Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
segelbagaren

Osculati LED-lanternor. Hur montera i pulpit (elanslutning)?

Rekommendera Poster

Tyckte att Biltemas lanternor från Osculati skulle passa bra i min pullpit. Men när jag ser anslutningen blir jag tveksam. Se bilden. Känns som de är avsedda att monteras på skrovsida där anslutningen är "inomhus". Känns sådär att sätta flatstift så exponerat. 

 

Nån som har några tankar innan jag avskriver dessa?

osculati.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev segelbagaren:

....skulle passa bra i min pullpit. 

Det där får du förklara mer. Bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju absolut ut som att kanternan är avsedd att montera på en plan yta.

Hur ser det ut där du tänkt montera dessa lanternor?

 

Får du det någorlunda tätt och lägger på ordentligt med vaselin så kommer det att funka länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de skall sättas på plan yta, med dold/tät kabelgenomföring in genom ett hål i den plana ytan.

 

Men om du kapar till en platta som bakstycke och fäster först denna på pulpiten med ett hål i mitten för kablarna (som du tätar med lämplig goja) så borde lanternorna fungera där.

 

Annars, som @Mackey skriver, så fungerar kontaktfett, vaselin och liknande bra för att hålla fukten borta från det elektriska. Lägger du sedan också en krympslang utanpå kabelskoskarven (gärna varianten med smältlim på insidan, finns också på BT) så lär den hålla ännu längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-16 vid 16:53 skrev IngemarE:

Ja, de skall sättas på plan yta, med dold/tät kabelgenomföring in genom ett hål i den plana ytan.

 

Men om du kapar till en platta som bakstycke och fäster först denna på pulpiten med ett hål i mitten för kablarna (som du tätar med lämplig goja) så borde lanternorna fungera där.

 

Annars, som @Mackey skriver, så fungerar kontaktfett, vaselin och liknande bra för att hålla fukten borta från det elektriska. Lägger du sedan också en krympslang utanpå kabelskoskarven (gärna varianten med smältlim på insidan, finns också på BT) så lär den hålla ännu längre.

Kan säkert funka. Och jag får tacka för alla uppslag men jag skriver nog av dessa och köper några som inte kräver ombyggnad innan första gången jag använder dem. Märkligt att Osculati väljer bort en stor del av marknaden (alla som har lanternor i pulpit) när deras andra LED har en kabel på ett par meter som sticker ut från det inkapslade. Man kan också konstatera att det går inte att se hur det ser ut förrän man (som i mitt fall) åker till Biltema och verkligen kollar hur den ser ut.  Varken på Biltemas sida eller Osculatis egen sida kan man se hur baksidan ser ut. Det kan man på ser ut deras (Osculatis) andra lanternor däremot.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...