Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Tips södra Finland

Rekommendera Poster

Vi har planer på att besöka Finlands sydvästra kustremsa i sommar och skulle därför behöva några bra tips om hamnar och vilket skick det är på dessa.

Båten är en segelbåt med djupgående 1,75 och masthöjd 16,5 m.

Vi tänker oss området mellan Nystad/ Rauma i norr till Ekenäs i söder.

Kom med tips, både vid fastlandet och öarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du nog hitta lite matnyttigt även om det är en 10 år gammal tråd, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Mambo said:

Vi har planer på att besöka Finlands sydvästra kustremsa i sommar och skulle därför behöva några bra tips om hamnar och vilket skick det är på dessa.

Båten är en segelbåt med djupgående 1,75 och masthöjd 16,5 m.

Vi tänker oss området mellan Nystad/ Rauma i norr till Ekenäs i söder.

Kom med tips, både vid fastlandet och öarna.

 

Jag antar att ni passerar Åland på vägen. Beroende på om ni passerar norr eller söder så är det bara att höra av dig om du vill ha tips på smultronställen som är värda att känna till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,

Vi kommer mycket riktigt att färdas via Åland, troligen både norr och söder om, och det kommer nog att bli en del besök i Åländska hamnar också. Vi har visserligen besökt Åländska vatten/hamnar tidigare men det är alltid välkommet med fler förslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Förra sommaren var det ganska fullt med båtar i skärgårdshavet, men det berodde delvis på Covid. Så om du kan så undvik juli månad, för hamnarna är ganska fulla då. Men klassiska ställen när man kommer från Åland till fastlandet är Kökar, Korpoström och Nagu, eller Jurmo om man kommer södra vägen. Utanför Ekenäs finns Jussarö, som är lite speciellt.  Om det är något du undrar om på finska sidan så hjälper jag gärna, så gott jag kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-14 vid 07:26 skrev Mambo:

Tack,

Vi kommer mycket riktigt att färdas via Åland, troligen både norr och söder om, och det kommer nog att bli en del besök i Åländska hamnar också. Vi har visserligen besökt Åländska vatten/hamnar tidigare men det är alltid välkommet med fler förslag.

 

Skippa hamnarna och lägg er lite var som. Mycket vackrare och mera fridfullt.

Kolla marinwiki.se, tror jag och andra lagt in en hel del där.

Gröna pluppar är naturhamnar, finns massor med fina platser.

215949980_Screenshot_20220126-230907_SamsungInternet.jpg.064edbb433544dba2e1604e8ac347c0e.jpg

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par frågor till Grumpy.

Örö -är det en bra hamn?

Pensar Syd -besökte hamnen för 10 år sedan och undrar om det fortfarande är samma dam som driver hamnen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklagar det sena svaret, har missat din fråga tidigare.

 

Örö är en fin och mysig hamn. Välskyddad för de vanliga vindarna, men ostlig vind kan skapa lite svall i hamnen. När man promenerar omkring på ön skall man se upp för huggormar, för det finns det gott om på Örö. Hamnen är mycket populär så det kan vara svårt att få hamnplats i juli.

 

Pensar Syd har jag tyvärr aldrig besökt, så det får bli ett resemål för mig den här sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-16 vid 18:08 skrev Grumpy:

Beklagar det sena svaret, har missat din fråga tidigare.

 

Örö är en fin och mysig hamn. Välskyddad för de vanliga vindarna, men ostlig vind kan skapa lite svall i hamnen. När man promenerar omkring på ön skall man se upp för huggormar, för det finns det gott om på Örö. Hamnen är mycket populär så det kan vara svårt att få hamnplats i juli.

 

Pensar Syd har jag tyvärr aldrig besökt, så det får bli ett resemål för mig den här sommaren.

Tack för infon.

Om det är samma person som fortfarande driver Pensar Syd så är det inget resmål man behöver besöka. Men hamnen har ett trevligt läge och ön har en historia så får man bara ordning på organisationen blir den bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra ställe att proviantera på när man seglar från skärgårdshavet till Hangö är Dalsbruk. Stället i sig är inte något extra, men bara hundra meter till matbutik, apotek, båtaffär och Alko,  dvs vårt Systembolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...