Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Osst

Dubbelmontage/bränsleekonomi

Rekommendera Poster

Hej! 

Har funderingar kring uppdatering av båt. Idag har vi en Winga 30, som drar ca 0,5 l/sjömil. Vi använder den varje helg + 5 veckor från mitten av april till slutet av oktober, ca 500M per säsong. Wingan är väldigt ekonomisk ur alla synpunkter.  Anledningen till båtbytesfuderingarna är att vi vill förlänga båtsäsongen, och kunna stänga ute kylan, när vi sitter i sittbrunnen. När man tittar på motorbåtar i 11-12 metersklassen, är det ju inte ovanligt att det är dubbla motorer.  Då tänker man ju att det blir minst dubbla bränslekostnaden. 

Ligger man och puttrar i 6-7 knop, är det någon nackdel att köra på bara ena motorn då (utom kanske vid tilläggning). Det borde ju minska bränslekostnaden. Eller tänker jag fel…?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det tyvärr inte blir någon större skillnad då man får öka varvet för att hålla samma fart.

Dessa båtar är ofta breda och tunga och flyttar mycket vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan 6 och 13 knop drar de flesta båtar som mest bränsle, montera en flödesmätare på varje motor så får du svar.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor är alltid snålare än två, för samma fart. Alla kolvmotorer är som snålast vid maximalt vridmoment, och det ligger förmodligen en bit högre än varvtalet som krävs för att smygköra med två motorer.

Hur stor skillnaden blir är en annan sak. En båt som är utrustad med två motorer har förmodligen motoreffekt nog för att få upp båten i 30-35 knop som lägst, och vid så låg fart som 6-7 knop är sannolikt även en ensam motor väldigt långt från optimal förbrukning. Säg att det krävs 50 hk, och motorerna är på 300 hk var, så är 50/300 och 50/600 inte så stor skillnad i procentenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

montera en flödesmätare på varje motor så får du svar.

Jag tror att många kan spara rätt mycket på att montera flödesmätare som anger liter per distansminut.

Det är inte helt ovanligt att man ser båtar köras aldeles för fort, eller för sakta, för att vara så sparsamt som möjligt.

 

Med ett bränslepris på 25:- kr/l går det nog fort att spara tillbaks kostnaden för ett kommersiellt system och är man lite händig kan man fixa ett eget bränslemätsystem rätt billigt.

Finns ett par trådar om detta, nen jag hittar inte det jag framför allt tänker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du leva med en förbrukning kring 2l/nm totalt så är du hemma. Sen väljer du själv när du tycker det är värt att skapa virvel i tanken. 
 

-21 hade vi en förbrukning på 2l/nm, då mestadels körning i 8 knop. Bränner vi på i 23 knop blir det lite mer än det dubbla men det kan ändå vara värt ibland om det är stökig sjö eller regn på ingång. 
 

12m 

12ton 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Med ett bränslepris på 25:- kr/l går det nog fort att spara tillbaks kostnaden för ett kommersiellt system och är man lite händig kan man fixa ett eget bränslemätsystem rätt billigt.

Finns ett par trådar om detta, nen jag hittar inte det jag framför allt tänker på.

En här tror jag är bra

Så här blev det när det var färdigt.

image.png.4672e012fb5debc24deee81c109ef239.png

 

Kostnad runt 1 500:- kronor.

- arduinon hade jag liggandes ändå men säg: 300 kr

- skärmen: 6 USD

- gpsmodulen: 31 USD

- första uppsättningen sensorer: 324 kr (borde väl inte räknas med eftersom de inte ingår i lösningen?)

- andra uppsättningen sensorer: 607 kr

- usb/12v adapter: 20 kr

- rj45 hona: 75 kr

Så inte inom 1000-kronorsbudgeten, men inte så långt därifrån. Men projektet är ju inte färdigt heller. 

 

Det är nog inga problem att spara 60 liter soppa redan första säsongen.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och synpunkter. Jag tror att jag håller mej till singelmontage, med tanke på aktuellt dieselpris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...