Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Fafnesbane

Kraftfull gammal symaskin?

Rekommendera Poster

Har någon tips på bästa och mest kraftfulla symaskin av äldre modeller? Jag är ute efter gamla slitvargar som kan sy kapell, segel och läder. Är helt mekaniska och kan sy några få sömmar. Är det någon modell som sticker ut i mängden äldre maskiner? 
Tacksam för tips! 
/Simon 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fafnesbane:

Har någon tips på bästa och mest kraftfulla symaskin av äldre modeller? Jag är ute efter gamla slitvargar som kan sy kapell, segel och läder. Är helt mekaniska och kan sy några få sömmar. Är det någon modell som sticker ut i mängden äldre maskiner? 
Tacksam för tips! 
/Simon 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån här har jag. Kostar några tusenlappar.

Ruggigt stark och med justerbart pressarfotstryck som är viktigt för att inte nålen ska lyfta tyget på vägen upp.

den enda bristen är att den är standardstor. Friarmen är inte längre än på en vanlig hushållsmaskin vilket gör att det blir trångt under friarmen när man syr större stycken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i dagarna precis köpt en likadan. Eller ja, min heter 4423, vilket bara betyder att den har några fler stygnvarianter (två sista siffrorna i modellen indikerar antalet olika stygn). Mekaniskt identisk i övrigt. Stark motor och helt mekanisk. Det allra mesta av inkråmet är i metall. Det i plast är rejält överdimensionerat och lär knappast slitas ut eller gå sönder. Den är rätt enkel att synka om den skulle tappa synken, vilket tydligen kan hända om man syr tunga tyger med den mycket och länge.


Enda minuset som jag ser det är att den inte har ett backomslag som "fastnar", utan man måste hålla backspaken medan man backar. Det gör att man bara kan ha en hand för att styra tyget i stället för två händer på maskiner med "fastnande" back.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Enda minuset som jag ser det är att den inte har ett backomslag som "fastnar", utan man måste hålla backspaken medan man backar. Det gör att man bara kan ha en hand för att styra tyget i stället för två händer på maskiner med "fastnande" back.

 

Den enda maskin ( som inte kostar fleratusenfemhunda) där man kan låsa backen som jag stött på är Husqvarna från tiden dom fortfarande var gröna. Men det är också en grymt stark maskin. Alla Husqvarna har väl lågväxel vad jag förstår. Hittar man en grön Husqvarna i gott skick ska man slå till. Den är det inte många plastdelar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Janken:

Den enda maskin ( som inte kostar fleratusenfemhunda) där man kan låsa backen som jag stött på är Husqvarna från tiden dom fortfarande var gröna. Men det är också en grymt stark maskin. Alla Husqvarna har väl lågväxel vad jag förstår. Hittar man en grön Husqvarna i gott skick ska man slå till. Den är det inte många plastdelar i.

Tja, jag är van vid att sy på maskinen jag "ärvde" när vi tömde farmor och farfars lägenhet. En Bernina från 1962. Den har en spak för att slå om till back, och den behåller backläget tills man slår om spaken igen. Väldigt praktiskt. Borde vara standard på alla symaskiner. Tekniskt sett är det en otroligt enkel sak att göra. Det är faktiskt så enkelt att jag förmodligen kommer att bygga om min nya om jag stör mig tillräckligt mycket på det i praktiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Tja, jag är van vid att sy på maskinen jag "ärvde" när vi tömde farmor och farfars lägenhet. En Bernina från 1962. Den har en spak för att slå om till back, och den behåller backläget tills man slår om spaken igen. Väldigt praktiskt. Borde vara standard på alla symaskiner. Tekniskt sett är det en otroligt enkel sak att göra. Det är faktiskt så enkelt att jag förmodligen kommer att bygga om min nya om jag stör mig tillräckligt mycket på det i praktiken.

 

På min Bernina består "ombyggnaden" av en gummisnodd som som håller fast backspaken vid behov. Har funkat i många år. Går nog att fixa även på andra märken.

Redigerad av Rascal
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...