Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
T-24

Optimala kallstartsbatteriet?

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev T-24:

Kanske är det inte bra att ha batterierna på konstant laddning, ingen aning. Trodde det.

Jo, det är bra att batterierna ständigt är på laddning UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT spänningen håller sig runt 13,5-13,8V.

Fast kontinuerlig laddning brukar det inte bli med en solpanel. Det är ju mörkt delar av dygnet!

Då gäller det att regulatorn inte får för sig att starta en ny laddcykel från början om batterierna är välladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, det är bra att batterierna ständigt är på laddning UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT spänningen håller sig runt 13,5-13,8V.

Precis. Och det är olika laddspänning på AGM och vanlig bly/syra, så har man AGM-batteri skall laddspänningen ställas in för ett sådant på solcellsregulatorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Om man letar utomlands så verkar den kosta typ 3 000:- kronor.

Här tex.

 

Det borde ju gå att hitta en startmotor til liknande pris även i Sverige kan man tycka.

 

Tillägg: Med reservation att jag hittat fel motor, har inte lagt ner min själ i kolla detaljer.

Tack Mackey!
 

Det är helt rätt startmotor. Tyvärr levererar de inte till Sverige. Kollade med dem för några dagar sedan. La 3h igårkväll på att finkamma nätet och nu har jag kommit fram till vilken motor min motor baseras på och har beställt en startmotor via bilbranschen som skall passa. Pris 1365 ink. Frakt :-). Kanske passar den inte av någon anledning men all fakta är rätt och även designen. Skall börja såga upp stickkojens skott mot motorrummet så ett byte blir möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorer till båtar är inkapslade till skillnad mot dito för bilar, eftersom båtars startmotorer sitter i slutna utrymmen. Detta för att undvika *ka-boom*. 
Jag hade därför inte valt en bil-startmotor till min båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Startmotorer till båtar är inkapslade till skillnad mot dito för bilar, eftersom båtars startmotorer sitter i slutna utrymmen. Detta för att undvika *ka-boom*. 
Jag hade därför inte valt en bil-startmotor till min båt. 

Väldigt många bilstarter är faktiskt också helkapslade och precis samma som sitter i båtversionen. Det gäller nog t.o.m. de flesta.

Anledningen i bil är dock inte det slutna utrymmet (för det är det ju inte), utan att de ofta sitter utsatt och i en mycket smutsig miljö. Smuts man inte vill ha in i en elmotor.

 

Sedan gäller ju TS problem en dieselmotor och inte bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att utveckla mitt svar ovan, så i min värld räcker ett 95ah för att veva runt en diesel av den storleken i minusgrader. I alla mina maskiner som startar ner till  -10 utan värmare så sitter det batterier av storleken 90-100ah, batterierna är dessutom av tveksam kvalite och har oftast fått utstå några djupurladdningar.

 

Att lämna in startmotorn på renovering gör att du får ett vettigt svar som bekräftar att det var fel på den, och om det inte är fel på den så borde det inte kosta så mycket att renovera den.

 

Jag badade med en av mina traktorer, efter något år av sparsam användningen började den bli trögstartad, trots laddat batteri och startkablar från annan maskin, gick det otroligt tungt runt. Ordnade allt kablar, anslutningar och batteri men inget blev bättre. Lämnade in startmotorn på renovering hos en märklig gubbe på bygden. Kom tillbaka efter 3 dagar, traktorn gick nästan på varvstoppet på starten och det kostade 895kr, gubben undrade dock vad jag hade gjort med den. Då kom jag på att jag hade badat med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev joelfrodin:

Att lämna in startmotorn på renovering gör att du får ett vettigt svar som bekräftar att det var fel på den, och om det inte är fel på den så borde det inte kosta så mycket att renovera den.

Det är naturligtvis bra att få bekräftat om det var något fel på startmotorn, för om det inte är någit fel dös så bör man ju leta vidare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...