganska fult med skruvhål och annat?

3. Skaffa en enkel, ohärdad skrapa som du formar efter rillorna med en nålfil och sedan vässar med en engradig fil. Sedan får du skrapa medan du värmer lacken med värmepistol. Avsluta med att slipa med slipsvamp för hand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det finns väl tre vägar fram med rillorna:

1. Slipa bort rillorna också och ha släta brädor 

2. Vänd rillorna nedåt. Blir kanske ganska fult med skruvhål och annat?

3. Skaffa en enkel, ohärdad skrapa som du formar efter rillorna med en nålfil och sedan vässar med en engradig fil. Sedan får du skrapa medan du värmer lacken med värmepistol. Avsluta med att slipa med slipsvamp för hand. 

Tänkt tanken att slipa ner så pass att rillorna försvinner men inte så lättslipat, kör med en excentermaskin men avverkar inte mycket så måste nog slipa en dag per planka för att komma ner förbi spåren 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev MartinHeed:

Tänkt tanken att slipa ner så pass att rillorna försvinner men inte så lättslipat, kör med en excentermaskin men avverkar inte mycket så måste nog slipa en dag per planka för att komma ner förbi spåren 😄

Det beror mycket på vilket papper du har. Börja med grovt för avverkning (40-papper), avsluta med finare papper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peter_K:

Det beror mycket på vilket papper du har. Börja med grovt för avverkning (40-papper), avsluta med finare papper. 

Kört med 40, men undrar om min maskin är så bra.. Nu när jag försökte lite för hand med samma papper så avverkar det bättre. 
 

Hittat ett verktyg som kanske fungerar bra att skrapa ur spåren med, får testa lite och se. 
Tar gärna emot fler smarta tips om någon har 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort detta med en liten överhandsfräs och lämplig fräs stål och ställt anhållen på rätt avstånd 

bara ställa in rätt djup o avstånd till rillorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade med cirkelsågen och en gammal vissen klinga. Med mothåll och bra injustering av höjd tog den precis bort lacken och nån tiondel av teaken. Fick köra 2 ggr i varje spår så blev det kanon.

Men det är ju inget jag gör om på den båten, men vad gör man när tidigare ägare dränkt badbryggan i Benarolja 10 år tidigare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också rekommendera en fräs. Brukar finnas att hyra på maskinuthyrningsfirmor om man inte äger en eller känner någon man kan låna av. Är rillorna  rundade så använd denna typ frässtål:

 4BC36D09-1DBD-4DBD-AB5B-17637D37BD6D.jpeg.dd7b28718d4da191aa1bddeb5d5c9eb8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag snvände en ordentlig stålborste. 

Gick mycket bra. 

Välj en så du kan trycka ordentligt. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...