Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
T-24

Optimala kallstartsbatteriet?

Rekommendera Poster

Använder min Yamarin 7400 året runt, kanske ännu mer på vintern. Den har en Yamaha 370 STI inombordsdiesel på 3,7 liter. Den startar superlätt … ifall startmotorn orkar drar runt det lilla minsta. Problemet är att den inte har ett lätt jobb vid minusgrader. Jag har 2 st 95Ah och 105 Ah AGM batterier med CCA på goda 850-950. De kopplas ihop i startögonblicket men ändå går det väl segt. Ena batteriet är av okänd ålder och andra 1 år gammalt. 
 

Jag har läst alla tester men blir mest förvirrad. Jag letar efter det optimala kallstartsbatteriet och vill gärna ha era praktiska erfarenheter gällande en batterimodell som verkligen fungerar på ”stora” dieslar i kallt väder.

 

Tacksam för tips!

 

mvh/Dan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det inte alls batterierna som är problemet? 

  • Hur ser alla anslutningar ut med avseende på oxid och ärg?
  • Är kablarna tillräckligt grova?
  • Använder du en lämplig motorolja för vintertemperaturer?
  • Är batterierna tillräckligt välladdade för vinterförhållanden?

Med tre rejäla batterier med CCA runt 900 bör det inte vara några problem att dra runt motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey,

 

grova kablar utan oxidering vid terminaler 

 

bytt till vinterolja som jag gör varje vinter

 

alltid fulladdade, solpanel samt landström vid behov. 

 

Startmotorn till aktuell motor kostar 10500 sek så jag hoppas slippa byta ut den..

 

Det jag hoppas på är tips på batteri som verkligen är bra i kalla förhållande, inte bara i tester på nätet utan i verkligheten. 
 

mvh/Dan 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev T-24:

De kopplas ihop i startögonblicket men ändå går det väl segt.

Varför då..? Har du testat vad om händer om du inte kopplar samman batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:
4 timmar sedan skrev T-24:

De kopplas ihop i startögonblicket men ändå går det väl segt.

Varför då..? Har du testat vad om händer om du inte kopplar samman batterierna?

 

1 timme sedan skrev T-24:

Absolut, blev ännu sämre. 
 

mvh/Dan 

En annan tanke...

Hur kopplas batterierna ihop så att hopkopplingen klarar några hundra amper?

 

Ledsen, men jag tror inte lösningen är ett annat batteri om de du har är i bra skick.

Oftast är det något annat fel än just fel på batterierna.

Det finns bilar med motorer i liknande storlek som startar på vintern.

 

Med det sagt har jag nog inte mer att tillägga utom att kolla spänningen under start, dels vid batteripolerna och dels vid startmotorn så att du vet säkert att allla kablar är okej.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har tillverkaren löst via en elcentral med möjlighet att välja bara startbatteri eller start och förbrukningsbanken. 425 A säkring. 
 

Det är fullt möjligt att batterierna inte är problemet. Min tanke med tråden var att få tips på batterier som verkligen är effektiva i kalla förhållanden för att köpa dem och om det fortfarande är problem felsöka vidare. 
 

Tack för dina tankar oavsett vad. Mvh/Dan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslut en voltmeter till startmotorns grova pluspol, och till motorgods. 

Se vilken spänning som finns medan startmotorn körs. 

Jämför detta med vilken spänning batterierna har då startmotorn körs.

Skiljer sig dessa spänningar mer än någon halv volt så skall du se över alla anslutningar, skarvar etc. och ev. byta till grövre kablar.

Om batterispänningen sjunker under 11 volt och ner mot 10.5 har du problem med ett eller flera åldrade batterier.  Ett åldrat batteri kan visa fulladdningsspänning men ändå inte orka ge den stora startmotorström som behövs. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet så häng på en voltmeter över startmotorn. Sätt dit en riktigt billig så kan den ju kanske t.o.m. sitta permanent. Sätt sedan - om du inte redan har det - en likadan över batteripolerna. Att mäta är att veta ;)

 

Jag tror nämligen - som andra redan varit inne på - att du har ett spänningsfall någonstans, antingen beroende på okontakt eller klen kabel. Du har säkring - hur är status på säkringshållare m.m. ?  Den må vara på 425A, men momentanströmmen är nog mycket högre än så.

Alternativt att startmotorn sett sina bästa dagar. Hög inre resistans i solenoiden ?  Men en bilelektrisk verkstad kan i så fall ofta renovera starten till en liten del av nypriset.

 

CCA-värdet är just ett kallstartvärde. Har själv en dieselbil med motsvarande motorstorlek som bara har ett batteri och startar utmärkt i kyla.

Båten har två 95Ah AGM i parallell för motorsidan (440hk) och är - trots strömshuntar, säkringar och brytare - inte ens på marginalen. På den förra båten var det singelbatteri och motor på 300+ hk, men på den fick jag faktiskt välja batteri med lite mer omsorg för att alltid kunna kallstarta utan att solenoiden släppte (min 1000 i CCA).

 

Som sagt - delar andras uppfattning att du lär ha något annat fel än batterierna i sig (förutsatt att de är friska, förstås....)

 

Edit: @Seawolf hann före om mätning...

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tipsen och er ihärdighet :-). Nu har jag mer att gå på och voltmätare har jag väldigt gott om. Baserat på Seawolfs ord gällande att spänningen på gamla batterier kan ligga högt men droppa rejält under belastning leder mig dock att följa ursprunglig plan. Investera ca 5000 sek på 2 nya 95-105 Ah och felsöka vidare därefter, då vet jag iallafall att den felkällan är borta. Som det är nu ligger spänningen på korrekta +12,7 V obelastade. När jag vrider på tändningen ett steg för glödning går spänningen direkt ner till ca 12,2 och när startmotorn används direkt ner på  ca 11,2 för att efter några sekunder ligga på ca 10,8 V. 

 

Tror jag har flera svaga punkter i systemet, jag har haft båten i 2 år, köpte den med 660h på mätaren och nu har den 850h. Tror startmotorn inte är helt frisk, en ny kostar 10500 sek till denna båt så det blir till att plocka av och renovera. Tillverkarna av dessa båtar har definitivt inte prioriterat åtkomst till vitala delar, blir till att såga in sig i motorrummet. Kablage och kontakter har jag kollat och polerat upp kontaktytor. Men..kablarna kanske har dolda fel, skall byta dem senare för säkerhets skull. Säkringsboxen inkl. säkring har jag bara noterat, inte bytt eller polerat upp kontaktytor. Byter säkring också när jag ändå är på gång.

 

Till saken hör att jag är seglare i grunden, med +30 ägda båtar bakom mig. MD5:or och MD7:or har man koll på men är inte hemma på dessa ”stora” marindieslar. 
 

Tack igen för alla tips, nu har jag massor med kött på benen och kan gå vidare.

 

mvh/Dan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev T-24:

Investera ca 5000 sek på 2 nya 95-105 Ah och felsöka vidare därefter, då vet jag iallafall att den felkällan är borta.

Det där med att byta saker ”för säkerhets skull” brukar bli dyrt då man ofta byter saker i onödan. Vad du behöver göra är att analysera VAR felet är och sedan åtgärda det, inte en massa annat. För din analys har du fått goda råd ovan. Jag skulle starta där, men det är ju dina pengar…

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var precis nere i båten och gjorde just det. Anledningen till att jag lägger ”onödiga” pengar är eftersom vi ibland ligger för ankars flera dygn mot en klippa på ett utsatt ställe (fått fly till havs mitt i natten några gånger..) och hellre lägger någon krona för mycket än tvärtom. Men det är en annan historia.

 

mätningar:

 

spänning förbrukningsbatteri = 13,93 V

spänning startbatteri = 13,16 V 

 

vid glödning 12,50 V

 

startmotor på föll spänningen ner till 9,9 V över startbatteriet. 9,5 V över startmotorn. Därefter startade motorn. 
 

Blir hursomhelst nya batterier som ett första steg. 
 

mvh/Dan 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev T-24:

startmotor på föll spänningen ner till 9,9 V över startbatteriet. 9,5 V över startmotorn. Därefter startade motorn. 

 

Blir hursomhelst nya batterier som ett första steg. 

9,5V under "crank" på en kall motor är i och för sig inte alls ovanligt. Startmotorn skall snurra och orka ner till lägre spänning än så (typiskt 8V). Men det är två saker som gör mig fundersam:

 

1. Var det 9,5V på förbrukarbatterierna också, dvs fungerar den där "specialsammankopplingen" under start ?  För med den batteribanken i ryggen du i så fall har borde det inte dippa under 10-11V vid "crank".

 

2. Snurrade startmotorn men lät "ledsen" vid dessa 9,5V ?  I så fall är den nog trots allt inte riktigt kry.

 

Skaffade detta som singelbatteri till en stor diesel som krävde minst 900 CCA: https://www.batterilagret.se/p2465/Startbatteri-Deka

Vad är det för kalkylerat CCA-värde på dina befintliga batterier om du mäter dem med batterimätaren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar, 

 

1) ja de var sammankopplade. Med endast startbatteriet drog motorn knappt runt, kunde inte starta alltså. 
 

2) startmotorn snurrade sakta men lät mycket trött. Stannar helt om jag fortsätter några sekunder till.

 

Lite nyheter:

 

Körde till Biltema och köpte deras AGM startbatteri på 105 Ah för 2195 sek. CCA 950. Därefter kunde jag dra igång motorn med endast startbatteriet utan att spänningen sjönk under 10,8 V. Med båda batterierna inkopplade sjönk den till 11,68 V som lägst.  Man kan således konstatera att det startbatteri ( samma AGM från Biltema men med 95 Ah och 900 CCA ) jag köpte för drygt ett år sedan har förlorat ganska mycket effekt. Tror dock startmotorn också skulle behöva en renovering. Det är inte så att den toksnurrar direkt. Synd den sitter helt omöjligt till.

 

summa summarum, ett nytt startbatteri gjorde stor skillnad och nu lär jag reda ut betydligt kallare väder. 
 

mvh/Dan 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev T-24:

Hej Ingemar, 

 

1) ja de var sammankopplade. Med endast startbatteriet drog motorn knappt runt, kunde inte starta alltså. 
 

2) startmotorn snurrade sakta men lät mycket trött. Stannar helt om jag fortsätter några sekunder till.

 

Lite nyheter:

 

Körde till Biltema och köpte deras AGM startbatteri på 105 Ah för 2195 sek. CCA 950. Därefter kunde jag dra igång motorn med endast startbatteriet utan att spänningen sjönk under 10,8 V. Med båda batterierna inkopplade sjönk den till 11,68 V som lägst.  Man kan således konstatera att det startbatteri ( samma AGM från Biltema men med 95 Ah och 900 CCA ) jag köpte för drygt ett år sedan har förlorat ganska mycket effekt. Tror dock startmotorn också skulle behöva en renovering. Det är inte så att den toksnurrar direkt. Synd den sitter helt omöjligt till.

 

summa summarum, ett nytt startbatteri gjorde stor skillnad och nu lär jag reda ut betydligt kallare väder. 
 

mvh/Dan 

Det finns anledning att misstänka att det gamla 95Ah startbatteriet inte får tillräcklig laddning under säsongen. I så fall åldras det tämligen rejält under en enda säsong. 
Har man många starter och korta körtider är det också en åldringsrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började nästan tro det omvända, det är alltid fulladdat via egen solpanel och egen laddare. Är super noggrann med laddningen. Den typen av startbatteri kanske inte mår bra av att konstant matas av solpanel (jag har en fin regulator i kretsen)?! Eller så var batteriet bara en måndagsexemplar..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev T-24:

Jag började nästan tro det omvända, det är alltid fulladdat via egen solpanel och egen laddare.

Vanligtvis laddar man enbart förbrukarbanken via solpanelerna. 
 

Jag måste backa lite och säga, jag fattar inte riktigt poängen med sammankopplingen startbatteri och förbrukarbank i startögonblicket. Om man gör så - varför ens ha ett startbatteri? Då kan man ju lika gärna bara ha en enda stor batteribank med alla nackdelar det skulle innebära. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kontrollera startsolenoiden , OM din motor har en sådan , med "tändning " på bygla dom grova kablarna vid solenoiden se upp för rörliga delar. solen./startrelät är inte dyr och lättare åtkomlig än starten B 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Vanligtvis laddar man enbart förbrukarbanken via solpanelerna. 
 

Jag måste backa lite och säga, jag fattar inte riktigt poängen med sammankopplingen startbatteri och förbrukarbank i startögonblicket. Om man gör så - varför ens ha ett startbatteri? Då kan man ju lika gärna bara ha en enda stor batteribank med alla nackdelar det skulle innebära. 

Håller med, det är som att man förutsätter att startbatteriet ska vara dåligt. Då är det väl bättre att se till att startbatteriet sköts så att det ska vara bra och skippa konstiga automatiska hopkopplingar.

 

Som nödlösning är det utmärkt att det går att koppla ihop förbrukningsbatterierna med startbatterierna för att få igång motorn.

 

Det vanligaste problemet tror jag är att man laddar sönder sitt startbatteri genom att ha det på ständig laddning trots att det inte alls behövs. En svår start på 20 sekunder förbrukar endast en till två ampertimmar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev T-24:

Man kan således konstatera att det startbatteri ( samma AGM från Biltema men med 95 Ah och 900 CCA ) jag köpte för drygt ett år sedan har förlorat ganska mycket effekt.

Det sägs att Biltema har väldigt bra reklamationer och deras AGM-batterier har väl 4 års garanti så länge de används som startbatterier. Så testa en reklamation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Vanligtvis laddar man enbart förbrukarbanken via solpanelerna. 
 

Jag måste backa lite och säga, jag fattar inte riktigt poängen med sammankopplingen startbatteri och förbrukarbank i startögonblicket. Om man gör så - varför ens ha ett startbatteri? Då kan man ju lika gärna bara ha en enda stor batteribank med alla nackdelar det skulle innebära. 

Vilka är nackdelarna med en enda stor batteribank, mer än att man kan förbruka så mycket att motorn inte startar? Det problemet avhjälps med en Battery Brain https://www.batterybrain.co.uk  I övrigt är det väl bara en fördel med en stor bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Vilka är nackdelarna med en enda stor batteribank, mer än att man kan förbruka så mycket att motorn inte startar? Det problemet avhjälps med en Battery Brain https://www.batterybrain.co.uk  I övrigt är det väl bara en fördel med en stor bank.

Tja… att motorn inte startar är ju ett stort minus, men visst kan man ha något som hindrar för djup urladdning och lösa det så. 

Och så vill man ha olika typer av batterier i en förbrukarbank som lämnar ifrån sig lite ström under lång tid, och ett startbatteri som lämnar ifrån sig mycket ström under kort tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en huvudbrytare som går att sammankoppla. Är kitt från Bluesea med ett skiljerelä.

Står den på ON så använder jag bara startbatteriet, i andra läget så blir hela batteribanken sammankopplat. 

Jag behöver inte ändra något för att få laddning via generator på hela banken, det sköter reläet.

 

Kan det vara felkopplat på din huvudbrytare med relä eller har du en manuell (1, 1+2, 2 och 0)?

71340.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Tja… att motorn inte startar är ju ett stort minus, men visst kan man ha något som hindrar för djup urladdning och lösa det så. 

Och så vill man ha olika typer av batterier i en förbrukarbank som lämnar ifrån sig lite ström under lång tid, och ett startbatteri som lämnar ifrån sig mycket ström under kort tid. 

Nästan alla har väl sin lösning som man tror på och som är beroende på motor/motorer samt laddning och förbrukning. Jag prioriterar en större batteribank, 330Ah som utnyttjar generatorn bättre och genom att jag har en relativt liten motor, 18 hkr, så klarar förbrukarbatterierna starten utan problem. Nu slipper jag dra omkring med dödvikten av ett startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev excel319:

Nästan alla har väl sin lösning som man tror på och som är beroende på motor/motorer samt laddning och förbrukning. Jag prioriterar en större batteribank, 330Ah som utnyttjar generatorn bättre och genom att jag har en relativt liten motor, 18 hkr, så klarar förbrukarbatterierna starten utan problem. Nu slipper jag dra omkring med dödvikten av ett startbatteri.

Jag slipper dödvikten genom att använda ett 3 kg mc-batteri som startbatter till nya Beta 25:an och fick samtidigt plats med ytterligare ett förbrukningsbatteri.

Som sagt, alla har sin lösning...

 

Sedan håller jag med Peter_K om att det är en märklig lösning att automatiskt koppla in förbrukningsbatterierna vid start.

Om förbrukningsbatterierna är urladdade borde en sammankoppling mest försämra möjligheten att starta motorn.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde allt utom att byta startmotor eftersom den sitter så tokigt till, polerad kontaktytor, bytte solenoid, bytte batteri och inget hjälpte.

 

Sen bytte jag startmotor, vilket bök, och allt blev perfekt, då hade jag även investerat i ett Optima BT, köpte från Tyskland till under halva priset.

 

Nu längtar jag till våren

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Garpen61:

Jag gjorde allt utom att byta startmotor eftersom den sitter så tokigt till, polerad kontaktytor, bytte solenoid, bytte batteri och inget hjälpte.

 

Sen bytte jag startmotor, vilket bök, och allt blev perfekt, då hade jag även investerat i ett Optima BT, köpte från Tyskland till under halva priset.

 

Nu längtar jag till våren

Har du någon länk till där du köpte batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-21 vid 11:21 skrev Garpen61:

Jag gjorde allt utom att byta startmotor eftersom den sitter så tokigt till, polerad kontaktytor, bytte solenoid, bytte batteri och inget hjälpte.

 

Sen bytte jag startmotor, vilket bök, och allt blev perfekt, då hade jag även investerat i ett Optima BT, köpte från Tyskland till under halva priset.

 

Nu längtar jag till våren

Det blir mitt nästa steg, ny startmotor. Igår natt var det 4 minusgrader och på förmiddagen var det runt nollan. Frun och jag skulle ta en dagstur till Ven (ö mitt i Öresund) och motorn gick igång, men det var precis och efter 5 startförsök. Tyvärr sitter som sagt startmotorn extremt illa till och kostar över 10000 sek. Vet att denna motor (Yamaha ME 370 STI) i grunden är en Toyota och sitter in en buss eller truck. Till den motorn lär inte startmotorn kosta 10 papp men att hitta rätt verkar omöjligt.

 

När det gäller hopkopplingen av start och förbrukningsbank är det inget hemmafix, det är så Yamarin byggt systemet från början. Tyckte också det var lite lurigt i början men har vant mig.

 

Jag har 30 watt solpanel i konstant laddning till startbatteriet och 150 watt panel till förbrukningsbatteriet. Separata regulatorer. Kanske är det inte bra att ha batterierna på konstant laddning, ingen aning. Trodde det.

 

så…jag skall leta vidare efter en startmotor som passar och inte kostar 10 papp.. mvh/Dan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev T-24:

så…jag skall leta vidare efter en startmotor som passar och inte kostar 10 papp.

Om man letar utomlands så verkar den kosta typ 3 000:- kronor.

Här tex.

 

Det borde ju gå att hitta en startmotor til liknande pris även i Sverige kan man tycka.

 

Tillägg: Med reservation att jag hittat fel motor, har inte lagt ner min själ i kolla detaljer.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...