Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
GUPE10

Måla om båt/polera bort bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej allihopa ! Jag äger en Askeladden 440 som jag tänkt göra fin för våren. Det sitter någon form av sliten botten färg på båten (se bild nedan). När man drar handen på så får man blå färg på handen. Nu till min fråga. Hur får jag smidigast bort detta från båten ? Är det slipning och målning som gäller eller går det polera eller till och med tvätta bort ? Vill bara snygga till båten då detta blå slitna stör mig lite. 
 

Alla tips mottages gärna ! 

B659C484-C04F-43B8-8EBB-06B0DDF897FA.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenfärgen kan mycket väl vara gammal, men det är också rätt vanligt med bottenfärg som är självpolerande, som det kallas. Den är gjord för att sakta falla sönder, för att dels få påväxt att följa med när det yttersta lagret släpper, dels frigöra/exponera färskt gift som förhindrar påväxt. Sån färg färgar av sig hela tiden, från nymålat tills den skrapas bort! :)

Om du ska ha på ny bottenfärg av samma typ, kan du tvätta av botten och skrapa bort eventuell påväxt, och sen måla på den gamla färgen.

Vill du ha bort färgen får du jobba lite mer. Skrapa eller slipa, eventuellt i kombination med färgborttagningssmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, då hänger jag med. Hade inte tänkt på med ny bottenfärg då båten står på trailer den mesta tiden. Hur slipar jag bort det ? Grov polering eller slippapper ? Tips på färgborttagningsmedel ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt färgskrapa som kan användas med dammsugare, så slipper man sopa upp färgen, men en vanlig skrapa funkar ju också, sen slipmaskin med hyfsat grovt papper på det.
En del löser ju först upp färgen med en borttagare och det funkar säkert men jag antar att det kräver lite mekaniskt arbete också och det verkar söligt tycker jag.
Så färgborttagare får någon annan tipsa om :)

Och glöm inte att fasa av hörnen på skrapan så att du inte riskerar att dra repor i gelcoaten.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Jag har använt färgskrapa som kan användas med dammsugare, så slipper man sopa upp färgen, men en vanlig skrapa funkar ju också, sen slipmaskin med hyfsat grovt papper på det.
En del löser ju först upp färgen med en borttagare och det funkar säkert men jag antar att det kräver lite mekaniskt arbete också och det verkar söligt tycker jag.
Så färgborttagare får någon annan tipsa om :)

Och glöm inte att fasa av hörnen på skrapan så att du inte riskerar att dra repor i gelcoaten.
 

Okey, får testa och försöka skrapa väck lite. En vanlig färgskrapa då ? Jo, färgborttagning har jag funderar på då jag inte tänk måla om den egentligen. Börja jag slipa så antar jag att jag får måla om den sen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska bara ta bort den blåa bottenfärgen, under den finns gelcoat precis som på skrovsidorna och den ska du vara rädd om.

Råkar du skrapa eller slipa igenom gelcoaten som ligger under vattenlinjen måste den fyllas i med gelcoatspackel eller topcoat, annars finns risk för att polyesterlaminatet suger åt sig vatten.

 Jag använder denna skrapa än för att man kan koppla dammsugaren till den men annars duger en vanlig färgskrapa med nya blad.

 

Så länge gelcoaten är hel i botten behöver du inget mer göra men ska båten ligga i längre perioder kan det vara klokt att epoxymåla botten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Makro:

Du ska bara ta bort den blåa bottenfärgen, under den finns gelcoat precis som på skrovsidorna och den ska du vara rädd om.

Råkar du skrapa eller slipa igenom gelcoaten som ligger under vattenlinjen måste den fyllas i med gelcoatspackel eller topcoat, annars finns risk för att polyesterlaminatet suger åt sig vatten.

 Jag använder denna skrapa än för att man kan koppla dammsugaren till den men annars duger en vanlig färgskrapa med nya blad.

 

Så länge gelcoaten är hel i botten behöver du inget mer göra men ska båten ligga i längre perioder kan det vara klokt att epoxymåla botten. 

 

Okey, skall börja skrapa till att börja med för att få bort färgen. Vill som sagt bara få bort den fula bleka färgen för det ser inte kul ut. Båten är inte skadad under till vad jag kan se ! Den skrapa du länkade ser riktigt bra ut 👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo bottenfärg bleknar rätt fort jämfört med vanlig färg, men syftet är ju främst att skydda mot påväxt och inte kosmetiskt.

Och har man båten i utsatta vatten som t.ex västkusten så målar man varje år och då hinner det ju inte se så illa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä precis. Min båt ligger inte i vatten så bottenfärg känns onödig. Skall testa med den slipen, velade riktigt schysst. Är bara rädd att skada gelcoaten under.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa försiktigt till en början så är det ingen fara och framför allt, slipa av hörnen på skrapans blad innan du börjar, för det är med hörnen som man riskerar att dra revor i gelcoaten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Makro:

Skrapa försiktigt till en början så är det ingen fara och framför allt, slipa av hörnen på skrapans blad innan du börjar, för det är med hörnen som man riskerar att dra revor i gelcoaten.

Ja, det var ett bra tips. Ska försöka göra så gott jag kan ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...