Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pattedala

Byta backslag TAMD41B

Rekommendera Poster

Har en skuta med tamd41B som ska hämtas under våren, men tyvärr sitter det ökända MS4 backslaget på och då jag varit med om tidigare att motor har dött en bit från land så vill jag föregå detta genom att byta backslag.

Jag har fått tips om TechnoDrive TM485 från 2 oberoende leverantörer, så kommer satsa på detta backslag.

 

Men då undrar jag hur andra har gjort som bytt backslag till tamd41 vad gäller att fästa nya backslaget om det skiljer med bulthål och likande, 
sätter man ngn adapterplatta eller liknande mellan motor och backslag?
Söker man och kollar på TechnoDrives bakslag och i synnerhet TM485 så får man upp förlag om en en fläns/adapter (SAE-4 eller SAE-7) men i så fall finns det ju en del att välja bland:

https://www.bootsbedarf-nord.de/advanced_search_result.php?inc_subcat=1&keywords=tm485&page=1

Skulle som sagt vara intressant och höra från andra som har bytt backslag, framförallt på tamd41 motor

 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt kan motorn stanna p g a ett visst backslag? 

 

Jo, jag förstår detta om backslaget helhavererar och det inte går att få ur växeln. 

 

Annars är väl felet i motorn om den stannar? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

På vilket sätt kan motorn stanna p g a ett visst backslag? 

 

Jo, jag förstår detta om backslaget helhavererar och det inte går att få ur växeln. 

 

Annars är väl felet i motorn om den stannar? 

 

Jo det förstår jag med, det var ju inte det som var frågan om var/när/hur ett 32 år gammalt backslag rasar. Så ganska irrelevant inlägg.

Tilläggas då för att vara extra tydlig, det var inte samma båt eller samma motor som orsakade ett motorhaveri. Men efter att ha varit med om en sådan incident igen så vill jag undvika att få semesterplaner förstörda igen och dessa MS4 är kända för att rasa i tid och tid.
Dock lika jäkla tråkigt o ligga 60-70 distans hemifrån o ha ett trasigt backslag som att få motorstopp under gång. De blir en jäkla massa problem o tid för annat än planerat och semester blir förstörd.

 

Så därmed har jag bestämt mig för att byta och kunna vara trygg över att backslaget åtminstone kommer hålla och fungera tillfreds.

Har du någon konkret information om min fråga gälla adapterplatta eller så får du gärna svara på den istället.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att Hybro liksom jag också blev lite fundersam på frågeställningen, och ville bara hjälpa dig så du inte byter ett backslag i onödan, när det kanske är något annat som försakade att motorn "dog". Jag skulle tro att du kommer få kompetent svar angående backslaget av någon annan, du skulle förmodligen få fler om du hade lite trevligare inställning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev pattedala:

...motor har dött en bit från land så vill jag föregå detta genom att byta backslag

@Hybros reflektion var väl inte så orimlig, funderade likadant själv.

 

Att MS4 sedan rasar i tid och otid är väl inte riktigt sant, även om det kanske är i klenaste laget till 41:an.

Om du vill ha driftsäkerhet är det väl istället ett helhetsomtag du behöver göra - alltifrån bränsletankar till motor, elsystem o.s.v. Du satsar ju dessutom på en drivlina med en 30 år gammal motor - hur bra är den ? Havererar motorn eller något annat hjälper det ju inte mycket med nytt backslag, kommer ju inte så långt genom att handveva....😄

 

Men nu verkar du ju ha bestämt dig för att byta backslag, då är det kanske ovidkommande att fundera på varför. Backslag jag sett på 41:orna är väl utöver MS4 HS-serien och ZF.

 

14 timmar sedan skrev pattedala:

Jag har fått tips om TechnoDrive TM485 från 2 oberoende leverantörer, så kommer satsa på detta backslag.

Men då undrar jag hur andra har gjort som bytt backslag till tamd41 vad gäller att fästa nya backslaget om det skiljer med bulthål och likande

Men....du har ju kontakt med leverantörer som tipsat om detta backslag specifikt till 41-motorn, då vet de väl också svaret på hur det skall monteras ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

@Hybros reflektion var väl inte så orimlig, funderade likadant själv.

 

Att MS4 sedan rasar i tid och otid är väl inte riktigt sant, även om det kanske är i klenaste laget till 41:an.

Om du vill ha driftsäkerhet är det väl istället ett helhetsomtag du behöver göra - alltifrån bränsletankar till motor, elsystem o.s.v. Du satsar ju dessutom på en drivlina med en 30 år gammal motor - hur bra är den ? Havererar motorn eller något annat hjälper det ju inte mycket med nytt backslag, kommer ju inte så långt genom att handveva....😄

 

Men nu verkar du ju ha bestämt dig för att byta backslag, då är det kanske ovidkommande att fundera på varför. Backslag jag sett på 41:orna är väl utöver MS4 HS-serien och ZF.

 

Men....du har ju kontakt med leverantörer som tipsat om detta backslag specifikt till 41-motorn, då vet de väl också svaret på hur det skall monteras ?

 

Jo jag har oxå sett att många har bytt till framförallt HS1, men liksom denna börjar bli till åren och känns då bättre att byta till något nyare. 

Självklart skulle ju drömmen vara att ta ett omtag och kolla motorer också, men då de ändå skall vara mer robusta än backslag så börjar jag där. Motorer kostar sådär lite mer så det får bli en senare fråga. Men köper man ngt nyare nu som är starkare än ms4 så finns möjligheten att nyttja samma den dagen man byter motor. 

 

 

Jag kollar just nu till en början efter begagnat technodrive i första skede istället för de offerter jag fått. Därför ställde jag frågan här på forumet för att få svar från personer med erfarenhet kring byte av backslag. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev pattedala:

Jag kollar just nu till en början efter begagnat technodrive i första skede istället för de offerter jag fått. Därför ställde jag frågan här på forumet för att få svar från personer med erfarenhet kring byte av backslag.

Du menar nog svar från sådana med erfarenhet av att ha bytt till exakt detta Technodrive-backslag, eller hur ?  Inte svar från oss andra, som visserligen bytt backslag men inte just till denna modell på denna motor 😛

Förstår dock fortfarande inte riktigt hur du t.o.m. har fått offerter på nytt backslag specifikt till din TAMD41B men inte information om/hur de passar....

 

Sedan - eftersom du funderar på att byta en bit i taget - är det oftast lämpligare att köpa backslag tillsammans med motorn, eller i alla fall en motor/backslagskombo som finns ute på marknaden. För det är inte bara bulthålen som skall passa, det är ju även axelfläns, kylning till oljekylaren, reglageprincip (elektriskt/mekaniskt) och inte minst utväxling.

Du planerar att behålla backslaget vid ev. nästa uppgradering - motorn. Då lär du sitta i samma sits igen om det passar, det är heller inte säkert utväxlingen på ditt nyss dyrt inköpta backslag passar motorvarvet på nya motorn.

Tänk också på - eftersom det är driftsäkerhet du prioriterar - att det inte är speciellt stora marginaler på nämnda backslag om du skall ha den på en TAMD41B. Hittar dock bara en kortfattad och lite motstridig hk-spec, vridmomenttåligheten hade varit bättre....

 

Vad jag vill säga är att det inte är självklart att ta ett backslag - även om det är nytt och passar mekaniskt - och montera på en motor och så är allt bra. Och det är nog synnerligen ovanligt att man byter ett fullt fungerande backslag till ett nytt, och enbart det, på en gammal drivlina bara för att känna sig tryggare mot stopp.

 

Men visst, vi är olika. Och för att sova bättre på nätterna kan vi ofta göra många överväganden som andra skulle tycka vara konstiga....;)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det vet jag med att det tillkommer andra saker när man byter backslag. Inga problem. 

 

Jag är mer av filosofi att hellre byta något gammalt och undermåligt som dessutom är känt att rasa då ms4an är aningen underdimensionerad, innan det det väl rasar som sagt än att få en förstörd semester. 

 

Men utgår man från resonemanget här så verkar majoriteten köra tills man står still och ta det därifrån. 

 

Så om säg backslaget väl rasar i sommar eller nästa, ska man byta motorerna då eller är det okej att byta till Nytt backslag då? 

Kan man välja ex Technodrive då eller sitta och vänta på att det kanske kommer ut ett bättre begagnat Hs1a? 

 

Jag tror inte många går o köper sig en komplett ny drivning om det bara är bakslaget som gått 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev pattedala:

Jag tror inte många går o köper sig en komplett ny drivning om det bara är bakslaget som gått 

Nej, de reparerar givetvis det gamla eller köper ett bättre begagnat ekvivalent. Ytterst sällan börjar bygga om för att få ett helt annat backslag att passa till sin gamla motor.

Och om även motorn är gammal och i okänt skick, vilket ofta är fallet, då byter man faktiskt oftast alltihop.

 

Men din avsikt är ju att byta ett ännu fullt fungerande backslag till ett - för motortypen - oprövat backslag "för säkerhets skull", som dessutom inte passar rakt av. Det är faktiskt inte riktigt samma sak.

 

Får känslan av att inte riktigt hela bilden av situationen och alla omständigheter i ärendet är förmedlade....;)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör så länge skiten håller, det var ett uttryck som Karlsson på taket myntade när han körde rally.:)

Det rådet kan man nog även ge här.;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stämmer offset mot propelleraxel med Technodrive-backslaget? Har du gott om plats neråt finns det ju flera backslag att välja på. Hade själv detta dilemma efter mitt ras av MS4:an och insåg att det var HS1A eller MS5 att välja på om jag inte skulle behöva höja durken och motorbädden. 

Fick tag i ett HS1A som fungerar perfekt utan att ändra någonting. 

Redigerad av 1stPeregrine
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, de reparerar givetvis det gamla eller köper ett bättre begagnat ekvivalent. Ytterst sällan börjar bygga om för att få ett helt annat backslag att passa till sin gamla motor.

Och om även motorn är gammal och i okänt skick, vilket ofta är fallet, då byter man faktiskt oftast alltihop.

 

Men din avsikt är ju att byta ett ännu fullt fungerande backslag till ett - för motortypen - oprövat backslag "för säkerhets skull", som dessutom inte passar rakt av. Det är faktiskt inte riktigt samma sak.

 

Får känslan av att inte riktigt hela bilden av situationen och alla omständigheter i ärendet är förmedlade....;)

 

 

Tyvärr är utbudet av bättre begagnade gamla backslag ytterst begränsat, likaså reservdelar till dessa som mer o mer försvinner eller blir dyrare o dyrare. Ska man dessutom ha två backslag så blir de ännu svårare.

 

Se bara gamla båten när motorn rasade, satan vad både svårt o jäkligt dyrt de blev att få tag på reservdelar till en gammal md21. Vill inte hamna där igen. 5v semester försörd för familjen, ingen möjlighet att vara på sjön. Inte mycket pengar att hitta på saker för de fick gå till att laga motor oplanerat..

 

Sen har jag ytterst svårt att tro att de är helt obeprövade då två oberoende marinor tipsar om och ger offert på samma backslag. Det är nog inte en slump. 

Och precis som jag skrev i min första fråga på tråden, så mycket riktigt så är min avsikt att byta ett 32 år gammalt backslag som är känt för att rasa tillsammans med tamd41 då den egentligen är undermålig för motorn. Kul att den gått så många år, absolut, men av statistik så är det snart dags. 
Jag imponeras av er som håller ut med sakerna tills de helt och hållet tar slut och tar det för vad det är, men sån är inte jag och vill inte utsätta min familj för en förstörd sommarsemester igen.

 

Men börjar luta åt att låta det gå den här säsongen och sen byta ut hela drivlinan. Har bett om offert på 2st D4-230 med backslag, då har man en framtidssäkrad skuta som tål ur o skur. Det är hon ändå värd

 

 

Det intressanta är ändå att 6 av 7 inlägg handlar om personliga åsikter om området och inget om frågan som ställs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Hur stämmer offset mot propelleraxel med Technodrive-backslaget? Har du gott om plats neråt finns det ju flera backslag att välja på. Hade själv detta dilemma efter mitt ras av MS4:an och insåg att det var HS1A eller MS5 att välja på om jag inte skulle behöva höja durken och motorbädden. 

Fick tag i ett HS1A som fungerar perfekt utan att ändra någonting. 

Tack för svaret  @1stPeregrine, det var mer spot on på min fråga.

 

Jo, för min del gäller det en Nimbus 3400 fly och där har jag sett att många bytt från ms4 till HS1 förr om åren. Dessvärre verkar det lögn i helsike att få tag på dessa numera och jag behöver dessutom två.

 

Men jag kollade med en firma på västkusten som enbart håller på med motorer o drev samt en marina som bl.a. penta auktoriserad och fick då tips om TM485 om offertet på det, även sett annons där ngn haft Technodrive i dessa båtar med tamd41'or

 

Därav testade jag att ställa frågan på forumet här om någon gjort något liknande byte, var kanske dumt för nu utifrån övriga inläggen så blev plånboken plötsligt jättetom när jag måste byta motor också för att man inte kan byta bara backslagen enligt experterna. Då kommer ingenting att fungera tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev pattedala:

 

Men utgår man från resonemanget här så verkar majoriteten köra tills man står still och ta det därifrån. 

 

Så om säg backslaget väl rasar i sommar eller nästa, ska man byta motorerna då eller är det okej att byta till Nytt backslag då? 

Kan man välja ex Technodrive då eller sitta och vänta på att det kanske kommer ut ett bättre begagnat Hs1a? 

 

Jag tror inte många går o köper sig en komplett ny drivning om det bara är bakslaget som gått 

Nä då ringer man upp Frivilliga sjöräddningssällskapet och blir bogserad till land.

Tar sej hem och lastar på den nyrenoverade motorn och backslaget (som står i verkstan) på lastbilen och åker o byter motor och backslag.

Sen är det bara att åka hem med lastbilen och ta sej till båten igen.

Det tar max 2 dagar, sen kan man tuffa vidare med båten.😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev pattedala:

Jo, för min del gäller det en Nimbus 3400 fly och där har jag sett att många bytt från ms4 till HS1 förr om åren. Dessvärre verkar det lögn i helsike att få tag på dessa numera och jag behöver dessutom två.

Ja det är svårt att få tag i men det går, v

ad har du för utväxling? Svårast är ju 1.93-6:1. Hade man kunnat använda 2.62:1 så hade det varit tämligen enkelt men som du säger, det är inte billigt även med gamla grejor. Du behöver ju nytt svänghjul & svängnigsdämpare oxå. HS1 har ju väldigt bra hållbarhet och lameller finns ju som reservdel.

Själv behåller jag den analoga motorn TAMD 41 men renoverar den, då har jag ju ett backslag som håller, förhoppningsvis.😏

 

6 timmar sedan skrev Wildeside:

Nä då ringer man upp Frivilliga sjöräddningssällskapet och blir bogserad till land.

Jodå, det har man ju gjort, funkade strålande men inte är det kul. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är ny för dig kanske det är klokast att köra en säsong som den är. Att byta backslag i vinter för att under sommaren konstatera att en av motorerna är dålig gör backslagsbytet till en dålig affär. Dina motorer är ju inte splitternya de heller..

Byt olja i backslagen och se hur allt funkar. Om motorerna verkar vara i fullständigt toppskick kan ett preventivt byte av backslagen under nästa vinter vara motiverat. 

PS

Om du tänker köpa begagnade backslag och dessutom behöver två stycken är det inte lätt. Båda behöver ju ha samma utväxling. Det ena skall dessutom ha motsatt rotationsriktning. På vissa  backslag går det att ändra rotationsriktning enkelt men inte alla.

Sedan gäller det att hitta adapterplattor som passar mellan backslagen och dina motorer.

 

 

 

 

Redigerad av Faderullan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...