Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Spindlar!

Rekommendera Poster

Har det kommit något "mirakelmedel" mot dessa hyresgäster?

 

Hade sjukt många i dragkedjor på kapellet 2021. Är inte rädd för dom, men min fru får hjärtklappning... Var stora rackare också, nästa som 5 kronan (den gamla) med kroppen.

 

Tänkte testa något i år, förslag?

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror bestämt jag startade en tråd i just detta ämne för många år sedan här på MG.

Fick många råd.

Jag har provat med:

  • citronsaft
  • cederträ-bitar
  • pepparmint
  • ättikssprit
  • insektsspray

Det enda som har funkat någorlunda är insektssprayen. Sprutar in och stänger kapellet fort som f_n och återkommer inte på flera timmar.

När jag handlade sprayen fanns det två olika. En för krypande (den tog jag) och en för flygande. Vad gäller spindlar vet jag inte riktigt om de är flygande eller krypande…

Sprayen funkar inte alls utomhus där jag, i olika skrymslen och vrår, också har många spindlar. Där är det en bit papper och mord genom krossning som gäller på kvällarna när de kryper fram. Brukar bli en eller två räder varje kväll. 
Så, jag är mycket intresserad om det nu kommer fram något mirakelmedel jag inte provat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Brukar bli en eller två räder varje kväll. 

Samma här, papper och mosa!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tips i somras vid Arkösund av en herre att han körde med någon myrr som var flytande och ska spädas med vatten som sedan sprayas där dom bor. 

 

Han visade på morgonen liken, men jag har inte någon klarhet hur själva kapellväven mår av denna häxbryggd. Nästa gång min fru vill till Granngården så ska jag köpa och testa på en kapellbit som har blivit över. 

Återkommer med detta resultat.

 

Hagla på med mera information och tester samt något nytt som har kommit!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite information, rödcederolja.

Aldrig hört, men ska testa och jaga detta.

Screenshot_20220112-234459.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte även denna! Tyvärr så behöver man 220, men någon gång laddar man.

Screenshot_20220112-235136.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Har det kommit något "mirakelmedel" mot dessa hyresgäster?

 

Hade sjukt många i dragkedjor på kapellet 2021. Är inte rädd för dom, men min fru får hjärtklappning... Var stora rackare också, nästa som 5 kronan (den gamla) med kroppen.

 

Tänkte testa något i år, förslag?

Flytande myrr, appliceras med typ en duschflaska, räcker med en tunn dimma, spruta lite på pulpit osv, blir spindelfritt direkt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Flytande myrr, appliceras med typ en duschflaska, räcker med en tunn dimma, spruta lite på pulpit osv, blir spindelfritt direkt.

Erfarenhet av hur kapell mår av denna lösning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året var helt klart ett rekordår för mig när det kommer till spindlar. 

Jag fick göra det till en sport att mörda dem innan barnen fick syn på dem. Invändigt satt de allt som oftast i gömmor i kapellet, mellan kapell och båt,  bakom bågarna osv. Utvändigt i vecken i fenderskydden, (vilka jag kasserade för att minimera lämpliga skrymslen), bakom relingslisten, "toppbågen" med lanterna och horn. 

 

Jag har läst om tipset med ättika för att skrämma bort spindlar. Jag dränkte mina tampar i ättika några gånger under säsongen, men kan inte påstå att det hjälpte ett dugg. Min teori är att de tar sig till båten via tamparna, då bryggan är fullständigt invaderad av spindlar. De passen man går nattvakt är det inte superkul om man har lite spindelfobi.  

 

Jag noterade också att alla spindlar på bryggan/båten verkar vara av samma sort. En stor grå spindel med vita prickar/partier på benen.

 

Vart är alla småfåglar, är det inte deras jobb att hålla otygen borta?

 

Ps. Jag håller till på östkusten, Trosa.

Redigerad av FinaKillen
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade flera trådar om denna plåga och hamnade på detta inlägg som var lite kul (eller inte!)

 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men vad är det som är så besvärande med spindlar i båten, eller annorstädes?

Att det finns spindlar tyder ju på att det finns andra insekter som spindlarna livnär sig på, dom är nämligen rovdjur. Så spindlarna gör nytta, då dom käkar upp allehanda andra småkryp.

Så vitt jag vet har vi inga naturligt förekommande giftiga spindlar i vårt land.

 

Världens giftigaste spindel (enl. Wikipedia) lär vara den australiska trattminörspindel, Atrax robustus. Den är inte naturligt förekommande här hos oss, och kanske även är endemisk i Australien, liksom många andra kufiska livsformer som förekommer på den kontinenten.

 

Spindlar kan inte flyga, ändå flyger dom, inte som humlan, spindlarna har ett annat knep.

Som ställer sig i position med bakkroppen uppåt och skjuter ut en lång tråd som fångas av vinden och drar spindeln med sig.


Kom igen då du har en tarantellaspindel stor som ett dasslock, och har åtta ludna ben, spindlar har nämligen till skillnad från insekterna fyra benpar, alltså sammanlagt åtta ben. Sådana bestar, som även kallas för ”fågelspindlar” har jag däremot viss respekt för.

 

Jo jag hade ett spindelrelaterat problem i förra båten, det var en stor rackare som hängde framför larmets rörelsedetektor och utlöste larmet. Det problemet löste jag inte med insektspray eller liknande, jag ställde om detektorns känslighet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ursäkta, men vad är det som är så besvärande med spindlar i båten, eller annorstädes?

Att det finns spindlar tyder ju på att det finns andra insekter som spindlarna livnär sig på, dom är nämligen rovdjur. Så spindlarna gör nytta, då dom käkar upp allehanda andra småkryp.

Så vitt jag vet har vi inga naturligt förekommande giftiga spindlar i vårt land.

 

Världens giftigaste spindel (enl. Wikipedia) lär vara den australiska trattminörspindel, Atrax robustus. Den är inte naturligt förekommande här hos oss, och kanske även är endemisk i Australien, liksom många andra kufiska livsformer som förekommer på den kontinenten.

 

Spindlar kan inte flyga, ändå flyger dom, inte som humlan, spindlarna har ett annat knep.

Som ställer sig i position med bakkroppen uppåt och skjuter ut en lång tråd som fångas av vinden och drar spindeln med sig.


Kom igen då du har en tarantellaspindel stor som ett dasslock, och har åtta ludna ben, spindlar har nämligen till skillnad från insekterna fyra benpar, alltså sammanlagt åtta ben. Sådana bestar, som även kallas för ”fågelspindlar” har jag däremot viss respekt för.

 

Jo jag hade ett spindelrelaterat problem i förra båten, det var en stor rackare som hängde framför larmets rörelsedetektor och utlöste larmet. Det problemet löste jag inte med insektspray eller liknande, jag ställde om detektorns känslighet.

Dom bajsar ner min gelcoat som måste rubbas bort då det bränner fast. Hela min vita soffa var svartprickig samt förarstol.

 

Min fru HATAR dom...

 

Några exempel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev patrikflink:

Dom bajsar ner min gelcoat som måste rubbas bort då det bränner fast. Hela min vita soffa var svartprickig samt förarstol.

 

Min fru HATAR dom...

 

Några exempel.

Ok, då förstår jag. Och det är ju naturligtvis svårt att få den rumsrena…

Man att dom har avföring bevisar ju att dom ätit upp andra icke önskade insekter ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, då förstår jag. Och det är ju naturligtvis svårt att få den rumsrena…

Man att dom har avföring bevisar ju att dom ätit upp andra icke önskade insekter ombord.

Några stycken gör inget, men en kväll så mosade jag 37 ST som "bara" bodde i dragkedjor och diverse hörn.

 

Inte bara jag som har detta problem vid vår marina, alla har samma besökare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

+1

 

Varje besök i båten börjar med spindeljakt, och det är inga små gynnare heller.

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, då förstår jag. Och det är ju naturligtvis svårt att få den rumsrena…

Man att dom har avföring bevisar ju att dom ätit upp andra icke önskade insekter ombord.

De flesta spindlar i vår båt tror jag bor under kapellet i små hålrum och runt dragkedjorna. Sen när det blir mörkt klättrar de ut och fångar diverse småflugor för att sedan i lugn och ro äta upp dessa under kapellet och under den processen skiter de ner ordentligt. Några få tar sig in i hytten och skitar ner dynorna där inne. 
Har nog liksom @patrikflink klämt ihjäl uppåt 40 spindlar under en kvälls-räd.

Hade spindlarna tagit stora spyflugor, blinningar etc hade jag kanske accepterat dem på båten men dessa rår de inte på.

 

Tar till mig @kossor’s råd och ska testa Myrr till sommaren.

Väntar också på rapport om den röda cederträ oljan (skeptisk till den) samt den elektriska skrämmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt och kan rekommendera Biltemas medel mot krypande insekter. En liten sprejdutt i alla skrymslen där spindlarna kan tänkas söka skydd och dölja sig. Efter några omgångar med någon eller några veckor emellan, där det efter den tredje var i stort sett spindelfritt var det klart.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/insektsspray-krypande-2000044130

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett favoritställe på båten är fenderhållarna. Frampå sensommaren är gelcoaten alldeles svartprickig under av spindelskit. Och om man tar bort näten men missar spindeln är det strax ett nytt nät på plats. Inom en timme.....

 

Nu står min båt uppvärmt och inomhus. Men jag har ändå spindelnät nästan överallt på utsidan av båten. Dock är de ganska tunna och små, både näten och spindlarna. I de fall jag hittar den skyldiga spindeln överhuvudtaget. För här får de varken insekter, fisk eller kött att äta.

 

Myrr låter som att det blir smutsigt. Detta vita pulver är ju inte osynligt direkt. Eller har jag missuppfattat något väsentligt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Jag har använt och kan rekommendera Biltemas medel mot krypande insekter. En liten sprejdutt i alla skrymslen där spindlarna kan tänkas söka skydd och dölja sig. Efter några omgångar med någon eller några veckor emellan, där det efter den tredje var i stort sett spindelfritt var det klart.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/insektsspray-krypande-2000044130

Testat på kapellet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Myrr låter som att det blir smutsigt. Detta vita pulver är ju inte osynligt direkt. Eller har jag missuppfattat något väsentligt ?

Det myrr som herren visade i somras såg helt neutralt ut (flytande form). 

 

Misstänker att du syftar på pulvret som man strör ut?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Erfarenhet av hur kapell mår av denna lösning?

Har inte märkt något problem med det, det behövs så lite, en liten dusch här och där. Man kan se hur de kryper fram och flyr. Jag trodde heller inte på myrr, förrän en klubbkompis visade vad effektivt det var. Effekten kvarstår rätt länge efter en omgång. Finns flytande köpa spä det med vatten, eller blanda lite pulver själv, fyll på en blomspruta, duscha över en dimma här och där. Testade först runt fenderhållarna där gillar de att bo in sig, kryllade iväg efter en liten puff, såg inte en spindel på någon vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytande Myrr ska absolut testas. Jag ska duscha där kapellet överlappar fribord/fönster och i skrymslena vid dragkedjorna på kapellet. Jag tänker att eventuell missfärgning av kapellet inte gör så mycket just där. 

 

https://skadedjursbutiken.se/p/myrr-myrspray-500ml/?dTribesID=73714e89e5727db1ddc33bfa78646818|adtribes|101070&utm_source=Google Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=101070&gclid=EAIaIQobChMI7L73986w9QIVCIxoCR3f5wArEAQYASABEgKmtPD_BwE

 

Långtidsverkande upp till 6 veckor enligt flaskan. Upp till 3 månader enligt sidan som säljer den. 🤪🤡

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

Hittade flera trådar om denna plåga och hamnade på detta inlägg som var lite kul (eller inte!)

Man ska vara rädd om sina spindlar ombord.

  • För det första sägs det vara ett tecken på bra miljö om man har spindlar, men miljön blir ju naturligtvis inte sämre om spindlarna tas bort.
  • För det andra slipper man andra småkryp som spindlarna äter upp.
    (Se bara till att barnen ombord inte blir uppätna.)

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att det verksamma ämnet i Myrr inte är så hälsosamt för oss människor. Deltametrin heter det, och kan ge besvär. Det är ett nervgift.

 

Vad gäller spindlar måste det vara väldigt lokalt. Har knappt sett en spindel på våra båtar under alla år. Nån enstaka sån där 3-4 mm stor som sitter i ett nät mellan mantågen har förekommit.

 

Jag ogillar spindlar, i alla fall större spindlar och i synnerhet då jaktspindlar som vår husspindel. har hellre andra småkryp på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Tänk bara på att det verksamma ämnet i Myrr inte är så hälsosamt för oss människor. Deltametrin heter det, och kan ge besvär. Det är ett nervgift.

Nästan allt är ohälsosamt för oss människor.

Godis, snus, alkohol, cigaretter, bensin, diesel, ect.

 

Vart nyfiken på vad deltametrin var för något och på vilken skala det är farligt för djur då vi har katt. Fann detta:

 

Answer: Yes, D-Fense Deltamethrin Dust is very safe to use indoors and outdoors around pets and children. You should keep children and pets out of the room/area while you are applying the product, and then it is ok to allow them to come back in once you are done

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Nästan allt är ohälsosamt för oss människor.

Godis, snus, alkohol, cigaretter, bensin, diesel, ect.

Det är ju ett sätt att se på det, men ett ganska ohederligt sätt, anser jag.


Här handlar det om ett medel som man sprutar ut i ganska höga doser i utrymmen där man vistas, och ofta med metoder som gör att det finns som partiklar eller droppar i luften. Och det är akut giftigt i doser som faktiskt används.

Texten du citerar låter som en produkttext från en tillverkare av ett medel med det i, och det ligger förstås i deras intresse att få produkten att verka ofarlig eller snäll.

Min uppmaning är att använda det sparsamt, välriktat och att använda skyddsutrustning (nån form av partikelfiltermask och skyddshandskar) och sen inte vistas i utrymmet under närmaste timmarna efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Texten du citerar låter som en produkttext från en tillverkare av ett medel med det i,

Från Myrrflaskan.

 

Fattar väl att det är ohälsosamt, mår inte så bra när frun sprayar hårspray i samma rum också eller målar naglarna.

Allt är nästan farligt om man använder det fel.

 

Tackar ändå för information gällande det aktiva ämnet och dina råd.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-14 vid 17:21 skrev raol:

Det är ju ett sätt att se på det, men ett ganska ohederligt sätt, anser jag.


Här handlar det om ett medel som man sprutar ut i ganska höga doser i utrymmen där man vistas, och ofta med metoder som gör att det finns som partiklar eller droppar i luften. Och det är akut giftigt i doser som faktiskt används.

Texten du citerar låter som en produkttext från en tillverkare av ett medel med det i, och det ligger förstås i deras intresse att få produkten att verka ofarlig eller snäll.

Min uppmaning är att använda det sparsamt, välriktat och att använda skyddsutrustning (nån form av partikelfiltermask och skyddshandskar) och sen inte vistas i utrymmet under närmaste timmarna efteråt.

Höga doser?? Ska späs  med ungefär 5 centiliter / l det räcker för effekt, och ej duscha hej vilt utan en dimma här och där.  Finns så mycket betydligt farliga ämnen i din båt jämfört med den lilla dosen.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en får själv avgöra vad man gör. Jag hade hanterat det ytterst varsamt jämfört med mycket annat i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...