Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Inställda båtmässor 2022

Vad tycker du om vinter-båtmässorna?  

53 medlemmar har röstat

  1. 1. Har det någon betydelse för dig att båtmässorna på vintern ställs in?

    • Ja!
      30
    • Nej!
      20
    • Vet faktiskt inte riktigt!
      3
  2. 2. Tror du de traditionella vinter-båtmässorna kommer att överleva?

    • Ja!
      23
    • Ja, men de kommer att få större konkurrens av andra alternativ!
      16
    • Nej!
      8
    • Vet inte!
      6
  3. 3. Kommer du att besöka någon flytande båtmässa 2022?

    • Ja!
      14
    • Nej!
      15
    • Vet inte!
      22


Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag såg just att Allt för Sjön i Stockholm 2022 är inställd.

Båtmässan i Göteborg är också inställd.

 

Det finns ju inte så mycket att prata om så här års, så då kan vi väl diskutera båtmässorna...

  • Vad tycker vi om detta?
  • Saknar du båtmässan?
  • Vad gör du istället?
  • Hur påverkas branschen?
  • Överlever de traditionella vinter-båtmässorna?
  • Vad ersätter dessa mässor?

 

Vi får väl se om detta ämne kan väcka något engagemang.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, de överlever inte. Jag tror att båttillverkarna är mer än glada över att slippa kånka dessa mångtonsmonster land och rike runt och knô in dem i trånga mässhallar.

 

Men rena tillbehörsmässor kan nog leva vidare i nån form. Som båtmässorna fast utan just faktiska båtar. Dock inte med i närheten av samma publiktillströmning.

 

Mässor har spelat ut sin roll.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Mässor har spelat ut sin roll.

Jag tror nog ungefär som du.

 

Glöm inte att svara på frågorna, om du vill förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte mässorna som företeelse har spelat ut sin roll. Visst är det ett bök att frakta större båtar runt mellan säljarens lokaler och mässorna men jag tror samtidigt att säljarna och köparna uppskattar att ha många båtar samlade på en plats.

Jag vet en säljare som sa att framtida köpare brukar komma till deras monter en gång efter att ha sett båten ute på sjön eller hört någon kamrat prata om den. I montern tittar de på båten och jämför med andra liknande på mässan. Sen brukar samma personer komma tillbaka något eller några år och sedan är de mogna för beslut. Detta gällde lite större motorbåtar.

Detta blir svårt att göra utan att mässorna finns.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag inte saknar båtmässorna särskilt mycket, men samtidigt är det lite mysigt att gå runt och titta, fundera och längta efter sjösättning.

 

Jag har ju också haft nytta av båtmässorna måste jag ju säga.

 

Ett år träffade jag alla segelmakare på ett och samma ställe och kunde jämföra dem och få råd och tips och priser av alla samma dag. Jag kunde tom. ta ett tips från en segelmakare och fråga vad de andra tyckte om detta. 

 

Ett annat år tittade och pratade jag med alla motortillverkare och kunde jämföra motorerna med varandra, var servicepunkterna var placerade och vilken färg de hade, samt pris förstås.

Vi valde en röd motor!

 

Senaste mässan hade i princip en hall full med aluminiummotorbåtar, så den hallen var ju inte så intressant för mig då. Det är roligare när utbudet är bredare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag tror inte mässorna som företeelse har spelat ut sin roll. Visst är det ett bök att frakta större båtar runt mellan säljarens lokaler och mässorna men jag tror samtidigt att säljarna och köparna uppskattar att ha många båtar samlade på en plats.

Jo, jag tror också att just samlandet är positivt som du ser på mitt inlägg om tillbehör.

 

Sedan är frågan om det fortsätter att vara inomhusmässorna på vintern som har den samlande funktionen eller om utomhusmässorna tar över.

Utomhusmässan Allt på Sjön i Gustavsberg är ju mycket trevligare än inomhusmässan Allt för Sjön i Älvsjö, om det inte regnar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Utomhusmässan Allt på Sjön i Gustavsberg är ju mycket trevligare än inomhusmässan Allt för Sjön i Älvsjö, om det inte regnar...

Allt på Sjön är trevlig men inte så överskådlig och brukar inte locka riktigt lika många utställare. Där är Älvsjö bättre. Jag gillar dessutom att kolla på skroven vilket inte är möjligt i Gustavsberg.


När man som jag har en båt man är nöjd med kollar jag nog mest på hur olika tillverkare har löst olika saker och stjäl gärna goda idéer där. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Men rena tillbehörsmässor kan nog leva vidare i nån form. Som båtmässorna fast utan just faktiska båtar. Dock inte med i närheten av samma publiktillströmning.

Jag tror inte att tillbehörsdelen har någon större överlevnadsutsikt heller. Inga produkter lanseras på mässorna. Priserna är de samma som på nätet. Personalen i montrarna kan lika lite som när de jobbar i butiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sajjen:

Personalen i montrarna kan lika lite som när de jobbar i butiken.

Fast det finns ju leverantörer på mässorna också. Och de kan ju verkligen sina produkter!

Har träffat flera olika leverantörer i olika ärenden på mässorna och de har gett precis den information och vägledning som jag har efterfrågat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Hej!

 

Jag såg just att Allt för Sjön i Stockholm 2022 är inställd.

Båtmässan i Göteborg är också inställd.

 

Det finns ju inte så mycket att prata om så här års, så då kan vi väl diskutera båtmässorna...

  • Vad tycker vi om detta?
  • Saknar du båtmässan?
  • Vad gör du istället?
  • Hur påverkas branschen?
  • Överlever de traditionella vinter-båtmässorna?
  • Vad ersätter dessa mässor?

 

Vi får väl se om detta ämne kan väcka något engagemang.

Mackey

Man kan väl fråga sig så här istället:

Finns det några publika legala evenemang som inte är inställda pga covidsmittorisken?

Kanske högmässan på söndagarna, om man håller avstånd vilket är lätt i kristna, lutheranska kyrkor... Det är fler besökare och deltagare (än i kyrkan) hos andra samfund.

 

Som tradition tycker jag det är synd om den försvinner, i Marstrand och i Ellös har det ju kanske anordnats flytande båtmässor, vet inte om det blev av i somras, och inte heller om det blir någonting i år...

 

Tja vad jag gör istället...- ligger på soffan och kollar på Discovery channel, eller gör vårrustning av båten.

 

Branschen sparar ju pengar på att inte deltaga, men dom förlorar ju även intäkter på alla som köper med sig någonting från mässan. Deras kontaktnät utvidgas ju inter heller.

 

Överlever... tja vem vet, kanske blir det båtmässor på webben i fortsättningen.

 

Vad ersätter?... kanske något på Internet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Fast det finns ju leverantörer på mässorna också. Och de kan ju verkligen sina produkter!

Har träffat flera olika leverantörer i olika ärenden på mässorna och de har gett precis den information och vägledning som jag har efterfrågat.

Min, förvisso lite begränsade, erfarenhet (min första båtmässa var nog 2013) säger mig att det snarare är distributörer än tillverkare som har montrar, om vi bortser från återförsäljarna. Deras personal har, vad jag sett, snarare "mindre dålig" än "markant bättre" produktkunskaper. Jag spenderar som regel mer än gärna många kvällar på internet inför ett större inköp. Efter det så upplever jag att jag, med marginal, har väldigt lite att lära om produkterna av tjommen i montern. Men jag kanske inte är representativ för mässbesökarna?

Redigerad av sajjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev sajjen:

Jag spenderar som regel mer än gärna många kvällar på internet inför ett större inköp.

Jo, jag är lite likadan. Men det är inte allt som framgår på nätet, ffa inte hur nya produkter lirar med gamla och av andra fabrikat. De större leverantörerna (jag skrev leverantörer och inte återförsäljare även om en del såna, inga namn, har god kunskap) av båt-elektronik har bra koll på hur deras grejer litar ihop.

 

Jag har varit med kompisar med helt andra förutsättningar i sina båtar för att få fram hur de bäst löser sina behov och då har jag fått väldigt bra svar av, låt oss kalla dem, märkesleverantörerna.

Ett exempel var för ett par år sedan när vi bla behövde veta hur man skulle styra ett elverk på distans alt ha en automatisk start av elverket vid strömavbrott ihop med ett automatiskt larm om strömavbrotttet. Vi är väl inte helt i mål med den frågan men vi vet hur det ska lösas.
 

Ett exempel som jag hade tänkt ta på mässan för egen del är hur mycket av min nuvarande navigationsutrustning som lirar ihop med en ny Garmin-plotter. Visst, de som pratar NMEA2k kommer funka men det finns ju ekolodsmoduler och lite annat som inte går rakt in på NMEA2k.

Är säker på att folk i Garmins monter kan svara på det om man får tag på rätt person, vilket inte brukar vara svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Branschen sparar ju pengar på att inte deltaga, men dom förlorar ju även intäkter på alla som köper med sig någonting från mässan. Deras kontaktnät utvidgas ju inter heller.

Handen på hjärtat - vad köpte du senast på mässan? Jag har mest köpt påläggskorvar och någon enstaka tröja som var på rea. Pratat lite segel, men det kunde jag lika gärna tagit på telefon eller mailledes. Någon kampanj på prenumeration av någon båttidning har det blivit att jag hoppat på också. 
Få tillbehör har köpts, inget dyrare. 

Absolut ingen båt. 
 

Men! Det är lite mysigt att drälla runt på mässan, känns lite som säsongsstart, och såklart är det trist att de inte blir avi år heller.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sardiner från Sardingungen var mitt senaste inköp. Det var ett mycket oväntat men otroligt trevligt möte att prata sardiner med Sardinkungen. 
 

Jag har bara varit på mässorna när jag haft gratis inträde (i jobb eller fått fribiljett), annars tycker jag det är lite väl dyrt (Älvsjö).

 

För mig är mässans funktion främst dagdrömmar, kul att se fina båtar i verkligheten istället för på bild. Typ samma anledning folk åker till Paris för att titta på Eiffeltornet som alla redan vet hur det ser ut sedan barnsben. Fast på mässan kan man se nya saker också.

 

Skulle jag vara på väg att köpa ny båt eller t.ex. inombordare så skulle nog mässan vara given att gå på, då har den en bra funktion istället för att jaga land och rike runt och besöka massa  återförsäljare. 
Bor man långt utanför Sthlm och Göteborg så har mässan nog större funktion då allt är koncentrerat på en plats och man slipper 10 besök med kanske övernattning till storstaden för att besöka massa återförsäljare här och var.

 

Jag tror mässan överlever, många vill gå på dem av olika anledningar och många båtaffärer sker just på mässan. Skulle den vara betydelselös skulle den vara död sen länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Handen på hjärtat - vad köpte du senast på mässan?

Klippfast, en jättedyr öl och en nästan ätbar salamismörgås, några nitlotter och naturligtvis SSRS lilla fyrkantiga flagga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Överlever... tja vem vet, kanske blir det båtmässor på webben i fortsättningen.

 

Vad ersätter?... kanske något på Internet.

På mässan i Göteborg finns det föredrag under dagarna. Jag är funktionär i SXK Västkustkretsen och vi skulle haft föredrag på måndagen den 7 februari. Nu när detta inte går så kommer vi att ha föredrag via Teams under tiden mässan skulle gått. Vi gjorde så förra året och det blir så i år också, en liten ersättare för en riktig mässa, vi kommer att ha våra vanliga mässerbjudande under denna tid. Jag kommer att lägga ut mer information här när det är dags att anmäla sig.

Hälsningar Ove

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Handen på hjärtat - vad köpte du senast på mässan?

Ja senast var det öl, av det dyrare slaget dvs påslaget var ordentligt stort.

Men har faktiskt köpt en båt på mässan en gång. En RIB 270 som numera åker med efter båten. Ett ordentligt bra mässpris var det på den. ca 25-30% ner mot ordinarie pris.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev b_syrsa:

Ja senast var det öl, av det dyrare slaget dvs påslaget...

Tur att den inte var avslagen iallafall.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt både segel, motor, propeller, öl, räkmacka, glasögonputs, led-lampor, rökt korv, mm, mm. på båtmässan Allt för Sjön, men allt detta skulle jag ju ha köpt i alla fall.

 

Däremot tror jag inte jag hade hitta just Ren optik, Ledkungen och Svartrökarna om jag inte hade varit på mässan, så någon effekt har nog mässan för de som ställer ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör jag istället? Jo jag gick och köpte en VW buss som hade rullat 12300 mil bara. Hänger min lilla trimaranjolle bakom och kuskar runt lite på måfå.

CFC33AD4-854A-4A6C-9B75-0C4FDF4846F5.jpeg

D7FAD142-DC09-4CF3-804C-9D3CDA4AD860.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gå runt å "tjöta" med utställarna å kanske hitta nått intressant är det viktigaste. Sen kan man ta på grejer å känna på dem å så , inte samma sak som att titta på en bild. Fast eg har jag bara handlat en viktig å bra sak. Fryspray mot fästingar. När den tog slut så kom jag på att jag har samma sak i hyllan för elektronik  hemma. Så jag har använt den sedan å det funkar lika bra. Påfyllningsburken var alldeles för dyr. Kjell m Compani säljer mkt billigare.

Det bästa är att träffa några vänner där men om bena inte orkar släpa runt i timmar har det fått vara.

Summa..sumarum...  inte mycket att mista så det blir som det blir, gråter ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara varit på två båtmässor. 2019 och 2020 i Göteborg. Köpte bland annat 50 m/16 mm fin ankarlina för småpengar i en fyndlåda. Har även köpt andra linor i fyndlåda året innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förvånansvärt många verkar ändå vara "beroende" av vinterbåtmässorna men är inte så intresserade av att besöka en flytande båtmässa.

 

Det finns nog hopp om att vinterbåtmässorna överlever pandemin.

 

2057280047_Screenshot_20220120-205739_SamsungInternet.jpg.cc65495fdef45445e55e1cb873c85cb1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

 

Förvånansvärt många verkar ändå vara "beroende" av vinterbåtmässorna men är inte så intresserade av att besöka en flytande båtmässa.

 

Det finns nog hopp om att vinterbåtmässorna överlever pandemin.

 

2057280047_Screenshot_20220120-205739_SamsungInternet.jpg.cc65495fdef45445e55e1cb873c85cb1.jpg

Som jag ser det så ”tävlar” iaf den flytande båtmässan i Gustavsberg med eget båtåkande. Början av september är ju bland det bästa tiderna att vara ute i båten! Tror att det är därför många är osäkra om de kommer gå dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg första gången jag besökte båtmässan i Älvsjö på 1970-talet. Morbror Ivar, som hade IW-varvet på Henån ställde ut sina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Mackey:

 

Förvånansvärt många verkar ändå vara "beroende" av vinterbåtmässorna men är inte så intresserade av att besöka en flytande båtmässa.

 

Det finns nog hopp om att vinterbåtmässorna överlever pandemin.

 

2057280047_Screenshot_20220120-205739_SamsungInternet.jpg.cc65495fdef45445e55e1cb873c85cb1.jpg

Eftersom frågan gäller ett specifikt år, detta år, kan nog smittan vara en faktor. Jag skulle aldrig drömma om att besöka en mässa så länge viruset härjar. Isolerar mig nästan fullständigt tills detta är över om 2-5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag kommer ihåg första gången jag besökte båtmässan i Älvsjö på 1970-talet. Morbror Ivar, som hade IW-varvet på Henån ställde ut sina båtar.

Vad kul!

Jag var på båtmässor som barn eftersom pappa jobbade på NK Kristensson.

Däremot minns jag inte var mässorna hölls, men tror att det från början var i Marmorhallarna på Birger Jarlsgatan nära Dramaten. Älvsjömässan fanns inte ännu, heter för övrigt Stockholmsmässan, men det är ingen i Stockholm som säger tror jag.

 

Jag har många minnen från båtmässor i Älvsjö också och de var bättre förr...

Som jag minns det var det mycket mera tillverkare och "upfinnare" som var där för att visa sina nya produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började på Ostermans Marmorhallar sedan ner till storängsbotten vid Lidingövägen och sedan till Älvsjö 

Har missat 3st på grund av operationer 

Kommer inte ihåg vilket år som var det första men om jag kommer ihåg rätt så var jag på 3st på Marmorhallarna

Mvh Fogden 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-20 vid 11:16 skrev Ove-T:

På mässan i Göteborg finns det föredrag under dagarna. Jag är funktionär i SXK Västkustkretsen och vi skulle haft föredrag på måndagen den 7 februari. Nu när detta inte går så kommer vi att ha föredrag via Teams under tiden mässan skulle gått. Vi gjorde så förra året och det blir så i år också, en liten ersättare för en riktig mässa, vi kommer att ha våra vanliga mässerbjudande under denna tid. Jag kommer att lägga ut mer information här när det är dags att anmäla sig.

Hälsningar Ove

Nu finns det möjlighet att anmäla sig till föredragen, de kommer att gå på Teams eller Zoom.

Det kommer att bli följande föredrag.

Inge Andersson Presentation sommarens eskadrar,

Cecilia Lööf från Qvinna Ombord kommittén. Från landkrabba till Skeppare- så tar du dig i mål,

Jag, Ove Thorin kommer att berätta om SXK bojar. Förtöj säkert i våra SXK-bojar,

24 timmars kommittén, Följ med på 24-timmarskappsegling,

Börje Silverfjäll berättar om deras resa till Paris i somras Under broarna till Paris

 

Länk till anmälan https://www.sxk.se/aktiviteter

Hälsningar Ove

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-19 vid 23:21 skrev Peter_K:

Handen på hjärtat - vad köpte du senast på mässan?

Sardiner har varit det jag alltid köpt på båtmässan i Stockholm - brukade bli 20 -30 burkar.

Sist jag var på båtmässan i Stockholm, och det var för kanske 4 år sen, så köpte jag nån australiensisk korv bl.a. Kängurukorv. Den smakade vedervärdig. Sen dess har jag inte var nån båtmässa. Nu beror det inte på den vedervärdiga kängurukorven, utan på mina ben, som inte klarar av att gå runt en hel dag.

Ett och annat beslag har det blivit under åren och med några års mellanrum en SXK-flagg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...