Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helleman

Lite fix på en Bavaria 27 Sport

Rekommendera Poster

Jag har gått och köpt en Bavaria 27 Sport och har ett par saker jag undrar över som ni som har en likadan båt kanske kan svara på. Ni som har erfarenheter men inte har en Bavaria är så klart välkomna att ge tips också. :)

Jag har ännu inte hämtat båten. Den ligger en bra bit från mig, så jag kommer kanske besöka båten 2 max 3 gånger innan den sjösätts. Men jag tänkte att jag kanske skulle göra några saker innan sjösättning, så tänkte få lite tips från er.

 

1: Byta trimgivare på drevet (DP-SM). Någon som gjort detta? Verkar vara ganska enkelt där kanske dragningen av kabeln genom skölden är det bökigaste? Är genomföringen över vattenlinjen? Måste det tätas på något sätt? Kan man koppla bort givaren från motorrummet och ändå använda trimmet? Tänker om jag inte får ihop det när jag står på plats och snart ska sjösätta... :) Billigt ställe att få tag i givare på?

 

2: Byta el/sprit-spisen till gasol. Jag har hört att det finns fördragna kanaler för en gasolslang mellan pentryt och utrymmet under förarstolen. Någon som satt in gasol och kan tipsa? Antar att jag måste använda rör och inte slang? Misstänker att jag egentligen inte får göra det själv utan behörighet av något slag? Svårt? Kräver speciella verktyg? Tänker att jag alltid stänger av huvudkranen på tuben när jag inte använder spisen.

 

3: Glapp i styrningen. Misstänker att styrsnäckan är sliten. Någon som bytt detta och kan tipsa?

 

4: Båten svansar en hel del i låga farter, typ 5 knop. Att sänka trimplanen hjälper inte, så som det gör på min nuvarande båt. Finns det tips på vad man kan göra för att få detta lite bättre eller är det en vanesak? Tror inte glappet i styrningen påverkar nämnvärt om jag släpper ratten då drevet inte verkar vandra fram och tillbaka om jag inte parerar svansningen. Dock kan säkert glappet påverka när jag försöker parera. Tankar kring detta?

 

5: Foilera snobbranden då den snabbt blir matt efter polering. Detta tänkte vi göra själva. Någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Helleman:

2: Byta el/sprit-spisen till gasol. Jag har hört att det finns fördragna kanaler för en gasolslang mellan pentryt och utrymmet under förarstolen. Någon som satt in gasol och kan tipsa? Antar att jag måste använda rör och inte slang? Misstänker att jag egentligen inte får göra det själv utan behörighet av något slag? Svårt? Kräver speciella verktyg? Tänker att jag alltid stänger av huvudkranen på tuben när jag inte använder spisen.

Tror bestämt att du får göra det själv men om du tänkt sätta gasoltuben under en förarstol låter det inte helt rätt. Gasoltuben ska förvaras, även när den används och trots att den är avstängd, i ett utrymme som har en dränering (nedåt) utanför båten. Eller har utrymmet under förarstolen sådan dränering?

Rör bör man använda för den ”fasta” dragningen och slang den sista biten mot både spis och tub. Dessa slangar ska bytas med jämna mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Tror bestämt att du får göra det själv men om du tänkt sätta gasoltuben under en förarstol låter det inte helt rätt. Gasoltuben ska förvaras, även när den används och trots att den är avstängd, i ett utrymme som har en dränering (nedåt) utanför båten. Eller har utrymmet under förarstolen sådan dränering?

Rör bör man använda för den ”fasta” dragningen och slang den sista biten mot både spis och tub. Dessa slangar ska bytas med jämna mellanrum.

Aha, ok, låter ju bra. Behövs specialverktyg för att krimpa på kopplingar och så? Kan jag iofs läsa på hos fogas eller liknande.

 

Japp, skåpet under, eller kanske snett bakom, ska tydligen vara dränerat alternativt förberett för att kunna dränera. Sen har tydligen Bavaria en insats för gasoltub som man monterar i skåpet. De båtar som levereras med gasolspis från fabrik ska tydligen ha tuben här om jag inte är helt felinformerad.

 

En annan fundering är typ av gasolspis också. Läste om problemet att byta på en Bavaria 32 pga storleken på spisen. Finns det tips här för Bavaria 27?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...