Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Zata

Alkylatbensin

Rekommendera Poster

Jag har en Suzuki DF90. Jag skulle gärna köra med Alkylatbensin för att minska miljöpåverkan - dessutom ska ju det bränslet klara sig bättre långa tider i tank. Jag har på muntlig fråga fått olika besked från Dyvik Marina, där jag köpte motorn, och Trosa Marin där jag servat den. På Dyvik sa dom att jag kunde använda sådant bränsle (vill minnas att dom till och med rekommenderade det) på Trosa att det inte ska användas. Vad säger ni på forumet ? Jag tänka mig att det finns fler som funderar i samma banor och det vore bra att få klarhet i vilka motorer som det kan användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger att det är motortillverkaren som bör svara på detta.

 

Min bedömning är att alkylat fungerar i alla motorer, men att det är onödigt att slösa bort alkylat i väl fungerande fyrtaktare när bränslet gör så mycket bättre nytta i en gammal förgasartvåtaktare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG.

Någon av återförsäljarna borde ju kunna ge ett korrekt svar https://www.suzukimarin.se/aterforsaljare/?   Är Dyvik marina återförsäljare så skulle jag lita på dem.
Här finns ju lite att läsa även om det inte är purfärskt men då var ju Suzuki inte emot alkylatensin även om de inte riktigt hade bestämt sig.
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/darfor-ska-du-kora-pa-alkylatbensin-fordelar-nackdelar-sa-funkar
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver drivmedelsbranschen om alkylat.

 

PS

Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet verkar ha bytt namn till Drivkraft Sverige.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån det man generellt kan läsa sig till hade jag kört vidare på vanlig bensin i en fyrtaktare.

Har man tvåtaktare ser det ju lite annorlunda ut. Däremot rekommenderar ju t.ex Penta att man vid vinterkonservering kör motorn med alkylatbensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Däremot rekommenderar ju t.ex Penta att man vid vinterkonservering kör motorn med alkylatbensin.

Kan kanske bero på att vanlig handelsbensin innehåller etanol som lämnar ibland ganska elaka spår efter sig när den får härja fritt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Kan kanske bero på att vanlig handelsbensin innehåller etanol som lämnar ibland ganska elaka spår efter sig när den får härja fritt...

Ja visst är det så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...